ازدواج موقت یا صیغه چه پیامدهایی دارد؟

ازدواج موقت یا صیغه چه پیامدهایی دارد؟

موضوع ازدواج موقت یا همان صیغه یکی از مواردی است که در فرهنگ ما موافقان و مخالفان زیادی دارد. به طور کلی شرع، ازدواج موقت که به آن صیغه نیز گفته می شود را حلال دانسته و افراد زیادی به دلایل مختلفی به سمت آن گرایش دارند.

بنابراین می توان بیان نمود که صیغه یک راه حل شرعی برای ارضای نیازهای افراد در جامعه محسوب می شود، اما به دلایل متفاوتی دچار انحراف گشته و از این رو مخالفان ماهیت کلی ازدواج موقت را زیر سوال برده اند. گاهی اوقات ممکن است افراد به دلیل مشکلات و تعارضاتی که با همسرشان دارند به سمت صیغه بروند و برای خودشان یک ازدواج موقت داشته باشند.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل تمامی ابعاد ازدواج موقت را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم این نوع ازدواج چه ویژگی هایی دارد و چرا برخی افراد به سمت آن گرایش پیدا می کنند.

ازدواج موقت چیست؟

ازدواج موقت که به آن نکاح موقت، مُتعه و صیغه نیز گفته می شود یک نوع ازدواج رایج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج به صورت دائم نبوده و افراد برای مدتی مشخص و با مهریه ای معلوم به عقد یکدیگر در می آیند. در خصوص ازدواج موقت باید بدانید که در این نوع ازدواج طلاق وجود ندارد و بعد از پایان مدت زمان صیغه، زوجیت افراد نیز از بین می رود.

چرا برخی از افراد به سمت ازدواج موقت یا صیغه گرایش پیدا می کنند؟

در این نوع ازدواج حتی اگر مرد بخواهد می تواند زمان باقی مانده از صیغه را ببخشد و زوجیت آنها نیز به اتمام برسد. صیغه موقت در تمام شاخه های اسلامی پذیرفته نیست ولی شیعیان آن را مشروع می دانند.پیشنهاد می شود تا مقاله معیارهای ازدواج دکتر انوشه را بخوانید.

به طوری که برخی از افراد معتقدند که در دین اسلام دو نوع ازدواج وجود ندارد و کلمه مُتعه را ازدواج معنی نمی کنند، به همین دلیل با شیعیان دچار اختلاف نظر هستند.

چرا افراد به صیغه گرایش دارند؟

باید اشاره شود که ازدواج موقت راهکاری برای افرادی است که شرایط ازدواج را ندارند ولی می خواهند با جنس مخالف رابطه داشته باشند. در این حالت افراد می توانند به صورت شرعی با یکدیگر رابطه داشته باشند و مانند زن و شوهر با هم رفتار کنند.

بعضی از افراد برای ازدواج در سن بالا نیز به سمت صیغه می روند ولی متاسفانه در سال های اخیر ازدواج موقت از هدف اصلی خودش دور شده و همین موضوع باعث گردیده تا مخالفان زیادی به انتقاد از آن وارد میدان شوند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های پیش بینی ازدواج ناموفق را بخوانید.

گاهی اوقات برخی از افراد به دلیل تنوع طلبی به سمت ازدواج موقت می روند تا بتوانند به نیازهای جنسی خودشان پاسخ دهند که این مورد مخالفان زیادی داشته و باعث شده تا نوع نگاه به صیغه منفی باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا علل گرایش به ازدواج موقت یا صیغه را مورد بررسی قرار دهیم.

پاسخ به نیازهای جنسی

پژوهش های زیادی در کشور ایران انجام شده است که نشان می دهد نیاز جنسی یکی از اصلی ترین دلایل گرایش افراد به سمت ازدواج موقت است.

