اعتیاد به خرید و معرفی روش هایی برای درمان خرید افراطی

اعتیاد به خرید و معرفی روش هایی برای درمان خرید افراطی

خرید کردن بخشی از زندگی انسان های امروزی است و نمی توان به آن توجه نمود، موضوع مهمی که در این خصوص قرار دارد این است که خریدهای افراطی و بلا استفاده منجر به آسیب به زندگی تان شده و می تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای شما گردد. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان اعتیاد به خرید و معرفی روش هایی برای درمان خرید افراطی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی روانشناسی قرار دهیم، اگر کنجکاو هستید تا بدانید چگونه می توان بر اعتیاد به خرید غلبه نمود تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

اعتیاد به خرید و معرفی روش هایی برای درمان خرید افراطی

اعتیاد به خرید یا خرید اجباری شامل خرید کردن به عنوان روشی برای رهایی از حال بد و دست یافتن به حال خوب است که می تواند مشکلات فراوانی را برای شخص ایجاد کند.

مروری بر اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید یا Oniomania (خرید اجباری یا آنچه که بیشتر به آن اعتیاد به خرید می گویند) شاید از نظر اجتماعی قابل قبول ترین اعتیاد باشد به این فکر کنید ما با تبلیغاتی احاطه شده ایم که به ما می گوید خرید باعث خوشحالی ما خواهد شد.

ما از طرف سیاستمداران تشویق می شویم که به عنوان راهی برای تقویت اقتصاد هزینه کنیم و برای برخی از ما جذابیت خواستن آنچه دیگران به نظر می رسد وجود دارد. مصرف گرایی بنا به خواسته یا ناخواسته خود ما (یا ترکیبی) به معیار ارزش اجتماعی تبدیل شده است.

اعتیاد به خرید اعتیاد رفتاری است که شامل خرید اجباری به عنوان راهی برای احساس خوب و جلوگیری از احساسات منفی مانند اضطراب و افسردگی است. مانند سایر اعتیاد های رفتاری اعتیاد به خرید نیز می تواند مشغله ای باشد که منجر به مشکلات در زمینه های دیگر زندگی شما شود.

تقریباً همه تا حدی خرید می کنند اما تصور می شود که فقط در حدود 6٪ از جمعیت ایالات متحده اعتیاد به خرید دارند.

اعتیاد به خرید معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی فرد شروع می شود، اعتیاد به خرید اغلب با سایر اختلالات از جمله اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات سؤ مصرف مواد، اختلالات خوردن، سایر اختلالات کنترل تکانه و اختلالات شخصیتی نیز اتفاق می افتد. برخی از افراد به دلیل روشی برای تلاش و تقویت عزت نفس شان خرید می کنند گرچه این کار خیلی موثر نیست.

نکاتی که باید در مورد اعتیاد به خرید بدانید

گرچه مصرف گرایی گسترده در سالهای اخیر افزایش یافته است اما اعتیاد به خرید یک اختلال جدید نیست این بیماری از اوایل قرن نوزدهم شناخته شد و در اوایل قرن بیستم به عنوان یک اختلال روانپزشکی ذکر شد.

مانند سایر اعتیادها، اعتیاد به خرید معمولاً روشی برای کنار آمدن با درد عاطفی و دشواری زندگی است و تمایل دارد که اوضاع را به جای بهتر شدن برای خریدار بدتر کند.

با وجود سابقه طولانی اعتیاد به خرید بحث برانگیز است و کارشناسان و همچنین مردم در مورد اینکه آیا اعتیاد به خرید واقعی یک اعتیاد واقعی است اختلاف نظر دارند.

افرادی که با اعتیاد به خرید دست و پنجه نرم می کنند معمولاً بیش از توان مالی خود وقت و هزینه خود را صرف خرید می کنند و بسیاری از آنها به دلیل هزینه زیاد خود دچار مشکلات مالی می شوند.

