آموزش عذرخواهی از همسر و رفع مشکلات زناشویی

آموزش عذرخواهی از همسر و رفع مشکلات زناشویی

ایجاد مشکل در بین زوجین امری اجتناب ناپذیر است و اگر شما بتوانید مهارت عذرخواهی را به خوبی یاد بگیرید می توانید روابط خودتان را تقویت نمایید و ریشه بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کنید. بنابراین لازم است تا زن و شوهرها معذرت خواهی از یکدیگر را به خوبی بلد باشند تا در رابطه زناشویی دچار سوء تفاهم نشوند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش عذرخواهی از همسر و رفع مشکلات زناشویی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی زوجین قرار دهیم تا بتوانید با مطالعه این مقاله نکات مفیدی را فرا بگیرید که به بهبود روابط زناشویی شما کمک کند.

آشنایی با مفهوم عذرخواهی از همسر

همانطور که همه می دانیم زندگی مشترک دارای تنش های متفاوتی است و همواره فراز و نشیب هایی وجود دارد و باید تاکید شود که این مسائل طبیعی بوده و شما باید یاد بگیرید که رابطه تان را بهبود بخشید و مشکلات تان را به راحتی رفع کنید. نکته بسیار مهمی که لازم است زوجین به آن توجه نمایند این است که بدانند چگونه با مشکلات روبرو شوند و کاری کنند که محبت و عشق بین آنها افزایش یابد. پیشنهاد می شود مقاله فواید لوس حرف زدن با همسر را مطالعه نمایید.

در کلیپ زیر به شما آموزش می دهیم تا بتوانید از همسر خود عذرخواهی نمایید و به راحتی با او آشتی کنید.پس حتما پیشنهاد می کنیم تا ویدیوی زیر را مشاهده نمایید.

عذرخواهی زن و شوهر از یکدیگر باعث می شود تا در زندگی به آرامش برسند و همیشه در زندگی شادی را تجربه کنند. همه می دانیم که اگر در زندگی زناشویی زن یا مرد اشتباهی انجام دهد موجب می شود تا رابطه دو طرف دچار آسیب شود و اگر از یکدیگر عذرخواهی نکنند عشق و محبت بین آن ها از بین می رود و همواره همسرش را خطا کار می داند و از او کینه به دل می گیرد.

رابطه بین تقصیر و عذرخواهی زوجین

در زندگی زناشویی هرگز نباید اجازه دهیم که غرور بر ما غلبه کند، چرا که ممکن است در بسیاری از موارد اصلا شما هیچ تقصیری نداشته باشید ولی چون زندگی تان از همه چیز مهمتر است شما باید غرور را کنار بگذارید و برای بهبود روابط تان تلاش کند.

اصول و تکنیک های عذرخواهی از همسر

زیرا که اگر شما دچار خطا و یا اشتباهی شوید نباید فکر کنید که اگر از همسرتان عذرخواهی کنید به معنای تحقیر شدن و ضعیفی شماست، بلکه این نشان می دهد شما چقدر برای رابطه تان ارزش قائل هستید و میخواهید همیشه شادی و نشاط در زندگی تان جریان داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان همسر بدقول را بخوانید.

همواره به یاد داشته باشید که اگر شما در روابط خود معذرت خواهی کنید نشان می دهد شما فرد بزرگی هستید که می تواند مسئولیت کارهایش را بپذیرد و هرگز مانند افراد ترسو از زیر بار مسئولیت فرار نمی کند و با این کار همواره ارزش فرد افزایش پیدا می کند.

مراحل معذرت خواهی از همسر

به یاد داشته باشید که انسان ها از ظرفیت متفاوتی برخوردار هستند و نباید از تمام افراد یک توقع را داشته باشیم.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل همسرداری


به عنوان مثال بستگی دارد که همسر شما چقدر ناراحت شده است و ممکن است آنقدر کار شما او را ناراحت کرده باشد که نتواند در آن لحظه شما را ببخشد و شما نیز باید وقت شناس باشید و اگر متوجه شدید که همسرتان علاقه ای به صحبت با شما ندارد در آن زمان موقعیت را ترک کنید و به او اجازه دهید تا کمی فکر کند و به مرور زمان به آرامش برسد. در ادامه تصمیم داریم تا شما را با مراحل عذرخواهی از همسر آشنا کنیم.

