در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های آموزشی با عنوان کارگاه آموزش تکنیک های یادگیری زبان دوم به صورت کامل و کاربردی را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به یادگیری و روش های یادگیری زبان دوم قرار دهیم.
کارگاه آموزش تکنیک های یادگیری زبان دوم به صورت کامل و کاربردی
در کارگاه آموزش تکنیک های یادگیری زبان دوم به صورت کامل و کاربردی شما با اصول و تکنیک های یادگیری زبان دوم آشنا شده و یاد خواهید گرفت تا به آسانی هر زبانی را فرابگیرید.
یادگیری زبان دوم
فراگیری زبان دوم (Second-language acquisition)، یادگیری زبان دوم یا یادگیری ال۲ به فرایندی گفته میشود که در آن افراد زبان دومی را یادمیگیرند. فراگیری زبان دوم (که معمولاً به صورت مخفف SLA به کار برده میشود) همچنین به رشتهای علمی اشاره دارد که به مطالعهٔ این فرایند اختصاص دارد. فراگیری زبان دوم به یادگرفتن هر زبانی علاوه بر زبان مادری اشاره دارد.
اگرچه این مفهوم فراگیری زبان دوم نامگذاری شدهاست ولی میتواند شامل یادگیری زبان سوم، چهارم با بیش از آن باشد. فراگیری زبان دوم اشاره به آنچه دارد که زبانآموز انجام میدهد نه روشهایی که در آموزش زبان به کار گرفته میشود، هر چند آموزش زبان میتواند فرایند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد.
مراحل یادگیری زبان دوم
فراگیری زبان دوم را میتوان به پنج مرحله تقسیم کرد: پیشتولید، تولید ابتدایی، ظهور گفتار، سلاست متوسط و سلاست پیشرفته. اولین مرحله یعنی پیشتولید با عنوان دورهٔ خاموش نیز شناخته میشود. زبانآموزان در این مرحله نهایتاً معنی ۵۰۰ کلمه را میتوانند بفهمند، اما با زبان دوم هیچ گونه صحبتی نمیکنند.
البته همهٔ زبانآموزان وارد این مرحله نمیشوند. برخی از آنها از همان ابتدا شروع به صحبت کردن میکنند اگر چه خروجیشان تنها تقلیدیست و شامل استفادهٔ خلاقانه از زبان نمیشود. برخی دیگر نیز ممکن است به عنوان بخشی از دوره آموزش زبانی که در آن شرکت کردهاند از همان ابتدا ملزم به صحبت کردن در زبان دوم باشند. برای آن دسته از بانآموزانی که وارد دورهٔ خاموش میشوند این دوره بین سه تا شش ماه به طول میانجامد.
پیشنهاد ویژه: پکیج کامل آموزش آکسفور ورد اسکیلز
مرحلهٔ دوم فراگیری زبان تولید ابتدایی نام دارد. در این مرحله زبانآموزان توانایی تولید عبارات کوتاه یک یا دو کلمهای را دارند. آنها همچنین توانایی به خاطر سپردن گروه به همپیوستهای از کلمات را دارند هر چند ممکن است در استفاده کردن از آنها دچار اشتباه شوند. در این مرحله زبانآموزان معمولاً توانایی استفاده و درک حدود ۱۰۰۰ لغت را دارا هستند. این مرحله معمولاً شش ماه طول میکشد.
مرحلهٔ سوم، ظهور گفتار نامیده میشود. در این مرحله تعداد لغتهای زبانآموزان تا ۳۰۰۰ کلمه افزایش مییابد و قادر خواهند بود با استفاده از عبارات و سئوالات کوتاه به برقراری ارتباط با دیگران بپردازند. این مرحله با اشتباهات دستوری زبانآموزان همراه است. مرحله پس از ظهور گفتار، سلاست متوسط نام دارد. در این مرحله زبانآموزان نزدیک به ۶۰۰۰ لغت را میدانند و میتوانند جملات با ساختارهای پیچیدهتر را به کار برند.
