پکیج آموزش کارگردانی و فیلمنامه نویسی

پکیج آموزش کارگردانی و فیلمنامه نویسی
نوع فایل
Mp4
حجم فایل
300 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

فردی که یک فیلمنامه را به یک اثر سینمایی و یا یک فیلم تلویزیونی تبدیل می کند کارگردان نام دارد. همواره یک اثر متحرک را به نام کارگردان آن می شناسند. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یک محصول آموزشی بی نظیر با عنوان پکیج آموزش کارگردانی و فیلمنامه نویسی به صورت کامل را در اختیار شما علاقه مندان به یادگیری این مباحث پرطرفدار قرار دهیم تا بتوانید با مشاهده این مجموعه آموزشی با اصول کارگردانی و فیلم نامه نویسی به صورت تخصصی آشنا شوید.

پکیج آموزش کارگردانی و فیلمنامه نویسی به صورت کامل

دوره جامع آموزش کارگردانی به صورت تخصصی شما را با اصول و تکنیک های کارگردانی به همراه فیلم نامه نویسی آشنا می کند.

آشنایی با کارگردانی

اصلی ترین و مهم ترین کاری که یک کارگردان در فرایند ساخت فیلم انجام می دهد این است که تم اصلی کار در طی مراحل ۳ گانه یعنی پیش تولید، تولید و پس تولید حفظ شود.

دوره جامع آموزش کارگردانی و فیلمنامه نویسی

کارگردان زمانی که فیلمنامه را مطالعه می کند آن را به بخش های ریزتر خرد می کند و به قسمت هایی با نام سکانس، صحنه و پلان تبدیل می کند. حال متنی تحت عنوان دکوپاژ را تهیه می کند و این متن همان دستورالعملی است که تمام جزئیات پلان شامل زاویه دوربین، اندازه نما، حرکت ها و گفتار بازیگران. نور، زمان و مکان در آن نوشته شده است. یک کارگردان خوب فردی است که با تمامی مراحل تولید به خوبی آشنا است و می تواند به گونه ای گروه را هدایت کند که به یک نتیجه مطلوب برسد.

شناخت قواعد اساسی کارگردانی

کارگردان قواعدی مانند قاب بندی، ریتم، صدا و تصویر و تداوم کرکت را برای دکوپاژ به کار می گیرد. نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که این اصول مانند قوانین علوم طبیعی ثابت نیستند و بستگی به نظر و تجربه کارگردان دارد که چگونه بخواهد یک فیلم را بسازد. به گونه ای که اگر یک فیلم نامه را به دو کارگردان بدهیم در ساخت نهایی دو فیلم کاملا مجزا را خواهیم داشت.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل فیلمبرداری


مهم ترین کارگردان هایی که بر صنعت فیلم سازی تاثیر گذاشتند و تئوری فیلمسازی را شکل دادند عبارتند از جنبش مونتاژ شوروی وسولد پودوفکین و سرگئی آیزنشتاین که دو فیلم ساز روس بودند.

پودوفکین با آزمایشات مونتاژی خود توانست نشان دهد که می توان واقعیت را جعل کرد. در این سبک از مونتاژ تلاش می شود تا ایدئولوژی کارگردان به عنوان اصل نمایش داده شود. به طوری که در شیوه پودوفکین، فیلم یک رویداد تاثیرگذار است و نسبت به رویداد واقعی طبیعی تر نشان داده می شود و به همین دلیل نوع نگاه پودوفکین به سینما مونتاژ انفجاری نام گرفت.

از طرف دیگر آیزنشتاین بر این باور بود که مونتاژ فقط شامل به هم متصل کردن نماها به یکدیگر نیست تا بتوانیم داستان را تعریف کنیم. بلکه تدوین، تصادم نماهاست. آیزنشتاین همواره به دنبال بیننده ای خلاق بود که بتواند در تکمیل یک اثر هنری نقش فعالی را ایفا کند و به سفید خوانی اثر هنری بپردازد.

سفید خوانی به این معناست که بیننده از طریق تجزیه و تحلیل فیلم معنایی را به فیلم اضافه می کند. یعنی آن معنا به ظاهر در فیلم وجود ندارد اما در تحلیل به آن دست می یابیم. همچنین آیزنشتاین بر این باور بود که اگر می خواهیم فیلم تاثیرگذاری بسازیم می بایست تا در مونتاژ تصاویر از عنصرهای مختلفی استفاده کنیم تا به یک نتیجه مطلوب دست یابیم.

دستیار کارگردان کیست؟

در فرایند ساخت فیلم شخصی وجود دارد که در انجام کارها به کارگردان کمک می کند و برخی از وظایف او را انجام می دهد. به عنوان مثال برای فیلم برداری برنامه ریزی می کند، امور حمل و نقل را تنظیم می کند.، از طرف دیگر با گروه های مختلف هماهنگی انجام می دهد تا به مکان فیلمبرداری وارد شوند. یکی از کارهایی که دستیار باید انجام دهد این است که در سر صحنه فیلمبرداری آرامش و نظم کار را حفظ کند و در انجام کارهای بودجه به کارگردان کمک کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل عکاسی


از جمله مواردی که در این خصوص وجود دارد این است که در برخی از فیلم ها کارگردان فقط یک دستیار دارد و در پروژه های بزرگ حتی ۳ دستیار هم فعالیت می کنند.

آشنایی به فیلم نامه نویسی

فیلم نامه و یا همان سناریو داستانی است که به همراه توضیح صحنه ها برای ساخت فیلم نوشته می شود. فردی که فیلمنامه را می نویسد با نام فیلمنامه نویس شناخته می شود.

