ارتباط غده تیروئید با افسردگی و آشنایی با روش های درمان آن

ارتباط غده تیروئید با افسردگی و آشنایی با روش های درمان آن

از علل ایجاد افسردگی همواره باید به جنبه فیزیولوژیک آن نیز توجه کرد چرا که از مهم ترین عواملی که می تواند باعث ایجاد افسردگی شود غده تیروئید است. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ارتباط غده تیروئید با افسردگی و آشنایی با روش های درمان آن را مورد مطالعه قرار دهیم تا بتوانید با شناخت علایم آن با پزشک مشورت کرده و برای درمان اقدام نمایید. پس اگر شما هم به مقالات میان رشته ای علاقه مند هستید تا انتهای مقاله ارتباط غده تیروئید با افسردگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

ارتباط غده تیروئید با افسردگی و آشنایی با روش های درمان آن

ارتباط غده تیروئید با افسردگی بسیار مشهود است به طوری که مشکلات این غده می تواند منجر به عدم تعادل تیروئید شود که از طرق مختلف می تواند بدن را تحت تأثیر قرار دهد. عدم تعادل تیروئید همچنین می تواند به مشکلات خلقی مانند افسردگی و اضطراب کمک کند.

چه ارتباطی بین عدم تعادل تیروئید و افسردگی وجود دارد؟

تیروئید، یک غده کوچک واقع در گردن، در تعدادی از عملکردهای بدن نقش مهمی دارد. در برخی موارد عدم تعادل تیروئید ممکن است به افسردگی و همچنین انواع دیگر شرایط بهداشت روانی کمک کند.

اگرچه تخمین زده می شود که حدود 12٪ از جمعیت ایالات متحده در طول زندگی خود به یک بیماری تیروئید مبتلا شوند انجمن تیروئید آمریکا گزارش داد که 60٪ از افراد مبتلا به مشکل تیروئید از وضعیت خود بی اطلاع هستند.

تیروئید چه کاری انجام می دهد؟

به عنوان بخشی از سیستم غدد درون ریز بدن، تیروئید هورمون هایی ترشح می کند که به تنظیم سطح انرژی و متابولیسم کمک می کنند. به طور معمول تیروئید با آزاد سازی سطح ثابت هورمون های تیروئید عملکردهای مختلف را تنظیم می کند.

انواع عدم تعادل تیروئید

تعدادی از شرایط مختلف وجود دارد که بر تیروئید تأثیر می گذارد اما دو مورد از رایج ترین مشکلات کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید که به آن تیروئید کم کار نیز می گویند هنگامی اتفاق می افتد که بدن به اندازه کافی هورمون های تیروئید تولید نکند. این مورد زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد اما در بزرگسالان بالای 60 سال نیز شیوع بیشتری دارد.اگر به رشته پزشکی علاقه مند هستید حتماً کارگاه های پزشکی را مشاهده فرمایید

پرکاری تیروئید که به عنوان تیروئید پرکار نیز شناخته می شود هنگامی اتفاق می افتد که بدن بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. بسیاری از افرادی که تیروئید بیش از حد فعال دارند نوعی از علائم اضطراب را تجربه می کنند با این حال تحقیقات همچنین نشان می دهد که افسردگی نیز بسیار شایع است که 69٪ افراد مبتلا به پرکاری تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم عدم تعادل تیروئید

اگر شک دارید که به نوعی از بیماری تیروئید مبتلا هستید، مهم است که علائم را زیر نظر بگیرید. اگر فکر می کنید ممکن است یک بیماری زمینه ای تیروئید در علائم افسردگی، اضطراب یا بیماری روانی دیگری نقش داشته باشد با پزشک خود صحبت کنید.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • یبوست
  • افسردگی
  • پوست خشک
  • میل جنسی کم
  • خستگی
  • حساسیت به سرما
  • سستی
  • افزایش وزن
  • علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:
  • اضطراب
  • اسهال
  • مشکل خوابیدن
  • ریزش مو
  • تحریک پذیری
  • ضعف عضلانی
  • عصبی بودن
  • ضربان قلب سریع
  • کاهش وزن

تیروئید و افسردگی

مدت هاست که محققان دریافته اند که بین عملکرد تیروئید و افسردگی رابطه وجود دارد اگرچه مکانیسم های دقیق نحوه تعامل آنها کاملاً شناخته نشده است. نه تنها افراد مبتلا به اختلالات تیروئید بیشتر دچار افسردگی می شوند بلکه شواهد نشان می دهد که استفاده از روش های درمانی هورمون تیروئید می تواند اثر داروهای ضد افسردگی را افزایش دهد.

