عدم اطمینان در زندگی و نحوه برخود با آن

عدم اطمینان در زندگی و نحوه برخود با آن

ذهن انسان بیزار از این است که رویدادی در زندگی برایش دارای ابهام باشد و نتواند در شرایط آسایش به سر ببرد، حتی حاضر است با درد روبه رو شود ولی هرگز دچار عدم اطمینان نباشد. به دلیل مهم بودن این موضوع بر آن شدیم تا مقاله ای با عنوان عدم اطمینان در زندگی و نحوه برخود با آن را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی قرار دهیم، پس تا انتها با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

عدم اطمینان در زندگی و نحوه برخود با آن

در مقاله عدم اطمینان در زندگی و نحوه برخود با آن شما خواهید آموخت تا با ابهامات زندگی به صورت سالم برخورد کرده و با آن کنار بیایید.

چرا از عدم اطمینان متنفر هستید، و چگونه می توانید با آن کنار بیایید

6 استراتژی برای مقابله با طوفان عدم اطمینان

“اگر عدم اطمینان برای شما غیرقابل قبول باشد، به ترس تبدیل می شود. اگر کاملاً قابل قبول باشد، به افزایش نشاط، هوشیاری و خلاقیت تبدیل می شود.” (اکهارت توله)

به دلیل انزجار از عدم اطمینان، مغز شما صدها بار در روز انواع داستان های آزمایش نشده را اختراع می کند تا شما را در امان نگه دارد. دوستی به متن پاسخ نمی دهد، یک همکار اخم می کند و از صدای خاصی استفاده می کند، یا شما در لیست مهمان ها قرار ندارید. اگر مانند اکثر مردم هستید، بدترین اتفاق را فرض می کنید و موضوع را بیش از حد شخصی می کنید. شما این تصورات بد را بدون اینکه متوجه شوید، به عنوان واقعیت در نظر می گیرید.

چرا عدم اطمینان شما را از بین می برد

عدم اطمینان می تواند اضطراب فوق العاده ای ایجاد کند. مغز شما دائماً دنیای شما را به روز می کند و قضاوت می کند که چه چیزی ایمن است و چه چیزی ایمن نیست. از نظر ذهن انسان، عدم اطمینان برابر با خطر است. اگر مغز شما نمی داند چه چیزی در گوشه و کنار است، نمی تواند شما را از خطر دور کند. این همیشه بدترین حالت را به همراه می آورد، تهدیدها را بیش از حد شخصی می کند و به نتیجه می رسد. (مغز شما تقریباً به خاطر اطمینان هر کاری انجام می دهد). و شما سخت گیر هستید که تهدیدها را بیش از حد ارزیابی کنید و توانایی خود را برای کنترل آنها دست کم بگیرید، و تمامی این کارها برای بقاست.

مسئولیت سنگین مغز شما در حفظ امنیت به معنای متنفر بودن از عدم اطمینان زندگی – اسید سولفوریک برای مغز شما است. به همین دلیل بسیاری از ما درست قبل از یک سفر بزرگ ذوب می شویم یا بی ثباتی در کار می تواند آسیب بیشتری نسبت به از دست دادن یک شغل برای سلامتی ما ایجاد کند. به همین دلیل است که حتی منطقی ترین فرد بالغ نیز ممکن است احساس ناآرامی کند وقتی تعجب می کند که چه کسی در زیر آرایش دلقک کمین کرده است.

وقتی یقین مورد تردید قرار می گیرد، مغز شما به هدر می رود، بلافاصله به شما لگد می زند تا شما را به عمل سوق دهد و شما را به ایمنی برساند. انتظار برای اطمینان می تواند با یک میلیون برش ریز مانند شکنجه احساس شود و شما دچار اضطراب شوید. آیا به ویروس کرونا مبتلا می شوم؟ آیا MRI سرطان را نشان می دهد؟ آیا کار را بدست می آورم؟ چه کسی در خانه است که زنگ هشدار به صدا در می آید، دوست یا دشمن؟ زمین زیر شما باز می شود، تهدید به بلعیدن شما می شود، یا احساس شما اینگونه است. آرامش شما به طور جدی پیچیده شده است – اما حداقل شما در امنیت هستید، درست است؟

امنیت می تواند موفقیت را محدود کند

اگرچه ایمنی با موفقیت یا خوشبختی برابر نیست. ایمنی برابر است با ایمنی. مهم نیست که چه چیزی ذهن بقا اصرار دارد که یک نتیجه یا نتیجه را بداند تا نتیجه را از بین ببرد. تعجب اینکه آیا به موقع به جلسه خود می رسید بیش از دانستن اینکه دیر خواهید کرد استرس آور است. دانستن اینکه شما طلاق می گیرید کمتر از اینکه در آن مطمئن نباشید، اضطراب آور است. و ترس از اینکه اخراج می شوید بیش از ترس از این است که مطمئن شوید شغل خود را از دست داده اید.

