تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه کودکان

تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه کودکان و رابطه یادگیری موسیقی و سلامت روان

هنر و موسیقی در زندگی انسان بسیار مهم بوده و افراد علاقه مند به موسیقی همواره تاثیر این هنر بی نظیر را مشاهده کرده اند چرا که موسیقی بهترین نوع هنر بوده و در آن انسان به نقطه اوج هنر دست می یابد. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه کودکان و رابطه یادگیری موسیقی و سلامت روان را در اختیار شما علاقه مندان به موسیقی و هنر قرار دهیم. پس اگر می خواهید بدانید که موسیقی چه تاثیری بر مغز انسان می گذارد تا انتهای مقاله تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه کودکان با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه کودکان و رابطه یادگیری موسیقی و سلامت روان

در مقاله تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه کودکان بررسی خواهیم کرد که موسیقی باعث عملکرد بهتر حافظه شنوایی و دیداری فرد شده و به رشد شناختی کودک کمک می کند.

آموزش موسیقی به کودکان توجه و حافظه را در کودکان بهبود می بخشد مطالعات جدید این مورد را نشان داده اند

یک مطالعه جدید منتشر شده در اکتبر سال 2020 نشان داد که کودکان دارای آموزش موسیقی در مناطق کنترل شناختی مغز خود افزایش فعالیت دارند و در انجام وظایف حافظه شنوایی و بینایی عملکرد بهتری دارند. یادگیری و اجرای یک ساز موسیقی می تواند در هر بخشی از رشد کودک تأثیر بگذارد مطالعات متعدد تأیید می کند که مشارکت در آموزش موسیقی خصوصی یا گروهی می تواند مهارت های شناختی و عملکرد علمی را بهبود بخشد.برای مطالعه بیشتر به مقاله فواید آموزش موسیقی به کودکان مراجعه نمایید.

شرکت فعال در آموزش موسیقی در دوران کودکی می تواند مزایای بیشماری بر عملکرد اجرایی مانند حافظه کاری، یادگیری اجتماعی-عاطفی داشته باشد و ممکن است برای دانش آموزانی که دارای مشکلات رشد و یادگیری هستند دارای مزایایی باشد.اگر بیشتر علاقه مند هستید به کارگاه روانشناسی موسیقی مراجعه نمایید.

آنچه مطالعات نشان داده اند

40 کودک (نیمی با آموزش موسیقی و نیمی بدون) از 10 تا 13 سال در این مطالعه شرکت کردند کودکان آموزش دیده موسیقی حداقل دو سال در حال نواختن ساز بودند به طور منظم در ارکستر یا گروه بازی می کردند و حداقل دو ساعت در هفته تمرین می کردند کودکان بدون آموزش موسیقی تأیید کردند که قادر به خواندن یا نوشتن نمره موسیقی نیستند و هیچ تجربه موسیقی خارج از آموزش معمول مدرسه ندارند.

محققان فرض کردند که نواختن یک ساز موسیقی توجه شنیداری و بینایی و حافظه کاری را بهبود می بخشد و شبکه های عصبی در کودکان آموزش دیده موسیقی که به این مهارت ها متصل هستند تقویت می شود.

برای آزمایش این موضوع آنها از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی یا fMRI برای پیگیری فعالیت عصبی استفاده کردند در حالی که کودکان در یک مرحله رمزگذاری شرکت می کردند و پس از آن کارهای بازیابی حافظه انجام می شد.

برای مرحله رمزگذاری به شرکت کنندگان محرک شنیداری و بینایی داده شد و از آنها خواسته شد که همزمان فقط به بینایی، فقط شنوایی یا هر دو بینایی و شنیداری توجه کنند سپس به آنها یک جفت محرک بینایی و شنیداری داده شد: یک چکیده در حال تکامل و یک ملودی پس از آن شرکت کنندگان وظیفه حافظه ای دریافت کردند تا تأیید کنند که کجا توجه خود را معطوف کرده اند.

آنها دریافتند که کودکان آموزش دیده موسیقی به طور کلی در انجام وظایف بازیابی حافظه بینایی و شنوایی بهتر عمل می کنند و در مناطق کنترل شناختی مغز آنها فعالیت بیشتری نسبت به گروه کنترل دارند.برای مطالعه بیشتر به آموزش پرورش خلاقیت در کودکان مراجعه نمایید.

ارین لایتون مربی موسیقی مستقر در جورجیا می گوید: هنگامی که کودکان موسیقی می سازند و تجربه های موسیقی دارند ، قشر شنوایی مغز آنها تحریک می شود.

