از دست دادن علاقه در زندگی و روش های بهبود خلق و خو

از دست دادن علاقه در زندگی و روش های بهبود خلق و خو

افراد در زندگی همواره فعالیت هایی را انجام می دهند که به آن ها علاقه دارند و آن عمل باعث شادی شان می شود. حال اگر به دلایل مختلفی انسان ها علاقه شان را نسبت به آن فعالیت ها از دست دهند باید چنین وضعی بررسی شود. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان از دست دادن علاقه در زندگی و روش های بهبود خلق و خوی فردی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی قرار دهیم، پس اگر تمایل دارید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای مقاله از دست دادن علاقه در زندگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

از دست دادن علاقه در زندگی و روش های بهبود خلق و خو

از دست دادن علاقه در زندگی دلایل گوناگونی دارد که با کسب اطلاعات و مهارت های لازم می توانیم چنین مشکلاتی را در زندگی خود رفع نماییم.

در صورت احساس از دست دادن علاقه 5 کار که باید آنها را انجام دهید

احساس کاهش علاقه می تواند انجام کارهایی را که باید هر روز انجام دهید دشوارتر کند. این می تواند احساس بی حالی، بی علاقگی و بی انگیزگی را برای شما بوجود آورد تا در انجام بسیاری از کارها دچار مشکل شوید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مورد علاقه شما باشد اما اکنون به نظر نمی رسد انگیزه یا انرژی انجام آنها را پیدا کنید.برای مطالعه بیشتر به مقاله افزایش انگیزه مراجعه فرمایید.

این احساس که به عنوان آنهدونیا شناخته می شود می تواند باعث شود افراد علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست بدهند. همچنین باعث می شود افراد هنگام انجام کارهایی که قبلاً دوست داشتند انجام دهند لذت نبرند.

چرا احساس می کنید علاقه خود را از دست می دهید

از بین رفتن علاقه یکی از علائم اصلی افسردگی است علاوه بر افسردگی از بین رفتن علاقه نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • اختلال دو قطبی
  • اسکیزوفرنی
  • مصرف مواد
  • استرس

توجه به این نکته نیز ضروری است که از بین رفتن علاقه لزوماً با اختلال روانی ارتباط ندارد. همچنین می تواند به دلیل مواردی مانند کار زیاد، مشکلات روابط، فعالیت های خسته کننده ایجاد شود.

این می تواند چرخه ای ایجاد کند که رهایی از آن دشوار باشد به دلیل کاهش علاقه ممکن است وقت خود را با دیگران نگذارید و به کارهایی بپردازید که به طور معمول به شما کمک می کند کمتر استرس داشته باشید. این افزایش انزوا، کاهش فعالیت و کاهش حمایت اجتماعی می تواند نقشی در ایجاد اضطراب و افسردگی بیشتر داشته باشد.

روش هایی برای افزایش علاقه به زندگی

از دست دادن علاقه در زندگی

حالا باید چه کاری انجام دهیم

خوشبختانه مراحلی وجود دارد که می توانید در هنگام از دست دادن علاقه خود احساس بهتری داشته باشید در اینجا برخی موارد وجود دارد که ممکن است در این زمینه به شما کمک کند.

تمرکزتان را جهت فعالیت بیشتر بهتر نمایید

از بین رفتن علاقه می تواند پایبندی به یک برنامه ورزشی را دشوار کند اما تمرکز شما بر انجام برخی فعالیت های بدنی در هر روز است. مطالعات نشان داده است که ورزش تأثیرات مثبتی بر سلامت روان دارد از جمله بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی. حتی رفتن به پیاده روی سریع در هر روز می تواند کمک کند.همچنین برای مطالعه بیشتر به مقاله افزایش انرژی مثبت در زندگی مراجعه فرمایید.

به اندازه کافی استراحت کنید

کمبود خواب می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که بی خوابی منجر به افزایش دو برابر خطر ابتلا به افسردگی می شود هر شب وقتی برای استراحت بگذارید.برای یادگیری بیشتر به مقاله غلبه بر افکار منفی مراجعه فرمایید.

