کارگاه درمان اختلالات ریاضی و دیکته و خواندن دکتر تبریزی


                        کارگاه درمان اختلالات ریاضی و دیکته و خواندن دکتر تبریزی
نوع فایل
Mp3
حجم فایل
135 مگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
9 آوریل 2019
دسته بندی
۵,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول

در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان قصد داریم تا یکی از کارگاه های پرکاربرد رشته روانشناسی با عنوان کارگاه درمان اختلالات ریاضی و دیکته و خواندن دکتر تبریزی را در اختیار شما کاربران علاقه مند به مباحث روانشناسی و علوم رفتاری قرار دهیم.

دکتر تبریزی در کارگاه درمان اختلالات ریاضی و دیکته و خواندن به صورت کاملاً تخصصی اختلالات را بررسی کرده و سپس روش های درمان آنها را بیان می کنند.

اختلال ریاضی چیست؟

اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار می رود. مهارت های مربوط به حساب از طریق آزمون های میزان شده فردی ارزیابی می شود. فقدان توانایی مورد انتظار در ریاضی با عملکرد تحصیلی با فعالیتهای روزمره تداخل می کند، و مشکلات مربوط به آن دامنه وسیعی را دربر خواهد گرفت. اصطلاحات قبلی برای این اختلال عبارتند از: سندروم گرستمن، محاسبه پریشی، اختلال مادرزادی در حساب، ناتوانی در حساب و اختلال رشدی در حساب، اختلال در ریاضیات تا سال 1980 به عنوان یک اختلال روان پزشکی شناخته نمی شد، با انتشار سومین ویرایش راهنمای آماری و تشخیصی در سال 1980، این اختلال به عنوان یک مشکل روان پزشکی طبقه بندی شد. به طور کلی تخریب چهار گروه از مهارتها در اختلال ریاضیات مشخص شده است.

1. مهارتهای زبان (مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آنها به نمادها)
2. مهارتهای ادراکی ( مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام)
3. مهارتهای ریاضی (مثل رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب)
4. مهارتهای مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده ) کاپلان سادوک 1998

اختلال دیکته چه نشانه هایی دارد؟

مشکل دیکته ویژه به عنوان یک مشکل املایی معنادار و بدون علت معلوم تعریف می شود. یک مشکل املایی معنادار معمولاً دو انحراف معیار زیر میانگین سن کودک تعریف می شود.

مشکل دیکته ویژه غالباً با مشکل خواندن ویژه مرتبط است. در بعضی از کودکان، مشکل املایی ویژه یک مشکل مستقل است. اگر چه چنین کودکانی متوسط توانایی خواندن را دارند، مطالعات پژوهشی نشان می دهند که مشکلات ظریف خواندن در چنین کودکانی با آزمون ویژه کشف می شود

اختلال دیکته چگونه ارزیابی می شود؟

به طور کلی چندین آزمون املایی میزان شده وجود دارد. این آزمون ها از حیث روش های ارزیابی املا متفاوت هستند. بعضی از آزمون ها کلماتی را به کودک عرضه می کنند که بخشی از واژگان تصویری اش است و بعضی ها کلمات متنوعی را عرضه می کنند. معمولاً آزمون ها هجی کردن املا را در بر می گیرند. هم چنین بعضی آزمون ها ممکن است تشخیص املای صحیح یا غلط یک کلمه باشد.


پیشنهاد ویژه:کارگاه اختلالات یادگیری و درمان آنها

روان شناس، آزمون یا آزمون هایی را انتخاب خواهد کرد تا اطلاعاتی در مورد سطح املای کودک، هم چنین نوع مشکلاتش فراهم آورده برای مثال، آزمونی انتخاب می کند که نشان می دهد کودک مشکلاتی در هجی کردن املا دارد. ولی در تشخیص کلماتی که املای غلط دارند مشکلی ندارند و در نتیجه مشکل او ممکن است ناشی از مشکلات ویژه در حفظ کلمه باشد. هم چنین روانشناس سعی خواهد کرد بین غلط های املایی مختلف نظیر غلط های آوایی، دیداری، و زنجیره ای، که در زیر توصیف می شود، تمیز ایجاد کند.

روان شناس ممکن است آزمون هایی دیگری را نیز به منظور تشخیص نوع مشکلات املایی کودک انجام دهد. برای مثال اگر املای کودک غلط های آوایی، زیادی دارد، ممکن است مهارت های تمیز شنوایی کودک را آزمون کند تا مشخص کند آیا او می تواند بین اصوات مختلفی که می شنود تمیز قائل شود یا نه.

شنوایی کلیه ی کودکان با مشکل خواندن ویژه باید ارزیابی شود، زیرا بعضی از مشکلات املایی ممکن است مربوط به اختلال شنوایی باشد.

اختلال خواندن چیست؟

اختلال خواندن یا دیسلکسیا یک نوع خاص از مشکل یادگیری است که فرد در فراگیری خواندن به صورت روان و درست با مشکل رو به رو است، همچنین ممکن است مشکلاتی در درک هنگام روخوانی، تلفظ و نوشتن داشته باشند. این کودکان در نمرات هوش نمره متوسط و بالاتر دریافت می کنند، بزرگ کردن یک کودک با اختلال خواندن مثل یک سفر ماجراجویی می ماند، زمانی که با کودکتان برای یادگیری خواندن به چالش کشیده می شوید، چیزهای زیادی درباره ی فرزندتان و راه هایی که که می توانید به او کمک کنید تا در مدرسه و زندگی اش موفق شود یاد می گیرید.

اختلال خواندن در تمامی طول زندگی فرد را درگیر کرده و می تواند مشکلاتی را در زمینه های دیگر زندگی نیز ایجاد کند. همچنین تعداد کودکان داراری این مشکل مشخص نیست اما طبق تجربه بین 5 تا 10 درصد از افراد مشکل خواندن دارند. این کودکان مشکلاتی در خواندن و پاسخ دادن درباره ی متنی که خوانده اند، دارند. اما زمانی که برای آن ها همان متن خوانده می شود ایرادی در فهم ندارند.

منابع

وب سایت آی هوش

مرکز جامع توانبخشی ایران

مطالعه بیشتر

   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار KMPlayer استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =