روش های مقابله با شکست در زندگی و رشد مهارت تاب آوری در زندگی

روش های مقابله با شکست در زندگی و رشد مهارت تاب آوری در زندگی

زندگی دارای سربالایی و سرپایینی های است که انسان های باید مهارت های لازم برای مقابله با هر چالش را داشته باشند، بنابراین هرگز در برخورد با شکست های زندگی سرخورده نشوید و مقاومت خود را حفظ کنید. ما در این بخش از پایگاه علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش های مقابله با شکست در زندگی و رشد مهارت تاب آوری در زندگی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی روانشناسی قرار دهیم. پس اگر تصمیم دارید تا با اصول و تکنیک های موثر مربوط به کنار آمدن با شکست های زندگی آشنا شوید تا انتهای مقاله روش های مقابله با شکست در زندگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

روش های مقابله با شکست در زندگی و رشد مهارت تاب آوری در زندگی

فرا گرفتن روش های مقابله با شکست در زندگی به شما کمک می کند تا بتوانید بهداشت روان خود را حفظ کرده و با توانایی بیشتری با چالش های زندگی مواجه شوید.

روش های سالم برای کنار آمدن با شکست

خواه از ارتقا در دفتر محروم شوید یا صلاحیت ماراتن را ندارید شکست احساس بدی ایجاد می کند. بسیاری از افراد برای جلوگیری از شکست، تمام تلاش خود را می کنند تا مجبور نشوند احساسات دردناکی را احساس کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی
  • عزت نفس پایین
  • مقایسه با دیگران
  • خودپنداره ضعیف
  • گفتگوی منفی با خود
  • انتظارات غیرواقعی

اگر دیدید که فکر می کنید “من یک شکست خورده هستم” مهم است که بدانید چیزهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن چگونگی مقابله با شکست به روشی سالم مقداری از ترس را از بین می برد و این ممکن است درد را کاهش دهد بنابراین می توانید بهتر از گذشته برگشت کنید.

احساسات خود را در آغوش بگیرید

شکست با احساسات مختلفی همراه است: خجالت، اضطراب، عصبانیت، اندوه و شرم این احساسات ناخوشایند است و بسیاری از افراد برای فرار از احساس ناراحتی عاطفی هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهند.

یک مطالعه در سال 2017 که در Journal of Behavioral منتشر شده است می گوید پس از شکست نباید سعی کنید احساس بدی داشته باشید محققان دریافتند که تفکر در مورد احساسات خود و نه خود شکست بسیار مفید است.

اجازه دادن به خودتان برای احساس بد انگیزه است این می تواند به شما کمک کند بیشتر تلاش کنید تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی شکست در زندگی


بنابراین جلو بروید و احساسات خود را در آغوش بگیرید احساس خود را بپذیرید و اجازه دهید کمی احساس بدی کنید وقتی به خود اجازه می دهید احساسات خود را تجربه کنید برچسب خوب به کارتان بزنید به عنوان مثال ممکن است فکر کنید “من ناامید شده ام” یا “من ناراحتم که نتیجه نگرفتم”.

تلاش های ناسالم برای کاهش درد را بشناسید

ممکن است وسوسه شوید و بگویید: “من به هر حال آن کار را نمی خواستم” اما به حداقل رساندن درد شما آن را برطرف نخواهد کرد. حواس پرتی از طریق خوردن غذا و … فقط باعث تسکین موقتی شما می شوند.

راه های ناسالم را که سعی می کنید از درد در زندگی خود جلوگیری کنید یا آن را به حداقل برسانید تشخیص دهید روی آوردن به مکانیزم های مقابله ای که بیشتر از سود به شما آسیب می رساند فقط وضعیت شما را بدتر می کند.

مهارت های مقابله سالم را تمرین کنید

تماس با دوست، تمرین تنفس عمیق، استحمام، پیاده روی یا بازی با حیوان خانگی فقط چند نمونه از روش های سالم برای مقابله با درد است هر مهارت مقابله ای برای همه مفید نیست بنابراین مهم است که پیدا کنید چه چیزی برای شما مفید است.

اگر در هنگام استرس با عادت های بد دست و پنجه نرم می کنید مانند سیگار کشیدن یا خوردن غذای بی ارزش لیستی از مهارت های مقابله سالم تهیه کنید و آن را در مکانی برجسته آویزان کنید. سپس از لیست خود برای یادآوری راهکارهای سالم تری که می توانید در هنگام احساس بدی به آنها متوسل شوید استفاده کنید.

اعتقادات غیر منطقی درباره شکست را تصدیق کنید

شما ممکن است در دوره ای از زندگی خود باورهای غیر منطقی درباره شکست داشته باشید شاید فکر کنید شکست به این معنی است که شما بد هستید یا هرگز موفق نخواهید شد یا شاید فکر می کنید در صورت عدم موفقیت هیچ کس شما را دوست نخواهد داشت.

این نوع باورها نادرست است و می تواند شما را از انجام کارهایی که ممکن است موفق باشید باز دارد برای شناسایی باورهای غیر منطقی که ممکن است بر احساسات و رفتار شما تأثیر بگذارد نکته ای بیان کنید.

در مورد شکست افکار واقع بینانه بسازید

یک بررسی در سال 2016 که در 46 روانشناسی بالینی بررسی شده بود و واکنشهای مربوط به شکست را بررسی می کرد نشان داد که “سبک اسنادی مثبت تر” یک عامل قوی در چگونگی مقاومت افراد در برابر پریشانی عاطفی ناشی از شکست است.

به عبارت دیگر دیدن شکست به عنوان نتیجه یک چیز خاص و خارجی به جای چیزی درونی.

وقتی فکر کردید که شما یک علت ناامیدانه هستید یا اینکه دیگر تلاش برای استفاده ندارید افکار خود را دوباره تنظیم کنید افکار واقع بینانه تری درباره شکست به خود یادآوری کنید:

  • شکست نشانه این است که من خودم را به چالش می کشم تا کار سختی انجام دهم
  • من می توانم شکست را تحمل کنم
  • من می توانم از شکست هایم درس بگیرم
  • برای جلوگیری از افکار منفی یا تقویت خود برای تقویت بازگشت به عقب باید یک عبارت یا تأیید را تکرار کنید

یک سطح مسئولیت مناسب را بپذیرید

پذیرش یک سطح دقیق مسئولیت در برابر شکست خود مهم است مصرف بیش از حد ممکن است باعث شود شما بی دلیل خود را سرزنش کنید از طرف دیگر مقصر دانستن افراد دیگر یا شرایط ناگوار عدم موفقیت شما را از آموختن آن بازمی دارد.

مقابله های شکست ها و چالش های زندگی

روش های مقابله با شکست در زندگی

وقتی به شکست خود فکر می کنید به دنبال توضیحات باشید نه بهانه. دلایل عدم موفقیت خود را شناسایی کنید و تصدیق کنید کاری که می توانید دفعه دیگر متفاوت انجام دهید.

درباره شکست های معروف تحقیق کنید

از توماس ادیسون تا والت دیزنی شکست های معروف کم نیست مدتی را صرف تحقیق درباره افراد مشهوری کنید که شکست خورده اند احتمالاً خواهید دید که آنها در طول مسیر بارها این کار را انجام داده اند.پیشنهاد می شود تا کارگاه موفقیت از دیدگاه افراد موفق را مشاهده نمایید.

بسیاری از افراد موفق به طور مرتب شکست می خورند بازیگران برای نقش ها طرد می شوند، ورزشکاران از تیم اخراج می شوند و صاحبان مشاغل برای معاملات رد می شوند.

مطالعه کنید که آنها چه کاری انجام داده اند تا دوباره به زندگی برگردند. شما ممکن است مهارت هایی را بیاموزید که می تواند به شما در زندگی خود کمک کند می تواند مفید باشد که ببینید شکست چیزی است که همه با آن سر و کار دارند.

از خود بپرسید چه چیزهایی می توانید یاد بگیرید

اگر به یادگیری علاقه مند باشید شکست می تواند یک معلم عالی برای شما باشد، اشتباه کردی؟ آیا شما یک سری اشتباه مرتکب شدید؟

به کاری فکر کنید که دفعه بعد می توانید متفاوت انجام دهید سپس اطمینان حاصل خواهید کرد که شکست شما به یک درس زندگی تبدیل شده است که به شما کمک می کند چیزی یاد بگیرید.

به جای دیدن یک شکست به عنوان باری که شما را اذیت می کند به آن به عنوان نردبانی به سوی اهداف خود نگاه کنید.

برنامه ای برای حرکت به جلو ایجاد کنید

هنگامی که اشتباهات خود را شناسایی کردید و در جایی که می توانید از آنها یاد بگیرید آماده خواهید بود تا برای حرکت به جلو برنامه ریزی کنید. به یاد داشته باشید که پرداختن به مشکلات و یا تکرار اشتباهات باعث می شود که شما گیر بیفتید. دیگر فکر نکنید “من یک شکست خورده هستم” و فکر خود را متمرکز کنید “من قادر به تلاش دوباره هستم”.

با یادگیری های جدید خود، به این فکر کنید که دفعه بعد متفاوت کار خواهید کرد طرحی را ایجاد کنید که به شما کمک کند اطلاعات به دست آمده را عملی کنید.

با ترس از شکست روبرو شوید

اگر بیشتر زندگی خود را صرف اجتناب از شکست کرده اید ممکن است واقعاً ترسناک باشد که سرانجام اتفاق بیفتد با این حال مواجهه با ترس می تواند کلید کاهش ناراحتی باشد.

بیرون رفتن از منطقه راحتی خود را تمرین کنید

کارهایی انجام دهید که ممکن است شما را پس بزند یا کارهای جدیدی را امتحان کنید که ممکن است شکست بخورید با گذشت زمان خواهید فهمید که شکست در حدی نیست که تصور می کنید این به شما کمک می کند یاد بگیرید که با ترس از شکست روبرو شوید به نحوی که بتواند مثمر ثمر باشد و به شما در رسیدن به اهداف کمک کند.

سخن پایانی

گاهی اوقات شکست باعث ناتوانی می شود اگر بعد از شکست در کاری در تلاش برای عملکرد هستید به دنبال کمک متخصص باشید خواه یک ازدواج ناموفق را تجربه کرده باشید یا در تجارت شکست خورده باشید صحبت با یک متخصص بهداشت روان می تواند به شما در بازگشت کمک کند.