نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست و چه نقشی در درمان اختلالات دارد

نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست و چه نقشی در درمان اختلالات دارد

متدهای نوین و جدید درمانی می توانند در درمان بسیاری از اختلالات مفید بوده و نقش موثری را ایفا نمایند، یکی از این روش های درمانی نوروتراپی یا همان نوروفیدبک است که تحت عنوان عصب درمانی هم شناخته می شود و در آن با توجه به تمریناتی که انجام می شود ذهن را وادارد به مدیریت بخش های مختلف خود کرده و در بلند مدت می تواند حتی بسیاری از اختلالات روانی را درمان کند. ما در این قسمت از برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست و چه نقشی در درمان اختلالات دارد را در اختیار شما علاقه مندان به روش های نوین درمانی قرار دهیم. پس اگر مایل هستید تا با عصب درمانی آشنا شوید تا انتها مقاله نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست و چه نقشی در درمان اختلالات دارد

نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست ؟ یک درمان بدون دارو است که به افراد در بهبود عملکرد مغز کمک می کند و حتی می تواند بسیاری از اختلالات روانی را درمان کند.

نوروتراپی چیست؟

نوروتراپی که به آن نوروفیدبک و الکتروانسفالوگرام (EEG) بیوفیدبک نیز گفته می شود یک درمان بدون دارو است که به افراد در بهبود عملکرد مغز کمک می کند. این ایده مبتنی بر این ایده است که شما می توانید آگاهانه عملکرد مغز خود را با استفاده از نمایش زمان واقعی فعالیت الکتریکی مغز (معروف به امواج مغزی) تغییر دهید.

انواع عصب درمانی

برای درمان بیماری های مختلف هفت نوع نوروتراپی وجود دارد:

  • نوروفیدبک فرکانس یا قدرت
  • نوروفیدبک بالقوه قشر آهسته (SCP-NF)
  • سیستم نوروفیدبک کم انرژی (LENS)
  • نوروفیدبک Hemoencephalography (HEG)
  • نوروفیدبک با نمره Z زنده
  • توموگرافی الکترومغناطیسی با وضوح پایین (LORETA)
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI)

نوع نوروتراپی توصیه شده به شرایط یا علائمی بستگی دارد که سعی در رفع آنها دارید.

تکنیک های نوروفیدبک

در طول یک جلسه عصبی درمانی معمولی ، روی صندلی نشسته اید و الکترودهایی روی پوست سر شما قرار دارند این کاملا بدون درد است همان چیزی است که پزشک برای گوش دادن به ضربان قلب شما از استتوسکوپ استفاده می کند.

در حالی که EEG تکانه های الکتریکی را در مغز شما ثبت می کند درمانگر شما را از طریق برخی فعالیت های ساده راهنمایی می کند. بسته به برنامه درمانی شما ، ممکن است از شما بخواهند تصاویر را روی صفحه تماشا کنید ، یک بازی ویدیویی بازی کنید یا موسیقی گوش دهید.

الکترودها بازخورد صوتی و بصری فوری را در مورد فعالیت مغز شما ارائه می دهند به عنوان مثال اگر در حال تماشای تصاویر روی صفحه هستید وقتی مغز شما الگوهای موج مغزی مطلوبی ایجاد کند صفحه روشن تر می شود. وقتی الگوهای موج مغزی با هماهنگی کمتری تولید شود ، صفحه کوچک و کم نور می شود.

آموزش اثربخشی نوروتراپی

نوروفیدبک یا نوروتراپی چیست

این بازخورد فوری به مغز شما کمک می کند تا یاد بگیرد که برای روشن شدن صفحه باید چه کاری انجام دهد با گذشت زمان ، مغز شما می فهمد که چگونه می توان الگوهای موج مغزی مورد نظر را ایجاد و حفظ کرد (و تولید موارد نامطلوب را به حداقل رساند) که صفحه را روشن نگه می دارد.

یک جلسه نوروفیدبک به طور معمول بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. نوروتراپی استاندارد معمولاً شامل 30 تا 40 جلسه است. تعداد جلسات مورد نیاز فرد متفاوت است اما به ندرت پیش می آید که فرد به بیش از 40 جلسه نیاز داشته باشد.پیش نهاد می شود تا مقاله نوردرمانی را مطالعه نمایید.

تکنیک های آموخته شده در نوروتراپی را می توان در هنگام انجام کارهای عادی و روزمره در محل کار ، مدرسه یا خانه نیز انجام داد. این عمل به شما کمک می کند تا مغز خود را آموزش دهید تا در محیط هایی که بیشتر وقت خود را می گذرانید به شیوه ای سالم پاسخ دهد.

آنچه نوروفیدبک می تواند به شما کمک کند

نوروتراپی به رفع بی نظمی مغز می پردازد. انواع شرایط و علائم مربوط به بی نظمی مغز است بنابراین کاربردهای زیادی برای نوروتراپی وجود دارد. برخی از شایع ترین شرایطی که با نوروتراپی درمان می شوند عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD)
  • اختلالات طیف اوتیسم (ASD)
  • اختلال دو قطبی
  • درد مزمن
  • افسردگی
  • خستگی
  • ناتوانی های یادگیری
  • میگرن
  • وسواس فکری عملی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلالات خواب

نوروتراپی همچنین می تواند طرز تفکر واضح تری را ایجاد کند که برای تصمیم گیری های مثبت تر مانند انتخاب خودداری از یک ماده اعتیاد آور یا رفتار مفید است.

فواید نوروتراپی

مزایایی که می توانید از نوروتراپی تجربه کنید به پروتکل درمانی شما بستگی دارد. مزایای معمولاً ذکر شده شامل افزایش حافظه و تمرکز ، کاهش تکانه و اضطراب ، وضوح ذهنی بهتر و خواب آرام تر است. نوروتراپی حتی ممکن است میل به مواد اعتیاد آور را کاهش دهد و از هوس مصرف مواد مخدر راحت شوید.

اما نوروتراپی مزایای متعددی دارد که آن را از سایر روش های درمانی متمایز می کند ، از جمله:

غیرتهاجمی است

نوروتراپی فقط شامل قرار دادن الکترودها روی پوست سر برای کنترل فعالیت مغز شما است. الکترودها فقط آنچه در مغز شما اتفاق می افتد را می خوانند. آنها هیچ نوع سیگنالی را به مغز شما منتقل نمی کنند.

اثرات طولانی مدت را فراهم می کند

مروری بر مطالعات منتشر شده در روانپزشکی کودکان و نوجوانان اروپا نشان می دهد که اثرات نوروتراپی مدتها پس از توقف آموزش ، به ویژه در کودکان مبتلا به ADHD ادامه دارد.

هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کند

داروها امکان ایجاد عوارض جانبی را دارند که می توانند به چالش موجود کمک کنند. نوروتراپی هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای ایجاد نمی کند.

اثربخشی عصب درمانی یا نوروتراپی

تحقیقات نشان داده است که نوروتراپی می تواند یک درمان موثر برای تعدادی از شرایط باشد.

ADHD: تحقیقات نشان داده است که نوروتراپی باعث ایجاد آرامش در توجه می شود و قابل مقایسه با داروهای ADHD است. در حقیقت ، آکادمی اطفال آمریکا نوروتراپی را به عنوان مداخله “سطح یک بهترین پشتیبانی” برای توجه و بیش فعالی رفتاری ، همتراز با دارو نامگذاری کرد.

اعتیاد: براساس یک بررسی جامع که در سال 2016 منتشر شد ، نوروفیدبک ممکن است نتایج مثبتی را برای افرادی که به کوکائین ، الکل و بازی های رایانه ای اعتیاد دارند ، ارائه دهد حتی ممکن است هوس غذایی را کاهش دهد.

اضطراب و افسردگی: یک مطالعه نشان داد که پس از 30 جلسه عصب درمانی و آموزش تنوع ضربان قلب ، 57٪ از افراد با اضطراب شدید و 45٪ از افراد با افسردگی شدید فعالیت طبیعی مغز را نشان دادند.

ASD: چند گزارش علمی نشان می دهد که نوروتراپی می تواند رفتارهای مربوط به ASD مانند تحریک ، طغیان های احساسی و رفتارهای تشریفاتی را بهبود بخشد.

میگرن: در مطالعه ای در سال 2010 ، 62٪ از شرکت کنندگان با استفاده از نوروتراپی بهبود عمده یا کلی میگرن خود را گزارش کردند.

PTSD: یک مطالعه کنترل شده نشان داد که 24 جلسه عصب درمانی به طور قابل توجهی علائم PTSD را کاهش می دهد. مطالعات دیگر نشان می دهد که نوروفیدبک عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد و مصرف دارو را کاهش می دهد. برای تأیید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

نوروفیدبک یا عصب درمانی می تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد اما هنگامی که به عنوان مکمل رویکردهای درمانی سنتی (مانند درمان شناختی رفتاری) استفاده شود موثرتر است.

مواردی که باید در نظر گرفت

گرچه نوروتراپی ممکن است به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند اما معایبی نیز در رابطه با این روش وجود دارد. آنها شامل:

هزینه: این یک گزینه درمانی گران قیمت است

زمان: می تواند وقت گیر باشد

تعهد: ممکن است ماهها طول بکشد تا کار کنید

عواملی از این دست باعث می شود که نوروتراپی نسبت به سایر روشهای درمانی برای برخی افراد جذابیت کمتری داشته باشد.

چه طور باید شروع کرد؟

پزشک شما ممکن است بتواند شما را به یک متخصص مغز و اعصاب محلی ارجاع دهد. همچنین مفید است که با شرکت بیمه سلامت خود مشورت کنید تا ببینید آیا بیمه نامه شما شامل تمام یا تمام درمان ها می شود. در این صورت ممکن است مجبور شوید از یک ارائه دهنده نوروتراپی خاص استفاده کنید.

انجمن بین المللی تنظیم مقررات و اعصاب همچنین یک فهرست آنلاین ارائه می دهد که می توانید براساس موقعیت جغرافیایی یا تخصص ارائه دهنده آن جستجو کنید. انجام جستجوی “عصب درمانی در نزدیکی من” یا “نوروتراپی آنلاین” ممکن است نتایج اضافی را ارائه دهد.

دسته‌بندی‌ها