آشنایی با روش های ترک گل یا ماری جوانا

آشنایی با روش های ترک گل یا ماری جوانا

ترک گل یکی از موضوعاتی است که باید به صورت تخصصی به آن بپردازیم و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از باورهای غلطی که در رابطه با ماده مخدر گل وجود دارد اعتیاد آور نبودن آن است. در حالی که باید بدانید این باور به کلی غلط بوده و گل می تواند عوارض بسیار خطرناکی بر جسم و سلامت روان انسان ایجاد کند.

در خصوص ترک گل باید بدانیم که زمانی که برای ترک این ماده مخدر اقدام می کنیم مشکلاتی ایجاد می شود. یعنی وقتی فردی قصد دارد تا به طور کامل مصرف گل را کنار بگذارد دچار عوارض و مشکلاتی می شود.

به یاد داشته باشید که مصرف گل موجب می شود تا بعد از مدتی فرد دچار مشکلات سلامتی شده و اثرات مخربی بر جسم و روان او گذاشته می شود. به همین دلیل هم خود فرد و هم اطرافیانش به شدت نگران می شوند و می خواهند برای شخص کاری انجام دهند.

در چنین موقعیتی سوالاتی ایجاد می شود که عبارتند از : چگونه می توانیم گل را ترک کنیم؟ ترک گل چند روز طول می کشد؟ ترک گل چه عوارضی دارد و چند روز ادامه می یابد؟

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان به صورت کامل تمام ابعاد ترک کل و روش آن را معرفی می کنیم و تمامی سوالاتی که در این خصوص وجود دارد را مورد بررسی قرار می دهیم و به هر یک از آنها به صورت علمی پاسخ می دهیم.

آشنایی با گل یا ماری جوانا

در ابتدا باید اشاره شود که ماری جوانا با نام های دیگری چون علف، گرس، گل، گانجا و ماری جین شناخته می شود. در واقع همان گل ها، برگ ها، ساقه ها و دانه های خشک شده گیاه شاهدانه است که حاوی ماده روان گردان دلتا – ۹ – تتراهیدروکانابینول (THC) و سایر ترکیبات مربوطه می باشد.

در کشور ایران این ماده مخدر با نام گل شناخته می شود و به همین دلیل در این مقاله هر جا که از واژه گل استفاده می شود منظور ماده مخدر ماری جوانا می باشد.

در ویدیوی زیر به صورت کامل شما را با آسیب های ماری جوانا آشنا می کنیم و متوجه می شوید که این گیاه چه آسیب هایی را به سلامت انسان وارد می کند. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای کلیپ را مشاهده نمایید.

همچنین باید اشاره شود که در برخی مواقع از ترکیبات گیاه شاهدانه به صورت غلیظ شده و به شکل رزین تحت عنوان حشیش یا مایع سیاه چسبنده ای به نام روغن هش نیز استفاده می شود.

پس با توجه به موارد گفته شده متوجه می شویم که ماده مخدر گل از گروه نزدیک حشیش است و همین موضوع نشان می دهد که ماری جوانا یا همان گل چقدر خطرناک و آسیب زا می باشد.

ماده مخدر گل چگونه مصرف می شود؟

والدین باید با نحوه مصرف گل آشنا باشند تا به محض مشاهده چنین نشانه هایی بتوانند اقدامات لازم را در خصوص درمان این ماده خطرناک انجام دهند. چرا که اگر مصرف ماده مخدر گل ادامه یابد عمیق تر شده و در نتیجه ترک آن نیز دشوارتر می شود. باید اشاره شود که اگر اعتیاد به موقع ترک شود، عوارض ترک کمتری را از خود نشان می دهد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آشنایی با اثرات کانابیس


ماده مخدر گل یا همان ماری جوانا شبیه به سیگار یا با استفاده از لوله که به آن پایپ هم گفته می شود مصرف می شود. همچنین باید اشاره شود که در برخی مواقع گل را به صورت بلانت (Blunt) نیز مصرف می شود.

در خصوص بلانت باید بدانید که در واقع زمانی که توتون داخل سیگار خالی می شود و مجدد از گل یا ماری جوانا پر می شود تحت عنوان بلانت شناخته می شود.

