مجموعه کتاب ها و جزوات فیزیولوژی

نوع فایل
PDF
حجم فایل
100 مگابایت
دسته بندی
80,000 تومان

در این بخش از وب سایت برنا اندیشان مجموعه ای از کتب و جزوات مربوط به فیزیولوژی را برای دانلود در اختیار شما کاربران علاقه مند به رشته روانشناسی قرار می دهیم.

تاریخچه روان شناسی فیزیولوژیک

از آغاز پدیدآیی رشته روان شناسی، روان شناسی فیزیولوژیک نقش مهمی داشته است. روان شناسی علمی فعالیت خود را با طرح “اصول روان شناسی فیزیولوژیک” توسط وونت (Wundt) در سال ۱۸۷۴ آغاز کرد. یافته های مگون (Magoun) و موروزی (Moruzzi) در سال ۱۹۴۹ نشان داد که دستگاه شبکه ای موجود در ساقه مغز، نظام انرژی دهنده و هشیاری است.

افزون بر ارتباطات حسی- حرکتی، انرژی روانی و دقت و توجه کشف شد که پیش از آن در روان شناسی آن را فعالیت و هیجان مینامیدند. الدز (Olds) و میلنر (Milner) نیز به وجود ساختهایی در مغز پی بردند که جهت رفتار را مشخص می کردند؛ آنها این ساختها را “مرکز لذت” نامیدند. مبانی تشریحی فیزیولوژی که اهمیت بسیاری در نتایج رفتار مثبت و منفی دارند، توسط روان شناسان یادگیری، مانند اسکینر (Skinner) تبیین شد.

بخش پایانی این گستره، شیمی اعصاب است که از سال ۱۹۲۱ با انتقال سیناپس شیمیایی مطرح شد؛ این بخش پس از جنگ جهانی دوم، به ویژه در اثر پژوهشهای اکلز (Eccles) و همکاران توانست چگونگی سیناپس شیمیایی و اثر ناقل ها را تشریح کند. در سالهای اخیر، با توسعه روشهای تجزیه، پژوهشهای زیادی در این زمینه انجام شد و نتایج مفیدی به دست آمد. داروشناسی روانی میز امکانات جدیدی را فراهم کرده است.

بدین ترتیب نظامهای انتقال دهنده و تعدیل کننده عصبی با توصیف مشروح، چگونگی اثر شیمیایی مغز را در شیوه های رفتار تعیین می کنند و بالاخره اندازه گیری های غیرتهاجمی فعالیت های مغز با روش تصویربرداری، امکان مشاهده کارکرد مغز فرد زنده را به هنگام تفکر، احساس و ادراک بدون عمل جراحی بر روی کا یہ تر فراهم کرد، این روش د. ده های اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته است.

فیزیولوژی

علم فیزیولوژی یا کاراندام‌شناسی دانش عملکرد سامانه‌های زنده است و یکی از مهمترین شاخه‌های زیست‌شناسی(بیولوژی) است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و عناصر سلول می‌پردازد.

از به هم خوردن پلک گرفته تا بازی بسکتبال و یا نوشتن برنامه ی کامپیوتری، هرگونه رفتار آدمی وابسته به هماهنگی فرایندهای متعددی در بدن است. این هماهنگی در نتیجه ی فعالیت دستگاه عصبی مرکزی و به یاری دستگاه غدد درون ریز حاصل میشود. برای نمونه، جریان هایی را که باید هماهنگی مؤثری داشته باشند تا بتوان اتومبیل خود را پشت چراغ قرمز متوقف کرد از نظر بگذرانیم: نخست باید چراغ راهنمایی دیده شود – این بدان معنا است که نور باید بریکی از اندامهای حسی (چشم) اثر بگذارد؛ سپس تکانه های عصبی از چشم به مغز انتقال یابند؛ و آنگاه در مغز خصوصیات گوناگون محرک تحلیل شوند و با اطلاعات موجود دربارهی رویدادهای قبلی که در حافظه ذخیره شده، مقایسه شوند. اینک شخص در می یابد که وجود چراغ قرمز در شرایط حاضر به معنای توقف است. جریان حرکت دادن پا به سوی ترمز و فشار آن، از بخشی از منطقه حرکتی مغز شروع میشود که عضلات ران و ساق و پا را زیر فرمان دارد. برای فرستادن علامتهای مناسب به این عضلات، نخست باید مغز بداند پا در کجاست و به کجا باید برود. مغز نوعی شرح وضعیت از موقعیت بخشهای گوناگون بدن نسبت به یکدیگر در دست دارد و از آن برای طرح ریزی حرکتهای هدفمند استفاده میکند.