اعتیاد به خرید می تواند شامل هزینه های تکانشی و اجباری باشد که باعث افزایش حال خوب به صورت موقت می شود. گفته می شود افرادی که به خرید اعتیاد دارند اغلب وقتی به خانه می آیند از خرید خود احساس رضایت نمی کنند.

خرید کردن طبیعی است یا یک نوع اعتیاد است؟

بنابراین چه تفاوتی بین خرید عادی، سرگرمی های گاه به گاه و اعتیاد به خرید وجود دارد؟ همانند همه اعتیادها آنچه که اعتیاد به خرید را از سایر خریدها متمایز می کند این است که این رفتار به اصلی ترین روش مقابله با استرس فرد تبدیل می شود تا جایی که خرید بیش از حد خود را ادامه می دهد حتی اگر این امر تأثیر منفی بر آن داشته باشد اما زمینه های دیگر زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مانند سایر اعتیادها مشکلات مالی نیز ممکن است ایجاد شده و روابط آسیب ببیند با این حال افرادی که به اعتیاد به خرید (که گاهی اوقات “اولیای مغازه” نامیده می شوند) نیز احساس عدم توانایی در جلوگیری یا حتی کنترل هزینه های خود را دارند.

این دشواری در کنترل تمایل به خرید از یک الگوی شخصیتی ناشی می شود که اهالی مغازه دارای آن هستند و آنها را از اکثر افراد متمایز می کند. افراد دارای عزت نفس غالباً پایین به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند و اغلب با دیگران مهربان، دلسوز و مودب هستند گرچه اغلب تنها و منزوی هستند اما خرید کردن به آنها کمک می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند.

افراد مبتلا به اعتیاد به خرید کردن تمایل دارند که نسبت به سایر خریداران مادیات بیشتری داشته باشند و سعی می کنند با جلب مقام از طریق اشیا  مادی و تأیید از دیگران خود را تقویت کنند. آنها بیش از افراد دیگر به خیالپردازی می کنند و مانند سایر افراد مبتلا به اعتیاد در مقاومت در برابر انگیزه های خود سخت می شوند. در نتیجه آنها بیشتر در معرض پیام های بازاریابی و تبلیغاتی هستند که روزانه ما را احاطه می کنند.

در حالی که تبلیغات به طور کلی برای اغراق در نتایج مثبت خرید و نشان می دهد که خرید منجر به فرار از مشکلات زندگی می شود برخی از ترفندهای بازاریابی برای ایجاد انگیزه خرید طراحی شده اند و به طور خاص طبیعت تکانشی افراد مبتلا به اعتیاد به خرید را هدف قرار می دهند.

افرادی که از طریق خرید لذت می برند و از احساسات منفی فرار می کنند گاهی اوقات آن را “خرده فروشی” می نامند. این عبارت حاکی از آن است که شما می توانید با خرید چیزی برای خود همان مزیتی را کسب کنید که از مشاوره یا درمان بهره مند می شوید این یک ایده نادرست بوده و مفید نیست.

در حالی که اصطلاح خرده فروشی درمانی اغلب به صورت زبانی صورت استفاده می شود برخی از افراد از جمله معتادان به فروشگاه، به طور فعال وقت خود را برای خرید به عنوان راهی برای کنار آمدن با احساسات منفی اختصاص می دهند.

اگرچه شرایطی وجود دارد که یک خرید جدید می تواند در واقع مشکلی را حل کند اما معمولاً این کار را خرده فروشی نمی دانند. معمولاً چیزهایی که مردم هنگام انجام خرده فروشی درمانی خریداری می کنند غیرضروری است و هزینه مالی مربوطه در واقع ممکن است منابع را برای حل سایر مشکلات زندگی کاهش دهد.

اعتیاد به خرید آنلاین نوعی اعتیاد به اینترنت است و افراد دارای اضطراب اجتماعی به ویژه در معرض ابتلا به این نوع آسیب پذیر هستند زیرا نیازی به تماس چهره به چهره ندارن. مانند سایر اعتیادات سایبری این احساس ناشناس است.