شناخت ماده مخدر گل و روش های ترک ماری جوانا

از دیگر روش های مصرف گل می توان به مخلوط کردن برگ، ساقه یا دانه گیاه در غذا یا مصرف دم کرده برگ آن به صورت چایی اشاره کرد.

همچنین در مورد بوی ماده مخدر گل باید بدانید که دود ماری جوانا بویی تند مشخص و شیرینی و ترشی دارد.

آیا ماده مخدر گل اعتیاد آور است؟

یک باور غلط در خصوص ماده مخدر گل وجود دارد که بیان می کند گل اعتیاد آور نیست. ولی باید اشاره شود بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند ماری جوانا یا گل هیچ گونه اعتیاد ندارد باید اشاره شود که مصرف گل به شدت اعتیاد آور است. همچنین نتیجه تحقیقات نشان می دهد که تقریبا ۹ درصد از افرادی که گل مصرف می کنند به آن اعتیاد پیدا می کنند.

میزان اعتیاد افرادی که از سن پایین مصرف گل را شروع میکنند حدود ۱۷ درصد است و اعتیاد افرادی هم که به صورت روزانه به مصرف گل می پردازند بین ۲۵ الی ۵۰ درصد می باشد.

اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟

در علم پزشکی، اعتیاد به ماری جوانا یا گل را تحت نام اختلال مصرف شاهدانه می شناسند. این اعتیاد همانند سایر اعتیادهای دیگر نشانه های جسمی، فیزیکی و رفتاری دارد که به دلیل تخریب سلول های مغزی ایجاد می شود.

  • تغییرات رفتاری ناشی از مصرف گل
  • اختلال در درک مسائل
  • مشکل در هماهنگی بدن
  • اختلال در تفکر و حل مسئله
  • مشکلات یادگیری و حافظه
  • نشانه های جسمانی اعتیاد به گل
  • قرمز شدن رگ های چشم
  • سرفه های مداوم و پر خلط
  • ضربان سریع قلب
  • دهان خشک
  • گرسنگی دائمی
  • حافظه ضعیف
  • ترس یا اضطراب
  • هماهنگ نبودن اندام های بدن
  • کندی در حرکت و واکنش ها
  • از دست دادن کنترل خود

ترک گل چند روز زمان می برد؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانیم که ترک کل چند روز به طول می انجامد تا بتوانیم به خوبی برای آن برنامه ریزی کنیم. همچنین وقتی بدانیم که ترک ماری جوانا چه مدت طول می کشد می توانیم با پیش زمینه فکری بهتری به سمت ترک آن حرکت کنیم.

نکته بسیار مهمی که در خصوص ماده مخدر گل وجود دارد این است که THC (ماده شیمیایی فعال در گل) ماده مخدر گل در سلول های چربی ذخیره می شود و در نتیجه فرایند پاکسازی بدن نسبت به موادی که در آب حل می شود بسیار طولانی تر است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی ترک اعتیاد


بنابراین حتی بعد از گذشت ۲ ماه باز هم برخی از قسمت های بدن همچنین THC را در خود نگه می دارد. پس با توجه به مطالب گفته شده می توانیم بیان کنیم که یکی از عوارض ترک گل باقی ماندن THC در بدن حتی مدتی بعد از ترک آن است.

بنابراین به یاد داشته باشید که هر چه فرد خیلی زیاد ماده مخدر گل را مصرف کند مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا اثرات مواد از جسم او خارج شود.

البته باید اشاره شود که ترک گل عوارض دیگری همچون تحریک پذیری، افسردگی، کج خلقی، اضطراب، نشانه های سرماخوردگی، مشکل در تمرکز، سردرد، مشکلات خواب، کاهش اشتها، شکم درد و کاهش وزن نیز دارد که این نشانه ها ۲ هفته بعد از ترک به کلی از بین می رود. همچنین لازم است که برای ترک کامل ماده مخدر گل یک دوره زمانی یک ماهه را برای خودتان در نظر بگیرید.

ترک گل چه عوارضی دارد؟

ترک ناگهانی گل موجب می شود تا نشانه های ترک در بدن انسان ظاهر شود. برخی از افراد بدون هیچ گونه عوارضی و به راحتی گل را ترک می کنند ولی برای برخی از افراد عوارض ناشی از ترک نمایان می شود که در هفته اول بسیار شدید است و حتی هفته دوم نیز ادامه می یابد و سپس در هفته های بعدی کاهش پیدا می کند.

ترک گل دارای عوارض زیر است :

  • بی قراری
  • اختلال در خواب
  • تحریک پذیری
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • میل به مصرف گل
  • شکم درد

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که عوارض ترک گل در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

چگونه می توان گل را ترک کرد؟

در ابتدای ترک گل لازم است برای خودتان دلیل مشخصی را تعیین کنید. چرا که مسیر ترک گل سختی ها و دشواری های مخصوص به خود را دارد و اگر شما برای خودتان هدفی مشخص تعیین نکنید در ادامه مسیر ترک گل اراده تان را از دست میدهید و خیلی سریع با شکست مواجه می شوید.

عده ای از افراد زمانی که نشانه های خطرناک و آسیب زای گل را مشاهده میکنند تصمیم می گیرند که آن را ترک کنند و عده ای نیز به خاطر اصرار خانواده دست به ترک گل می زنند. زمانی که خانواده فرد را مجبور می کند که مصرف ماده مخدر گل را کنار بگذارد لازم است تا با اثرات و آسیب های گل نیز آشنا شوند و بدانند که ماری جوانا چه اثراتی بر جسم و روان انسان می گذارد.

به یاد داشته باشید که اگر میزان مصرف و اعتیاد فرد بسیار بالا باشد ترک آن در خانه می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و عوارض زیادی نیز برای فرد به همراه آورد. به همین دلیل لازم است تا برای ترک گل از یک مشاور ترک اعتیاد متخصص بهره ببرید. بعد از آن لازم است تا برای خودتان تعیین کنید که برای ترک گل از چه روشی می خواهید استفاده نمایید.

روش های ترک گل یا ماری جوانا

حالا به سراغ سوال چگونه گل را ترک کنیم می رویم. به طور کلی برای ترک گل دو روش تدریجی و آنی وجود دارد که در ادامه مقاله به صورت کامل هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ترک گل به صورت آنی و یک دفعه

روش ترک آنی و یک باره گل تحت عنوان بوقلمون سرد نیز شناخته می شود که برخی از افراد از آن استفاده می کنند. همانطور که از نام این روش مشخص است فرد معتاد به صورت آنی اقدام به ترک گل می کند.

برای ترک گل پیشنهاد نمی شود که از روش آنی و یکباره استفاده کنید. چرا که معمولا بازگشت اعتیاد وجود دارد و فرد مجدد به سمت مصرف گل می رود. بنابراین پیشنهاد می شود در این خصوص با یک مشاور اعتیاد صحبت کنید تا در مسیر ترک به شما کمک کند.

چگونه به صورت آنی گل را ترک کنیم؟

تمامی وسایل مربوط به مصرف را نابود کنید : این کار موجب می شود تا وقتی وسوسه شدید که مجدد به سراغ مصرف گل بروید به دلیل آن که به وسایل دسترسی ندارید بتوانید بر آن غلبه کنید.

سازگاری با نشانه های ترک : زمانی که فرد به صورت آنی دست به ترک گل می زند عوارضی برایش ایجاد می شود. به عنوان مثال یکی از نشانه های ترک گل بی خوابی است که برای رفع آن می توان به پزشک مراجعه کرد و از داروهایی که پزشک تجویز می کند استفاده کرد. یا وقتی در فرایند ترک گل دچار افسردگی می شوید به روانشناس مراجعه کنید و از خدمات روان درمانی بهره ببرید و یا خودتان برنامه های شاد و کمدی مشاهده کنید.

تغییر در سبک زندگی : زمانی که شما برای ترک گل اقدام میکنید لازم است تا سبک زندگی خودتان را هم تغییر دهید. چرا که اگر در گذشته در ساعات معینی به مصرف گل می پرداخته اید لازم است تا در آن ساعت کار دیگری را جایگزین کنید. مثلا به پیاده روی بروید و یا ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن را انجام دهید و یا یک نوشیدنی آرام بخش بنوشید.

