در این بخش از وب سایت برنا اندیشان قصد داریم تا یکی دیگر از کارگاه های پرطرفدار در زمینه رشته روانشناسی و علوم رفتاری با عنوان کارگاه صوتی دوره تخصصی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) را برای عزیزانی که قصد دارند تا به صورت تخصصی درمان اکت را فراگیرند جهت دانلود در فروشگاه برنا اندیشان قرار دهیم.
مقدمه ای کوتاه در مورد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT) یکی از رفتاردرمانیهای مبتنی بر توجه آگاهی (mindfulness) است که اثربخشی آن برای درمان طیف گستردهای از وضعیتهای بالینی معلوم شده است. ACT در مخالفت با فرضیه «بهنجار بودن سالم» روانشناسی غرب، این فرض را دارد که فرایندهای روانشناختی ذهن انسان اغلب مخرب و موجب رنج روانشناختی هستند. کاهش علامت هدف ACT نیست، چنین موضعی بر این باور استوار است که تلاش مداوم برای خلاص شدن از شر علائم خود میتواند اختلال بالینی ایجاد کند.
راسل هریس در این مقاله بهطور خلاصه ACT را معرفی میکند و مقابله آن با رنجی که مولود اجتناب تجربه ای و کنترل هیجانی است را شرح میدهد. او در یک مطالعه موردی شش اصل بنیادین مولد انعطافپذیری روانشناختی را نشان میدهد؛ آن شش اصل عبارتاند از :
- گسلش شناختی
- پذیرش
- تماس با لحظه اکنون
- خود مشاهدهگر
- ارزشها
- و اقدام متعهدانه
درمانی را تصور کنید که در آن هیچ تلاشی برای کاهش علائم نمیشود، اما کاهش علائم محصول جانبی انجام آن است. درمانی که در زمین محکم و استوار سنت علم تجربی پایه دارد و بااینحال بر ارزشها، بخشش، پذیرش، شفقت، زیستن در زمان حال و دستیابی به حسی متعالی از خویشتن تأکید میکند. درمانی که طبقهبندی کردنش آنقدر دشوار است که با عنوان «درمان رفتاری شناختی انسان گرای وجودی» توصیفشده است.
درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش که با عنوان ACT (اَکت) شناخته میشود نوعی رفتاردرمانی مبتنی بر توجه آگاهی است که قواعد بنیادین بخش اعظم روانشناسی غرب را به چالش میکشد.
در این درمان مخلوطی التقاطی از استعاره، جملههای متناقض نما و مهارتهای توجه آگاهی (mindfulness) و طیف گستردهای از تمرینهای تجربه گرایانه و مداخلات رفتاری هدایتشده توسط ارزشها بهکاربرده میشود.
اثربخشی ACT در طیف گستردهای از وضعیتهای بالینی نظیر افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی، استرس محیط شغلی، استرس سرطان در مراحل پایانی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، کماشتهایی روانی، مصرف هروئین و حتی اسکیزوفرنی معلوم شده است. یک مطالعه نشان داد که اجرای فقط چهار ساعت ACT باعث شد نرخ بازگشت به بیمارستان برای اسکیزوفرنی پنجاهدرصد کاهش بیابد.
هدف درمان اکت چیست؟
هدف اکت ایجاد یک زندگی غنی و پرمعنا در حالی است که فرد رنج ناگزیر موجود در آن را میپذیرد. ACT (به معنی اقدام) مخفف جالبی است چون این درمان درباره انجام اقدام مؤثری است که بهوسیله عمیقترین ارزشهای ما هدایت میشود آنهم درحالیکه ما کاملاً آماده و متعهد هستیم. تنها از طریق اقدام هشیارانه است که ما میتوانیم یک زندگی پرمعنا بسازیم. البته همینکه برای ساختن چنان زندگی تلاش خود را آغاز کردیم با انواع و اقسام موانع به شکل تجربههای درونی ناخواسته و نامطلوب روبهرو خواهیم شد (افکار، تصورات، احساسات، حسهای بدنی، تکانهها و خاطرات).