اشتباه و آسیب وارد شده را بپذیرید

در اولین گام لازم است تا فردی که اشتباهی را انجام داده است خطایش را بپذیرد. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی در روان درمانی نیز فردی که دارای مشکل و یا اختلال است باید بپذیرد که مشکل دارد تا بتوانید فرایند درمانی را آغاز کند.

اگر شما قبول نکنید که اشتباه کرده اید نمی توانید به صورت صادقانه از همسرتان معذرت خواهی کنید و اگر هم عذرخواهی کنید لحن صدای شما نشان می دهد که شما هنوز نپذیرفته اید که اشتباهی را مرتکب شده اید. بنابراین لازم است تا افراد در ابتدا اشتباهاتشان را بپذیرند و مسئولیت تمام کارهایی که انجام داده اند را قبول کنند.پیشنهاد می شود تا مقاله اصول آداب معاشرت را بخوانید.

وقتی که شما فردی را از صمیم قلبتان دوست دارید اگر او به شما آسیبی بزند قطعا ناراحت می شوید، به همین دلیل در زندگی زناشویی نیز شرایط به همین شکل است و زن و شوهر باید بدانند که احترام گذاشتن به احساسات یکدیگر امری لازم و ضروری است و برای یک لحظه خودتان را به جای طرف آسیب دیده قرار دهید تا متوجه شوید که او چه احساسی را تجربه کرده است.

پس در این خصوص لازم است تا افراد به خودآگاهی رسیده باشند تا بدانند که چه احساساتی دارند و چگونه می توانند آن ها را مدیریت کنند.

با حالتی متواضعانه از همسرتان بخواهید که شما را ببخشد

اگر می خواهید از همسرتان عذرخواهی کنید باید این کار را به صورت حضوری انجام دهید، چرا که در این حالت بیشترین تاثیر را دارد. با این که شما می توانید به روش های مختلفی مانند ارسال پیامک و نامه نیز از همسرتان عذرخواهی کنید ولی تاثیر عذرخواهی حضوری بسیار بالاتر از سایر روش های معذرت خواهی است.

چگونه باید از همسرمان معذرت خواهی کنیم؟

اگر در معذرت خواهی دچار مشکل هستید و نمی توانید جملاتتان را بیان کنید لازم است تا به درون خودتان رجوع کنید و مشاهده کنید که به چه علت نمی توانید به راحتی از همسرتان عذرخواهی کنید. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله چگونه عذرخواهی کنیم را بخوانید.

شاید یکی از دلایلی که باعث می شود زوجین نمی توانند از یکدیگر عذرخواهی کنند این باشد که آن ها نحوه صحیح ارتباط کلامی با یکدیگر را ندانند. به همین دلیل لازم است تا همین الان دست به کار شوید و از عذرخواهی از همسر را یاد بگیرید.

عذرخواهی از همسر و بیان تاسف واقعی

همانطور که بیان کردیم شما باید خیلی صادقانه از همسرتان معذرت خواهید کنید و دقیقا مشخص کنید که به چه دلیل در حال معذرت خواهی هستید. بنابراین نباید در هنگام عذرخواهی سایر موارد را وارد موضوع کنید و فقط بر روی مشکل پیش آمده تاکید کنید.

همچنین باید اشاره شود که در هنگام عذرخواهی از کلمه من استفاده کنید. به عنوان مثال به جای گفتن متاسفم باید بگویید که من بابت فلان کار از تو عذر می خواهم و واقعا متاسفم که چنین کاری را انجام داد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت های لازم در ازدواج را بخوانید.

بنابراین اگر بتوانید از واژه ها به درستی استفاده کنید به نتیجه خوبی خواهید رسید. به یاد داشته باشید که عذرخواهی از همسر می تواند به شما کمک کند که زندگی تان مستحکم تر شود. زمانی که شما از همسرتان معذرت خواهی می کنید به او کمک می کنید تا به شما اعتماد کند و همین موضوع باعث می شود تا رابطه تان تقویت شود.

به عنوان مثال شما باید مکالمه معذرت خواهی را به این شکل شروع کنید : همسر عزیزم واقعا بابت مشکل پیش آمده متاسف هستم و اشتباهم را می پذیرم بهم بگو برای جبران مشکل بهتر است چه کاری را انجام دهم.