تحقیقات نشان می دهد که مغز حتی درد جسمی را به عدم اطمینان ترجیح می دهد. محققان انگلیسی دریافتند که شرکت کنندگان در این مطالعه که به یقین می دانستند دچار برق گرفتگی دردناک می شوند، نسبت به افرادی که گفته می شود فقط 50 درصد احتمال شوک دارند، احساس آرامش و تحریک می کنند. جای تعجب نیست که شما نمی دانید کدام راه در پیش است، شما می جنگید یا فرار می کنید.

متأسفانه، اگرچه اجتناب از عدم اطمینان ممکن است به شما کمک کند تا سالم بمانید، پیله ای که مغز بدوی شما برای شما می سازد یک زندان مجازی است. همان مفروضاتی که شما را در امان نگه می دارد در همه حوزه های زندگی شما نفوذ می کند. آنها از رشد و رسیدن به آرزوهای شما جلوگیری می کنند. شما در مسیر اشتباهی هدایت شدید، ایجاد دلشکستگی و اختلاف نظر، و اتلاف وقت و انرژی زیاد.

چگونه با عدم قطعیت و ابهام در زندگی کنار بیاییم

6 نکته برای کنار آمدن با عدم قطعیت

1. تسلیم ناشناخته ها شوید

جولیان هاو، قهرمان Dancing With The Stars، طرفدار بزرگ عدم اطمینان است، به ویژه در زمان های دشوار مانند بیماری همه گیر ویروس کرونا. او به من گفت که آن را به موفقیت و خوشبختی نهایی خود نسبت می دهد: “برای پذیرفتن عدم اطمینان، تسلیم شدن در برابر ناشناخته ها، تا آنجا که ممکن است سخت باشد، من معتقدم که آنجا جادو اتفاق می افتد. اگر از قبل بدانیم که چه می خواهیم، برای خود محدودیتی تعیین کرده ایم. وقتی به سمت ناشناخته ها می روید به درون نور عدم اطمینان کامل می روید و ایده ای ندارید، اما آن وقت است که می توانید امکان نهایی را ایجاد کنید. بنابراین ناشناخته را در آغوش بگیرید، “من نمی دانم که فردا چه چیزی رخ خواهد داد، اما من قدرت و کنترل درون خودم را دارم تا انتخاب کنم که امروز چه کسی هستم.”

2. تحمل عدم اطمینان را رشد دهید

با وجود تلاش شما، همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. انتظارات به بیراهه می رود، اتفاقات غیر منتظره چشم شما را نابینا می کند و ناامیدی و طرد شدن را تجربه خواهید کرد. اگر عدم اطمینان برای شما غیرقابل قبول است، شما فقط ترس خود را تقویت می کنید و در نهایت با خود جنگ می کنید، نه اینکه زندگی را زندگی کنید و با آن مقاومت کنید و با آن بحث کنید.

توجه کنید که در برابر چه چیزی مقاومت کرده اید و باعث می شود نتوانید به آرزوهای خود برسید. بپرسید آیا سعی کرده اید به زور، مقاومت کنید یا به چیزی یا کسی که نمی توانید کنترل آن را داشته باشید چسبیده اید. سپس فکر کنید هر آنچه را که برای کنترل آن سخت کار کرده اید بپذیرید و خود را به چالش بکشید تا پاسخ خود را به آنچه نمی توانید کنترل کنید. نفس عمیق بکشید، دستان خود را باز کنید، و تصور کنید که از یک چیز ناشناخته با قلب باز استقبال کنید، زیرا ممکن است یک فانوس شما را در تاریکی راهنمایی کند. ببینید آیا قادر هستید چیزهای ناشناخته را بپذیرید- مهم نیست چه چیزی – و از نتایج غیر قابل پیش بینی برای پرورش یک ذهنیت و رشد کامل شخصی که قرار بوده است استفاده کنید.