شایان ذکر است که این موضوع صرفا برای افراد مجرد نبوده و افراد متاهل نیز به دلیل آنکه نمی توانند رابطه خوبی با همسرشان داشته باشند و از زندگی زناشویی شان رضایت ندارند به سمت ازدواج موقت می روند.

توجه به نیازهای حسی و عاطفی

با این که نیازهای جنسی در بین افراد بسیار مهم است ولی باید اشاره شود که انسان ها مختلف صرفا به دلیل داشتن نیازهای جنسی به سمت ازدواج موقت نمی روند. زیرا افراد بسیاری وجود دارند که برای ارضای نیازهای حسی و عاطفی شان به سمت ازدواج موقت گرایش پیدا می کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله چگونه زندگی مشترکی خوبی داشته باشیم مراجعه فرمایید.

این افراد ممکن است مجرد یا متاهل باشند، یعنی افرادی که در زندگی خودشان رضایت زناشویی نداشته و نمی توانند به نیازهای عاطفی شان پاسخ دهند. از این رو به سمت ازدواج موقت حرکت می کنند تا به رضایت خاطر عاطفی دست پیدا کنند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد متاهل در ظاهر نشان می دهند که با همسرشان هیچ مشکلی ندارند ولی تعارضات و چالش های پنهانی وجود دارد که موجب می شود تا نتوانند به رضایت خاطر زناشویی برسند. از این رو نوعی جنگ قدرت در خانه ایجاد می شود و افراد برای رهایی از آن به سمت نوع دیگری از رابطه به نام صیغه یا ازدواج موقت گرایش پیدا می کنند.

رفع نیازهای مالی و اقتصادی

از دیگر دلایلی که موجب می شود تا زنان به سمت ازدواج موقت گرایش پیدا کنند مشکلات مالی و نداشتن حامی است. در خصوص آنکه چرا دختران به فکر پول هستند باید اشاره شود که پول برای دختران به معنای حمایت و مراقبت می باشد و برایشان بسیار مهم است که فرد زندگی اش بتواند از او مراقبت نماید. بنابراین هر چه فرد تحت فشارهای مالی و اقتصادی قرار بگیرد بیشتر به سمت ازدواج موقت گرایش پیدا می کند.

سرپوشی برای احساس گناه

زمانی که فرد دارای همسر و زندگی برای خود باشد و در کنار آن نیز با فرد دیگری رابطه داشته باشد گرفتار احساس گناه می گردد. توجه داشته باشید که اگر فرد دارای عقاید مذهبی قوی نیز باشد موجب می شود تا چندین برابر بیشتر احساس گناه داشته باشد.

از طرفی چون احساس گناه باعث می شود تا فرد گرفتار اضطراب شود و سلامت روانی اش با آسیب و خطر مواجه شود به دنبال راهی می گردد که بتواند از دست احساس گناه خلاص شود. از این رو به سمت ازدواج موقت گرایش پیدا می کند و به واسطه شرع سعی می کند تا به کارش جلوه شرعی و سالم بدهد.

مشکلات و موانع ازدواج

عده ای از جوانان قبل از آنکه با هم ازدواج رسمی داشته باشند به صورت موقت با یکدیگر عقد می شوند و سپس با هم رابطه برقرار می کنند.

همچنین به دلیل وجود فشارهای مالی و اقتصادی ما شاهد هستیم که افراد بسیاری که شرایط ازدواج را دارند نمی توانند وارد زندگی مشترک شوند و به همین دلیل خانواده ها تصمیم می گیرند تا از طریق ازدواج موقت به نیازهای جوانان پاسخ دهند.

ازدواج موقت یا صیغه چه مشکلاتی را برای افراد ایجاد می کند؟

ازدواج موقت چه قواعدی دارد؟

همانطور که گفته شد ازدواج موقت یا صیغه دارای زمان مشخصی است و زن می تواند در هنگام ازدواج مهریه ای برای خودش طلب کند. بعد از پایان مدت زمان صیغه، زوجیت افراد نیز از بین می رود ولی قابل تمدید است و زن و مرد می توانند مجددا آن را تمدید کنند. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی ازدواج موفق مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که در ازدواج موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند ولی فرزندی که از این ازدواج به دنیا می آید به رسمیت شناخته می شود و حق و حقوق خودش را دارد. به طور معمول دخترانی که تا به حال ازدواجی نداشته اند برای ازدواج موقت یا صیغه نیاز به اجازه پدر دارند اما برای ازدواج مجدد هیچ مانعی برایشان وجود ندارد.

انحرافات ایجاد شده برای ازدواج موقت

برای بسیاری از مردان انگیزه اصلی ازدواج موقت یا صیغه صرفا پاسخ به نیازهای جنسی است. در بالا نیز اشاره شد که برخی افراد تنوع طلب از این نوع ازدواج سو استفاده می کنند تا بتوانند به تنوع طلبی خودشان پاسخ دهند. این در حالی است که هدف و ماهیت ازدواج موقت هرگز به این شکل نبوده و صرفا افراد بیمار از آن به این شکل استفاده می کنند.

یعنی برخی از افراد هستند که صیغه های یک ساعته انجام می دهند و به فرد مبلغی را پرداخت می کنند و بعد از ارضا نیاز جنسی شان به سراغ فرد دیگری می روند. اگر چنین روابطی ادامه یابد ما با انتقال بیماری های بسیاری مانند هرپس، سوزاک و ایدز روبرو هستیم.

چرا که هرگز ازدواج موقت یا صیغه به معنای بی بند و باری نبوده و افراد باید از یکدیگر شناخت کامل داشته باشند و از سلامت جسمی و روانی نیز برخوردار باشند. به همین دلیل باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ازدواج موقت صرفا برای ارضا نیازهای جنسی نبوده و افراد باید به این موضوع اهمیت دهند تا هم به سلامت روان خود و دیگران آسیبی وارد نشود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان سکس چت را مطالعه فرمایید.

همانطور که بیان شد به جز افراد مجرد افراد متاهلی هستند که به بهانه شرعی بودن صیغه به سمت ازدواج موقت گرایش پیدا می کنند. همین موضوعات موجب می شود تا ازدواج موقت که به آن صیغه نیز گفته می شود با این که برای رفع مشکلات ایجاد شده بود خودش تبدیل به یک نوع انحراف می گردد که دلیل آن وجود افراد بیمار و خطرناک است که ازدواج موقت را تبدیل به روسپی گری می کنند.

چنین کاری موجب می شود تا این باور شکل بگیرد که زنان وسیله ای برای ارضا نیازهای جنسی مردان هستند و از طریق ازدواج موقت به پاسخ داده می شود. به علاوه باید اشاره کرد که اگر چنین شرایطی ادامه یابد موجب ایجاد تبعیض جنسیتی می شود و در نتیجه نوع نگاه به ازدواج موقت با مشکلات زیادی روبرو می گردد.

دلایل موافقان ازدواج موقت

در خصوص ازدواج موقت یا صیغه افرادی وجود دارند که با آن موافق بوده و برای خود دلایلی نیز می آورند که در ادامه آن ها را برایتان شرح می دهیم.

  1. ازدواج موقت می تواند مانع ایجاد و بروز بی بند و باری و روابط آزاد در جامعه شود و همچنین مرد و زن نسبت به هم دارای تعهداتی می باشند.
  2. افرادی که شرایط ازدواج رسمی را ندارند می توانند به وسیله ازدواج موقت به نیازهای خود پاسخ دهند.
  3. همچنین باید اشاره شود که با توجه به مهم بودن مسائل جنسی و نیازهای عاطفی افراد، برخی از انسان ها بر این عقیده اند که قبل از ازدواج رسمی با یکدیگر مدتی را بگذرانند تا بتوانند به شناخت کامل دست پیدا کنند. در این حالت ازدواج موقت می تواند به آنها کمک کند که بتوانند قبل از ازدواج به شناخت خوبی از یکدیگر برسند.
  4. ازدواج موقت یا صیغه می توانند مانع ایجاد روسپی گری در جامعه شود.

با توجه به آنکه موارد بالا بسیار مفید و مثبت است ولی باز هم افراد سودجویی وجود دارند که برای تنوع طلبی خودشان به سمت صیغه گرایش پیدا می کنند و موجب می شوند تا مشکلات بسیاری برای ازدواج موقت ایجاد شود.

به یاد داشته باشید که اگر مشکلات زیادی در سر راه ازدواج جوانان وجود دارد نباید شرایط فساد آسان تر شود. بلکه نیاز است تا شرایط ازدواج تسهیل گردد تا افراد سودجو نتوانند مشکلات اخلاقی را در جامعه رواج دهند.

ازدواج موقت چه پیامدهایی دارد؟

به دلیل پیامدهایی که از ازدواج موقت مشاهده شده است موجب گردیده تا بسیاری از افراد نگاه منفی نسبت به صیغه داشته باشند. به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد حاصل سودجویی افراد است و می تواند باعث شود تا افراد با این نوع ازدواج مخالف باشند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با پیامدهای ازدواج موقت یا صیغه آشنا شویم و بدانیم اگر ماهیت این نوع ازدواج دچار آسیب شود می تواند سبب بروز چه مشکلاتی شود.

افزایش پدیده کودک همسری

آمارهایی که از ازدواج موقت به دست آمده نشان می دهد که بسیاری از این موارد مربوط به ازدواج زیر ۱۸ سال می باشد. در چنین شرایطی چون افراد درک بالغانه نسبت به یکدیگر ندارند می توانند سبب بروز آسیب های مختلفی چون بارداری ناخواسته، سقط جنین و آسیب های روانی برای زوجین به خصوص دختران شود.

ازدواج موقت چیست و چه فوایدی برای جامعه دارد؟

افزایش آمار خیانت و خطر برای امنیت جامعه

اگر افراد از طریق صیغه به خیانت های زناشویی مشروعیت دهند می توانند امنیت خانواده را با خطرات بسیاری روبرو کنند. برخی از مردان تنوع طلب وجود دارند که از طریق یک عقدنامه کوتاه مدت رفتار تنوع طلبانه خودشان را توجیه می کنند که می تواند آسیب های بسیاری را برای امنیت اخلاقی جامعه ایجاد کند.

مشکلات مربوط به فرزندان

ازدواج موقت دارای ماهیتی است که بر اساس آن افراد شرایط ازدواج رسمی را ندارند و نمی توانند وارد زندگی مشترک شوند. در این حالت اگر بارداری ناخواسته ایجاد شود و فرزندی به دنیا آید می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

چرا که این مشکلات صرفا برای پدر و مادر نبوده و خود کودک نیز در آن درگیر است. زیرا اگر افراد شرایط فرزندآوری را نداشته باشند و اقدام به چنین کاری کنند موجب می شود تا مسئولیتی نسبت به فرزند نداشته باشند و ادامه این روند مشکلات روانی بسیاری را برای کودک به وجود می آورد و سبب بروز آسیب های اجتماعی می شود.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد بر این عقیده اند که اگر زیر یک سقف نروند نمی توانند طرف مقابل را به خوبی بشناسند. به یاد داشته باشید که زن و مرد قبل از ازدواج باید باید به مشاوره ازدواج برند و روانشناس با توجه به نوع شخصیت آنها و انجام تست های روانشناسی می تواند تشخیص دهد که آیا آنها می توانند زندگی خوب و سالمی داشته باشند و یا نیاز است تا مهارت های زناشویی را به خوبی یاد بگیرند.

دسته‌بندی‌ها