محققان اطمینان حاصل کردند که گروه کنترل آنها فعالیتهای دیگری را که نیاز به مهارتهای مشابه آموزش موسیقی دارند مانند خود کنترلی، تمرکز و آموزش منظم انجام نداده است یکی از محدودیت هایی که آنها اشاره کردند این است که این مطالعه به آنها اجازه نمی دهد که تجزیه و تحلیل کنند که آیا قبل از آموزش موسیقی تفاوت در توجه و WM [حافظه فعال] وجود دارد یا نه.

فواید آموزش موسیقی در دوران کودکی

مزایای بسیاری وجود دارد که آموزش موسیقی می تواند در ذهن کودکان در حال رشد داشته باشد.

عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد

طبق این مطالعه عملکردهای اجرایی به ما امکان می دهند افکار، احساسات و تصمیم گیری خود را تنظیم، کنترل و مدیریت کنیم آنها شامل فرایندهایی مانند حافظه فعال، توجه به سمت هدف، تغییر کار و انعطاف پذیری شناختی هستند. این مطالعه می افزاید که انعطاف پذیری شناختی بیشتر می تواند منجر به مهارت های بهتر خواندن در دوران کودکی، تاب آوری بالاتر، خلاقیت و بهبود کیفیت زندگی شود.

لایتون می گوید: وقتی کودکان در حال ساخت موسیقی هستند مغز آنها باید چند وظیفه ای انجام دهد. آنها همزمان گوش می دهند و تجربه می کنند آنها همچنین از مهارتهایی که با گذشت زمان از طریق تمرین به دست می آورند و مهارتهای جدید آموخته شده در تجربه موسیقی خود را استفاده می کنند.

در حالی که این مطالعه نشان داد که عملکرد اجرایی کودکان آموزش دیده موسیقی بیشتر از همتایان غیرآموزش دیده آنها است برخی تحقیقات غیر از این را پیدا کرده اند به ویژه هنگامی که به حافظه بصری می رسد.

مارتین نورگارد PhD دانشیار آموزش موسیقی در دانشگاه ایالتی جورجیا متخصص در زمینه شناخت موسیقی پیشنهاد کرد که چگونه، چه موقع و چه نوع ابزاری که کودک یاد می گیرد بنوازد می تواند یافته های مختلف عملکرد اجرایی را توضیح دهد.

به عنوان مثال برای نواختن ویولن باید یک نفر انگشت خود را تنظیم کند تا نت را تنظیم کند و به طور معمول شما هر بار یک نت را می نوازید از طرف دیگر کلید پیانو که می نوازید با یک نت ارتباط دارد و می توانید همزمان نت های زیادی را روی پیانو بنوازید.

کمک به حافظه

حافظه فعال همچنین از نواختن ساز موسیقی سود می برد مطالعات ردیابی چشم نشان داد که هرچه یک نوازنده پیشرفته تر باشد از موسیقی دورتر جلوتر می رود در حالی که اندازه گیری قبلی را همزمان انجام می دهد.

این بدان معنی است که در حافظه فعال آنها باید به خاطر بیاورند آنچه را که نیم ثانیه پیش دیده اند به خاطر آنچه که آنها بازی می کنند حتی اگر آنها چیز دیگری می خوانند شما دائماً حافظه فعال را بیرون می کشید و بیرون می کشید.

علاوه بر این نورگارد می گوید وقتی در حال بداهه نوازی در موسیقی هستید باید مراحل آکورد را در حافظه کاری خود نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید که دیگر تکرار نمی شوید. وی اثرات آموزش بداهه نوازی را بر روی ذهن مطالعه کرده و دریافت که دانش آموزانی که در موسیقی خود بداهه نوازی آموخته اند در عملکرد اجرایی خود در مقایسه با گروهی که بداهه نوازی را یاد نگرفته اند پیشرفت هایی داشته اند.

نورگارد باز میگوید یکی از اصطلاحات غلط این است که ما فکر می کنیم موسیقی را خلاقانه می پنداریم اما اگر من به شما نت موسیقی از پیش ساخته ارائه دهم و من گفتم خوب شما باید این را یاد بگیرید واقعاً خلاقانه است؟ خلاقیت ایجاد چیزی جدید است در اینجا شما چیز جدیدی ایجاد نمی کنید شما فقط در حال اجرای قطعه ای هستید که قبلاً ساخته شده است و بداهه نویسی می کنید.

به یادگیری اجتماعی هیجانی کمک می کند

طبق انجمن ملی برای آموزش موسیقی، موسیقی همچنین در یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) نقش دارد SEL به دانش آموزان کمک می کند مهارتهایی مانند خودآگاهی، آگاهی اجتماعی و تصمیم گیری مسئولانه را که در کلاس موسیقی کاربرد دارد و فراتر از آن است بدست آورند.

نورگارد معتقد است که این شاید مهمترین مزیت برای کودکان آموزش دیده موسیقی باشد.

موسیقی چگونه سبب افزایش رشد شناختی در کودکان می شود

تاثیر موسیقی بر توجه و حافظه

نورگارد می گوید: برای یادگیری اجتماعی – عاطفی فرقی نمی کند که شما چیزی را از قبل آموخته شده یا بداهه بازی می کنید. نوعی ارتباط عاطفی با موسیقی وجود دارد ممکن است چند کودک باشند که از نظر عاطفی با ریاضیات ارتباط دارند اما این چندان معمول نیست.

گوردون می گوید: موسیقی انگیزه ایجاد می کند و پیوستن به یک گروه یا گروه می تواند باعث افزایش معاشرت و کاهش انزوا شود او شخصاً کودکانی را دیده است که خود را افسرده و مضطرب می دانند در مقابل صدها غریبه می نویسند ضبط می کنند و موسیقی اجرا می کنند.

SEL و موسیقی در آموزش نیز همکاری می کنند موسیقی می تواند محرک عاطفی باشد برای تخیل نوعی ابراز وجود و نوعی تجربه گروهی. لایتون می گوید که به دانش آموزان نظم و تعهد را می آموزد.

لایتون می گوید تعداد زیادی از دانش آموزان در مقطع راهنمایی و دبیرستان که موسیقی می آموزند از سایر همسالان خود که در پیشرفت تحصیلی موسیقی نمی خوانند پیشی می گیرند.

تأثیر مثبت بر کودکان مبتلا به اختلالات رشد

موسیقی همچنین برای کودکان با اختلالات مختلف رشد و یادگیری دارای مزایای تحصیلی است کودکان مبتلا به اوتیسم که مهارت های زبانی محدودی دارند ممکن است از موسیقی برای کمک به آنها در بهبود توانایی برقراری ارتباط استفاده کنند همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که آموزش موسیقی می تواند بر کودکان مبتلا به توجه و اختلالات رشد شنوایی مانند ADHD یا نارساخوانی تأثیر مثبت بگذارد.

گوردون پیشنهاد می کند که یادگیری و پخش موسیقی می تواند به کودکان در پردازش اطلاعات جدید کمک کند و همچنین می تواند به عنوان یک سبک یادگیری حرکتی یا عملی عمل کند.

من به عنوان یک درمانگر فکر می کنم سودمندترین نکته در مورد آموزش موسیقی این است که موسیقی به شما اجازه می دهد دقیقاً همانطور که هستید باشید. موسیقی باعث ایجاد خلاقیت و تفکر خلاق می شود که خارج از چارچوب است و برای کودکی که دارای معلولیت ذهنی یا تکاملی است بسیار ارزشمند است.

یکی از دلایل اصلی ورود لایتون به عرصه آموزش موسیقی فراهم آوردن همان فرصتهای یادگیری برای دانش آموزانش بود که هنگام پیوستن به گروه موسیقی در دوره ابتدایی از او برخوردار بودند. با استفاده از الگو، ریتم، صدا، ضرب و شتم و سایر مفاهیم موسیقی لایتون می گوید که او بر مشکلات یادگیری خود غلبه کرده و مهارت های خواندن و زبان خود را بهبود بخشیده است.

لایتون می گوید: موسیقی همچنین احساس موفقیت شخصی من را افزایش داد. من همیشه لحظه ای را که اولین آهنگ خود را روی فلوت خود اجرا کردم به یاد می آورم احساس نبوغ می کردم این احساس موفقیت و موفقیت به من احساس مثبت تری از شخص و احساسی می دهد که می توانم یاد بگیرم.

یادگیری هرگز خیلی دیر نیست

در حالی که افراد بیشترین مزایا را از نظر رشد در سالهای اولیه کودکی خود تجربه خواهند کرد توانایی فرد در یادگیری موسیقی هرگز از بین نمی رود.

گوردون می گوید: من به عنوان یک درمانگر موسیقی که در کار با افراد سالمند مبتلا به تشخیص های تخریب عصبی مانند آلزایمر، زوال عقل و پارکینسون تخصص دارم به طور مداوم تحت تأثیر آنچه بیمارانم می توانند در صورت فرصت، صبر و وقت بگذارند تحت تأثیر قرار می گیرند.

دسته‌بندی‌ها