آموزش تربیت و رفتار با فرزند ناتنی

آموزش تربیت و رفتار با فرزند ناتنی

والدینی که دارای فرزند ناتنی هستند باید بدانند چه رفتاری با او داشته باشند. به یاد داشته باشید که تنها راه هموار کردن مسیر و شرایط زندگی برای فرزند ناتنی داشتن برخورد و رفتاری صحیح است.کارگاه های روانشناسی به والدین کمک می کند تا به صورت تخصصی اصول فرزندپروری را بیاموزند.

زیرا زمانی که والدین دارای فرزند ناتنی هستند وارد شرایط جدیدی شده اند که نقش هر یک از آنها مسئولیت هایی را با خود به همراه دارد و اگر در این وضعیت صبر و شکیبایی را الگوی کار خودتان قرار دهید می توانید شرایط را برای تمام اعضای خانواده هموار سازید. شایان ذکر است که صبور بودن، برگزاری مهمانی های دو نفره و ایجاد تعامل مثبت از جمله روش های صحیح برای رفتار با فرزند ناتنی می باشد.

در کنار این موارد لازم است تا برخی از اصول رفتاری را به خوبی رعایت فرمایید تا بتوانند رابطه ای دو طرفه و سالم با فرزند ناتنی خود داشته باشید.

با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع در خصوص نحوه رفتار با فرزند ناتنی را در اختیار والدین محترمی قرار دهیم که در این شرایط قرار دارند و تصمیم دارند تا اصول و تکنیک های برخورد با فرزند ناتنی را به صورت علمی بیاموزند. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

رفتار با فرزند ناتنی

همانطور که می دانیم هر چه شرایط به سمت جلو می رود ما شاهد بهبود وضعیت رفتار والدین با فرزند ناتنی هستیم. زیرا در گذشته زوجینی که دارای فرزند ناتنی بودند بسیار سخت و خشن با آنها رفتار می کردند.

اما امروزه با گذشت زمان و وجود فرهنگ سازی هایی که در این زمینه انجام شده است مشاهده می کنیم که پدر و مادرها نسبت به قبل بسیار منطقی تر شده اند و می توانند فرزندان ناتنی را به خوبی درک کنند.

در حقیقت والدین تلاش می کنند تا بتوانند محیط خانواده را برای اعضای خانواده سالم نگه دارند. اما مشکل از جایی آغاز می شود که مسائلی در روابط اعضای خانواده ایجاد می شود و ما شاهد برخوردهای نامناسب با فرزند ناتنی هستیم.

از این رو در ادامه مقاله با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل شما را با راهکارهای برخورد و رفتار صحیح با فرزند ناتنی آشنا کنیم.

روش های درست و اصولی رفتار با فرزند ناتنی

اگر شما در خانواده ای هستید که از فرزند ناتنی نگهداری می کنید باید بدانید که برخورد با او بسیار مهم است. زیرا که او یک انسان است و دقیقا مانند سایر اعضای خانواده از احساس و عاطفه برخوردار است. در زیر شما را با بهترین روش های رفتار با فرزند ناتنی آشنا می کنیم.

روش های درست و اصولی رفتار با فرزند ناتنی

ایجاد تعامل مثبت هنگام رفتار با فرزند ناتنی

همواره به یاد داشته باشید که فرزند ناتنی بسیار تمایل دارد تا با شما و سایر اعضای خانواده تعامل داشته باشد. به همین دلیل اگر شما تصمیم بگیرید که با او رفتار سازنده و سالمی داشته باشید در واقع در حال برداشتن قدم های مثبت در جهت ایجاد تعامل با او هستید.

شما می توانید به کمک ایجاد پرسش و پاسخ که چگونه روزش را گذرانده است با او وارد گفت و گو شوید و در نتیجه یک بحث سالم و دوستانه با یکدیگر داشته باشید. برای آشنایی بیشتر به کارگاه آموزش فرزندپروری مراجعه فرمایید.