چه ارتباطی بین غده تیروئید و اختلال افسردگی وجود دارد

ارتباط غده تیروئید با افسردگی

متابولیسم هورمونهای تیروئید در مغز یک فرایند پیچیده است که اغلب شامل مراحل و مسیرهای زیادی است. اگر هر یک از این اجزا دچار اختلال شوند ممکن است بر توانایی تیروئید در سیگنال زدن به مغز تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان می دهد که سطح TSH با شدت علائم افسردگی ارتباط دارد. TSH یا هورمون تحریک کننده تیروئید هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود و برای تحریک تولید بیشتر هورمون تیروئید عمل می کند.

کم کاری تیروئید ممکن است به افسردگی کمک کند

در حالی که کم کاری تیروئید شدیدتر ممکن است به علائم افسردگی بیشتر منجر شود حتی موارد خفیف تیروئید نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. برخی تحقیقات نشان داده است که کم کاری تیروئید تحت بالینی که در آن سطح TSH در انتهای بالاتر از حد طبیعی یا به سختی بالاتر از حد طبیعی است ممکن است با افسردگی ارتباط داشته باشد.

یک مطالعه نشان داد که 63.5٪ از شرکت کنندگان دارای مشکلات تحت بالینی تیروئید یا علائم تیروئید کم کار بودند اما زیر معیارهای تشخیص کم کاری تیروئید بودند علائم افسردگی را نشان دادند. درمان با هورمون تیروئید منجر به تسکین شد اما به خودی خود کافی نیست تا باعث بهبودی کامل شود.

ارتباط بین تیروئید کم کار و افسردگی به اندازه کافی قوی است به طوری که انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا پیشنهاد می کند که تمام افرادی که مبتلا به افسردگی هستند باید از نظر کم کاری تیروئید تحت بالینی ارزیابی شوند.

افسردگی، کم کاری تیروئید یا هر دو

یک مشکل که می تواند تشخیص را پیچیده کند این است که افسردگی و کم کاری تیروئید دارای برخی از علائم مشابه هستند. روحیه پایین، خستگی، مشکل در تمرکز، کاهش میل جنسی و افزایش وزن از علائم رایج هر دو است.

در چنین مواردی بررسی برخی از علائم دیگر که ممکن است وجود تیروئید کم کار را نشان دهند می تواند مفید باشد. اگر علائم افسردگی شما همراه با یبوست، خشکی مو ریزش مو، گرفتگی صدا، سفتی عضلات و احساس همیشگی سرما باشد به احتمال زیاد افسردگی شما مربوط به کم کاری تیروئید است.

کمک گرفتن

اگر علائم عدم تعادل تیروئید، افسردگی یا هر دو را تجربه کردید مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. هر دو بیماری قابل درمان هستند و هرچه زودتر شروع به کمک کنید زودتر احساس بهتری خواهید داشت.

مشکلات تیروئید اغلب با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است. پس از تشخیص، پزشک برای درمان بیماری شما دارو تجویز می کند. این داروهای تیروئیدی یا می توانند تولید هورمون های تیروئید در بدن را کاهش دهند و یا هورمون های از دست رفته را جایگزین کنند تا هم به بهبود عملکرد تیروئید و هم خلق و خو کمک کند.

پزشک شما همچنین می خواهد آزمایش خون را به صورت دوره ای انجام دهد تا ببیند که داروی شما چگونه مشکل تیروئید شما را درمان می کند و هرگونه تنظیمات لازم را در نوع یا دوز داروی مصرفی شما انجام می دهد.

داروهای تیروئید گاهی اوقات با داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی در افرادی که عملکرد طبیعی تیروئید دارند، ترکیب می شوند. در یک مطالعه قدیمی 23٪ از افرادی که هورمون تیروئید T3 را به همراه درمان ضد افسردگی خود استفاده کرده اند علائم افسردگی خود را بهبود بخشیده اند.

تجزیه و تحلیل اخیر نشان داده است که اگرچه ترکیب داروهای تیروئید با داروهای ضد افسردگی ایمن و موثر است اما رابطه پیچیده افسردگی و کم کاری تیروئید نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

برای برخی از افراد درمان عدم تعادل تیروئید زمینه ای می تواند افسردگی را تسکین دهد. اگر همچنان علائم افسردگی را تجربه می کنید پزشک ممکن است استفاده از درمان های اضافی مانند داروهای ضد افسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از این دو را توصیه کند.

سخن پایانی

اگر علائمی از عدم تعادل تیروئید از جمله علائم افسردگی را تجربه می کنید حتماً با پزشک خود در میان بگذارید. هم افسردگی و هم مشکلات تیروئید قابل درمان هستند نکته اصلی در تشخیص صحیح است. اکثر افراد مبتلا به مشکلات تیروئید از مصرف داروهای تیروئید فواید مثبتی را تجربه می کنند و احساس می کنند علائم افسردگی آنها به تدریج با گذشت زمان برطرف می شود.

دسته‌بندی‌ها