دلایل فراموشی در انسان ها و روش هایی برای درمان مشکلات حافظه

دلایل فراموشی در انسان ها و روش هایی برای درمان مشکلات حافظه

حافظه دارای عملکرد مخصوصی بوده که محققان بسیاری در مورد آن تحقیقات بسیاری انجام داده اند، این موضوع بسیار مهم و پیچیده بوده و نشان می دهد که فراموشی انسان ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان دلایل فراموشی در انسان ها و روش هایی برای درمان مشکلات حافظه را در اختیار شما علاقه مندان به علوم حافظه و شناخت قرار دهیم، پس اگر به این مباحث علاقه مند هستید تا انتهای مقاله دلایل فراموشی در انسان ها با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

دلایل فراموشی در انسان ها و روش هایی برای درمان مشکلات حافظه

با مطالعه دلایل فراموشی در انسان ها می توانیم به راه حل هایی دست یابیم که به ما کمک می کند تا مشکلات مربوط به حافظه را شناخته و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

دلایل فراموشی مردم

در حالی که ممکن است فکر کنید چرا حافظه من اینقدر بد است ، فراموشی بخشی از زندگی است و مردم به سرعت شگفت آور فراموش می کنند. تحقیقات نشان داده است که تقریباً 56٪ اطلاعات در طی یک ساعت ، 66٪ پس از یک روز و 75٪ پس از شش روز فراموش می شوند.

واقعیت این است که گرچه مغز قادر به عملکردهای چشمگیر است اما ظرفیت ذخیره و یادآوری جزئیات محدود است. چند راه و دلیل مختلف وجود دارد که ما چیزها را فراموش می کنیم.

فراموش کردن یعنی چه؟

فراموشی یعنی از دست دادن یا تغییر اطلاعاتی که قبلاً در حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت ذخیره شده بود ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد یا به تدریج با از دست رفتن خاطرات قدیمی رخ دهد. در حالی که معمولاً طبیعی است فراموشی بیش از حد یا غیرمعمول ممکن است نشانه یک مشکل جدی تر باشد.

پیری

آیا تا به حال احساس کرده اید که اطلاعاتی از حافظه شما محو شده است؟ یا شاید می دانید که آنجاست اما به نظر می رسد که نمی توانید آن را پیدا کنید.عدم توانایی در بازیابی حافظه یکی از مهمترین دلایل فراموش شدن است.

پس چرا ما اغلب قادر به بازیابی اطلاعات از حافظه نیستیم؟ یکی از توضیحات احتمالی شکست بازیابی به عنوان تئوری پوسیدگی شناخته می شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله آشنایی با انواع حافظه مراجعه نمایید.

طبق این نظریه هر بار که نظریه جدیدی شکل می گیرد ردی از حافظه ایجاد می شود. تئوری پوسیدگی نشان می دهد که با گذشت زمان این آثار حافظه کمرنگ و محو می شوند اگر اطلاعات بازیابی و تکرار نشود در نهایت از بین می رود.

با این حال یک مشکل با این نظریه این است که تحقیقات نشان داده است که حتی حافظه هایی که تکرار نشده اند یا به خاطر سپرده نشده اند در حافظه طولانی مدت بسیار پایدار هستند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که مغز به طور فعال حافظه هایی را که استفاده نمی شوند هرس می کند ، فرایندی که به عنوان فراموشی فعال شناخته می شود. با جمع شدن خاطرات سرانجام آنهایی که بازیابی نمی شوند از دست می روند.

دخالت

گاهی اوقات افراد به دلیل پدیده ای که به عنوان تداخل شناخته می شود فراموش می کنند. برخی از خاطرات با خاطرات دیگر رقابت می کنند و با آنها تداخل دارند. وقتی اطلاعات بسیار شبیه به اطلاعات دیگری باشد که قبلاً در حافظه ذخیره شده بودند احتمال تداخل وجود دارد.همچنین اگر به تقویت حافظه علاقه مند هستید پکیج آموزش تندخوانی را مشاهده نمایید.

دو نوع تداخل اساسی وجود دارد:

تداخل فعال زمانی است که یک حافظه قدیمی به یاد آوردن یک حافظه جدید را دشوارتر یا غیرممکن می کند.