مشکل را ریشه یابی کنید و برنامه ریزی نمایید

زمانی که شما از همسرتان عذرخواهی می کنید نباید صرفا به انجام این کار اکتفا کنید و لازم است تا برای آینده هم برنامه ریزی کنید. چرا که اگر شما از همسرتان عذرخواهی کنید متوجه شده اید که فلان کار اشتباه است و نباید آن را انجام دهید و لازم است تا برای بعد نیز برنامه ریزی کنید و دیگر آن اشتباه را تکرار نکنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل نکات همسرداری


اگر شما عادت دارید که فقط از همسرتان عذرخواهی کنید و مجدد آن کار اشتباه را انجام دهید باید ریشه مشکل خودتان را پیدا کنید و متوجه شوید که چرا با این کارتان هم به خود و هم به همسرتان آسیب وارد می کنید.

پس با توجه به این موضوع لازم است وقتی که اشتباهی از شما سر زد باید خودتان را ببخشید و ممکن است این کار برای بسیاری از افراد سخت باشد.

زمانی که می خواهید از همسرتان عذرخواهی کنید تا او شما را ببخشد لازم است تا خودتان هم ببخشید و با خودتان به خوبی رفتار کنید و دیگر اجازه ندهید چنین مشکلی برایتان ایجاد شود. زمانی که خودتان را ببخشید می توانید به احساس آرامشی دست یابید و همین موضوع به شما کمک می کند که به فرد بهتری تبدیل شوید.

روش هایی برای معذرت خواهی از همسر

در فرایند عذرخواهی از همسر شما باید نشان دهید که تصمیم دارید تا واقعا اصلاح شوید و دیگر چنین اشتباهی را انجام ندهید. پیشنهاد می شود تا برای خودتان یک لیست تهیه کنید و تمام مواردی که تصمیم دارید تا مانع از بروز آن ها شوید را لیست کنید.پیشنهاد می شود تا مقاله روش های کنترل شوهر را بخوانید.

بهترین کاری که در این مورد می توانید انجام دهید این است که تهیه لیست را به کمک همسرتان انجام دهید و او نیز به شما پیشنهاداتی بدهد و متوجه شوید که او چه نیازهایی دارد و دوست دارد تا شما برایش چه کارهایی را انجام دهید. زمانی که شما از همسرتان در این زمینه نظرخواهی می کنید به او نشان می دهید که اولا نظرش براش شما اهمیتی دارد و ثانیا شما اشتباه خودتان را پذیرفته اید و تصمیم دارید تا برای رفع آن تلاش کنید که دیگر چنین مشکلی ایجاد نشود.

همسرتان را در آغوش بگیرید و برای تغییر تلاش کنید

همه می دانیم که عمل کردن بهتر از حرف زدن است، پس شما باید به کارهایی که متعهد شده اید پایبند باشید و نه این که صرفا حرف بزنید. پس باید اراده تان را به کار بگیرید و سعی کنید تا به آن چیزی که می خواهید برسید و مشکل پیش آمده را رفع کنید تا دیگر چنین مشکلی ایجاد نشود.

پس شما باید طبق برنامه عمل کنید و تلاش کنید که اشتباهتان را جبران کنید و در این مسیر همسرتان نیز متوجه خواهد شد که شما قصد تغییر دارید و زمانی که شما طبق برنامه عمل می کنید نشان می دهید که شما تصمیم دارید تا واقعا به فرد بهتری تبدیل شوید و دیگر اجازه ندهید که چنین مشکلی ایجاد شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش حل تعارضات زناشویی


زمانی که شما از ته دلتان احساس تاسف کردید لازم است تا همسرتان را در آغوش بگیرید. چرا که ارتباط جسمی و گرفتن دست های همسرتان به شما کمک می کند که رابطه شما تقویت شده و همسرتان احساسات شما را درک کند. ممکن است همسرتان به دلیل ناراحتی به شما اجازه ندهد که او را لمس کنید در این مواقع باید به او فضای کافی را بدهید و به نظرش احترام بگذارید و هرگز با اجبار کاری را انجام ندهید.