از حمایت و پشتیبانی اطرافیان استفاده کنید : برای ترک گل خانواده و نزدیکان می توانند به شما کمک زیادی کنند. به عنوان مثال زمانی که خانواده می دانند که شما تصمیم دارید تا مصرف گل را ترک کنید باید به شما کمک کنند که سرتان گرم شود و تمامی خلاء های روانی تان را پر نمایند.

ترک گل به صورت تدریجی

بهترین روش برای ترک گل استفاده از روش تدریجی می باشد که حتما در حین ترک از خدمات مشاوره و رواندرمانی نیز استفاده نمایید. در این روش شما عوارض ترک گل را خیلی کمتر احساس می کنید و در نتیجه احتمال موفقیت شما برای ترک گل بسیار افزایش پیدا می کند.

چگونه می توانیم ماده مخدر گل را ترک کنیم؟

برای ترک گل به روش تدریجی باید کارهای زیر را انجام دهید :

مشخص کردن تاریخ برای ترک گل : برای خودتان یک مدت زمان مشخص ۱ ماهه را تعیین نمایید تا در این مدت اقدام به ترک ماری جوانا نمایید.

دوز مصرفی را کاهش دهید : در روش ترک گل به صورت تدریجی لازم است تا با برنامه زیری مشخصی مصرف گل را کاهش دهید و از محصولاتی استفاده نمایید که THC آنها کم باشد.

همواره خودتان را مشغول کنید ‌: اگر همواره سر خودتان را گرم کنید و مشغول باشید موجب می شود تا حواستان پرت باشد و در نتیجه نشانه های آزار دهنده ترک را کمتر حس می کنید.

استفاده از مشاوره اعتیاد برای ترک گل

هیچ فرقی نمی کند که شما از روش آنی یا تدریجی برای ترک گل استفاده کنید. چرا که در هر دو روش نشانه هایی در شما ایجاد می شود که لازم است از یک مشاور اعتیاد استفاده نمایید. مشاور ترک اعتیاد به شما کمک می کند تا بتوانید بر نشانه های ناشی از ترک گل غلبه نمایید. چرا که لازم است با نشانه های ترک گل مانند استرس و اضطراب آشنا باشید و بدانید که چگونه می توانید مسیر ترک گل را طی نمایید.

روان درمانی برای ترک گل

روانشناسان برای ترک گل از روش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه هر کدام از آن ها را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

درمان مبتنی بر انگیزه

روش درمانی انگیزه افزایی (MET) به عنوان اولین قدم برای ترک گل می باشد. اگر شما می خواهید گل را ترک کنید ولی هنوز مصمم نیستید این روش درمانی به شما کمک کنید تا انگیزه تان برای ترک گل افزایش یافته و در نتیجه مسیر ترک را برای خودتان اولویت بندی نمایید.

رفتار درمانی شناختی

روش رفتار درمانی شناختی (CBT) به انسان کمک می کند تا بتواند افکار و خطاهای شناختی اش را شناسایی کنید و بداند چه عواملی موجب ناراحتی اش می شود. این روش مهارت های لازم را برای مدیریت ترک گل به شما آموزش می دهد.

به عنوان مثال اگر شما زمانی که دچار اضطراب می شود و برای رهایی از آن به سمت مصرف گل می روید. رفتار درمانی شناختی به شما کمک می کند تا با علایم و نشانه های اضطراب آشنا شوید و در نتیجه در هنگام مواجه شدن با تنش و اضطراب از روش های جایگزین بهتری استفاده نمایید.

مدیریت مشروط

روش مدیریت مشروط (CM) مبتنی بر دریافت پاداش است. به این صورت که اگر شما در مسیر ترک گل به سمت مصرف نرفتید به خودتان پاداش می دهید. به عنوان مثال اگر ۳ بار پشت سر هم به سمت مصرف ماری جوانا یا گل نرفتید به خودتان پاداش می دهید که به رستوران یا سینما بروید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد مصرف گل اعتیاد آور است و اگر در برخی کشورها مصرف آن آزاد شود موجب بروز مشکلات فراوانی می شود. به یاد داشته باشید که ماده مخدر گل هیچ فوایدی نداشته و THC داخل آن موجب می شود تا سلول های مغزی تخریب شود و در نتیجه آسیب های جسمی و روانی فراوانی برای انسان ایجاد می شود.

دسته‌بندی‌ها