پیشنهاد ویژه : جزوه خلاصه کتاب DSM5


در هر حال، شخص با حرکت ناگهانی و یکباره با اتومبیل را متوقف نمیکند بلکه بخش معینی از مغز به طور پیوسته از عضلات پا و ساق و ران، پسخوراند دریافت می کند. چنانکه شخص در هر لحظه از میزان فشار با آگاه است و می تواند متناسب با آن، حرکاتش را تغییر دهد. در عین حال، چشمها و بعضی حسهای دیگر خبر میدهند که اتومبیل با چه شتابی رو به توقف می رود. وقتی شخص با سرعت به تقاطع برسد و ناگهان چراغ راهنمایی قرمز شود. بعضی از غدد درونریز وی نیز به فعالیت می افتند و در نتیجه، ضربان قلب افزایش می یابد و تنفس تند میشود و تغییرات سوخت و سازی دیگر مربوط به ترس روی می دهد. این فرایندها موجب تند تر شدن واکنش در شرایط اضطراری میشود. هرچند به نظر می رسد توقف در برابر چراغ قرمز جریانی سریع و خودگردان باشد لیکن این عمل متضمن پیامها و انطباقهای پیچیده ای است و اطلاعات لازم برای این فعالیتها از راه شبکه ی گسترده یی از نورونها (یاخته های عصبی) منتقل میشوند.

دستگاه عصبی، اندامهای حسی، ماهیچه ها و غده های داخلی، امکان آگاه شدن از محیط زیست و سازگاری با آن را فراهم می آورند. درک آدمی از رویدادها وابسته به چگونگی ردیابی اندامهای حسی از محرکها و تعبیر مغز از اطلاعات دریافتی اندامهای حسی است. انگیزه ی بسیاری از رفتارهای آدمی نیازهایی است همچون گرسنگی، تشنگی و اجتناب از خستگی یا درد. توان به کارگیری زبان، تفکر، و حل مسئله به ساختار مغز وابسته است که به نحو حیرت آوری پیچیده است. در واقع ظریف ترین فرایندهای اندیشه ی آدمی بر الگوی خاصی از رویدادهای برقی و شیمیایی مغز استوارند. به همین سبب شناخت جوانب گوناگون فرایندهای زیست شناختی بنیادین رفتار و کارکرد ذهن، در پرتو شناسایی فرایندهای زیستی زیربنایی آنها بهتر حاصل میشود.

برای درک عمیق اعمال حیاتی، سعی می‌گردد که خواص و روابط بین این اعمال و تغییراتشان در محیط‌های مختلف و یا در شرایط گوناگون موجود زنده و با استفاده از روابط علم فیزیک و ریاضی، مورد بررسی قرار گیرد.

بعنوان مثال در فیزیولوژی سیستم تنفسی، توسط قوانین فیزیکی مربوط به موج، شاره، فشار و غیره به محاسبه حجم هوای مورد نیاز هرکدام از شش‌ها و مشکلات و بیماریهای مربوط به آن و تغییر در محاسبات، در صورت تغییر در محیط بعلت یک بیماری، پرداخته می‌شود.

فیزیولوژی در آموزش پزشکی اهمیت بسیار دارد و در طی دوره علوم پایه به دانشجویان تدریس می‌شود. در کنار آناتومی و بیوشیمی، فیزیولوژی به شکل گیری طرح کلی بدن سالم در ذهن دانشجویان حوزه علوم پزشکی و پیراپزشکی کمک می‌کند، همچنین برای اطلاع از پاتولوژی بیماری‌ها فهم فیزیولوژی بسیار مهم و کلیدی است.

کتاب های این مجموعه

  • مبانی روانشناسی فیزیولوژیک نیل آر.کارلسون
  • فیزیولوژی اعصاب و غدد
  • روانشناسی فیزیولوژیکی جیمز کالات ترجمه سید محمدی
  • جزوه خلاصه کتاب روانشناسی فیزیولوژیکی جیمز کالات
  • پاورپوینت سیستم عصبی
راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.