کارگاه آرامش در زندگی و سبک زندگی سالم

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
116 مگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
9 می 2019
دسته بندی
۴,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول

در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان قصد داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان کارگاه آرامش در زندگی و سبک زندگی سالم را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم علاقه مند به مباحث روانشناسی قرار دهیم.

مدرس در کارگاه آرامش در زندگی و سبک زندگی سالم به صورت کامل تمامی مواردی که باید در زندگی رعایت نمود تا یکی زندگی شاد و سالم را داشت بیان می کند.

کارگاه آرامش در زندگی و سبک زندگی سالم

هر کسی در زندگی به صلح و آرامش نیاز دارد و امروزه بین این همه دلمشغولی و گرفتاری، آرامش اهمیت بیشتری پیدا کرده است. زندگی در آرامش یعنی با خودمان و تمام اطرافیانمان رفتاری مسالمت آمیز داشته باشیم. اینکه چگونه به آرامش برسیم به باورها و روش زندگی‌مان بستگی دارد. با این حال اصول اولیه‌ای در زندگی وجود دارد که زیربنای آرامش در زندگی است و نمی توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.

تفاوت آرامش درونی و آرامش بیرونی در زندگی

تعریف آرامش کار چندان آسانی نیست. آرامش هم درونی است و هم بیرونی؛ آرامش بیرونی به جهان و آرامش درونی به ضمیر هر فرد برمی گردد. شاید بتوانیم آرامش را زندگی بدون خشونت، توأم با احترام، صبر و درک تفاوت‌ها تعریف کنیم.

آرامش بیرونی: آرامش بیرونی که با عنوان صلح نیز معرفی می شود، به معنای آن است بتوانیم بدون توجه به تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی به یکدیگر احترام بگذاریم و عشق بورزیم.

آرامش درونی: باید بتوانیم آرامش را در درون خود پرورش دهیم؛ یعنی ترس، خشم، تعصب و نبود مهارت‌های اجتماعی را در خود تشخیص دهیم و بر آن‌ها غلبه کنیم. اگر نتوانیم خشونت درونی خود را به کنترل درآوریم، در بیرون از ما طوفانی سرکش پدید خواهد آمد.

به اطرافیانتان عشق بورزید، اما آن‌ها را کنترل نکنید

اولین قدم برای دست یابی به آرامش در زندگی این است که قدرت طلبی را کنار بگذارید و نتایج آن را در زندگی‌تان ببینید. بدون شک شما هم دوست ندارید کسی کنترلتان کند؛ پس به جای اینکه خواست خود را بر دیگران تحمیل کنید، سعی کنید از افق دید آن‌ها به مسائل بنگرید. دیگران را باوجود تمام نقص‌ها و تفاوت‌هایشان دوست داشته باشید و آن‌ها را همان‌طور که هستند بخواهید.

اول به دنبال آرامش باشید بعد قدرت طلبی. گاندی می گوید: “قدرتی که بر پایه عشق بنا شده از قدرتی که با تهدید و مجازات به دست می آید بسیار بهتر و پایدارتر است.” اگر با کارهای تهدیدآمیز خود بر دیگران سلطه یافتید، باید بدانید اطاعت آن‌ها به اجبار است نه از سر احترام و محبت. این کار هیچ وقت شما را به آرامش نمی رساند.

مهارت‌های مذاکره، حل اختلافات و ارتباط مؤثر با دیگران را فرابگیرید. این مهارت‌های ارتباطی سازنده به شما کمک می کند تا جای ممکن از درگیری با دیگران دور بمانید. البته به سادگی نمی توان مانع تمام تعارضات شد، اما باید بتوانید آن‌ها را به خوبی مدیریت کنید. خیلی از مشاجرات و دلخوری‌ها به خاطر سوء تفاهم بوجود می آید، پس بهتر است در ارتباط با دیگران منظور خود را به روشنی بیان کنید. اگر فکر می کنید در برقراری این نوع ارتباطات مهارت لازم ندارید، بیشتر در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

از نصیحت، سخت گیری، تهدید، سؤال و پرسش زیاد برای رسیدن به اطلاعات جزئی‌تر اجتناب کنید. این نوع رفتار می تواند سبب درگیری و اختلاف شود، زیرا اطرافیان شما فکر می کنند قصد کنترلشان را دارید و با شما راحت نخواهند بود.

به این اطمینان برسید که هرکسی می تواند یک زندگی خوب داشته باشد. اگر در این باره به دیگران مشورت دهید، ممکن است فکر کنند می خواهید در زندگی‌شان دخالت کنید. داگ هامرشولد (یک دیپلمات سوئدی) می گوید: “بدون دانستن سؤال، پاسخ دادن آسان است.” وقتی در حال نصیحت کردن دیگران هستیم، فکر می کنیم درک کاملی از مشکلات آن‌ها داریم، اما در بیشتر مواقع این طور نیست. شاید بهتر باشد به هوش و درک دیگران احترام بگذاریم و نظرات شخصی خود را به آن‌ها تحمیل نکنیم. بدین صورت، آرامش بیشتری خواهید داشت و می توانید با احترام گذاشتن به نظرات دیگران، به دانش و فهم آن‌ها اطمینان کنید.

