ازدواج با دختر بزرگتر از خود چه دلایلی دارد؟

ازدواج با دختر بزرگتر از خود چه دلایلی دارد؟

با توجه به فرهنگی در جامعه ایران وجود دارد ازدواج با دختر بزرگتر از خود امری شایع و رایج نیست. به طور کلی در فرهنگ ما ایرانی ها رسم و عرف بر این است که پسر باید چند سالی از دختر بزرگتر باشد.

اما به دلیل تغییراتی که در سبک زندگی امروزه ایجاد شده است موجب گردیده تا تمایلات و گرایشات جوانان تغییر کند و در نتیجه برخی از پسران علاقه داشته باشند تا با دختری ازدواج کنند که از آنها بزرگتر است.

شایان ذکر است که چنین ازدواجی می تواند برای خود فرد و خانواده ها نیز مشکلاتی را ایجاد کند و بسیاری از خانواده ها با چنین ازدواج هایی مخالف هستند.

در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چرا یک پسر تمایل دارد تا با دختری که از خودش بزرگتر است ازدواج کند.

دلایل ازدواج با دختر بزرگتر

به طور معمول و با توجه به فرهنگی در جامعه وجود دارد همواره در تمامی ازدواج ها رسم بر این است که مرد باید چند سال از زن بزرگتر باشد. اما باید اشاره شود که چه کسی سن ازدواج را مشخص می کند؟

از همه مهم تر آن است که چرا برخی از دختران و پسران دوست دارند تا تعادل مربوط به سن ازدواج را نادیده بگیرند؟ در ادامه دلایل گرایش به ازدواج با دختر بزرگتر از خود را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله معیارهای ازدواج از نظر دکتر انوشه را بخوانید.

خصوصیات شخصیتی

گاهی اوقات ممکن است شخصیت پسر بسیار وابسته باشد و همواره به دنبال فردی در زندگی بگردد که از او حمایت و مراقبت کند. چنین افرادی علاقه دارند تا با زنی ازدواج کنند که از آنها بزرگتر باشد و به نوعی نقش مادر را برای آنها بازی کند.

چرا برخی از پسرها با دختران بزرگتر از خود ازدواج می کنند؟

وضعیت اقتصادی

از دیگر دلایلی که موجب می شود تا برخی از پسران با دختر بزرگتر از خود ازدواج کند سطح مالی و اقتصادی دختر است. به این صورت که وضعیت مالی دختر بسیار خوب بوده و چون پسر از طبقه پایین تر می باشد تمایل درد تا با او ازدواج کند که بتواند از نظر اقتصادی به جایگاه بهتری برسد.

چرا که اگر وضعیت اقتصادی یکی از طرفین عالی باشد می تواند باعث شود تا افراد در شروع زندگی مشترک هیچ گونه فشاری را تحمل نکنند.

تجربه و پختگی

به یاد داشته باشید که دختران خیلی زودتر از پسران به بلوغ می رسند و این بلوغ شامل پختگی روانی و فکری است. یعنی دختران می توانند بیشتر از سن خود فکر کنند و اقدامات بهتری را انجام دهند. در این حالت آنها هرگز بر اساس احساس و عاطفه تصمیم گیری نمی کنند و به راحتی می توانند زندگی شان را در کنترل داشته باشند.

مادری شایسته بودن

همانطور که میدانید یکی از سخت ترین کارهای دنیا مادری کردن است. دخترانی که به تازگی بزرگ شده اند و هنوز به بلوغ و رشد فکری بالایی نرسیده اند از ازدواج و فرزندآوری هراس دارند و از این رو همواره نگران حالات مختلف می باشند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل ازدواج دختران با مردان مسن را بخوانید.

اما دخترانی که سن بالایی دارند و به بلوغ فکری کامل رسیده اند می توانند یک مادر خوب برای فرزندان باشند و از این رو یک پسر همواره ترجیح می دهد تا با دختری ازدواج کند که بتواند مادر خوبی برای فرزندانش باشد.