ACT اسمش را از یکی از پیام های مرکزی اش گرفته است: بپذیرید هر آنچه را که خارج از کنترل شخص شما هست و متعهد باشید به آنچه که زندگی شما را پربار می سازد. هدف ACT این است که به ما کمک کند زندگی غنی کامل و معناداری داشته باشیم، از طریق پذیرفتن دردی که ناخواسته زندگی با خود دارد. ACT این کار را به دو روش انجام می دهد: . به ما مهارت های روان شناختی را یاد می دهد که بتوانیم افکار و احساسات دردآور را به طور مؤثر تحمل کنیم به طوری که تأثیر و نفوذ کمتری داشته باشند.
به عنوان مهارتهای توجه آگاهی شناخته می شوند. و : به ما کمک می کند تا بفهمیم واقعا چه چیزی برای ما مهم و معنادار است به این معنا که ارزش های ما را روشن می کند و از این اطلاعات در جهت هدایت کردن، الهام بخشیدن و برانگیختن ما برای انتخاب هدف و انجام اعمالی که زندگی مان را پربار می کنند، استفاده می کند.
ACT مبتنی بر نظریه ای در زمینه زبان و شناخت انسانی با عنوان نظریه چارچوب ارتباطی (RFT) است، نظریه ای که تا به حال بیش از یکصد و پنجاه عنوان مقاله مروری از اصول آن حمایت کرده اند. ما نظریه چارچوب ارتباطی را در این کتاب مطرح نمی کنیم چرا که نسبتا تخصصی است و فهمیدن آن تا حدی کار می برد، در حالی که هدف این کتاب خوش آمدگویی به شما به حیطه ACT آسان سازی مفاهیم اصلی و مقدمه ای سریع برای حرکت شما است.
توجه آگاهی یا همان ذهن آگاهی چیست؟
من وقتی با مراجع درباره توجه آگاهی صحبت میکنم، آن را اینطور توضیح میدهم: توجه آگاهی یعنی اینکه هشیارانه و با علاقه و پذیرش آگاهی خود را به تجربهای که اینجا و اکنون از سر میگذرانید معطوف کنید. توجه آگاهی جنبههای زیادی دارد، مثلاً در لحظه اکنون زندگی کنید، بهجای غرق شدن در افکار کاملاً درگیر آنچه انجام میدهید شوید؛ به احساسات خود اجازه دهید تا همانطور که هستند باشند و بهجای کنترل کردنشان اجازه بدهید تا بیایند و بروند. وقتی تجربههای درونی خود را با پذیرش نظاره میکنیم حتی خاطرات، احساسات، افکار و حسهای بدنی دردناک نیز به نظر کمتر تهدیدکننده و تحملناپذیر به نظر میرسند. توجه آگاهی به این شیوه به ما کمک میکند تا رابطه خود با افکار و احساسات دردناک خود را بهنوعی تغییر دهیم که تأثیر و نفوذ آنها بر زندگیمان کمتر شود.
تفاوت اکت با سایر رویکردها
ACT همراه با رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)، شناخت درمانی مبتنی بر توجه آگاهی (MBCT) و کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی (MBSR) ازجمله رفتاردرمانیهای معروف به موج سومی است. همگی این رویکردها تأکید عمدهای بر آموزش و کاربست مهارتهای توجه آگاهی دارند.
پیشنهاد ویژه : کارگاه ذهن آگاهی و تکنیک های درمانی
اکت که به سال 1986 توسط استیون هِیز ابداع شد اولین درمان موج سومی است و تاکنون شواهد بسیاری از اثربخشی آن حمایت میکند.
اولین موج درمان رفتاری در دهههای پنجاه و شصت میلادی بر تغییر رفتاری آشکار تمرکز داشتند و فنهای شرطیسازی عامل و کلاسیک در آنها بهکاربرده میشد.
موج دوم در دهه هفتاد میلادی شامل مداخلات شناختی بهعنوان راهبرد اصلی بود. رفتاردرمانی شناختی (CBT) درنهایت بر این موج دوم مسلط شد.