برای عذرخواهی از همسر حتما او را غافلگیر کنید

زمانی که شما از همسرتان معذرت خواهی کردید بهتر است که برایش هدیه بخرید و یا چیزی که او دوست دارد را برایش تهیه کنید. اگر نوشتن عاشقانه را بلد باشید می توانید نامه های عاشقانه برای همسرتان بنویسید و یا پیام های زیبایی برایش ارسال کنید. انجام کارهایی مانند دعوت کردن همسرتان به رستوران و یا پختن غذای مورد علاقه اش می تواند به فرایند معذرت خواهی کمک کند.

همچنین شما می توانید به کارهای روزانه همسرتان هم کمک کنید به عنوان مثال در شستن ظرف ها به همسرتان کمک کنید. بنابراین اگر همسر شما اجازه این کارها را به شما بدهد و واقعا دوست داشته باشد که شما به او کمک کنید می تواند در این زمینه برای شما مفید باشد.

نکات مهم در هنگام عذرخواهی از همسر

فرایند عذرخواهی کردن از همسر بسیار مهم بوده و شما باید به تمامی ابعاد آن توجه کنید. در ادامه نکات مهمی که باید در هنگام معذرت خواهی از همسرتان به آن توجه داشته باشید را بیان می کنیم.

در هنگام عذرخواهی از همسرتان اشتباه نکنید

زمانی که شما از همسرتان معذرت خواهی می کنید نباید از شرط و شروط استفاده کنید. به عنوان مثال نباید بگوید باشه من از تو عذرخواهی می کنم ولی در این باره من هیچ تقصیری ندارم. وقتی که شما از این کلمات استفاده کنید نشان می دهید که اشتباه خودتان را نپذیرفته اید و نمی خواهید مسئولیت کارتان را بپذیرید.

بنابراین به یاد داشته باشید که هنگام عذرخواهی از همسرتان هرگز توجه و بهانه نیاورید که بخواهید نشان دهید مشکلی ایجاد نشده و شما تقصیری ندارید. قبول کنید که شما فرد بالغی هستید و باید مسئولیت کارهایتان را بپذیرید و خیلی راحت از همسرتان معذرت خواهی کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع آموزش زوج درمانی


برای عذرخواهی از همسر باید به چند نکته توجه داشته باشید تا بتوانید به خوبی فرایند معذرت خواهی را انجام دهید. اولین موردی که لازم است تا به آن توجه کنید این است که صرفا نباید به همسرتان بگویید که متاسفم، چرا که این کلمه به تنهایی کاربرد ندارد و شما باید احساسات خودتان را هم به همسرتان منتقل کنید و نشان دهید که چقدر از مشکل پیش آمده پشیمان هستید.

همچنین نکته بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که در هنگام عذرخواهی از همسرتان هرگز درخواستی از او نکنید چرا که در آن لحظه اصلا زمان مناسبی برای درخواست نیست.

آقایان چگونه باید عذرخواهی کنند؟

شما باید به زبان بدن همسرتان تسلط داشته باشید و بدانید که او دقیقا از چه چیزی ناراحت شده است. اگر واقعا مشکلی پیش آمده که باید آن اشتباه حل شود و اگر نیاز به توجه و نوازش دارد موضوع فرق می کند. در چنین حالتی شما باید مهارت همسرداری را به خوبی بدانید و با گفتن جملات عاشقانه و زیبا کاری کنید که ناراحتی همسرتان از بین برود. زمانی که همسرتان از چیزی ناراحت است نباید او را تنها بگذارید بلکه لازم است تا در کنارش باشید و به او توجه کنید.

هرگز از این که می خواهید از همسرتان عذرخواهی کنید عصبانی نباشید و فکر نکنید که این کار موجب می شود تا شخصیت تان خرد شود، بلکه برعکس انجام چنین کاری نشان دهنده رشد شخصیت شماست. موضوعی که آقایان حتما باید به آن توجه کنند این است که هم در عمل و هم در زبان از همسرتان عذرخواهی کنید.

چرا که شنیدن برای زنان بسیار مهم است و حس شنوایی زنان بسیار قوی است و می تواند احساسات شما را هم درک کنند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که برای معذرت خواهی هرگز دیر نکنید، یعنی نگذارید چندین مدت بگذرد و بعد چنین عذرخواهی را انجام دهید چرا که هر چه زمان بگذرد ناراحتی همسرتان هم بیشتر می شود.