افراط و تفریط را در باورهای خود کنار بگذارید

پافشاری و اصرار روی باورهای شخصی بدون توجه به دیدگاه‌های اطرافیان، سبب می شود هیچ آرامشی در زندگی نداشته باشید. تفکرات افراطی معمولاً باعث بروز رفتارهای عجولانه می شود. شاید در ظاهر کار درستی باشد که با باورهای شخصی خود زندگی کنید، اما حتماً بین شما و کسانی که موافق عقایدتان نیستند تعارض ایجاد می شود. باید بپذیرید آزاد اندیشی و درک دیدگاه‌های دیگران، ارزش بیشتری دارد. با این کار در زندگی آرامش خواهید داشت و با کسانی که در اطرافتان هستند سازگارتر خواهید بود.

عمیق‌تر فکر کنید و باورهای مطلق خود را تعدیل کنید. باید قبول کنید باورها، نظرات و احساسات شما نسبت به باورها و نظرات تمام انسان‌ها در دنیا، همانند قطره‌ای در دریاست. به دنبال پایه ریزی اخلاقی باشید که بر پایه‌ی اعتدال است و با ارزش انسانی سنجیده می شود. یک قانون طلایی وجود دارد که می گوید با دیگران همان رفتاری را داشته باشید که دوست دارید با شما داشته باشند.

حس شوخ طبعی خود را تقویت کنید. افراد شوخ طبع نفوذ بیشتری در دیگران دارند. افراد متعصبی که خیلی جدی هستند، نمی تواند شوخ طبع باشند. شوخ طبعی باعث می شود از استرس و تنش دور بمانید و از طرف دیگر، به شما کمک می کند تمایلی به تفکرات افراطی نداشته باشید.

در پذیرش تفاوت‌ها صبور باشید

درک تفاوت‌ها هم از نظر فکری و هم از نظر عملی سبب ایجاد تغییراتی شگرف در زندگی شما و اطرافیانتان می شود. برای این منظور باید تفاوت‌های بین انسان‌ها را درک کنید، خوب زندگی کنید و بگذارید دیگران هم با آسودگی زندگی کنند. اگر قدرت تحمل باورها، اعتقادات و نظرات متمایز دیگران را نداشته باشیم، هیچ نتیجه‌ای جز سرکوب، خشونت، تبعیض و درگیری در انتظارمان نخواهد بود. پس در مقابل تفاوت‌های دیگران با خود بردبار باشید تا زندگی آسوده‌تر و مسالمت‌آمیزتری داشته باشید.


پیشنهاد ویژه:کارگاه شادی و شادکامی در زندگی

در مورد اطرافیانتان نظر منفی نداشته باشید، بلکه دیدگاه خود را تغییر دهید و سعی کنید اثر خوبی در دیگران به جا بگذارید. برای این منظور ابتدا نگرش دیگران را از خودشان تغییر دهید. برای مثال، به جای اینکه فردی را احمق و ناشایست خطاب کنید، او را باهوش، کارآمد، مستعد و … صدا بزنید. با این کار هم به آرامش می رسید و هم آن‌ها را تشویق می کنید ویژگی‌های مثبت را در خود به نمایش بگذارند. اگر اطرافیان را افرادی خاص، دلسوز و مهربان بدانیم، می توانیم ریشه‌ی رفتارهای نادرست، خشم و ناراحتی آن‌ها را بهتر بشناسیم و زمینه را برای ایجاد تغییرات بنیادی در آن‌ها فراهم سازیم.

برای رسیدن به آرامش زندگی صلح طلب باشید

گاندی می گوید: “دلایل زیادی وجود دارد که آماده‌ی مرگ باشم، اما حتی یک دلیل هم برای کشتن انسانی ندارم.”

انسان‌های صلح جو با آرامش بیشتری زندگی می کنند و علیه هیچ موجود زنده‌ای خشونت به خرج نمی دهند.

هرگاه کسی سعی می کند شما را متقاعد کند جنگ خیلی هم بد نیست، روی اعتقادات خود بمانید و مخالفت خود را خیلی مودبانه بیان کنید. برخی‌ها می خواهند با اصرارهای بی‌مورد در این باره تحریک تان کنند. هر کسی می داند جنگ نتیجه‌ای جز کشتن انسان‌ها، یتیم کردن کودکان بی‌گناه و بی‌خانمان کردن آن‌ها ندارد. مری رابینسون (عضو سابق سازمان حقوق بشر در سازمان ملل متحد) می گوید: “تجربه‌ای که از جنگ دارم این است تمام افرادی که با آن درگیر هستند آرزوی یک روز صلح و آشتی را دارند. وقت آن رسیده تمام جنگ و خشونت‌ها به پایان برسد.” این باور را در خود نهادینه کنید که آرزوی هر انسانی صلح و آرامش است.

