کارگاه آموزش شفقت درمانی به همراه پروتکل درمانی

کارگاه آموزش شفقت درمانی به همراه پروتکل درمانی
نوع فایل
Mp3
حجم فایل
120 مگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
6 اردیبهشت 1398
دسته بندی
20,000 تومان 10,000 تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول
هم اکنون این محصول را خرید کنید و 50 امتیاز هدیه بگیرید

در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان قصد داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با موضوع کارگاه آموزش شفقت درمانی به همراه پروتکل درمانی را جهت دانلود در اختیار شما کاربران محترم برنا اندیشان قرار دهیم.

مدرس در دوره آموزش شفقت درمانی به صورت کاملاً تخصصی شفقت درمانی را برای مشاورین و روانشناسانی که در این حوزه درمان فعالیت می کنند آموزش می دهد، شما می توانید به همراه این پکیج آموزشی پروتکل درمانی را نیز دریافت نمایید.

شفقت درمانی چیست؟

تاریخ روانشناسی، سرشار از مفاهیمی است که در پی ارتقا و بهبود روش های درمانی و بهداشت روان افراد جامعه هستند. مدل درمانی مبتنی بر شفقت، برخواسته از مفهوم شفقت به خود در روان شناسی نوین است.

روانشناسانی که در حیطه بررسی نحوه پردازش هیجانات فعال هستند، به طرح مفاهیمی پرداختند که بر پردازش هیجانات به شیوه متمرکز بر خود و فاقد ارزیابی های منفی تاکید دارند و در نهایت منجر به تجربه احساسات مثبت نسبت به خویشتن خواهند شد. همگام با گسترش پژوهش ها در این زمینه، سازه ای جدید تحت عنوان «شفقت به خود»  یا Self-Compassion در روانشناسی مطرح شد که به نوعی جایگزین ارزش خود Self-Esteem می  باشد. شفقت به خود اگرچه در روانشناسی غربی مفهوم جدیدی است اما قرنها که در فلسفه شرقی وجود دارد!

شفقت به خود در معنای ساده خود به معنای مهربانی و شفقت افراد با خودشان است. طبق نظریات بسیاری از روان شناسان بودایی( مانند سالز برگ 1997، نف، 2003) شفقت به خود مربوط به بررسی و در نظر دیگری کفایت ها، شکست ها و اشتباهات شخصی و هم چنین مواجه با موقعیت دشوار و دردناک زندگی که خارج از کنترل آدمی می باشند هستند.


پیشنهاد ویژه:کارگاه آموزش ذهن آگاهی به صورت کاربردی

مهربانی به خود به معنای درک و دلگرم کردن خودمان در هنگام احساس رنج، شکست و عدم کفایت می باشد(در چنین شرایطی نباید خود را مورد انتقاد و سرزنش قرار دهیم) متاسفانه بسیاری از افراد در چنین شرایطی خود را مورد انتقاد شدید قرار می دهند و می گویند من خیلی احمق و تنبل هستم، من از خودم خجالت می کشم. اما اگر چنین شرایطی برای دوستمان پیش آید ما هرگز به این صورت او را مورد انتقاد قرار نمی دهیم.

نف(Neff 2003) شفقت به خود را به عنوان سازه ای سه مولفه ای شامل  سه جز اساسی زیر می داند:

  • مهربانی به خود در مقابل قضاوت یا انتقاد از خود
  • احساسات مشترک بشری در مقابل انزوا
  • به هوشیاری یا ذهن آگاهی در مقابل همسان سازی افراطی یا تسلیم

بهوشیاری در مقابل همسان سازی افراطی در شفقت به خود، به یک آگاهی متعادل و روشن از تجارب زمان حال می انجامد و باعث می شود جنبه های دردناک یک تجربه نه نادیده گرفته شود و نه مکررا ذهن را اشغال کند(نف،2009).