ACT با DBT، MBCT و MBSR تفاوتهای زیادی دارد
اولین تفاوت این است که MBCT و MBSR دارای پروتکلهای درمانی راهنمایی شده هستند که برای گروهدرمانی افسردگی و استرس طراحیشدهاند. DBT عموماً ترکیبی از مهارتآموزی گروهی و درمان فردی است که در آغاز برای گروهدرمانی اختلال شخصیت مرزی طراحیشده بود.
اکت را برخلاف رویکردهای یادشده میتوان برای درمان فردی، زوجدرمانی، گروهدرمانی، درمان کوتاهمدت و بلندمدت و برای دامنه گستردهای از وضعیتهای بالینی به کار برد.
اکت علاوه بر اینها بهجای تأکید بر پیروی از یک پروتکل راهنمایی شده به درمانگر اجازه میدهد تا فنون توجه آگاهی شخصی خودش را تولید کند و یا حتی با مراجعین خود این کار را انجام دهد.
دیگر تفاوت عمده ACT این است که مراقبه توجه آگاهانه رسمی و رایج را فقط یکی از مهارتهای توجه آگاهی میداند.
مهارتهای توجه آگاهی را میتوان دارای چهار زیرمجموعه دانست:
- پذیرش
- گسلش شناختی
- تماس با لحظه اکنون
- خویشتن مشاهدهگر
کشکول مداخلات ACT برای تدوین و بسط این مهارتها بزرگ است و از مراقبه سنتی روی تنفس تا فنون گسلش شناختی را میتوان در آن پیدا کرد.
اکت چه خصوصیت منحصربهفردی دارد؟
ACT تنها رواندرمانی غربی است که در اتصال و پیوستگی با یک برنامه پژوهشی درباره شناخت و زبان آدمی و بر بنیاد آن تدوینشده است. نام آن برنامه پژوهشی نظریه چهارچوبهای ارتباطی{Relational Frame Theory RFT} است.
در تضاد کامل با بسیاری از رواندرمانیهای غربی هدف ACT کاهش علامت نیست. چنین رویکردی بر اساس این دیدگاه قرار دارد که تلاش مداوم برای خلاص شدن از شر علائم خود اختلال بالینی ایجاد میکند. بهمحض اینکه به یک تجربه درونی برچسب «علامت» بیماری میزنیم بلافاصله مبارزه با آن را شروع میکنیم چون علامت بیماری برحسب تعریف چیزی آسیبشناختی است، چیزی که باید از شر آن خلاص شد. در ACT هدف تغییر رابطه با افکار و احساسات دشوار است؛ تا جایی که دیگر آنها را علامت نبینیم؛ بلکه برعکس یاد بگیریم تا آنها را بیخطر و حتی به چشم رویدادهای روانشناختی ناخوشایند گذرایی نگاهشان کنیم. نکته لطیف ماجرا اینجاست که ACT از طریق چنین فرایندی منجر به کاهش علامت میشود –اما چنانکه افتد و دانی- این محصول است و نه هدف.
ویژگی انحصاری دیگر ACT آن است که این رویکرد بر اساس «فرضیه بهنجار بودن سالم» قرار ندارد.
بهنجار بودن سالم
روانشناسی غربی بر بنیاد فرضیه بهنجار بودن سالم قرارگرفته است: انسانها ماهیتاً بهطور روانشناختی سالم هستند و اگر محیط، سبک زندگی و بافتار اجتماعی سالمی به همراه فرصتهایی برای خودشکوفایی وجود داشته باشد آنها بهطور طبیعی شاد و راضی خواهند شد. از این دیدگاه رنج روانشناختی نابهنجار است؛ یک بیماری یا علامت بیماری که توسط فرایندهایی آسیبزا هدایت میشود.
چرا اکت چنان دیدگاهی را غلط میپندارد؟
اگر ما به آمارها نگاه کنیم درمییابیم که در هرسال تقریباً سی درصد مردم از یک اختلال شناختهشده روانپزشکی رنج میبرند. سازمان جهانی بهداشت تخمین میزند که افسردگی اکنون چهارمین بیماری بزرگ هزینه زای بسیار ناتوانکننده در دنیا است و در سال 2020 به رده دوم صعود خواهد کرد.
