روش های غلبه بر استرس در خانه و کاهش تنش ها

روش های غلبه بر استرس در خانه و کاهش تنش های زندگی

استرس در خانه دلایل مختلفی دارد و لازم است افراد با عوامل استرس زا آشنا شوند تا بتوانند بر مشکل استرس در خانه غلبه نمایند. به طور کلی حتی اگر خانه در امن ترین جا قرار داشته باشد باز هم وجود استرس اجتناب ناپذیر است. اگر خانواده آمادگی های لازم جهت مقابله با استرس در خانه را داشته باشد می تواند در چنین مواقعی خیلی عالی عمل کند.

لازم است اشاره شود که استرس و منازعاتی که در خانه ایجاد می شود باعث می شود تا بر روی آرامش و عشق اعضای خانواده تاثیر بگذارد. از این رو لازم است تکنیک هایی آموزش داده شود که بتوانید به راحتی عوامل ایجاد استرس در خانه را شناسایی کنید و سپس با استفاده از متدهای روانشناسی نسبت به کاهش استرس اقدام نمایید. با توجه به اهمیتی که موضوع استرس دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا در مورد کاهش استرس در خانه با شما عزیزان گفتگو نماییم.

اهمیت مدیریت استرس در خانه

همانطور که میدانید امن ترین مکانی که برای هر فردی وجود دارد خانه است. اما باز هم باید اشاره شود که وجود استرس در خانه اجتناب ناپذیر است و در هر خانه ای نسبت به مقاطع زمانی مختلف همواره تنش ها و استرس هایی وجود دارد.پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی را مطالعه نمایید.

به عنوان مثال می توانیم به محیط پر سر و صدا، همسر ناراضی، مشکلات مالی، عدم رسیدگی به کارهای خانه، بی نظمی در خانه و … اشاره کنیم که از عوامل ایجاد استرس در خانه محسوب می شود. در نظر داشته باشید که استرس موضوع ساده و پیش پا افتاده ای نیست و اگر به آن توجه نکنیم موجب می شود تا مشکلات و اختلالات روانی متعددی برای انسان ایجاد شود. به همین دلیل لازم است به خوبی نشانه ها و علایم استرس را بشناسیم تا بتوانیم به خوبی استرس در خانه را مدیریت نماییم.

استرس در خانه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

به عنوان نمونه نشانه های فیزیکی استرس عبارت است از : سرگیجه، سردرد، ضربان قلب تند، تنفس سریع، تعریق، معده درد، خشکی دهان و مشکل در تمرکز. از طرف دیگر علایم عاطفی استرس شامل افسردگی، گریه، کابوس، اضطراب و احساس درماندگی است و فرد گمان می کند که توانایی مقابله با مشکلات و شرایط را ندارد.

همچنین لازم است به نشانه های رفتاری استرس نیز اشاره شود که شامل تحریک پذیری، خشم، تجاوز، بی قراری، کمبود انرژی، انزوای اجتماعی، تغییرات در اشتها، خستگی، از دست دادن علاقه، مصرف مواد یا الکل و کاهش میل جنسی است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اضطراب صبحگاهی را بخوانید.

عوامل استرس در خانه

با توجه به ماهیت خانه، لازم است این مکان برای انسان امن باشد. یعنی با توجه با هرج و مرج و مشکلاتی که امروزه وجود دارد نمی توانیم استرس را به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم. به علاوه لازم است اشاره شود که تمامی افراد به خانه می روند تا بتوانند استراحت کنند و تمام تنش های روزانه را از خود خارج کنند.

اما باید بدانیم که حتی با وجود آرامشی که در خانه وجود دارد گاهی اوقات با استرس هایی مواجه می شویم که می تواند دغدغه های زیادی برای افراد ایجاد کند. خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که روش ها و تکنیک هایی وجود دارد که به افراد کمک می کند تا بتوانند استرس های محیط خانه را به خوبی مدیریت کنند و تنش های ناشی از استرس در خانه را کاهش دهند.