قدم های کوچک بردارید

گرچه ممکن است با همان ذوق و شوق قبلی خود را در فعالیت هایی که معمولاً دوست دارید وارد نکنید اما می توانید به انجام کارهای کوچک هر روز کمک کنید. اگر سرگرمی وجود دارد که به طور معمول آن را دوست دارید اما علاقه خود را نسبت به آن از دست داده اید خود را به چالش بکشید تا چیز جدیدی در مورد آن بیاموزید. یا یک پروژه بزرگتر را به مراحل بسیار کوچکتر تقسیم کنید و هر روز کمی وقت بگذارید تا فقط یک مسئله را حل کند.

برنامه ریختن

حتی اگر الهام گرفتن از آن دشوار باشد شما می توانید برای برنامه هایی که می خواهید در آینده انجام دهید برنامه ریزی مفیدی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که برنامه ریزی برای آینده، معروف به مقابله فعال می تواند به بهبود مقاومت کمک کند.

دادن چیزهایی برای انتظار به خود و جستجوی چیزهایی برای هیجان زدن می تواند در کنار آمدن با کمبود علاقه ای که ممکن است در آن لحظه احساس کنید کمک کند.

پشتیبانی پیدا کنید

وقتی احساس بی علاقگی می کنید همراهی دوستان و خانواده به شما کمک می کند به آنها بگویید که با این بی علاقگی دست و پنجه نرم می کنید.

بعضی اوقات صرف وقت گذراندن در کنار افراد دیگر می تواند روحیه شما را بالا ببرد. اشتیاق دیگران نیز ممکن است مسری باشد بنابراین ممکن است دریابید که اشتیاق آنها برای فعالیت های مختلف نیز باعث از بین رفتن ناراحتی شما می شود.

نحوه دریافت راهنما

اگر احساس کمبود علاقه در کنار آمدن با مشکل را دارید مهم است که به دنبال کمک باشید. با پزشک خود در مورد آنچه احساس می کنید صحبت کنید به خصوص اگر این احساسات با علائم دیگری مانند کمبود روحیه، تحریک پذیری یا احساس بی ارزشی همراه باشد.

تشخیص

پزشک در مورد علائمی که تجربه می کنید سوالاتی را می پرسد. آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهند تا به شما کمک کند تا هر نوع بیماری زمینه ای را که می تواند در احساس شما موثر باشد رد کند.

پزشک شما بسته به تشخیص شما ممکن است درمان های مختلفی را توصیه کند. به عنوان مثال اگر مبتلا به افسردگی هستید پزشک ممکن است روان درمانی، دارو یا ترکیبی از این دو را پیشنهاد کند. همچنین می توانید بدون مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک پرستار، مستقیماً از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید.

رفتار

روش های درمانی مختلفی مانند روان درمانی وجود دارد که می تواند برای از بین بردن علاقه از جمله درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای کمک به تغییر افکار و رفتارهای شما استفاده شود. داروهای ضد افسردگی یا سایر داروها نیز ممکن است برای بالا بردن روحیه شما تجویز شود اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا این داروها شروع به کار کنند.

همچنین ممکن است بخواهید برای کمک به رفع احساس علاقه از دست رفته درمان آنلاین یا یک برنامه بهداشت روان را در نظر بگیرید. برنامه های تلفن همراه می توانند برای تعیین اهداف، ارائه نکات بهداشت روان و پیگیری پیشرفت شما مفید باشند. درمان آنلاین می تواند شما را با یک درمانگر آموزش دیده متصل کند که می تواند پشتیبانی و مشاوره ارائه شده از طریق ایمیل، چت ویدیویی، پیام متنی یا تلفن را ارائه دهد.

سخن پایانی

هر کس هر از گاهی دچار نوعی بی علاقگی می شود بعضی اوقات ممکن است به این دلیل باشد که فقط احساس بی علاقگی می کنید. در موارد دیگر ممکن است به این معنی باشد که شما به برخی از سرگرمی های قدیمی خود علاقه خود را از دست داده اید و باید برخی احساسات جدید را کشف کنید.

اما گاهی اوقات این احساس می تواند نشانه ای از یک وضعیت بهداشت روان مانند افسردگی باشد. اگر از بین رفتن علاقه، کنار آمدن با زندگی یا تداخل در زندگی شما را دشوار می کند مهم است که در مورد احساس خود با یک پزشک یا یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید.

افسردگی با گذشت زمان می تواند بدتر شود بنابراین هرچه زودتر به شما کمک شود زودتر احساس بهتری خواهید داشت و می توانید علاقه خود را به چیزهایی که باعث شادی شما هستند دوباره بدست آورید.

دسته‌بندی‌ها