هر هفته یکدهم جمعیت بزرگسال از افسردگی رنج میبرند و یک نفر از هر پنج نفر در نقطهای از زندگی خود به آن دچار خواهد شد. علاوه بر اینها یک نفر از هر چهار نفر در مرحلهای از زندگی خود دچار اعتیاد به الکل یا مواد خواهد شد. هماکنون تنها در آمریکا بیست میلیون الکلی وجود دارد.
شگفتانگیزتر و جالبتوجه آنکه تقریباً یک نفر از هردو نفر در طول زندگی خود بهطورجدی به خودکشی فکر میکند و آن موقع دو هفته یا بیشتر با این فکر دستوپنجه نرم خواهد کرد. نکته ترسناکتر این است که یک نفر از هر ده نفر روزی دست به خودکشی میزند.
علاوه بر همه اینها به بسیاری از انواع رنج روانشناختی توجه کنید که برچسب اختلال بالینی به آنها نخورده است؛ مثلاً بهتنهایی، ملال، ازخودبیگانگی فکر کنید؛ همینطور دردی که نژادپرستی و قلدری و نگاه جنسیتی و خشونت همسر و طلاق با خود دارد.
علیرغم اینکه کیفیت زندگی ما امروزه از هر برههای از تاریخ بالاتر است، اما چهره آشنای رنج روانشناختی را همهجا میبینیم.
بهنجار بودن مخرب
ACT این فرض را در دل خود دارد که فرایندهای روانشناختی ذهن یک انسان عادی اغلب مخرب است و دیر یا زود رنج روانشناختی را به بار میآورد.
ACT بهعلاوه این فرض را مسلم میگیرد که ریشه این رنج در زبان آدمی است. زبان آدمی سیستم بسیار پیچیدهای از نشانههاست که شامل کلمات، تصاویر، صداها، جلوههای چهره و حالتهای بدنی است. ما این زبان را در دو بعد درونی و آشکار به کار میبریم. استفاده آشکار از زبان شامل صحبت کردن، مکالمه، تقلید، حالتهای چهره، آواز خواندن، نوشتن، نقاشی کردن، رقصیدن و غیره است. واژه فنیتر برای نام دهی به بعد درونی استفاده از زبان «شناخت» است.
حالا روشن است که ذهن یک «چیز» یا «شیء» نیست بلکه مجموعه پیچیدهای از فرایندهای شناختی نظیر تحلیل، مقایسه، ارزیابی، برنامهریزی، یادآوری و تصور و نظیر اینها است؛ بنابراین در ACT واژه ذهن بهعنوان استعارهای برای زبان آدمی به کار میرود.
اجتناب تجربهای
ACT بر این فرض است که زبان آدمی بهطور طبیعی منجر به رنج روانشناختی همه انسانها میشود؛ مثلاً استفاده از آن ما را آماده میکند تا با افکار و احساسات خود بجنگیم، فرایندی که «اجتناب تجربهای» نامیده میشود.
یکی از بزرگترین منفعتهای تکاملی زبان آدمی احتمالاً پیشبینی و حل مشکلات بود. این مهارت نهتنها به ما توانایی تغییر چهره کره زمین را داد بلکه باعث شد تا به خارج از آن سفر کنیم. جوهره مشکلگشایی این است:
مشکل= چیزی که ما نمیخواهیم.
راهحل: کشف اینکه چگونه از دست مشکل خلاص شویم یا از آن اجتناب کنیم یا فرار کنیم یا تغییرش بدهیم.
