سندروم زیبای خفته یا کلاین لوین چیست؟

سندروم زیبای خفته یا کلاین لوین چیست؟

سندروم زیبای خفته که به آن کلاین لوین (Kleine-Levin syndrome) هم گفته می شود یکی از انواع اختلالات بسیار نادر است. این سندروم موجب می شود تا فرد مدت زمان زیادی از وقتش را صرف خوابیدن کند.

به این صورت که گاهی اوقات حتی ممکن است ۲۰ ساعت از طول شبانه روز را در خواب باشد و در نتیجه تمامی ابعاد مختلف زندگی شخص تحت تاثیر قرار می گیرد و آسیب های مختلفی به فرد وارد می شود.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در مورد سندروم زیبای خفته را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم تا بتوانید به صورت تخصصی با این سندروم نادر آشنا شوید.

اختلالات مربوط به خواب و بیداری

چندین مکانیسم مختلف در سیستم بدن انسان وجود دارد که خواب و بیداری را تنظیم می کند و اگر این مکانیسم ها دچار اختلال شود فرد گرفتار اختلالات مربوط به خواب و بیداری می شود.

برای اولین بار روانپزشکان، نورولوژیست ها و روانشناسان بر روی اختلالات خواب تحقیقات ویژه ای را انجام دادند و به این موضوع علاقه پیدا کردند. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان خوابگردی جنسی را مطالعه کنید.

از حدود ۳۰ سال گذشته به دلیل تحقیقات و مطالعات بسیاری که در خصوص اختلالات خواب صورت گرفته دانشمندان بر آن شدند تا طب مربوط به خواب یا همان پزشکی خواب را به عنوان یک حوزه درمانی ایجاد کنند.

شایان ذکر است که در رابطه با اختلالات خواب همواره موضوع تنفس و مشکلاتی به دنبال آنها ایجاد می شود بسیار مهم بوده اند و از این رو بسیاری از متخصصان بیماری های مربوط به ریه و سایر پزشکان داخلی به حوزه اختلال خواب علاقه مند شده اند.

آشنایی با سندروم زیبای خفته و نشانه های اختلال کلاین لوین

از طرف دیگر نیز باید اشاره شود که در گذشته تحقیقات زیادی بر روی غدد داخلی بدن و ریتم سیرکادین انجام می شده که فقط در آزمایشگاه ها دارای جایگاه بودند. اما به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد به مرور زمان تمامی این تحقیقات آزمایشگاهی از جایگاه غیر فعال خودشان خارج شده اند و به کنار تخت بیماران در بیمارستان آمده اند تا فعال و پویا باشند.

باید اشاره شود که اختلالات خواب بسیار مهم هستند و حتی می توانند در بسیاری از موارد برای فرد خطرات زیادی را ایجاد کنند. با این حال بسیاری از مردم عادی و بالینگران هیچ اطلاع خاصی از بیماری های مربوط به خواب ندارند و نمی دانند که این موضوع تا چه میزان می تواند مهم باشد. برای آگاهی بیشتر به کارگاه روانشناسی درمان اختلالات خواب مراجعه نمایید.

به عنوان مثال می توانیم به اختلال آپنه آی خواب انسدادی اشاره کنیم که می تواند سبب بروز فشار خون بالا، نارسایی قلبی و در نتیجه سکته قلبی یا مغزی شود. همچنین اگر به اطراف خودمان نگاهی بیندازیم مشاهده می کنیم که بسیاری از مشکلات و خطراتی که در بحش تولید و صنعت برای کارکنان ایجاد می شود به دلیل خواب آلودگی بوده است.

بنابراین باید بدانیم که خواب آلودگی یک مشکل بسیار جدی و مهم است که می تواند زندگی فرد را با خطرات و آسیب های مختلفی مواجه کند. شایان ذکر است که تمامی اختلالات خواب علاوه بر خطراتی که برای خود شخص بیمار ایجاد می کند می تواند برای سایرین و اطرافیان نیاز خطرناک باشد.

مثلا زمانی که فردی از مشکل خواب رنج می برد و در حال رانندگی است هم برای خود و هم برای دیگران خطر آفرین است و در نتیجه جاده و خیابان را برای تمام افراد ناایمن می کند.

سندروم زیبای خفته

به طور کلی باید بیان کنیم که سندروم زیبای خفته یکی از انواع اختلالات بسیاری نادر است که در گروه اختلالات هایپرسومنیا قرار دارد و از آن تحت عنوان اختلال پرخوابی نیز یاد می شود. سندروم زیبای خفته مانند اختلال نارکولپسی می توانند سبب خواب آلودگی بسیار شدید شود.

افرادی که گرفتار سندروم زیبای خفته هستند همواره دچار گرسنگی بسیار شدید هستند و از طرف دیگر میل جنسی بسیار زیاد و پرخوابی نیز موجب می شود تا تمام زندگی آنها تحت تاثیر قرار بگیرد. چرا که انسان سالم نیاز به زندگی نرمال و استاندارد دارد و باید صبح ها در ساعت مشخصی بیدار شود و بعد از انجام کارهای روزمره به سرکار برود.

حال اگر فرد از اختلالات خواب رنج ببرد می تواند تمام ابعاد زندگی اش را با خطرات و آسیب های زیادی مواجه کند. بسیاری از محققین بر این نظرند که سندروم زیبای خفته یک نوع بیماری خود ایمنی است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله عوارض خوابیدن با ناراحتی را بخوانید.

البته باید اشاره شود که شیوع سندروم زیبای خفته بسیار نادر است و از بین یک میلیون نفر ممکن است فقط یک نفر گرفتار این بیماری شود. به عنوان مثال در کشور اندونزی یک دختر ۱۷ ساله لقب این سندروم را به خود گرفته است.