تکامل جنسی

تحقیقات نشان می دهد که مردان در سنین ۱۸ سالگی دارای بیشترین هیجانات جنسی هستند. اما این در حالی است که زنان تازه در سن ۳۰ سالگی به بیشترین هیجان جنسی زندگی شان دست پیدا می کنند. همین موضوع می تواند موجب شود تا پسران علاقه داشته باشند که با دختران بزرگتر از خودشان ازدواج کنند.

چرا ازدواج با دختر بزرگتر از خود بد است؟

شایان ذکر است که در بسیاری از موارد ازدواج با دختری که از ما بزرگتر است می تواند آسیب های مختلفی را به زندگی و سلامت روان طرفین وارد کند. در ادامه به آسیب های ناشی از چنین ازدواجی اشاره می کنیم تا بدانید ازدواج با دختر بزرگتر از خود نیز می تواند برای فرد مشکلاتی را به وجود آورد.

تفاوت در پختگی و هیجانات

به یاد داشته باشید که تفاوت سنی می تواند مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد کند. یعنی اگر تفاوت سنی دختر و پسر بسیار زیاد باشد و دختر ۱۰ سال از پسر بزرگتر باشد موجب می شود تا نگرش آنها و نیازهایی که دارند به کلی از یکدیگر متفاوت باشد. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله آسیب های ازدواج سفید را بخوانید.

هر چه زمان بیشتر می گذرد باعث می شود تا تفاوت ها بیشتر شود و در نتیجه میزان صمیمیت بین افراد کاهش می یابد. دختری که چندین سال مجرد بوده و در جامعه کار و زندگی کرده است آنقدر تجربه دارد که می تواند تشخیص دهید چه پسری برای ازدواج مناسب است.

فرسودگی جسمانی

با توجه به تفاوت های جسمانی بین زن و مرد و وجود زایمان و تفاوت های فیزیولوژیکی در زنان، ما می دانیم که زنان نسبت به مردان زودتر فرسوده می شوند و جذابیت ظاهری شان را از دست می دهند.

اگر زن بسیار بزرگتر باشد در ابتدا ممکن است موضوع مهمی نباشد اما هرچه سن بالاتر می رود و تفاوت ظاهری نمایان تر می شود مشکلات زندگی مشترک نیز آغاز می شود.

به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که در این دوره و با توجه به شرایطی که وجود دارد می تواند برای زنان ایجاد شود بی میلی جنسی در زنان است که می تواند مشکلات بسیاری را برای زندگی مشترک طرفین ایجاد کند.

کنترل بیش از حد

با توجه به آنکه دختران سن بالا به پختگی بیشتری رسیده اند همواره دوست دارند تا همسرشان را کنترل کنند و این موضوع نشان دهنده نقش مادرانه ای است که در وجود آنها شکل گرفته است.

زمانی که زن بیش از حد دست به کنترل شوهر خودش می زند موجب می شود تا همسرش خسته و کلافه شود و در نتیجه زندگی مشترک آنها با مشکلات بسیاری روبرو می شود.

نابودی اقتدار و قدرت مرد

هر چه بلوغ فکری و روانی زن بیشتر باشد میزان کنترل گری و مسئولیت پذیری اش نیز افزایش پیدا می کند. به دنبال این موضوع مرد احساس خطر می کند و گمان می کند که دیگر مانند گذشته دارای قدرت و اقتدار نیست و در نتیجه گرفتار نارضایتی زناشویی می شود.

نگاه منفی و مخالفت دیگران

با توجه به فرهنگی در کشور ما وجود دارد در رابطه با ازدواج چنین باوری وجود دارد که مرد باید چند سال از زن بزرگتر باشد. به همین دلیل مخالفت با این موضوع نوعی تابو شکنی است و اگر فرد بخواهد مخالف آن عمل کند با مخالفت دیگران مواجه می شود.