در این مرحله آنها همچنین میتوانند افکار و نظراتشان را با دیگران در میان بگذارند. رسیدن به مرحلهٔ پایانی یعنی سلاست پیشرفته جایی بین پنج تا ده سال یادگیری زبان حاصل میشود. زبانآموزان در این مرحله میتوانند زبان را در سطحی نزدیک به کسانی که زبان مادریشان، زبان تحت فراگیریست به کار گیرند.
زمان رسیدن به یک سطح بالای سلاست و فصاحت بسته به زبان مبدأ میتواند متفاوت باشد. بر اساس تحقیقی که توسط مؤسسهٔ سرویسهای خارجی وزارات امور خارجه آمریکا بر روی ۶۳ زبان انجام شده، سختترین زبانها برای رسیدن به مرحله سلاست پیشرفته در خواندن و صحبت کردن عربی، کانتونی، ماندارین، ژاپنی و کرهای هستند.
برای رسیدن به این مرحله، کارمندان این مؤسسه با زبان مادری انگلیسی که عمدتاً قادر به صحبت به زبانهای خارجی دیگر نیز بودند نیازمند گذراندن ۸۸ هفته معادل ۲۲۰۰ ساعت کلاس (بیش از سهونیم ساعت در هر روز) بودند. بر اساس گزارش این مؤسسه ژاپنی سختترین زبان این گروه است.
شاید گاهی به این فکر کنید که آیا میتوانید یک زبان جدید یاد بگیرید؟ خب در پاسخ به این سؤال فراموش نکنید شما همین حالا هم خیلی خوب و بینقص یک زبان بلدید: زبان مادریتان! اما بعد از این احتمالا نوبت به این پرسش میرسد که آیا در بزرگسالی هم میتوان به همان خوبیای که در کودکی زبان اول را یاد گرفتیم، زبان دوم را هم یاد بگیریم؟
فراگیری زبان دوم
احتمالا «کراشن» که شکلگیری برخی از مهمترین مفاهیم مرتبط با فراگیری زبان دوم، به لطف او بوده است بیش از هر فرد دیگری برای پاسخ به پرسش مورد بحث تلاش کرده است.
بر مبنای «فرضیهی ورودی» کراشن که نخستین بار در سال ۱۹۷۷ معرفی شد، «یادگیری» با «فراگیری» فرق دارد. یادگیری فرایند سنتیِ دریافت آگاهانه و مبتنی بر دستور زبان است، اما فراگیری همان روشی است که ما در کودکی با زبان مادری آشنا میشویم. به نظر کراشن آموزش دادن زبان به همان روشی که علوم، ریاضی و تاریخ آموزش داده میشوند غلط است. زبانآموزان باید زبان دوم را به همان روشی که زبان نخستشان را آموختهاند، فرابگیرند.
کراشن مجموعهای از ایدههایش را در مستندی به نام «توصیههای یک کودک برای یادگیری زبان» معرفی کرد. در این مستند او میگوید «فراگیری همان رخداد است». به عبارتی درون هر زبانآموز موفق، کودکی است که در زبان اولش استاد شده است و بهجای «یادگیریِ» زبان دوم، آن را فراگرفته است.
با توجه به نظریههای کراشن و در نظر گرفتن مزیتهای فراگیری زبان در کودکی، به نکتههایی دست مییابیم که به خلق محیط آموزشی مناسب برای یادگیری زبان کمک میکنند. نخست اینکه کلاس باید تا جایی که ممکن است سرشار از ورودیهای قابلفهم باشد. دوم اینکه اضطراب جایی در کلاس زبان ندارد، زبانآموز باید در آرامش و همراه با فعالیتهای جذاب و لذتبخش زبان را فرا بگیرد.
نکته قابلتوجه و مهمی که نباید فراموش کنید این است که انتظارات از زبانآموزان بهویژه در سطحهای پایینتر باید منطقی و متناسب باشد. همچنین کتابها، موارد درسی و زمان صحبت کردن معلم باید با سطح زبانآموزان همخوانی داشته باشد.
تنها هنگامی که دانستن آنها ضروری و لازم باشد نوبت به قواعد دستور زبان میرسد، آن هم برای زبانآموزان قدیمیتر. آخرین و احتمالا مهمترین نکته اینکه محتوای درس نباید مبتنی بر دستور زبان بلکه باید بر پایهی تبادل معنی و مفهوم باشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.