چنین رویکردی واضح است که در دنیای مادی مؤثر است. گرگی بیرون در ایستاده است؟ از دستش خلاص شو. به طرفش سنگی پرت کن، با نیزه بزنش یا به آن شلیک کن. برف و باران و تگرگ چطور؟ نمیتوان از دست اینها خلاص شد اما میتوانید با پنهان شدن در غار، ساختمان یا پناهگاه از دستشان فرار کنید. زمین خشک و بایر؟ میتوانید تغییرش دهید، کافی است آن را شخم بزنید و در آن دانه بکارید یا میتوانید با مهاجرت بهجایی بهتر از آن دور شوید. راهبردهای مشکلگشایی پس برای ما انسانها مفید و مؤثر بوده است (و البته ثابتشده که آموختن این راهبردها برای درمان افسردگی مؤثر است). ازآنجاکه این رویکرد مشکلگشایی در دنیای بیرون از ذهن مفید است، طبیعی است که ما بخواهیم تا از آن برای مواجهه با مشکلات دنیای ذهن استفاده کنیم؛ دنیای روانشناختی افکار، احساسات، خاطرات، حسها و انگیزشها. اغلب مواقع که میخواهیم از شر تجربیات نامطلوب درونی خلاص شویم یا از آنها اجتناب کنیم؛ متأسفانه چنین کاری خود رنج بزرگتری ایجاد میکند. بهعنوانمثال تقریباً هر اعتیاد مختص به انسان باهدف اجتناب یا خلاصی از شر افکار و احساسات نامطلوب نظیر خستگی، تنهایی، خستگی و ملالت، اضطراب، افسردگی و نظیر اینها شروع میشود. رفتار اعتیادی خود پایدارکننده میشود چون راهی سریع و آسان برای رهایی از علائم ترک یا هوس به مصرف فراهم میکند.
هرچه برای اجتناب یا خلاص شدن از دست تجربیات درونی بیشتر انرژی صرف کنیم در طولانیمدت رنج بهاحتمال بیشتری خواهیم کشید. یک مثال خوب اختلالات اضطرابی است. این خود اضطراب نیست که جوهره اختلالات اضطرابی را میسازد. اضطراب بههرحال یک هیجان طبیعی است که همه آن را تجربه میکنیم. در قلب اختلال اضطرابی اشتغال خاطر شدیدی با تلاش برای اجتناب یا خلاصی از شر اضطراب وجود دارد. OCD مثال دقیقتری است. شگفتی من از آیینهای پیچیدهای که مبتلایان به OCD طراحی میکنند هیچوقت تمام نمیشود. آنها این آیینها را طراحی میکنند تا از دست افکار و تصاویر اضطراب برانگیز فرار کنند.
بدبختانه هرچه اهمیت بیشتری به اجتناب از اضطراب بدهیم، درباره اضطراب خود بیشتر مضطرب میشویم! چنین دور باطلی در مرکز هر اختلال اضطرابی دیده میشود.(حمله هراس اگر اضطراب درباره اضطراب نیست پس چیست؟)
شواهد انبوهی نشان میدهد که اجتناب تجربهای زیاد با اختلال اضطرابی، افسردگی، عملکرد شغلی ضعیف، مصرف زیادتر مواد، کیفیت پایینتر زندگی، رفتار جنسی خطرزا، اختلال شخصیت مرزی، شدت زیادتر PTSD، ناتوانی بلندمدت و آلکسی تایمیا همراه است.
صدالبته همه انواع اجتناب تجربهای غیرسالم نیست؛ مثلاً خوردن یک قرص ضد اضطراب در شب کنکور اجتناب تجربهای است اما چندان مضر نیست اما خوردن مشت مشت آن به بهانههای مختلف در طولانیمدت بهشدت مضر است. ACT تنها وقتی راهبردهای اجتناب تجربهای را هدف قرار میدهد که مراجعین از آنها بهنوعی استفاده میکنند که هزینه زا، زندگی خراب کن یا آسیبزا میشوند. ACT این رفتارها را راهبردهای کنترل هیجانی مینامد، چون آنها با هدف مستقیم کنترل کیفیت احساسات به کار میروند. بسیاری از این راهبردهای کنترل هیجانی که مراجعین برای رسیدن به حال خوب (دوری از حال بد) انجام میدهد شاید در کوتاهمدت مفید باشد اما در طولانیمدت اکثراً مضر و هزینه زا هستند. بهعنوانمثال مراجعین افسرده اغلب از موقعیتهای اجتماعی کنار میکشند تا از افکار ناراحتکنندهای نظیر «من خستهکننده هستم؛ چیزی برای گفتن ندارم، از خودم خوشم نمیآید» و نیز احساسات ناخوشایندی نظیر اضطراب و خستگی و ترس از طرد شدن اجتناب کنند. دوری از فعالیت اجتماعی شاید در کوتاهمدت حس آسودگی را نتیجه بدهد اما در طولانیمدت انزوای اجتماعی پاییز عمر افسردگان را سردتر خواهد کرد.