درست مانند فرزند خودتان با او رفتار کنید

شایان ذکر است که فرزند ناتنی نسبت به فرزندان خود شما بسیار حساس تر هستند. به همین دلیل ممکن است کوچکترین رفتاری او را ناراحت کند. زیرا آنها در شرایط خاصی هستند و اگر شما برخورد نامناسبی با او داشته باشید فکر می کنند که مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

از این رو اگر مشاهده کردید که با شما قهر کرده است یا مدام با شما دعوا می کند و لب به غذا نمی زند باید بدانید که مشکلی وجود دارد که او آن را بیان نمی کند. شما باید مانند فرزندان خودتان با فرزند ناتنی تان رفتار کنید و همان شکل که با فرزند خودتان برخورد می کنید با او نیز برخورد نمایید.

زمانی که شما این کار را انجام می دهید او می تواند به این باور دست یابد که به اندازه سایر اعضای خانواده برای شما مهم است و رابطه دوستانه و خوبی با شما برقرار می کند.

به فرزندان خود توضیحات لازم را بیان کنید

زمانی که شما نسبت به فرزند ناتنی خود احساس محبت بیشتری می کنید ممکن است فرزندان شما نسبت به این رفتار حساس شوند و نسبت به او حسادت کنند. شما باید به فرزندان خود توضیح دهید که او در شرایط سختی قرار دارند و لازم است تا به او محبت کنید که بتواند جایگاهش را در میان سایر اعضای خانواده پیدا کند.

زمانی که شما با خانواده تان در این باره صحبت می کنید باعث می شود تا احساس همدلی در بین شما ایجاد شود و در نتیجه رابطه فرزندان شما با فرزند ناتنی تان نیز بهبود پیدا می کند.

به امور درسی فرزند ناتنی تان توجه کنید

لازم به ذکر است که فرزند ناتنی شما همواره در تلاش است تا شما به او توجه کنید. زمانی که شما به وضعیت و شرایط تحصیلی و درسی اش توجه می کنید او بسیار خوشحال می شود.

زیرا اگر او متوجه شود که کسی به درس خواندن او توجه نمی کند باعث می شود تا با شما لج کند و سپس دعوایی با شما راه بیندازند و نخواهد به مدرسه برود.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش مهربانی به کودکان را مطالعه کنید.

گاهی اوقات نیز ممکن است او این کارها را انجام ندهد و در مدرسه با همکلاسیهایش دعوا کند و آنها نیز شکایت او را به گوش شما می رسانند. بنابراین لازم است تا شما به او و شرایط تحصیلی او توجه کنید و به خوبی وضعیت درسی او را پیگیری کنید.

برای صحبت کردن فضایی را اختصاص دهید

شما باید فضا و محیط خانه را به شکلی ایجاد نمایید که بین شما و سایر اعضای خانواده به خصوص فرزند ناتنی تان گفتگویی مسالمت آمیز به وجود آید. شما به عنوان پدر و مادر هرگز نباید متکلم وحده باشید و به فرزندان خود اجازه صحبت کردن ندهید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله چگونه فرزندان با ادبی داشته باشیم را مطالعه فرمایید.

در واقع شما باید دو گوش و یک زبان باشید و در بسیاری موارد فقط لازم است تا به صحبت های فرزندان خود گوش کنید. از این رو لازم است تا به حرف های فرزند ناتنی تان گوش کنید و به او اجازه دهید تا حرفه هایش را به شما بزند.

هنگامی که شما به فرزندان خود گوش می کنید و اجازه می دهید تا حرف هایش را به شما بزند تمامی تنش ها و استرس هایش به طور کلی از بین می رود و اگر بحرانی در زندگی اش وجود داشته باشد به مرور زمان رفع می شود.

برگزاری مهمانی های دو نفره

شما به عنوان والدینی که دارای فرزند ناتنی هستید لازم است تا زمانی هایی را برای به مهمانی رفتن با او اختصاص دهید. هنگامی که شما به صورت دو نفره با فرزند ناتنی تان به مهمانی می روید باعث می شود تا مدت زمانی را با هم بگذرانید و در نتیجه با علایق، سلایق و ویژگی های رفتاری یکدیگر به خوبی آشنا می شوید.