بعد از آنکه از همسرتان معذرت خواهی کردید برایش یک هدیه کوچک بگیرید و با یک شاخه گل به او تقدیم کنید و از انجام این کار هیچ خجالتی نکشید و حتی اگر فرزندانتان چنین صحنه ای را مشاهده کنند یاد می گیرند تا برای عذرخواهی باید چه کارهایی انجام دهند.

خانم ها چگونه باید از همسرشان عذرخواهی کنند؟

واکنش مردان در برابر دلخوری از همسرشان فقط سکوت است و با اخم سعی می کنند تا به همسرشان بی محلی کنند. در این مواقع زنان باید به همسرشان زمان دهند که بتواند در خلوت خودشان به آرامش دست یابند. به یاد داشته باشید که اگر شوهرتان به جای سکوت شروع به گله و شکایت کرد جلوی او را نگیرید و اجازه دهید تا حرفهایش را بزند و سبک شود و بعد از شنیدن حرف هایش متوجه خواهید شد که چقدر آرام شده است.

بنابراین زنان باید بدانند که فورا از شوهرشان معذرت خواهی نکنند و اجازه دهند ۱۰ دقیقه بگذرد و سپس برای معذرت خواهی اقدام کنند. چرا که اگر بخواهید خیلی سریع از همسرتان عذرخواهی کنید فقط باعث می شوید که مشکل پیش آمده عمیق تر شود.

زوجین چگونه باید از یکدیگر عذرخواهی کنند؟

زمانی هم که از شوهرتان معذرت خواهی کردید نباید توقع داشته باشید که او نیز خیلی سریع شما را ببخشد بلکه باید کارهایی را انجام دهید که او آن ها را دوست دارد. زنان باید به یاد داشته باشند که مردان دوست دارند کارهایی را انجام دهید که آن ها دوست دارند و این کار از معذرت خواهی تاثیر بیشتری برایشان دارد.

یعنی مردان بیشتر به عمل کردن توجه دارند تا به شنیدن معذرت خواهی. بنابراین باید با گفتن جملات محبت آمیز به همسرتان نشان دهید که چقدر پشیمان هستید و می خواهید که شوهرتان شما را ببخشد.

عذرخواهی در چه شرایطی لازم است؟

زن و شوهر در زندگی باید لذت ببرند و هرگز به خاطر کارهایی که به آنها آرامش می دهد نباید از یکدیگر معذرت خواهی کنند. بنابراین به یاد داشته باشید که رابطه سالم زمانی ایجاد می شود که زوجین به خوبی احساساتشان را بشناسند و از علایق یکدیگر حمایت می کنند.

پس شما نباید به خاطر کارهایی که باعث خوشحالیتان می شود از همسرتان عذرخواهی کنید. همچنین قرار نیست در زندگی زناشویی زن و مرد همیشه با هم موافق باشند و باید بدانند که همواره لازم است که به نظر و عقاید یکدیگر احترام بگذارند و نباید به خاطر افکار و عقاید تان شرمنده باشید.

با این که عذرخواهی از همسر از جمله مواردی است که موجب می شود تا رابطه زن و مرد مستحکم شود ولی به یاد داشته باشید که برای کارهای پیش افتاده نباید از یکدیگر معذرت خواهی کنید و فقط برای کارهایی که موجب ناراحتی طرفین شده است معذرت خواهی لازم و ضروری است.

نکته دیگری که زوجین باید به آن توجه داشته باشند این است که با معذرت خواهی کردن از یکدیگر می توانند تمام ناراحتی ها و کینه ها را از بین ببرند.

نتیجه گیری

تا به این جا متوجه شدیم که عذرخواهی از همسر از جمله مهارت هایی است که زوجین باید آن را یاد بگیرند و در زندگی زناشویی از آن استفاده کنند. چرا که عذرخواهی از همسر نشان دهنده قدرت و بالا بودن شخصیت طرفین است و هرگز معذرت خواهی به معنای کوچک شدن شخصیت فرد نمی باشد.

پس زن و مرد باید به یاد داشته باشند که هرگز از معذرت خواهی کردن هراس نداشته باشد و هر زمانی که مشکلی ایجاد شد تلاش کنند تا ریشه آن را پیدا کنند که بتوانند مانع از بروز سایر مشکلات شوند.

دسته‌بندی‌ها