هزینه های زندگی

یکی از عوامل استرس زا و دلهره آوری که در زندگی بسیاری از افراد وجود دارد مدیریت بودجه است. این موضوع برای تمامی افراد که در خانه زندگی می کنند وجود دارد. مثلا زوجینی که تازه ازدواج کرده اند و هیچ دانش و مهارتی برای مدیریت مخارج خانه ندارند اگر نتوانند به درستی بودجه بندی را مدیریت نمایند قطعا با چالش و استرس زیادی روبرو می شوند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های درمان خستگی را مطالعه نمایید.

چرا که مشکلات مالی و اقتصادی همواره می تواند منبعی برای ایجاد استرس باشند و افراد را دچار چالش کنند. اگر شما با اقدامات لازم در خصوص مدیریت استرس در خانه آشنا باشید می توانید در این خصوص به خوبی عمل کنید و کنترل اوضاع را در دست بگیرید. مثلا اگر بتوانید هزینه های هفتگی، ماهانه و سالانه را در خصوص بودجه بندی به خوبی برنامه ریزی نمایید می توانید تمامی هزینه ها و مخارج را به خوبی بررسی نمایید و متوجه می شوید نسبت به درآمدی که داشته اید چه مقدار خرج کرده اید.

از این رو قادر خواهید بود تا تمامی هزینه های آتی را به خوبی مشخص کنید و در نتیجه مسائلی مانند مالیات، قبض ها، بیمه، وام و … را به خوبی برنامه ریزی می کنید و در این زمینه هیچ مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد. از طرف دیگر لازم است شما هزینه هایی مانند مخارج مربوط به مواد غذایی، هزینه تعمیرات و سایر موارد را هم مشخص نمایید تا بتوانید برای روزهای آتی نیز پس انداز کنید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی استرس یا فشار روانی


برای این کار می توانید از دفترچه یادداشت و یا نرم افزارهای موجود که برای تلفن های همراه طراحی شده است استفاده نمایید. یعنی شما نرم افزار را بر روی تلفن همراه تان نصب می کنید و سپس وارد آن می شوید. سپس تمام درآمد و هزینه ها را به صورت مشخص در نرم افزار وارد می کنید تا بتوانید به صورت ماهانه تمام هزینه ها را مدیریت نمایید. به عنوان مثال شما باید در نرم افزار ثبت کنید که چقدر حقوق دریافت کرده اید و روزانه چه مخارجی داشته اید.

بی نظمی و کثیفی در خانه

از دیگر عوامل استرس در خانه مربوط به نامرتب بودن خانه می شود که نشانه شاخص آن جمع شدن لباس های کثیف و ظرف های نشسته در خانه است. چرا که همواره محیط شلوغ و نامرتب موجب می شود تا افراد دچار استرس شوند و نیاز است تا در این خصوص اقداماتی صورت گیرد. از این رو لازم است شما کارهای خانه را به خوبی سازماندهی کنید.

یعنی اگر به وسیله ای هیچ نیازی ندارید حتما آن را دور بیندازید و یا اگر فردی به آن نیاز دارد آن را به او بدهید. در مقابل وسایل و جاهایی که نیاز به تمیز شدن دارند را به خوبی مشخص کنید تا در زمان خاصی آن را تمیز و مرتب کنید. پیشنهاد می شود تا بخش های مختلف خانه را قسمت بندی کنید و هر روز بخشی از آن را تمیز کنید تا بعد از چند روز تمام خانه را تمیز کرده باشید. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان استرس شغلی را مطالعه نمایید.

از این طریق شما انرژی و انگیزه لازم جهت مرتب کردن خانه را دارید و می توانید به خوبی تمام خانه را بدون هیچ مشکلی تمیز کنید. بنابراین حتما برای تمیز کردن تمام خانه یک برنامه داشته باشید تا بتوانید اتاق ها، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، حمام و … را در هفته تمیز کنید.

آشپزی و پخت و پز

از دیگر عوامل استرس در خانه می توان به آماده سازی غذا و آشپزی اشاره کرد. اگر شما بتوانید برنامه خاصی برای آشپزی داشته باشید و مشخص کنید که برای صبحانه، ناهار و شام چه غذایی درست کنید قطعا می توانید انرژی زیادی را ذخیره نمایید. بنابراین نوشتن یک برنامه برای آشپزی به شما کمک می کند تا بدانید در طول هفته قرار است چه غذایی درست کنید.

این برنامه در سازمان ها و شرکت ها وجود دارد و به صورت یک کاغذ بر روی دیوار سالن غذاخوری نصب شده است و کارمندان می دانند قرار است هر روز چه غذایی به آنها داده شود. در این خصوص نیز می توانید از نرم افزارهای تلفن همراه استفاده کنید که در این زمینه کمک زیادی به شما می کند. به علاوه لازم است فهرست مواد غذایی که نیاز دارید برای طول هفته آن را تهیه کنید نیز به شما کمک می کند تا تمام آن چیزی را که به آن نیاز دارید را مشخص کنید و با تهیه آن زمان زیادی را برای خودتان ذخیره نمایید.

تکنیک های درمان استرس در خانه

با این کار بخشی از استرسی که به دلیل خرید خانه به وجود می آید را از بین می برید. همچنین لازم است تا هر موادی را به خوبی بسته بندی کنید تا در یخچال بتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید. چرا که وقتی مهمان به خانه شما می آید و شما می خواهید آشپزی کنید. اگر نتوانید موادی که می خواهید را در یخچال پیدا کنید دچار استرس می شوید و می تواند آرامش روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

جمع شدن لباس برای شستن

هرگز خودتان را با شستن لباس های کثیف خانه سرگرم نکنید و تمام انرژی و تمرکزتان را برای این کار صرف نکنید. چرا که شما باید برای کارهای مفید دیگری وقت بگذارید و شستن لباس های فقط بخش بسیار کوچکی از کارهایی است که باید انجام دهید.

برای این کار لازم است برای شستن لباس ها برنامه خاصی داشته باشد و ماشین لباسشویی را برای شستن لباس های کم روش نکنید. چرا که اگر شما هر روز ماشین لباسشویی را روشن کنید موجب می شود تا برق زیادی مصرف شود و هم عمر ماشین لباسشویی تان کم می شود. از این رو اگر لباس برای پوشیدن دارید می توانید در زمان بندی مشخصی لباس ها را بشویید و اگر چنین شرایطی وجود ندارد می توانید لباس های کثیف را شسته و از آن ها استفاده نمایید. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله درمان ناامیدی را مطالعه نمایید.

از طرفی بهتر است لباس هایتان را به صورت دسته بندی شده در سبد قرار دهید. به عنوان مثال لباس های کتان در یک سبد و لباس های نخی در سبد دیگر. چرا که شستشوی لباس ها با توجه به نوع الیاف آنها شرایط خاصی دارد و نباید تمام لباس ها را با هم شستشو دهید.

استهلاک لوازم خانگی و تعمیرات

از دیگر عوامل استرس در خانه خرابی وسایل خانه است که در این خصوص لازم است همواره آن ها را بررسی کنید تا اگر نیاز به تعمیرات داشتند سریع آن ها را به تعمیرگاه ببرید. با این کار می توانید مانع خراب شدن کامل آن وسیله شوید. این موضوع بسیار مهم است و می تواند استرس فراوانی به افراد خانه وارد کند.

اما باید بدانیم که همواره نمی توانیم تمام مسائلی که ممکن است برای ما پیش بیاید را کنترل کنیم و ایجاد مشکل امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین شما باید به وسایل مهم خانه مانند یخچال، تلویزیون، گاز و … توجه کنید و به خوبی از آنها نگهداری نمایید تا دچار مشکل نشوند.

استرس های ارتباطی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم خانه محل آرامش افراد است و زمانی که فردی دچار مشکل می شود می تواند با مراجعه به افراد خانواده و برقراری ارتباط حالش را تغییر دهد. چرا که وقتی خانه ای داشته باشید که بتوانید در آن زندگی کنید و وعده غذایی برای خوردن داشته باشید قطعا خیالتان راحت خواهد بود. بنابراین استرس در خانه موجب می شود تا افراد دچار تنش و اضطراب شوند و در نتیجه از طریق امنیت خانواده و آرامش خانوادگی می توانید بر استرس های موجود غلبه نمایید.