روا داشتن شفقت به خود برای فرد یک امنیت هیجانی ایجاد می کند که بدون ترس از سرزنش خود به مشاهده خود خویش بنشیند و به او اجازه می دهد که الگوهای ناسازگارانه افکار،احساسات و رفتارهای خود را درک و اصلاح کند(براون،1999)

بنابراین شفقت به خود شامل سه عنصر اصلی می باشد: مهربانی، احساسات مشترک بشری و ذهن آگاهی. این عناصر با یکدیگر ترکیب می شوند و با ارتباط و تعامل با یکدیگر باعث ایجاد یک چهارچوب ذهنی مربوط به شفقت به خود می شوند.

از آنجا که شفقت به خود و فراتر از آن،درمان مبتنی بر شفقت، سازه ای نوپا در روانشناسی است، ضرورت انجام پژوهش های بیشتر برای بررسی کارایی این مدل به خصوص در بافت فرهنگ شرقی که ماهیتی متفاوت از فرهنگ غرب دارد، احساس می شود.

کارگاه آموزش شفقت درمانی به همراه پروتکل درمانی

درمان متمرکز بر شفقت براساس رویکرد تحولی عصب شناختی برای مشکلات سلامت ذهنی شکل گرفته است(گیلبرت،2005)، و بر چهار حوزه تجارب پیشین و تاریخچه ای،ترس های اساسی،راهکارهای احساس امنیت،پیامدها و نتایج پیش بینی نشده و غیرعمدی، متمرکز است(گیلبرت، 2009).
شفقت مهارتی است که می توان به کسی آموخت و سپس با تمرین ان توسط آن شخص،سیستم های فیزیولوژی عصبی و ایمنی فرد تحت تاثیر قرار گیرد(دیوید سون،2003 و لوتر،2008). این درمان یکپارچه نگر،برگرفته از علم عصب شناسی،روانشناسی اجتماعی،رشد،تحولی و بودایی همچنین بسیاری دیگر از سایر مدل های درمانی در مشکلات ذهنی است.

در این درمان از طریق ایجاد  و یا فازایش یک رابطه شفقت ورز درون مراجعان با خودشان به جای سرزنش کردن،محکوم کردن و یا خود انتقادی،کمک لازم به مراجعان می شود.

از نتایج این نوع درمان، مهم شمردن بهزیستی،درک و همدلی،همدردی کردن، عدم قضاوت و عدم مقصر شمردن دیگران،تحمل و یا تاب آوری ،آشفتگی،درد و رنج،از طریق توجه،تفکر،رفتار،تصویرسازی،احساس، حس کردن شفقت آمیز است (گیلبرت،2009).

درمان متمرکز بر شفقت، ریشه در شفقت دارد پس این تاکید بر شفقت بایستی در همه جنبه‌های درمان از جمله ارتباط با درمانجو و شیوه کمک ما به ایشان برای ارتباط با خود و دیگران جاری باشد.
از طرفی دیگر همه متخصصان بر این باورند که هسته اصلی رابطه مراجع و درمانگر بر شفقت است(گیلبرت،2009).

درمان متمرکز بر شفقت به معنای دور شدن از احساسات و تجربه‌هایی که ما را ناراحت می‌کنند نیست؛ بلکه به معنای حرکت موثر به سوی آن‌ها، شیوه‌های مشفقانه ”بودن“ در ذهن و جهان و حتی پیش رفتن به سوی چیزهایی هست که ما را به زحمت می‌اندازد تا بتوانیم با شفقت با آن‌ها کار کنیم؛ پس هرکاری در CFT انجام بدهیم فعالیت ما همیشه شامل این موارد است:

1. ابراز گرما و ملایمت در رفتار خود (به شکل‌هایی که برای درمانجو موثر باشد)
2. کمک به درمانجو تا بتواند به شیوه‌ای حاکی از فهم و مهربانی و نه شرم با تجربه‌های خودش ارتباط برقرار کند.
3. تمرکز بر کمک به درمانجو برای آموختن ایجاد احساسات امنیت در خود و
4. پرورش شجاعت هیجانی برای روی آوردن به چیزهایی که واقعا او را می‌ترساند و کار با آن‌ها

منبع:میگنا

   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *