رابطه سلامت روان و نظافت و کاهش افسردگی

رابطه سلامت روان و نظافت و کاهش افسردگی

مرتب خانه منزل و نظافت از مواردی است که افراد باید به آن توجه کنند و بی توجهی به آن در بلند مدت می تواند به سلامت روان انسان آسیب وارد کند. چرا که مطالعات نشان می دهد بین نظافت و سلامت روان رابطه مستقیم وجود دارد. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان رابطه سلامت روان و نظافت و کاهش افسردگی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم. پس اگر تصمیم دارید تا در این باره به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید تا انتهای مقاله رابطه سلامت روان و نظافت و کاهش افسردگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

رابطه سلامت روان و نظافت و کاهش افسردگی

سلامت روان و نظافت باعث می شود تا انسان دچار آسیب های روانی نشده و همچنین از عوارض افسردگی دور بماند.

رابطه سلامت روان و نظافت

هنگامی که برخی از افراد احساس خستگی یا استرس می کنند ممکن است یوگا ، ذهن آگاهی یا حتی ماساژ را امتحان کنند اما برای برخی دیگر گردگیری سریع قفسه ها ، پاک کردن آشپزخانه یا حتی مرتب کردن کمد به همان اندازه برای سلامت روان آنها مفید است.

رابطه بین سلامت روان و مرتب بودن

بررسی رابطه سلامت روان و نظافت

در واقع برای برخی از افراد دیدن یک خانه تمیز و منظم می تواند به آنها کمک کند تا حتی پس از یک روز پرفشار احساس آرامش کنند.

در اینجا نگاهی دقیق تر به تاثیر تمیز کردن بر سلامت روانی شما از جمله مزایای نظافت و نحوه قرار دادن برنامه نظافت در زندگی خود می اندازیم. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با خصوصیات سلامت روان را مطالعه نمایید.

تاثیر منفی بی نظمی و آشفتگی

تمیز نگه داشتن خانه و انجام مراحل نظافت برای شما مفید است. در حقیقت تحقیقات نشان می دهد که نظافت  یا عدم نظافت  می تواند تأثیر مستقیمی بر سلامت روان داشته باشد.

بی نظمی ممکن است به افسردگی کمک کند

به عنوان مثال مطالعه ای که در “مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی” منتشر شد نشان داد زنانی که فضای زندگی خود را بهم ریخته یا پر از پروژه های ناتمام توصیف کرده اند بیشتر از زنانی که خانه خود را آرامش بخش و ترمیم کننده توصیف کرده اند خسته و افسرده هستند.

محققان همچنین دریافتند زنانی که خانه های آشفته یا به هم ریخته دارند سطح بالاتری از کورتیزول دارند.

بی نظمی ممکن است منجر به کاهش تمرکز ، سردرگمی و تنش شود

در همین حال مطالعه محققان دانشگاه پرینستون نشان داد که بهم ریختگی می تواند تمرکز روی یک کار خاص را دشوار کند. به طور خاص آنها کشف کردند که قشر بینایی یک فرد می تواند توسط اشیاء غیر مرتبط با یک کار خاص غرق شود و تمرکز و تکمیل موثر پروژه ها را دشوار می کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش هایی برای رشد شخصی را مطالعه بفرمایید.

به هم ریختگی و آشفتگی از برخی جهات با احساسات منفی مانند سردرگمی ، تنش و تحریک پذیری مرتبط است در حالی که یک خانه سازمان یافته تمایل به ایجاد احساسات مثبت بیشتری مانند آرامش و احساس رفاه دارد.

برای مغز ، درهم و برهمی نشان دهنده کارهای ناتمام است و این عدم کامل بودن می تواند برای برخی از افراد بسیار استرس زا باشد. این واقعیت به ویژه هنگامی صادق است که مردم نگرانی های مهمی را در زندگی خود تحت فشار قرار دهند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش کامل ذهن آگاهی


به هم ریختگی و آشفتگی می تواند استرس و اضطراب بیشتری ایجاد کند اما با نظافت ، سازماندهی و کاهش بی نظمی ، افراد می توانند کنترل محیط خود را در دست گرفته و محیطی آرامش بخش تر ایجاد کنند که به آنها کمک می کند تمرکز خود را بر مسائل مهمتر در زندگی خود متمرکز کنند.

مزایای تمیز کردن و مرتب بودن

تحقیقات نشان داده است که تمیز کردن می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت روانی شما داشته باشد. به عنوان مثال به شما کمک می کند تا حس کنترل بر محیط خود را به دست آورید و ذهن خود را درگیر یک فعالیت تکراری کنید که می تواند تأثیر آرام بخشی داشته باشد.

همچنین مشخص شده است که می تواند روحیه فرد را بهبود بخشد و همچنین احساس موفقیت و رضایت را ایجاد کند. دلایل مختلفی وجود دارد که تمیز کردن می تواند به شما کمک کند. در اینجا به بررسی برخی از مزایای نظافت و زدودن منزل یا محل کار خود می پردازیم.

نظافت می تواند برای سلامت جسم مفید باشد

خانه تمیز بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر می گذارد. بر اساس مطالعه NiCole Keith  PhD دانشمند و استاد دانشگاه ایندیانا، افرادی که خانه های تمیز دارند نسبت به افرادی که خانه های آشفته یا به هم ریخته دارند سالم تر هستند.

کنترل محیط خود را به دست آورید

هنگامی که افراد احساس می کنند زندگی آنها خارج از کنترل است یا با برخی عدم قطعیت ها دست و پنجه نرم می کنند ، نظافت می تواند راهی برای اعمال کنترل در زندگی آنها باشد. نظافت به افراد حس تسلط و کنترل بر محیط خود را می دهد.

فواید نظافت بر سلامت روان انسان

سلامت روان و نظافت چه فوایدی برای انسان دارد؟

در واقع مطالعه ای از دانشگاه کانکتیکات نشان داد که در زمان استرس زیاد ، افراد از رفتارهای تکراری مانند نظافت خودداری می کنند زیرا به آنها حس کنترل را در زمان آشفته می دهد.

علاوه بر این ، به هم ریختگی و بی نظمی می تواند واقعاً حواس شما را پرت کند و تمرکز یا تکمیل پروژه های دیگر را دشوار کند و شما احساس کنید در یک بی نظمی گیر کرده اید. بنابراین اگر در هنگام استرس تمایل به تمیز کردن و از بین بردن احساس می کنید احتمالاً ذهن و بدن شما به دنبال راهی برای ایجاد نظم و آرامش در محیط خود هستند.

روحیه خود را بهبود بخشید

گذشته از مزایای داشتن خانه ای تمیز ، رابطه بین خانه تمیز و سلامت روان می تواند به شما در کاهش اضطراب کمک کند.

به عنوان مثال مطالعه ای که در مجله Mindfulness منتشر شد نشان داد افرادی که هنگام شستن ظروف حواسشان جمع است به عبارت دیگر برای بوییدن صابون و تجربه آن وقت گذاشتند 27 درصد کاهش استرس را گزارش کردند.

علاوه بر این ، مطالعات نشان داده اند که ملحفه تمیز و مرتب کردن تخت خواب شما با استراحت بهتر شبانه همراه است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش کامل بهداشت روان


علاوه بر این ، انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا نشان می دهد که فعالیت بدنی نظافت همراه با نتیجه نهایی خانه تمیزتر به کاهش استرس ، احساس اضطراب و علائم افسردگی کمک می کند چرا که نظافت می تواند خستگی را کاهش داده و تمرکز را بهبود بخشد.

تمرکز خود را افزایش دهید

هنگامی که خانه شما به هم ریخته ، آشفته یا به طور فوق العاده کثیف است هرج و مرج ایجاد شده در آشفتگی می تواند بر توانایی تمرکز شما تأثیر بگذارد. بی نظمی همچنین توانایی مغز شما را در پردازش اطلاعات محدود می کند. در حقیقت محققان دریافته اند که افراد کمتر تحریک پذیر هستند ، حواس پرتی آنها کمتر است ، مولدتر هستند و بهتر می توانند اطلاعات را با یک محیط کاری بدون نظم و سازماندهی شده پردازش کنند.

اگر در تمرکز روی یک پروژه با مشکل روبرو هستید ممکن است بخواهید ابتدا فضای کاری خود را از بین ببرید. ممکن است متوجه شوید که صرف چند دقیقه برای سازماندهی وسایل و پاکسازی هرگونه آشفتگی ممکن است تمرکز و انجام کار را برای شما آسانتر کند.