یعنی دیگران او را سرزنش می کنند که چرا می خواهد چنین ازدواجی داشته باشد و نوع نگاه منفی موجب می شود تا زندگی برای فرد سخت و دشوار شود.

اختلاف سنی مناسب برای ازدواج

مطالعات نشان می دهد که اگر پسری ۲۵ ساله با دختری بزرگتر از خودش ازدواج کند احتمال شکست در ازدواج آنها بسیار زیاد است. به طور کلی پیشنهاد می شود که مرد ۳ الی ۵ سال از دختر بزرگتر باشد تا بتوانند زندگی متعادلی را آغاز کنند.برای آگاهی بیشتر به مقاله روش های کنترل شوهر مراجعه فرمایید.

چرا که اگر سن زن بیشتر از مرد باشد، احساس قدرت او نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه مشکلات زناشویی نیز به دنبال آن آغاز می شود.

تصمیم در مورد ازدواج با دختر بزرگتر

با توجه به تمام مواردی که گفته شد، باید اشاره شود که گاهی اوقات ممکن است دختری و پسری با چنین شرایطی عاشق و دلباخته یکدیگر باشند. یعنی دختر از پسر بزرگتر است ولی آنها همدیگر را دوست دارند و می خواهند با هم ازدواج کنند.

البته باید اشاره شود که اگر اختلاف سنی خیلی زیاد نباشد مشکلی برای زوجین ایجاد نمی شود. چرا که معیار سن به عنوان اصل اساسی ازدواج شناخته نمی شود و نمی تواند تاثیر زیادی بر روی زندگی مشترک داشته باشد.

البته شایان ذکر است که این تفاوت سنی نباید خیلی زیاد باشد تا اگر صرفا تفاوت سنی وجود دارد افراد نباید از سایر ابعاد با یکدیگر اختلافات زیادی داشته باشند. اما به طور کلی در ازدواج، پسر باید تمامی وظایف یک شوهر را بداند تا بتواند به خوبی نقشش را ایفا کند.

بنابراین زوجین باید توجه داشته باشند که اگر با یکدیگر تفاوت سنی دارند از نظر سایر موارد مشکلی وجود نداشته باشد که منجر به ایجاد آسیب شود.

آیا ازدواج با دختری که از ما بزرگتر از خوب است یا بد؟

شما می تواند در این خصوص از یک مشاور متخصص بهره ببرید و راهنمایی مفیدی را از یک روانشناس حرفه ای دریافت نمایید. مشاور به شما کمک می کند تا به خوبی شخصیت خودتان را بشناسید و بهترین تصمیم را برای زندگی تان بگیرید.

نتیجه گیری

در خصوص اینکه آیا ازدواج با دختر بزرگتر از خود کاری درست یا اشتباه است باید اشاره شود که این موضوع بستگی به طرفین دارد و نمی تواند برای تمامی انسان ها یک نسخه را ارائه نمود.

چرا که ممکن است دختری که از پسر بزرگتر است با یکدیگر ازدواج کنند و زندگی خوبی داشته باشند و در جایی دیگر چنین ازدواجی با مشکل و آسیب روبرو شود.

بنابراین نیاز است تا در این خصوص به یک روانشناس مراجعه کنید تا بر اساس تست های شخصیتی که وجود دارد به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را در این باره اتخاذ کنید.

به یاد داشته باشید که موضوع ازدواج بسیار مهم بوده و زمانی که شما برای ازدواج خود تصمیم می گیرید در واقع برای تمام عمر خودتان دست به انتخاب می زنید.

به همین دلیل ضروری است تا با چشمانی باز و استفاده از مشاوره های دقیق دست به چنین انتخابی بزنید. راهکارهایی که یک مشاور می تواند به شما در خصوص زندگی مشترک ارائه دهد بسیار مفید بوده و موجب می شود تا از بروز مشکلات آینده پیشگیری نمایید.

دسته‌بندی‌ها