هنگامی که شما این کار را انجام می دهید موجب می شود تا فرزند ناتنی تان متوجه شود که شما رفتار سالم و خوبی با او دارید و در نتیجه رابطه شما با او و رابطه او با شما و سایر اعضای خانواده بسیار خوب خواهد شد.

در رفتار با فرزند ناتنی خود صبور باشید

هنگامی که به تازگی فرزند ناتنی وارد خانه شما شده است باید به او زمان دهید تا بتواند جایگاهش را در میان شما پیدا کند. به همین دلیل با توجه به شرایطی که داشته است ممکن است گاهی اوقات به صورت هیجانی با شما برخورد کند.

مثلا ممکن است با شما دعوا کند و رفتاری پرخاشگرانه با شما داشته باشد و گاهی اوقات با عصبانیت به شما بگوید که شما پدر و مادرم نیستی و سپس جیغ بزند. همچنین ممکن است با شما قهر کند و غذا نخورد و بسیاری رفتارهای معقول و غیرمعقول دیگر که ممکن است فرزند ناتنی شما از خودش به شما نشان دهد.

شما به عنوان پدر و مادر باید در این مسیر بسیار صبور و شکیبا باشید و در مقابل چنین رفتارهایی از خودتان صبر نشان دهید. هنگامی که شما در مقابل رفتارهای او مهربانی نشان می دهید او دیگر نسبت به شما و سایر اعضای خانواده مقاومت نشان نمی دهد و سپس رفتارهایش را نسبت به شما تغییر می دهد.

به یاد داشته باشید که این موضوع از فرزندی به فرزند دیگر متفاوت است و گاهی اوقات ممکن است فرزند ناتنی وارد زندگی شما شود و بدون هیچ مشکلی با شما و سایر اعضای خانواده رابطه ای سالم و خوب برقرار کند. شایان ذکر است که برخوردهای هیجانی فرزند ناتنی در هر فردی متفاوت است و نمی توانیم رفتارهای آنها را به یکدیگر نسبت دهیم.

نکات کلیدی در رفتار با فرزند ناتنی

اگر فرزند ناتنی به شما فحش دهد چه کار باید کنید؟

به یاد داشته باشید که دشنام دادن فرزند ناتنی به دلیل وجود شرایط سخت برای او می باشد. یعنی او در شرایط جدیدی قرار گرفته است و شما باید در مقابل چنین رفتارهایی صبور باشید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان بد دهنی کودکان را مطالعه نمایید.

یعنی اگر فرزند ناتنی تان به شما فحش و ناسزا داد با او مهربان باشید و با رویکردی مثبت با او رفتار کنید. شما به عنوان پدر و مادر در بسیار از موارد باید نسبت به ناسزا گفتن فرزند خود بی اعتنا باشید و اگر شرایط از حد عادی گذشت بهتر است تا با یک روانشناس صحبت کنید.

نکات کلیدی در رفتار با فرزند ناتنی

  • شما به عنوان پدر و مادر باید بتوانید احساسات خودتان را کنترل کنید.
  • لازم است تا در این زمینه مطالعه کنید و به روانشناس مراجعه نمایید.
  • روش های تربیتی و اصولی را در رفتار با فرزند ناتنی خود به کار ببرید.
  • همواره رفتارهای نادرست و جزئی فرزند ناتنی تا فراموش کنید.
  • هرگز نسبت به فرزند ناتنی خود بی توجه نباشید و اگر او برخورد نادرستی با شما داشت ناراحت نشوید.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که وقتی فرزند ناتنی وارد خانواده شما می شود برایش در ابتدا بسیار سخت است که بتواند با شما راحت باشد. چنین رفتارهایی ممکن است شما را به عنوان پدر و مادر ناراحت کند.

اگر شما والدین دارای فرزند ناتنی هستید باید بدانید که تمامی نکات و راهکارهایی که در این مقاله به شما آموزش داده شده را به خوبی به کار ببرید. همچنین لازم است تا برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه و آگاهی تان را در این باره افزایش دهید.

در کنار این موارد شما می توانید به روانشناس و مشاوره مراجعه نمایید تا از او در رابطه با رفتار و برخورد با فرزند ناتنی خود آموزش هایی را دریافت کنید.

دسته‌بندی‌ها