محدود کردن تعداد دارایی های شما می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد زیرا تعداد چیزهایی را که برای توجه مغز شما رقابت می کنند کاهش می دهد.

چگونه نظافت را در زندگی خود بگنجانید؟

این که آیا با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید ، صاحب یک نوزاد جدید می شوید یا فقط زندگی آشفته ای دارید ، مفهوم تمیز کردن و شلوغ کردن می تواند یک کار طاقت فرسا به نظر برسد که در حال حاضر به سادگی از دسترس شما خارج است. در حقیقت بسیاری از مردم با این موضوع که آیا تمیز کردن باید در اولویت باشد یا خیر مبارزه می کنند.

اما با دانستن این که داشتن محیطی تمیز به بهبود روحیه و آرامش بیشتر زندگی شما کمک می کند ممکن است ارزش پیگیری داشته باشد. در اینجا چند ایده در مورد چگونگی استفاده از نظافت در زندگی خود آورده شده است.

قدم های کوچک بردارید

اکثر مردم نظافت را به تعویق می اندازند زیرا کار برای انجام آن بسیار بزرگ به نظر می رسد. اما به جای اینکه انتظار داشته باشید کل خانه را در یک آخر هفته مرتب کنید ، از کارهای کوچک شروع کنید و هر روز فقط کمی این کار را انجام دهید. به عبارت دیگر متعهد شوید که هر روز یک کار را در اطراف خانه یا آپارتمان خود انجام دهید و قبل از اینکه بدانید محیط شما بسیار تمیزتر و استرس زا خواهد بود.

به عنوان مثال هر کاری را که می خواهید هر روز انجام دهید انتخاب کنید و سپس آن را دنبال کنید. ممکن است روزی تمام نامه های خود را بررسی کنید. روز بعد ممکن است توالت را تمیز کرده و سینک حمام را بشویید. روز بعد ممکن است پیشخوان آشپزخانه را تمیز کنید و روز بعد ممکن است تمام لباس های پراکنده در خانه را برداشته و در سبد لباس شویی قرار دهید.

نکته اصلی این است که شما لیست کارهای خود را بزرگتر از آنچه از نظر ذهنی می توانید انجام دهید ، قرار نمی دهید یا فقط استرس خود را افزایش می دهید تا آن را کاهش دهید.

زمان مشخص کنید

یک گزینه دیگر برای شروع روال نظافت این است که یک تایمر تنظیم کنید و ببینید چقدر می توانید در آن بازه زمانی تمیزکاری انجام دهید یا می توانید از روش مسدود کردن زمان برای برنامه ریزی برای مدیریت نظافت خود استفاده کنید.

برای مثال 15 ، 20 یا حتی 30 دقیقه برای تمیز کردن وقت بگذارید یک تایمر تنظیم کنید و سپس در محل زندگی اصلی خانه خود شروع کنید. با برداشتن وسایلی که روی زمین یا روی میز قهوه خوری افتاده اند شروع کنید و آنها را کنار بگذارید. وقتی تایمر خاموش می شود کار روز را تمام کرده اید.

اگر ترجیح می دهید می توانید به جای منطقه نشیمن از اتاق خواب شروع کنید. به این ترتیب نظافت شما به شما کمک می کند تا محیطی آرام تر ایجاد کنید که به شما کمک می کند آن شب بهتر بخوابید.

اگرچه تعیین زمان برای چند دقیقه زمان زیادی به نظر نمی رسد اما می توانید خیلی بیشتر از آنچه تصور می کنید انجام دهید. به علاوه شما فکر نمی کنید که باید سه ساعت از شنبه خود را به نظافت اختصاص دهید. آنچه را که می توانید انجام دهید به دست می آورید و سپس به سراغ کار دیگری می روید.

دیگران را درگیر کنید

گاهی اوقات در نقطه ای از زندگی خود قرار می گیرید که نظافت چیزی نیست که بتوانید به تنهایی آن را اداره کنید. شاید در حال بهبودی از یک بیماری بزرگ هستید ، مشاغل شخصی خود را راه اندازی می کنید ، خانه ای پر از بچه ها پرورش می دهید ، یا سعی می کنید کار کنید و به مدرسه بروید در هر شرایطی که هستید اگر می دانید که نمی توانید همه کارهایی که باید انجام شود را بدون کمک انجام دهید سپس باید مشارکت دیگران را در نظر بگیرید.

از دوستان و خانواده کمک بخواهید

اگرچه درخواست کمک ممکن است سخت باشد اما در صورت درخواست ، اکثر مردم حاضرند به شما کمک کنند. بنابراین با شریک خود صحبت کنید ، فرزندان خود را به خدمت بگیرید یا از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بپرسید که آیا آنها به شما در سازماندهی کمک می کنند. بعلاوه هنگامی که از دیگران کمک می گیرید ، مقابله با پروژه های بزرگ بسیار آسان تر است.

از کمک خارجی استفاده کنید

و اگر در بودجه خود جایی دارید ، می توانید یک یا دو بار در ماه فردی را برای نظافت خانه خود استخدام کنید. برای کاهش هزینه ها از آنها بخواهید کارهای دشواری مانند نظافت حمام را انجام دهند و سپس سایر قسمتهای خانه خود را به تنهایی تمیز کنید.

شلختگی چه آسیب هایی به همراه دارد؟

سلامت روان و نظافت چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

همچنین می توانید جاروبرقی روبات را در نظر بگیرید تا نگران کفپوش نباشید. به دنبال راه هایی برای تمیز کردن نظافت باشید که باید انجام شود و با گذشت زمان قابل کنترل تر می شود.

وقتی نظافت اجباری می شود

اگرچه یک فرد عجیب و غریب و نظافت به عنوان راهی برای آرامش اعصاب و ناراحتی خود اشکالی ندارد اما وقتی نظافت و نیاز شما به نظم در خانه شما به اجبار تبدیل می شود به یک مشکل تبدیل می شود.

به عنوان مثال با دوستان خود بیرون نروید یا برنامه های خود را لغو کنید زیرا تمام کارهای نظافت خود را در یک روز یا هفته به پایان نرسانده اید این می تواند یک تنبیه باشد که شما برای خودتان رد نظر بگیرید تا مجبور شوید خانه تان را تمیز کنید.

به همین ترتیب ، نظافت می تواند به یک مشکل تبدیل شود اگر بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد ، کمی وسواس به نظر برسد یا در برنامه شما مانند دیرکردن شما در محل کار یا مدرسه تداخل ایجاد کند.

اگر مطمئن نیستید که عادات تمیز کردن شما سازنده است یا در مرز اجبار است ممکن است بخواهید برای مشاوره با پزشک خود یا یک متخصص بهداشت روانی صحبت کنید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام رفتارها سالم هستند و ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند. آنها همچنین می توانند مکانیسم های دیگر مقابله با افسردگی ، اضطراب یا استرس را ارائه دهند.

نتیجه گیری

اگر تمیز کردن و شستشو به کاهش استرس شما کمک می کند اضطراب شما را کاهش می دهد و روحیه شما را بالا می برد به هر حال ابزار تمیز کردن خود را بگیرید و کار را شروع کنید. به هر حال یک خانه آشفته یا به هم ریخته می تواند حواس او را پرت کند. فقط مطمئن شوید عادات تمیز کردن شما یک عصا نیست. شما نمی خواهید تنها به نظافت متکی باشید تا به زندگی خود نظم و قابلیت پیش بینی دهید.

مواقعی وجود دارد که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود و نمی توانید نظافت کنید. بنابراین شما باید ابزارهای دیگری را در اختیار خود داشته باشید تا بتوانید به حالت تهوع و آرامش بروید.

برعکس اگر با افسردگی یا مشکل دیگر روانی دست و پنجه نرم می کنید و مشتاق خانه ای تمیز و منظم هستید اما انرژی لازم برای انجام این کار را ندارید سعی کنید کارهای کوچک را شروع کنید. حتی اگر این بدان معناست که فقط یک روز همه لباس ها را از روی زمین بردارید و روز بعد ماشین ظرفشویی را بارگذاری کنید اگر قدمی کوچک برای پاکسازی محیط خود بردارید ، قابل کنترل تر و کمتر سخت گیرانه خواهید بود.

و مهمتر از همه حتی ممکن است روحیه شما را بالا ببرد که گامی کوچک در جهت سازماندهی و نظافت محیط خود برداشته اید.