شش فرایند اصلی ACT
ACT از شش اصل کمک میگیرد تا مراجعین بتوانند به انعطافپذیری روانشناختی برسند:
• گسلش شناختی
• پذیرش
• تماس با لحظه اکنون
• خویشتن مشاهدهگر
• ارزشها
• اقدام متعهدانه
هر اصل روششناسی، تمرین، تکلیف خانگی و استعارههای مخصوص به خود را دارد. بهعنوانمثال در سطح گسلش شناختی ما با زبان سروکار داریم. افکار ما بهصورت تحتاللفظی فهمیده شده و حقیقی به نظر میرسند یا قواعدی در نظر گرفته میشوند که بایستی از آنها فرمان برد یا وقایع مهمی به نظر میآیند که تمامی توجه ما را طلب میکنند یا انگار وقایع وحشتناکی هستند که باید از آنها دور شد. بهعبارتدیگر وقتی با این افکار آمیخته میشویم، آنها نفوذ زیادی روی رفتار ما پیدا میکنند.
گسلش شناختی به معنای آن است که قدمی عقب بگذاریم و بدون آنکه درگیر زبان بشویم آن را مشاهده کنیم. ما میتوانیم تشخیص بدهیم که افکار چیزی بیشتر یا کمتر از وقایع گذرای درونی یا موج گذرایی از کلمات، افکار و تصاویر نیستند. وقتی از زنجیر افکار خود رها شدیم تأثیر و نفوذ آنها بسیار کمتر خواهد شد.
اگر شما به متون زیادی که درباره ACT نوشتهشده نگاهی بیندازید درخواهید یافت که بیش از صد فن مختلف گسلش شناختی وجود دارد؛ بهعنوانمثال برای مواجهه با فکری ناخوشایند ما بایستی بهسادگی و بافاصله آن را مشاهده کنیم یا بارها و بارها تکرارش کنیم تا صدایی بیمعنی شود یا تصور کنیم که صدای یک شخصیت کارتونی است یا آن را با آهنگ تولدت مبارک بخوانیم یا اینکه در سکوت بگوییم ذهنم از اینکه چنین فکر جالبی را ایجاد کردهای ممنونم. خلاقیت در این مورد هیچ محدودیتی ندارد. برخلاف CBT هیچکدام از فنون گسلش شناختی شامل ارزیابی یا بیاعتبار سازی افکار نامطلوب نیست.
رابطه درمانی در اکت
آموختن ACT به درمانگران کمک میکند تا در خود توانمندیهای بنیادی چون شفقت، پذیرش، همدلی، احترام و ماندن در زمان حال حتی بهوقت تجربه هیجانهای قوی را رشد بدهند. ACT علاوه بر اینها به درمانگران یاد میدهد به لطف استفاده از زبان، آنها هم در وضعیت مشابهی با مراجعین خود هستند پس نیازی نیست تا موجوداتی رازدان و کاردان به نظر برسند. درواقع ممکن است آنها به مراجعین چنین بگویند: نمیخواهم شما فکر کنید که من زندگیام را کاملاً تحت کنترل دارم. من دارم از کوه خود بالا میروم و شما هم از کوه خودتان نه اینکه من به قله رسیدهام و دارم استراحت میکنم. انگار من از موقعیت خودم موانعی را سر راه شما میبینم که شما نمیتوانید ببینید پس میتوانم به شما اطلاع داده و راههای دیگری برای صعود به شما نشان بدهم.
نتیجهگیری
تجربه انجام درمان با ACT بسیار متفاوت است. این درمان با هدف خلاصی از احساسات بد یا حلوفصل یک آسیب قدیمی انجام نمیشود بلکه هدف آن برساختن یک زندگی معنادار، کامل و غنی است. پژوهش نشان دادهاند که ACT باعث افزایش اثربخشی درمانگر و کاهش فرسودگی او میشوند. اگر میخواستم ACT را روی یک پرچم خلاصه کنم مینوشتم: اهریمنان ذهنت را در آغوش بگیر و از قلبت پیروی کن.
- در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
- همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
- برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
- برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
- در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.