کارگاه روانشناسی درمان اعتیاد به فضای مجازی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
250 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

امروزه با توجه به گسترش و توسعه تمام فناوری هایی که وجود دارد، اعتیاد به فضای مجازی یکی از پدیده های رایج است و شاید بسیاری از افراد به فضای مجازی و اینترنت اعتیاد داشته باشند. اما باید بدانیم که اعتیاد به فضای مجازی نیز دارای اهمیت بوده و لازم است تا توجه ویژه ای به این بخش داشته باشیم. چرا که اگر فرد به فضای مجازی اعتیاد داشته باشد به مرور زمان تمام عملکردهایش تحت تاثیر قرار می گیرد و در نتیجه سلامت روان او دچار آسیب می شود.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از مجموعه های آموزشی با عنوان کارگاه روانشناسی درمان اعتیاد به فضای مجازی را در اختیار شما علاقه مندان به پکیج های آموزشی قرار دهیم. باید اشاره شود که اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی قابل درمان است و شما با استفاده از تکنیک ها و اصول گفته شده در این کارگاه می توانید اعتیاد به فضای مجازی را درمان کنید.

چگونه باید از اینترنت استفاده کنیم؟

همه ما می دانیم که در دسترس بودن اینترنت مزایای بسیاری دارد و می تواند سبک زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تغییر الگوی زندگی افراد شود. اما موضوع زمانی مهم می شود که استفاده از اینترنت و فضای مجازی به شکلی نادرست انجام شود.

آنجاست که با تبعات و آسیب های فراوانی روبرو خواهیم بود. به عنوان مثال اگر شما اطلاعات کافی در خصوص فضای مجازی نداشته باشید ممکن است مورد سو استفاده و فریب و یا کلاهبرداری قرار بگیرید. یا اگر به هر دلیلی وارد سایت های هرزه نگاری شوید در بلند مدت به آن معتاد می شوید و سلامت روان شما آسیب می بیند. بنابراین لازم است در ابتدا به صورت کامل با فرهنگ استفاده از اینترنت آشنا شویم و اطلاعات مان را در این زمینه افزایش دهیم تا در زمان استفاده از آن دچار آسیب و مشکل نشویم.

اعتیاد به فضای مجازی به چه معناست؟

یکی از انواع اعتیاد های رفتاری، اعتیاد به اینترنت است که در این نوع اعتیاد فرد وابستگی شدیدی به اینترنت داشته و گرایش غیر قابل کنترلی به دستگاه های آنلاین دارد. به طوری که اگر برای چند ساعت به اینترنت دسترسی نداشته باشد دچار تنش و استرس فراوان می شود.

در تعریف اعتیاد به فضای مجازی باید گفته شود که اگر فرد در طول روز ۸ الی ۱۰ ساعت از اینترنت استفاده کند و همواره از اینترنت برای کارهای غیر ضروری بهره ببرد به عنوان اعتیاد به فضای مجازی شناخته می شود. شایان ذکر است که اعتیاد به فضای مجازی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است و امروزه در سراسر جهان انسان های زیادی به فضای مجازی معتاد هستند و شیوع چنین اعتیادی در کودکان و نوجوانان بسیار بالاست.

موضوعی که در خصوص اعتیاد به فضای مجازی باید بدانید آن است که اگر فرد مدام وارد شبکه های اجتماعی شود، در حالی که هیچ کار ضروری ندارد به عنوان معتاد شناخته می شود. یعنی در این رابطه باید بیان شود که مدت زمان مصرف اینترنت ملاک و معیار اصلی برای تشخیص اعتیاد به فضای مجازی نیست.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان عشق مجازی


بلکه اگر فرد صرفا برای کارهای غیر ضروری وارد اینترنت و فضای مجازی شود و نتواند چنین گرایشی را کنترل کند به عنوان یک فرد معتاد به فضای مجازی شناخته می شود. چرا که اگر فرد برای کارهای شخصی، تحصیل، شغل، تحقیق و پژوهش از اینترنت و فضای مجازی استفاده کند به عنوان اعتیاد شناخته نمی شود.

علت های اعتیاد به فضای مجازی

در خصوص اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی هنوز دلایل روشنی مطرح نشده است اما متخصصین حوزه اعتیاد رفتاری بیان می کنند که اعتیاد به فضای مجازی درست مانند سایر انواع اعتیاد ناشی از مشکلات روانی و عدم توانایی در حل و فصل آنهاست. به عنوان مثال ممکن است افراد به دلیل وجود اختلالات خلقی مثل افسردگی و یا اختلالات اضطرابی از فضای مجازی به شکل افراطی استفاده کنند.

آشنایی با انواع اعتیاد به فضای مجازی

در ادامه تصمیم داریم تا با انواع اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی آشنا شویم. به طور کلی در خصوص چنین اعتیادی ۴ نوع مختلف شناسایی شده است که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد.

  • اعتیاد به دیدن سایت های غیر اخلاقی
  • اعتیاد به بازی های کامپیوتری
  • اعتیاد به شبکه های اجتماعی
  • اعتیاد به قمار آنلاین

اعتیاد به فضای مجازی چه نشانه هایی دارد؟

در خصوص اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی می توانیم به نشانه های زیر اشاره کنیم که معیار مشترک آنها وابستگی شدید به اینترنت است.