تداخل عطف به ماسبق زمانی اتفاق می افتد که اطلاعات جدید با توانایی شما در به خاطر سپردن اطلاعات قبلاً آموخته شده تداخل داشته باشند.

جلوگیری از آلزایمر و فراموشی

دلایل فراموشی در انسان ها

گاهی اوقات عمل به خاطر سپردن چیزی می تواند منجر به فراموش شدن چیزهای دیگر شود. تحقیقات نشان می دهد که بازیابی برخی اطلاعات از حافظه می تواند منجر به فراموشی ناشی از بازیابی شود این امر به ویژه هنگامی رایج است که نشانه های بازیابی حافظه بسیار شبیه به هم هستند.

در حالی که این امر باعث فراموشی می شود اما تحقیقات نشان می دهد که این نوع فراموشی می تواند در واقع سازگار باشد با فراموش کردن یک حافظه به نفع حافظه دیگر احتمال تکرار تداخل در آینده کاهش می یابد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تخصصی روش های تقویت و بهبود حافظه


اگرچه تداخل می تواند به خاطر سپردن بعضی موارد را دشوار کند اما مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا اثرات آن به حداقل برسد. تمرین اطلاعات جدید اغلب موثرترین رویکرد است. اساساً با یادگیری بیش از حد چیزهای جدید احتمال اینکه اطلاعات قدیمی با اطلاعات جدید رقابت کنند کمتر است.

عدم ذخیره سازی

گاهی اوقات از دست دادن اطلاعات کمتر به فراموشی مربوط می شود و بیشتر به این واقعیت مربوط می شود که هرگز در وهله اول آن را به حافظه طولانی مدت تبدیل نکرده است. خرابی های رمزگذاری گاهی از ورود اطلاعات به حافظه طولانی مدت جلوگیری می کند.

در یک آزمایش کلاسیک محققان از شرکت کنندگان خواستند تا از میان گروهی از نقاشی های پنی نادرست و پنی درست ایالات متحده را شناسایی کنند.

دلیل این امر این است که فقط جزئیات لازم برای تشخیص سکه از سکه های دیگر در حافظه طولانی مدت شما رمزگذاری شده اند. شناسایی یک پنی نیاز به دانستن تصویر یا کلمات موجود در سکه ندارد. از آنجا که این اطلاعات واقعاً مورد نیاز نیست اکثر مردم هرگز آن را به خاطر نمی سپارند و آن را به حافظه متصل می کنند.

خاطرات نیز ساده می شوند اگرچه ممکن است نکته کلی چیزی را به یاد بیاورید اما به احتمال زیاد بسیاری از جزئیات را فراموش خواهید کرد این در واقع یک عملکرد انطباقی است که به شما امکان می دهد چیزهای مهمی را که باید در آینده به خاطر بسپارید به طور موثر ذخیره کنید.

فراموش کردن با انگیزه

گاهی اوقات ممکن است ما به طور فعال برای فراموش کردن خاطرات ، به ویژه خاطرات مربوط به رویدادها یا تجربه های آسیب زا یا ناراحت کننده کار کنیم. خاطرات دردناک می توانند ناراحت کننده و اضطراب آور باشند بنابراین مواقعی ممکن است بخواهیم آنها را از بین ببریم. دو شکل اساسی فراموشی انگیزه ، سرکوب است که نوعی آگاهانه فراموشی است و سرکوب نوعی ناخودآگاه فراموشی است.

با این حال مفهوم خاطرات سرکوب شده توسط همه روانشناسان پذیرفته نیست یکی از مشکلات خاطرات سرکوب شده این است که بررسی علمی سرکوب یا عدم حافظه دشوار است اگر چه که غیرممکن نیست.

همچنین توجه داشته باشید که فعالیتهای ذهنی مانند تمرین و یادآوری از راههای مهم تقویت حافظه است و خاطرات مربوط به رویدادهای دردناک یا آسیب زای زندگی بسیار کمتر به خاطر سپرده می شود مورد بحث قرار می گیرد یا تمرین می شود.

فراموش کردن خاطرات و آسیب های دردناک ممکن است به افراد کمک کند تا بهتر کنار بیایند اگرچه این وقایع ممکن است به طور کامل فراموش نشوند اما فراموش کردن جزئیات واضح می تواند احساسات دشواری را که به آن خاطرات متصل هستند کمرنگ کند و زندگی آنها را آسان تر کند.

دلایل دیگر فراموشی در انسان ها

همچنین تعدادی از عوامل دیگر نیز می توانند در چگونگی فراموشی افراد نقش داشته باشند سایر دلایل عمده فراموشی عبارتند از:

الکل: نوشیدن الکل می تواند بر حافظه تأثیر منفی بگذارد بنابراین بهتر است بیش از یک یا دو نوشیدنی در روز نمانید.

افسردگی: علائم رایج افسردگی شامل کم خلقی و از دست دادن علاقه است اما مشکل در تمرکز و فراموشی نیز می تواند همراه با اختلالات افسردگی باشد.

کمبود خواب: خواب نقش مهمی در تحکیم حافظه دارد بنابراین کمبود خواب با کیفیت می تواند بر حافظه شما تأثیر منفی بگذارد.

داروها: برخی از داروها می توانند حافظه را تحت تأثیر قرار دهند از جمله داروهای ضد افسردگی ، آرام بخش ها و داروهای سرماخوردگی و آلرژی.

استرس: استرس بیش از حد ، حاد و مزمن نیز می تواند در ایجاد فراموشی نقش داشته باشد.

اگر نگران فراموش شدن خود هستید یا اگر با علائم دیگری همراه است با پزشک خود صحبت کنید. مداخله زودهنگام ممکن است به بهبود نتایج برخی از مشکلات و شرایط حافظه کمک کند بنابراین مهم است که بلافاصله کمک بگیرید.

چگونه فراموشی را به حداقل برسانیم؟

در حالی که برخی از فراموشی ها اجتناب ناپذیر است اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به تقویت اطلاعات مهم در حافظه خود انجام دهید. برخی از اقدامات که ممکن است به کاهش فراموشی کمک کند شامل موارد زیر است:

ورزش: تحقیقات نشان می دهد که ورزش می تواند منجر به بهبود سریع عملکرد حافظه شود. برای دریافت این مزیت نیازی به صرف ساعت ها در تردمیل یا ورزشگاه نیست. نتایج نشان می دهد که ورزش مختصر بسیار سبک منجر به بهبود سریع عملکرد حافظه می شود.

به مقدار کافی بخوابید: خواب کافی هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روان ضروری است. در حالی که نیاز به خواب می تواند متفاوت باشد توصیه معمول برای بزرگسالان هفت تا نه ساعت در شب است.

اطلاعات را تکرار کنید: گاهی اوقات بهترین روش برای تعهد دادن به حافظه و کاهش احتمال فراموش شدن استفاده از حالت آماده به کار قدیمی است یعنی تمرین که باید اطلاعات را مرتباً مرور کنید تا زمانی که آنها را به حافظه متصل کنید.

آن را بنویسید: وقتی همه موارد دیگر به شکست منجر شد اطلاعات مهم را یادداشت کنید تا بعداً بتوانید به آنها مراجعه کنید. در بعضی موارد نوشتن آن ممکن است در واقع به شما کمک کند بعداً آن را بیشتر به خاطر بسپارید.

در حالی که فراموش کردن غالباً منفی دیده می شود اما در واقع می تواند به بهبود حافظه کمک کند. اینکه بتوانید خاطرات بی ربط را رها کنید و فقط اطلاعات مهم را نگه دارید باعث تقویت قویتر خاطرات ذخیره شده می شود پدیده ای که به عنوان فراموشی سازگار شناخته می شود.

سخن پایانی

در حالی که فراموش کردن چیزی نیست که بتوانید از آن اجتناب کنید اما درک دلایل آن می تواند مفید باشد. تعدادی از دلایل فراموش شدن شما وجود دارد. در بعضی موارد تعدادی از عوامل ممکن است در چرایی تلاش شما برای یادآوری اطلاعات و تجربیات تأثیرگذار باشد. درک برخی از عواملی که باعث فراموشی می شوند عملی ساختن استراتژی های بهبود حافظه را آسان می کند.