3. در سختی ها به دنبال فرصت باشید

بدون بررسی، نیاز شما به یقین می تواند ناخواسته لذت زندگی شما را از بین ببرد – همانطور که صبح سارا الیزابت مالیناک، نویسنده و عکاس کارولینای شمالی در اشویل، گفت که او در رایانه خود کار می کرده است. وقتی بلند شد و نگاهی به پنجره انداخت، متوجه شد همه چیز سفید است. وی گفت: “هیچ برفی در پیش بینی وجود نداشته است.” “اما برفی وجود داشت که همه چیز را پوشانده و در بزرگترین پوسته هایی که دیده ام می بارد! اولین پاسخ من؟ کمی وحشت بود. ”

وی در ادامه گفت که عدم اطمینان از میزان بارش برف و عواقب ناشی از آن در ذهن او برجسته است. “من به سرعت مقدار غذایی که در دست داشتیم و احتمال اینکه شوهرم در عرض یک ساعت به خانه برسد، رساندم.” سپس او دریافت که ناگهان در حال چرخش است و “ذهن پر رونق” خود را به دست گرفت و شروع به جشن رویداد غیر منتظره کرد: “من این فرصت را در برف دیدم و مشغول سرگرم شدن برای گرفتن عکس شدم.”

4. ذهن ساخته نشده را نگه دارید

دیدگاه شما قدرتمندترین چیزی است که می توانید در شرایطی کنترل کنید که از عهده شما خارج باشد. ترس، وحشت و نگرانی آمادگی نیست. آنها توهین به آسیب را اضافه می کنند – لایه دیگری از استرس که می تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازد و به طور متناقضی استرس ما را بیشتر می کند.

وقتی ذهن شما قبل از هر تجربه جدید خسته شده باشد، از قابلیت غیر قابل استفاده می شوید و دیگر نمی توانید بینش دریافت کنید. ذهن خود را از انتظار خالی کنید، شما را برای دریافت لحظات قابل آموزش در هر تجربه جدید باز می کند. بوداییان آن را “ذهن مبتدی” می نامند – به جای اینکه برای همه بسته باشد اما در همه موارد آزاد باشد. برای هر وضعیت، نتایج بی شماری وجود دارد. با یادگیری عبارت”شاید” ، با عدم اطمینان راحت تر می شوید و خود را در برابر احتمالات باز می کنید.

5. بر آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

وقتی با عدم اطمینان مواجه شدید، روی چیزهایی در اطراف خود تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید. در جنبه های مثبت زندگی خود زندگی کنید که می توانید تغییری ایجاد کنید. به جای مجهولات، منابع شخصی را که در نوک انگشتان شماست در نظر بگیرید: سالم ماندن، خواب کافی، ورزش، مراقبه، خوب غذا خوردن و ایجاد حمایت های اجتماعی قوی. به خود یادآوری کنید که چگونه فرصتی برای زمین ماندن شما فراهم می کنند. آخرین باری که غرق در حمام آب گرم، مدیتیشن یا ماساژ شدید کی بود؟ با خود قرار ملاقات پانزده دقیقه ای بگذارید و وقت شخصی خود را تعیین کنید تا فرصت بیشتری برای دادن و دریافت داشته باشید. سپس، با دیگران ارتباط برقرار کنید، با عزیزان خود در تماس باشید و داوطلبانه کمک کنید.

6. به ناشناخته ها به صورت ماجراجویی بنگرید

همانطور که بین اخبار خوب یک خط خوب وجود دارد، بین هیجان و وحشت نیز مرز خوبی وجود دارد. در خلبان اتوماتیک، مغز شما را فریب می دهد و به ناشناخته ها به عنوان تهدید یا مشکلی نگاه می کنید که باید حل شود. وقتی این دیدگاه را ورق می زنید، می توانید شرایط را به عنوان یک ماجراجویی یا یک چالش تنظیم کنید. این چشم انداز به طور خودکار دیدگاه شما را گسترش می دهد و به جای گرفتگی مشکلات، از آنها در امکانات و راه حل ها استقبال می کند. به جای ترس احساس هیجان می کنید. مطالعات نشان می دهد که این تغییر دیدگاه باعث می شود به جای اینکه قربانی عدم اطمینان شوید، احساس قدرت و اضطراب کمتری کنید.