جدایی کار و خانواده

همواره شنیده ایم که انسان ها باید تمام مشکلات مربوط به کارشان را پشت درب منزل قرار دهند و سپس وارد خانه شود. از این رو افراد تلاش می کنند تا مشکلات کار را با خود به خانه نیاورند و از این طریق آرامش خاصی به دست می آورند و چهره شان در خانه شاد و خندان است. اما مشکل زمانی آغاز می شود که تنش ها و مشکلات کاری فرد زیاد می شود و نمی تواند آنها را مدیریت نماید.

در نتیجه استرس های کاری را با خود به خانه می آورد و در نتیجه با اعضای خانواده با خشونت و ناراحتی برخورد می کند. در این حالت موجب می شود تا فضای خانه پر از استرس شود و محیط خانه به یک محیط پر استرس تبدیل شود. برای رهایی از این نوع استرس لازم است تا قبل از ورود به خانه کمی مکث کنید و سپس نفس عمیقی بکشید و بعد از آن وارد خانه شوید.

از این طریق شما آرامش بیشتری خواهید داشت و در نتیجه با اعضای خانواده بهتر برخورد می کنید. به علاوه پیشنهاد می شود تا در راه بازگشت به خانه به موسیقی های آرام بخش گوش دهید و شب ها قبل از خواب و صبح ها بعد از بیدار شدن حتما آرام سازی را انجام دهید تا بتوانید به آرامش واقعی دست یابید.

انفرادی غذا خوردن

یکی از عوامل ایجاد استرس در خانه تنها غذا خوردن است که موجب می شود تا تنش های فردی افزایش یابد. به همین دلیل باید بدانیم که غذا خوردن با خانواده می توانید نوعی سرگرمی باشد که افراد را به یکدیگر نزدیک می کند و در نتیجه رابطه افراد با هم خوب می شود.

چگونه می توانیم استرس در خانه را درمان کنیم؟

به طوری که در یک تحقیق که نتیجه آن در مجله Pediatrics منتشر شده است نشان می دهد کودکانی که در هفته سه بار با خانواده شان غذا می خورند سالم تر هستند و ۱۲ درصد کمتر دچار اضافه وزن می شوند. همچنین این موارد برای افراد بزرگسال نیز صادق است و اگر افراد بتوانند وعده های غذایی را با خانواده میل کنند می توانند از آرامش بیشتری در زندگی برخوردار شوند. چرا که غذا خوردن با خانواده می تواند به میزان زیادی استرس های موجود را کاهش دهد و در نتیجه روابط بین فردی اعضای خانواده نیز بهبود پیدا می کند.

عدم کنترل رخدادها

در زندگی انسان ها موقعیت های زیادی وجود دارد که خارج از کنترل شخصی است و اگر نتواند به خوبی چنین شرایطی را مدیریت کند باعث می شود تا دچار استرس شود. اگر شما بتوانید این موقعیت ها را شناسایی کنید قطعا می توانید مانع ایجاد درماندگی شوید و در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت. به عنوان مثال اگر شما با یکی از اعضای خانواده مشکل دارید باید آن را حل کنید.

چرا که در غیر این صورت مشکلات فروانی برای شما ایجاد می شود. زیرا خانه محیطی است که افراد با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و در نتیجه اگر شما دچار مشکلات رابطه ای باشد موجب می شود تا استرس بالایی را تجربه کنید.

سخن پایانی

به طور کلی استرس و اضطراب جزء لاینفک زندگی انسان است و تمامی افرادی که بر روی سیاره زمین زندگی می کنند به صورت روزانه آن را تجربه می کنند. اگر شما به طور مکرر در معرض استرس قرار بگیرید موجب می شود تا بهداشت روانی تان تحت تاثیر قرار بگیرد و در نتیجه مشکلات روانی و جسمی زیادی برای شما ایجاد می شود.

از طرف دیگر ژنتیک افراد نیز موجب می شود تا در مقابل استرس و اضطراب ها آسیب پذیری متفاوتی داشته باشند. بنابراین اگر شما بتوانید روش ها و تکنیک های مقابله با استرس در خانه را یاد بگیرید می توانید مانع بروز اختلالات روانی و بیماری های جسمی شوید. به همین دلیل افراد باید مدیریت استرس را به خوبی یاد بگیرند تا هم خودشان به آرامش دست یابند و هم رابطه سالمی با دیگران برقرار کنند.