افراد صلح طلب می توانند در مقابل انسان‌های خشن نیز با متانت رفتار کنند. از نظر آن‌ها با افراد تبهکار هم باید مهربانی شود. باید اصول یک جامعه‌ی عادلانه و منصفانه را نه تنها به صورت ظاهری بلکه به طور عملی هم پیاده کنید.

از تماشای فیلم‌های خشونت آمیز، اخبار خشن و دردآور و گوش دادن به موسیقی‌های اهانت آمیز و خشونت بار خودداری کنید.
محل کار و زندگی‌تان پر از تصاویر و موسیقی‌های آرامش بخش باشد و با کسانی که به دنبال صلح و آرامش هستند ارتباط بیشتری برقرار کنید.

به دنبال گیاهخواری باشید. برای خیلی از علاقه‌مندان به صلح و آرامش، خشونت علیه حیوانات غیرقابل تحمل است و نمی تواند منجر به یک زندگی آرامش بخش شود.

عمیق‌تر فکر کنید

تفکر عمیق تأثیر فوق‌العاده‌ای در زندگی دارد. گاهی واکنشی عجولانه نسبت به یک موضوع، سبب وقوع امری اجتناب ناپذیر می شود، زیرا زمانی برای فکر کردن و بررسی تمام جوانب وجود نداشته است. البته گاهی لازم است اقدام سریع در برابر یک عمل انجام گیرد، اما در بیشتر مواقع می توان با واکنش مناسب و غیر عجولانه به نتیجه‌ی بهتری دست یافت.

اگر فردی از نظر جسمی یا روحی به شما آسیب زد، به جای واکنش تند و خشونت آمیز کمی بایستید و فکر کنید. باید بتوانید عکس‌العمل درست و مسالمت آمیزی از خود نشان دهید. از او هم بخواهید کمی فکر کند. با آرامش به او بگویید با خشونت و عصبانیت هیچ کاری درست نمی شود. اگر تمایلی به صلح نداشت آن موقعیت را ترک کنید.

یاد بگیرید گاهی خود را متوقف کنید. هرگاه احساس کردید واکنش شما در مقابل یک مسئله ممکن است سبب خشم، ناراحتی یا سرخوردگی شود، به خودتان “ایست” دهید. خود را از شرایطی که باعث سردرگمی و ناتوانی شما می شود دور کنید. با این کار، بر احساس خشمی که داشتید غلبه می کنید و با تفکر بیشتر به راه حل‌های عاقلانه‌تری خواهید رسید.

سعی کنید به دقت به حرف‌های دیگران گوش دهید. معمولاً زبان گفتار نمی تواند منظور اصلی فرد را بیان کند. بیشتر افراد در هنگام صحبت کردن، به خاطر استرس زیاد چیزهایی را به زبان می آورند که منظور اصلی‌شان نیست. جان پاول (موسیقی دان بریتانیایی) می گوید: “با گوش دادن صحیح به دیگران می توانیم به هر آنچه پشت کلمات فرد و عمق ضمیر او پنهان است دست یابیم و به منظوری که با کلام یا بدون کلام می رساند پی ببریم.” این نوع گوش دادن برای داشتن یک زندگی مسالمت آمیز اهمیت دارد، زیرا با این کار می توانیم برای فهمیدن منظور واقعی فرد تلاش کنیم.

به دنبال انتقام نباشید

بخشیدن دیگران یک حس خوب به انسان می دهد. اینکه کجا زندگی می کنیم و صاحب چه دین و فرهنگی هستیم مهم نیست، در نهایت همه‌ی ما انسان هستیم. همه‌ی ما صاحب آرزوها و رؤیاهایی هستیم و می خواهیم به یک زندگی عالی برسیم. نباید اجازه دهیم تفاوت‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی باعث درگیری شود، زیرا تنها به غم، اندوه و ویرانی منجر می شود. اگر فکر می کنید باید در مقابل آسیبی که فردی به آبرو و شهرت تان زده است، تلافی کنید یا در مقابل عمل ناشایست آن‌ها پاسخی به همان اندازه نفرت انگیز بدهید، تنها به خشم، خشونت، غم و اندوه دامن می زنید. برای اینکه در زندگی به آرامش برسید حس خشونت و خشم را با بخشش جایگزین کنید.

منبع : وب سایت یوکن

مطالعه بیشتر

   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار KMPlayer استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

89 − = 82