چگونه می توانیم کارگردانی کنیم؟

عناصری که فیلمنامه را تشکیل میدهند عبارتند از داستان و شخصیت ها، سکانس ها، صحنه ها، پرده ها، موسیقی و مکان ها. در برخی موارد فیلمنامه تحت نام اسکریپت هم شناخته می شود که فیلمنامه نویس آن را برای یک فیلم، برنامه تلویزیونی و یا یک بازی رایانه ای می نویسد.

همچنین باید اشاره شود که در فیلم نامه مواردی مانند جنبش، اعمال، بیان و گفتگوی کاراکترها نیز نوشته می شود.فیلم نامه ای که برای تلویزیون نوشته شده است تحت عنوان یک نمایش تلویزیونی هم شناخته می شود.

فیلم نامه از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر بخشی در صنعت تولید فیلم دارای قسمت های مختلفی است که لازم است به صورت کامل هر یک از آن ها را بشناسیم. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا با بخش های مختلف یک فیلم نامه آشنا شویم.

صحنه

کوچکترین واحد کنش دراماتیک در فیلمنامه صحنه نام دارد. دو عنصر اصلی در هر صحنه عبارت است از مکان و زمان. نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که حداقل یکی از این دو عنصر یعنی زمان و مکان باید پیوستگی داشته باشد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش جامع بازیگری


فیلم نامه به شکلی نوشته می شود که تمامی صحنه های در آن شماره گذاری شده است و شیوه نگارش هر صحنه شامل ۳ بخش است که در ادامه هر یک از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

سطر معرفی : در این بخش مشخص می شود که صحنه داخلی است و یا خارجی و در کجا و چه زمانی رخ می دهد.

شرح صحنه : به صورت خیلی مختصر اتفاقاتی که در آن صحنه رخ می دهد شرح داده می شود.

گفتگو : در این بخش نام شخصیت و نحوه بیان یا نام مخاطب در پرانتز نوشته می شود و خود گفتگو نیز درج می گردد.

به یاد داشته باشید که در برخی از مواقع شیوه انتقال به صحنه بعدی مانند فید، دیزالو و یا برش در پایان صحنه نوشته می شود.

سکانس

به یک فصل از فیلمنامه سکانس گفته می شود که از یک و یا چند صحنه تشکیل شده است و یک موضوع را دنبال می کند و زمانی که موضوع تغییر کند سکانس نیز تغییر می یابد.

آشنایی با نظر سید فیلد

سید فیلد یکی از نظریه پردازان آمریکایی سینما در حوزه فیلمنامه نویسی است. او معتقد است که اگر فیلمنامه را به ۳ بخش تقسیم کنیم می توانیم به شکل زیر آن را نشان دهیم.

شروع : در این بخش مخمصه ایجاد می شود و نشان می دهد که شخصیت اصلی چه چیزی می خواهد؟ به چه چیزی نیاز دارد؟ و برای آنکه به خواسته اش برسد چه کارهایی باید انجام دهد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل داستان نویسی


میان : در این قسمت تعارض ها به همراه عمل و عکس العمل ایجاد می شود. یعنی ما مشاهده می کنیم که شخصیت اصلی داستان تقلا می کند تا به خواسته اش برسد ولی مدام با شکست مواجه می شود و در طی همین شکست ها نیازهای واقعی اش را می شناسد.

پایان : در این قسمت با رفع مشکل نهایی و پایان تقلا روبرو هستیم. یعنی شخصیت اصلی داستان دقیقا می داند که به چه چیزی نیاز داشته است و آیا توانسته به آن برسد و یا خیر.

آشنایی با انواع فیلمنامه

فیلم نامه هایی که برای تولید اثر هنری نوشته می شود شامل انواع مختلفی است که لازم است تا با هر یک از آن ها آشنا شویم.

فیلمنامه بلند : این نوع فیلم نامه دارای بخش های مختلفی است و شامل حدود ۲ ساعت فیلم می شود. سید فیلد معتقد است که چنین فیلم نامه ای حداقل باید ۱۲۰ صفحه باشد.

آموزش قدم به قدم نوشتن فیلمنامه

فیلمنامه کوتاه : این فیلم نامه حداقل دارای ۳۰ صفحه است و از یک فیلمنامه بلند که حداقل باید ۷۰ صفحه باشید کمتر است.

فیلمنامه سریالی : این نوع فیلمنامه مشابه فیلمنامه بلند است و شامل جزئیات نیز می شود و زمان در آن مطرح نیست و می تواند چندین قسمت باشد.

فیلمنامه اقتباسی : این فیلم نامه از یک کتاب، اثر هنری و یا یک واقعه نوشته می شود.

فیلمنامه مستند : این سبک از فیلم نامه نیز می تواند بلند و یا کوتاه باشد. نکته بسیار مهمی که در فیلمنامه مستند وجود دارد این است که نویسنده نباید تخیل خودش را وارد فیلم نامه کند و باید هر آن چیزی که در واقعیت وجود دارد را بیان کند.

شناخت مراحل نوشتن یک فیلم نامه

  • ایده
  • سوژه
  • دراماتیک
  • طراحی
  • داستان
  • گفتگو
  • پیرنگ یا طرح
  • شخصیت پردازی
  • خلاصه سکانس ها
  • صحنه
  • فیلمنامه کامل
  • بازنویسی

اگر شما هم تصمیم دارید تا به صورت تخصصی با اصول فیلمنامه نویسی و کارگردانی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا پکیج آموزش کامل کارگردانی و فیلمنامه نویسی را از این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان دانلود نمایید تا بتوانید با مشاهده فیلم های موجود در آن به صورت کامل با تکنیک های کارگردانی و فیلمنامه نویسی در صنعت سینما آشنا شوید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.