روش های برای ترک اعتیاد به فضای مجازی

  • احساس بی قراری در زمان عدم دسترسی به اینترنت
  • عدم توانایی در کنترل استفاده از فضای مجازی
  • مشغولیت ذهنی زیاد برای استفاده از اینترنت
  • گذراندن زمان بیش از حد از اینترنت

اعتیاد به فضای مجازی چه پیامدهایی دارد؟

زمانی که شما به اینترنت و فضای مجازی اعتیاد داشته باشید موجب می شود تا از کارهای روزمره خودتان غافل شوید. چرا که فرد معتاد تمام وقتش را صرف گشت زدن در اینترنت و یا انجام بازی های کامپیوتری می کند. هنگامی که شما به فضای مجازی اعتیاد داشته باشید موجب می شود تا ارتباطات واقعی تان کاهش یافته و در نتیجه روابط دوستی تان را از دست بدهید و روز به روز تنهاتر شوید.

از طرف دیگر استفاده افراطی از اینترنت سبب بروز افکار پوچ می شود و شما احساس می کنید که زندگی و دنیا هیچ معنایی ندارد. همچنین باید اشاره شود که برخی از افراد چون وابستگی زیادی به اینترنت دارند و نمی توانند سایر کارهایشان را به خوبی انجام دهند در بلند مدت دچار مشکلات مالی می شوند. یا عده ای دیگر از افراد که به قمارهای اینترنتی معتاد شده اند ضررهای مالی گسترده ای را تجربه خواهند کرد.

در خصوص عوارض و آسیب های فضای مجازی باید به بروز احساس افسردگی اشاره شود. چرا که وقتی شما وارد شبکه های اجتماعی می شوید مدام تصاویر فتوشاپ شده و فیلم های ادیت شده را تماشا می کنید که هدفشان به نمایش گذاشتن زندگی لوکس افراد است.

از این رو شما شروع به مقایسه زندگی خودتان با زندگی غیر واقعی آن اشخاص می کنید و در نتیجه گمان می کنید که شما فرد بی فایده ای هستید و در نتیجه دچار افکار منفی و پوچ خواهید شد. به همین دلیل لازم است تا در رابطه با سواد رسانه ای اطلاعات خودتان را افزایش دهید تا بتوانید تحلیل دقیقی از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی داشته باشید.

اعتیاد به فضای مجازی در کودکان

نکته بسیار مهمی که در خصوص اعتیاد به اینترنت وجود دارد این است که چون کودکان در رابطه با استفاده از اینترنت اطلاعات کافی ندارند موجب می شود تا خطرات بسیاری آن ها را تهدید کند. به عنوان مثال مورد کلاهبرداری قرار می گیرند و یا انواع سو استفاده ها سلامت روان آنها را به خطر می اندازد.

امروزه نیز با توجه به همه گیر شده استفاده از تلفن های همراه هوشمند تقریبا هر فردی به آن دسترسی دارد و در بین کودکان نیز بسیار رایج شده است. با این که ارتباط دوطرفه بین والدین و فرزندان لازم و ضروری است و در مواقع مهم باید والدین بتوانند با فرزندشان تماس بگیرند اما استفاده غیر ضروری از فضای مجازی و اینترنت می تواند خطرات بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

زمانی که کودکان اعتیاد شدیدی به اینترنت داشته باشند موجب می شود تا روابط واقعی آن ها کاهش یافته و در نتیجه به انزوا کشیده شوند و در بلند مدت دچار اختلال خلقی شوند.

اگر می خواهید از خطرات ناشی از فضای مجازی و اینترنت در امان باشید لازم است برای مصرف اینترنت ساعات خاصی را مشخص کنید و خارج از آن ساعت هرگز به سراغ اینترنت نروید.

درمان اعتیاد به فضای مجازی

همانطور که گفته شد اعتیاد به فضای مجازی درست مانند سایر اعتیادها مهم است. بنابراین لازم است تا به آن توجه شود و اگر تحت درمان قرار نگیرد موجب می شود تا تاثیرات مخربی بر روی زندگی فرد بگذارد. در ادامه شما را با روش هایی آشنا خواهیم کرد که می تواند باعث شود تا مصرف استفاده از اینترنت را مدیریت نمایید.

  • برای استفاده از فضای مجازی زمان تعیین کنید
  • خانواده بر برنامه استفاده شما نظارت کند
  • در نظر گرفتن پاداش و تنبیه در مورد مصرف اینترنت
  • استفاده هدفمند از اینترنت و فضای مجازی
  • داشتن فعالیت های موثر و سرگرمی های سالم
  • افزایش ارتباط با خانواده و دوستان

اما باید در نظر داشته باشید که در برخی از موارد افراد قادر به کنترل و درمان اعتیاد به اینترنت نیستند. چرا که ممکن است مشکل آن ها به مسائل درونی شان مرتبط باشد و لازم است تا مداخلات حرفه ای صورت گیرد. در چنین شرایطی لازم است تا به یک روانشناس و درمانگر متخصص مراجعه نمایید تا بتوانید تحت درمان قرار بگیرید.

تا به اینجا با مفهوم فضای مجازی و اعتیاد به آن آشنا شدیم و فهمیدیم که اعتیاد به اینترنت چه تبعاتی با خود به همراه دارد. از این رو اگر شما به روان درمانی علاقه مند هستید و تمایل دارید تا تکنیک های درمان اعتیاد به فضای مجازی را یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم تا کارگاه روانشناسی درمان اعتیاد به فضای مجازی را از این بخش از فروشگاه برنا اندیشان دانلود نمایید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.