خرید اجباری و غیرضروری

خرید ضربه ای یک خرید غیر برنامه ریزی شده است که در واکنش به تمایل فوری به داشتن چیزی که در یک مغازه می بینید هر لحظه اتفاق می افتد. خرید تکانه ای با خرید اجباری که نوعاً بیشتر به عنوان راهی برای فرار از احساسات منفی از قبل برنامه ریزی شده است کمی متفاوت است. اما باز هم افرادی که اعتیاد به خرید دارند ممکن است در هر دو نوع خرید اعتیاد آور شرکت کنند.

جنجال اعتیاد به خرید

مانند سایر اعتیاد های رفتاری اعتیاد به خرید ایده ای بحث برانگیز است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که هزینه ها بیش از حد اعتیاد است آنها عقیده دارند که  اعتیاد صرفاً به معنای این نیست که فرد مواد مصرف کند.

همچنین در مورد اینکه آیا خرید اجباری باید یک اختلال وسواس فکری عملی (OCD)، اختلال کنترل تکانه (مانند کلپتومانی یا سرقت اجباری)، اختلال خلقی (مانند افسردگی) یا اعتیاد رفتاری (مانند اختلال قمار) باشد در بین متخصصان اختلاف نظر وجود دارد.

خرید چگونه می تواند مانند سایر موارد جز اعتیاد حساب شود؟

چندین ویژگی وجود دارد که اعتیاد به خرید با سایر اعتیادها مشترک است مانند سایر اعتیادها افرادی که بیش از حد خرید می کنند مشغول صرف هزینه می شوند و زمان و هزینه قابل توجهی را به فعالیت اختصاص می دهند.

چگونه وسواس و اعتیاد به خرید را درمان کنیم

درمان اختلال خرید افراطی

هزینه واقعی برای روند اعتیاد به خرید مهم است خرید پنجره ی یک اعتیاد به حساب نمی آید و الگوی اعتیاد در واقع با روند هزینه کردن همراه است.

همانند سایر اعتیادها، اعتیاد به خرید بسیار تشریفاتی است و از الگوی اعتیاد آور پیرامون خرید، برنامه ریزی برای سفرهای خرید و اقدام به خرید پیروی می کند که غالباً به عنوان لذت بخشی، حتی نشاط آور و رها کننده احساسات منفی توصیف می شود. سرانجام خریدار با احساس ناامیدی به ویژه با خود روبه رو می شود.

خریداران اجبار به خرید به عنوان راهی برای فرار از احساسات منفی مانند افسردگی، اضطراب، کسالت و عصبانیت و همچنین افکار انتقاد از خود استفاده می کنند متأسفانه این فرار کوتاه مدت است.

موارد خریداری شده در هنگام خرید اجباری اغلب به راحتی بلا استفاده احتکار می شوند خریدار اجباری سپس شروع به برنامه ریزی برای خرج و مخارج بعدی می کند. بیشتر آنها به تنهایی خرید می کنند اگر چه برخی با دیگران لذت می برند به طور کلی خرید با افرادی که این نوع اشتیاق برای خرید را ندارند باعث خجالت خواهد شد.

چگونه با اعتیاد به خرید کنار بیاییم؟

تحقیقات نشان می دهد که حدود سه چهارم خریداران اجباری مایل به اعتراف به خرید خود هستند به ویژه در زمینه های اقتصادی و روابط. البته این ممکن است نشان دهنده تمایل کسانی باشد که در تحقیق شرکت می کنند تا اعتراف به داشتن این موارد را داشته باشند.

زندگی با اعتیاد به خرید

زندگی با اعتیاد به خرید سخت است زیرا همه ما گاهی نیاز به خرید داریم اقداماتی که می توانید انجام دهید و ممکن است به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

یافتن راه های جایگزین برای لذت بردن از اوقات فراغت برای شکستن چرخه استفاده از خرید به عنوان راهی برای تلاش برای داشتن احساس بهتر در مورد خود ضروری است.

اگر شخص دیگری در خانواده شما بتواند مسئولیت خرید وسایل ضروری مانند غذا و وسایل خانه را به عهده بگیرد می توانید مسئولیت را به وی بسپارد.

ایده خوبی است که از شر کارت های اعتباری خلاص شوید و فقط مقدار کمی از پول نقد اضطراری را در خود نگه دارید بنابراین نمی توانید خرید غیرضروری کنید.

خرید فقط با دوستان یا اقوام که اجباری هزینه نمی کنند نیز ایده خوبی است زیرا آنها می توانند به شما کمک کنند هزینه های خود را کاهش دهید.

غلبه بر هرگونه اعتیاد مستلزم یادگیری روشهای جایگزین برای کنترل استرس و پریشانی زندگی روزمره است این کار به تنهایی انجام می شود اما اغلب افراد از مشاوره یا درمان بهره مند می شوند. در این میان کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش آسیب هزینه های اجباری و کنترل رفتار مشکل ساز انجام دهید تهیه برنامه هزینه خود می تواند اولین قدم خوب باشد.

ما در مورد بهترین برنامه های درمانی آنلاین از جمله Talkspace ، Betterhelp و Regain، بررسی های بی طرفانه ای را امتحان، آزمایش کرده ایم.

خوشبختانه اگرچه هنوز به خوبی تحقیق نشده است اما خرید اجباری به طیف وسیعی از درمان ها از جمله داروها، کتاب های خودیاری، گروه های خودیاری، مشاوره مالی و درمان شناختی رفتاری (CBT) پاسخ خوبی می دهد.

برخی از ویژگیهای شخصیتی موجود در شخصیت “خریدار” به خوبی بیانگر توانایی در ایجاد و پاسخگویی مناسب به یک رابطه درمانی است که بهترین پیش بینی کننده موفقیت در درمان اعتیاد است. با این حال باید توجه داشت که اگرچه برخی از داروها نویدبخش هستند اما نتایج متفاوت است بنابراین نباید آنها را یک درمان تنها یا قابل اعتماد دانست.

اگر معتقدید که به اعتیاد به خرید مبتلا شده اید در مورد روش های درمانی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک مشکل خرید شما را جدی نگیرد ممکن است یک روانشناس برای شما مفیدتر باشد.

کمک گرفتن از درک ریشه های عاطفی اعتیاد به خرید و همچنین یافتن راه هایی برای غلبه بر تمایل به استفاده از خرید برای کنار آمدن با جنبه های مهم بهبودی از این شرایط گیج کننده است.

روابط شما ممکن است در نتیجه خرید بیش از حد شما آسیب دیده باشد. حمایت روانشناختی همچنین می تواند به شما کمک کند تا با کسانی که ممکن است از رفتار شما صدمه دیده اند، اصلاحیه و اعتماد را جبران کنید. همچنین ممکن است دریابید که درمان به شما کمک می کند روابط خود را تعمیق بخشید و شما را در درک بهتر نحوه برقراری ارتباط با افراد دیگر به روش هایی که حول پول نیست درک می کند.

بسته به میزان جدی بودن اعتیاد به خرید دریافت مشاوره مالی نیز برای شما مفید خواهد بود به ویژه اگر با هزینه بیشتر از درآمد خود بدهی های خود را پرداخت کرده باشید.

شما می توانید با یک مشاور مالی یا مشاور در بانک خود قرار ملاقات بگذارید تا در مورد گزینه های محدود کردن دسترسی شما به هزینه های آسان صحبت کنید راه حل های پرداخت بدهی های بانکی و هزینه های بانکی را بررسی کنید و پول را به حساب های پس انداز کمتر قابل دسترسی به عنوان یک روش قطع دسترسی آسان به پول نقد که منجر به سوختن اعتیاد می شود.

سخن پایانی

اعتیاد به خرید می تواند مانند سایر اعتیادها ناراحت کننده باشد اما این امید وجود دارد که حمایت از اطرافیان می تواند به شما در کنترل هزینه هایتان کمک کند به یاد داشته باشید شما یک فرد ارزشمند هستید مهم نیست که چه مقدار و چه قدر پول دارید.