پیشگیری کمبود ویتامین D و معرفی روش های درمانی لازم

پیشگیری کمبود ویتامین D و معرفی روش های درمانی لازم

همانطور که می دانیم ویتامین ها برای بدن لازم هستند و کمبود آنها می تواند عوارض زیادی برای سلامتی جسم به همراه داشته باشد. یکی از ویتامین هایی که برای بدن انسان بسیار لازم و ضروری است ویتامین D است که در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان پیشگیری کمبود ویتامین D و معرفی روش های درمانی لازم را در اختیار شما علاقه مندان به علم پزشکی قرار دهیم. پس اگر علاقه مند هستید که بدانید ویتامین ها چگونه از بدن انسان محافظ می کنند و کمبود آنها چه خطراتی را با خود به همراه دارد تا انتهای مقاله پیشگیری کمبود ویتامین D با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

پیشگیری کمبود ویتامین D و معرفی روش های درمانی لازم

با پیشگیری کمبود ویتامین D می توانیم خطراتی که از عدم وجود ویتامین دی در بدن ایجاد می کند جلوگیری کرده و با مصرف به اندازه آن سلامتی خود را تضمین کنیم.

کمبود ویتامین D: علل، درمان و پیشگیری

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در برخی از میوه ها و غذاها وجود دارد. وقتی آفتاب می خورید، پوست شما ویتامین D نیز تولید می کند. این ویتامین برای عملکرد مناسب بسیاری از اعضای بدن ضروری است. مهمترین نقش آن حفظ سلامت استخوانها با افزایش توانایی جذب کلسیم در بدن است.در مقالات قبلی در رابطه با تاثیر نور خورشید بر ویتامین D توضیح داده ایم.

هنگامی که بدن شما مقدار کافی ویتامین D دریافت نمی کند استخوان های شما نازک و شکننده می شوند و شما را در معرض شکستگی قرار می دهد. ویتامین D همچنین در پیشگیری و احتمالاً درمان دیابت، فشار خون بالا، برخی از انواع سرطان و مولتیپل اسکلروزیس نقش دارد.

علائم ویتامین D کم

شایع ترین نشانه کمبود ویتامین D ضعف عضلانی و درد استخوان است برخی دیگر از علائم سطح پایین ویتامین D عبارتند از:

  • ضعف
  • نوسانات خلقی
  • خستگی

کمبود ویتامین D می تواند باعث پوکی استخوان شود که در این صورت باعث شکستگی استخوان های شما نیز می شود. در کودکان می تواند باعث راشیتیسم شود، نوعی بیماری که باعث نرم و خم شدن استخوان می شود.

کمبود شدید ویتامین D همچنین می تواند در بزرگسالان باعث ایجاد بیماری شناخته شده به نام استئومالاسی شود، استئومالاسی یا همان نرمی استخوان باعث ضعف عضلانی، درد استخوان و ضعف استخوان می شود.

دلایل کمبود ویتامین D

عوامل مختلفی از شرایط پزشکی تا پیری متفاوت ممکن است مسئول کمبود ویتامین D باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

سن بالا

با افزایش سن، توانایی طبیعی پوست در تولید ویتامین D کاهش می یابد این امر به کمبود ویتامین D در افراد مسن کمک می کند. تصور می شود که در سن 70 سالگی می تواند به میزان 25٪ در تولید ویتامین D پوست شما کاهش یابد.

جراحی برای کاهش وزن

افرادی که برای کاهش اندازه معده خود تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند ممکن است مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D باشند. دلیل این امر این است که مصرف ویتامین های مورد نیاز در مقادیر کافی برای آنها دشوارتر می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید کافی نیست

پوست شما برای تولید ویتامین D از نور خورشید استفاده می کند و هنگامی که در معرض آفتاب قرار ندارید یا خیلی کم در زیر نور آفتاب هستید، پوست شما نمی تواند ویتامین D لازم بدن را تولید کند این بدان معناست که شما باید فقط به منابع غذایی ویتامین D اعتماد کنید که می تواند برای بدن شما کافی باشد. افرادی که پوست تیره تری دارند نیز تولید ویتامین D برای بدن آن ها کمی دشوارتر است. همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله نور درمانی و تاثیر آن در درمان افسردگی مراجعه نمایید.

رژیم غذایی شما حاوی ویتامین D نیست

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم رژیم غذایی ما همیشه حاوی تمام ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد مناسب است. ماهی، زرده تخم مرغ، شیر و جگر منابع بسیار خوبی از ویتامین D هستند. برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر ویتامین ها بر سلامت جسمی مراجعه فرمایید.

افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، جذب ویتامین D در رژیم های غذایی دشوارتر است زیرا برخی از غنی ترین منابع ویتامین D از گوشت حیوانات است.

مکمل های غذایی ویتامین D گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به این مشکل است. آب پرتقال همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D است.

برخی از شرایط پزشکی همچنین می توانند باعث کمبود ویتامین D شوند، تعدادی از آنها عبارتند از:

  • بیماری های کلیه
  • بیماری های کبدی
  • چاقی
  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون
  • فیبروز سیستیک

تشخیص کمبود ویتامین D

علائم کمبود ویتامین D از علائم رایج بسیاری از موارد دیگر است. برای اطمینان از اینکه کمبود ویتامین D در واقع دلیل اصلی علائم شما است، پزشک به طور معمول آزمایش خون 25 هیدروکسی ویتامین D را به شما پیشنهاد می کند.

کمبود ویتامین D چه خطراتی را با خود به همراه دارد

پیشگیری کمبود ویتامین D

این آزمایش به اندازه گیری سطح ویتامین D در بدن کمک می کند. اگر سطح شما کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر باشد کمبود ویتامین D برای شما تشخیص داده می شود.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

برخی فاکتورها علاوه بر رژیم غذایی احتمال ابتلا به کمبود ویتامین D را افزایش می دهند برخی از آنها عبارتند از:

  • کسانی که چاق هستند ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند زیرا چربی بدن می تواند به ویتامین D متصل شود و از جذب آن توسط بدن جلوگیری کند
  • افرادی که پوست تیره دارند کمتر قادر به ایجاد مقدار کافی ویتامین D در پوست خود هستند
  • زنان باردار و شیرده ممکن است مستعد کمبود ویتامین D باشند
  • افراد مبتلا به اختلالات سوء جذب چربی ممکن است با کمبود ویتامین D روبرو شوند
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند زیرا شیر مادر منبع خوبی از ویتامین D نیست
  • افرادی که داروهایی مانند داروهای ضد قارچ و داروهای ضد تشنج مصرف می کنند بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند زیرا این داروها می توانند بر متابولیسم ویتامین D تأثیر بگذارند

درمان کمبود ویتامین D

تمرکز در درمان کمبود ویتامین D افزایش سطح ویتامین D شما در حدی است که برای عملکرد طبیعی بدن کافی باشد این کار را می توان به روش های مختلفی انجام داد از جمله:

مصرف مکمل های ویتامین D به افزایش سطح ویتامین D کمک می کند، مکمل های ویتامین D به دو شکل D2 و D3 در دسترس هستند. D2 به ارگوکالسیفرول نیز معروف است و از گیاهان گرفته می شود. در حالی که D3 به کلکالسیفرول نیز معروف است و از حیوانات گرفته می شود. مکمل های D3 بدون نسخه در دسترس هستند اما برای دریافت مکمل های D2 نسخه پزشک مورد نیاز است. برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش نسخه خوانی مراجعه فرمایید.

خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند مانند روغن جگر ماهی، ماهی تن، ماهی آزاد، شیر و جگر. برای افرادی که گیاهخوار هستند، یک فنجان آب پرتقال نیز منبع بسیار خوبی از ویتامین D است.

با استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، با خیال راحت آفتاب را دریافت کنید. 10 تا 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، دو تا سه بار در هفته ممکن است برای جذب کافی ویتامین D در پوست مناسب باشد. اگر پوست تیره تری دارید یا پیر هستید ممکن است بخواهید مدت بیشتری را در آفتاب سپری کنید.

به طور معمول برای بزرگسالان توصیه می شود که حداقل 600 واحد بین المللی ویتامین D در روز از طریق رژیم غذایی یا مکمل های غذایی دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به پکیج آشنایی کامل با مکمل های بدنسازی مراجعه فرمایید.

برای افراد مسن 800 IU توصیه می شود زیرا پوست آنها تولید ویتامین D را با آفتاب کاهش می دهد.

نوزادان باید حداقل 400 IU و زنان باردار و شیرده حداقل 600 IU دریافت کنند. با این حال، افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند ممکن است بیش از این واحدهای توصیه شده نیاز داشته باشند.

سخن پایانی

درمان کمبود ویتامین D مطمئناً دشوارتر از پیشگیری از آن است. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D، استفاده از مکمل های ویتامین D و دریافت نور خورشید به عنوان یک روش عالی برای جلوگیری از سطح پایین ویتامین D در بدن است.

اما در مورد مصرف ویتامین D مراقب باشید، ممکن است بیش از حد ویتامین D مصرف کنید حتی اگر مشکلات مصرف بیش از حد ویتامین D نادر باشد شما نباید بدون دستور پزشک بیشتر از دوز توصیه شده روزانه ویتامین D مصرف کنید.علائم مصرف بیش از حد ویتامین D شامل حالت تهوع، یبوست، ضعف و کاهش وزن است.

دسته‌بندی‌ها