اولین بار او برای یک روز و نیم و بار دون به یک خواب بسیار عمیق ۷ روزه فرو رفت. تحقیقاتی که در مورد این دختر بچه انجام شد نشان می دهد که او بسیار ضعیف شده و از اختلال پرخوابی رنج می برد.

خانواده این دختر بیان می کند که دخترشان حتی در خواب غذا می خورد و میتواند عمل بلعیدن را انجام دهد. فردی که به سندروم زیبای خفته دچار است از نظر خلق و خو نیز دچار مشکل می شود و سطح هوشیاری اش به شدت کاهش پیدا می کند. شایان ذکر است که سندروم زیبای خفته در ابتدا در نوجوانان و در درجه دوم در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد.

چرا سندروم زیبای خفته ایجاد می شود؟

هنوز در رابطه با اختلال سندروم زیبای خفته یا همان کلاین لوین تحقیقات ادامه دارد و محققان علت این بیماری را به صورت دقیق نمی دانند. اما باید اشاره شود که پزشکان بر این عقیده اند که سندروم زیبای خفته جنبه ارثی داشته و اگر فردی در خانواده گرفتار آن شود می تواند به وسیله وراثت آن را به فرزند خودش منتقل کند.

طبق تحقیقاتی که دانشمندان فرانسوی در مورد سندروم زیبای خفته انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بیشتر افراد گرفتار سندروم کلاین لوین از قوم یهود هستند و این اختلال در کشور اسرائیل بسیار شایع است.

پژوهشگرانی که در حوزه اختلالات خواب فعالیت می کنند بر این عقیده اند که اگر به هیپوتالاموس مغز آسیبی وارد شود که عملکرد کلی مغز را دچار آسیب کند می تواند سایر تنظیمات جسم انسان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال فرد به شدت گرسنه می شود و برای مدت زمان طولانی به خواب می رود و در نتیجه میل جنسی نیز در او به طور شگفت انگیزی افزایش پیدا می کند. همچنین برای مطالعات بیشتر مقاله دلایل فراموشی رویا را مطالعه فرمایید.

اما نکته ای که در رابطه با افراد گرفتار سندروم زیبای خفته وجود دارد مربوط به عکس سی تی اسکن و ام آر آی مغز و نخاع است که نشان می دهد هیچ مشکلی در افراد وجود ندارد و مغز و نخاع آنها حالت طبیعی و سالم دارد.

اما زمانی که دانشمندان تحقیقات را ادامه دادند به این نتیجه رسیدند که در ناحیه تالاموس و اطراف آن در سیتی فوتونیک نوعی جریان را نمایش می دهد که دال بر کمبود جریان خون است. همچنین از دیگر توضیحاتی که در مورد سندروم زیبای خفته ارائه می شود مربوط به متابولیسم سروتونین و دوپامین است.

یعنی عدم تعادل در مسیر انتقال دهنده های عصبی و ناقل های شیمیایی می تواند موجب ایجاد سندروم زیبای خفته شود. در خصوص این موضوع دانشمندان بر روی افراد زیادی کالبدشکافی انجام داده اند که توانسته اند به نقش انتقال دهنده های عصبی بر روی سندروم زیبای خفته پی ببرند.

نشانه های سندروم زیبای خفته

شایان ذکر است که نشانه های سندروم زیبای خفته در دوره های یک هفته الی یک ماه مشخص می گردد. بعد از این مدت بیمار به وضعیت عادی خودش باز می گردد و هیچ گونه عارضه ای از خودش نشان نمی دهد. این دوره ها در طول سال چندین بار رخ می دهد و در طول دوره بعدی فرد نشانه های زیر را از خودش نشان می دهد.

خواب آلودگی بسیار شدید : افرادی که گرفتار سندروم زیبای خفته هستند در طول روز حداقل ۱۵ الی ۲۱ ساعت را می خوابند. بقیه زمان ها را هم فرد برای خوردن غذا و رفتن به دستشویی از خواب برمی خیزد. فردی که گرفتار سندروم زیبای خفته است نمی تواند به کارهای روزمره مانند رفتن به مدرسه یا رفتن به سرکار برسد.

چرا که اگر انسان بخواهد کارهای روزمره اش را انجام دهد باید سطح هوشیاری بالایی داشته باشد که در این سندروم فرد همواره خواب است و نمی تواند از جای خودش تکان بخورد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آشنایی با ملاتونین مراجعه نمایید.

افزایش اشتها : افرادی که گرفتار سندروم زیبای خفته هستند اشتهای فراوانی دارند و در طول مدت بیماری غذاهایی را مصرف می کنند که قبلا هرگز آنها را نخورده بودند. باید اشاره شود که مورد افزایش اشتها در نصف بیمارانی که دچار سندروم زیبای خفته هستند وجود دارد.

افزایش میل جنسی : البته باید اشاره شود که این مورد نسبت به سایر گزینه های گفته شد بسیار کمتر است اما شایان ذکر است که افزایش میل جنسی در مردان بسیار به چشم می خورد.

استرس و نگرانی در بیداری : افرادی که گرفتار سندروم زیبای خفته هستند ممکن است در زمان های بیداری دچار وسواس فکری و عملی، اختلالات هذیانی و یا سایر اختلالات روانی شوند. در سندروم زیبای خفته فرد نه تنها گرفتار خواب بسیار زیاد می شود، بلکه فضای اطرافش نیز کودکانه به نظر می رسد.

به این صورت که وقتی فرد از خواب بیدار می شود احساس می کند که تمرکز ندارد و سطح هوشیاری اش بسیار پایین است و در نتیجه تمایل دارد باز هم به خوابش ادامه دهد. برخی بیماران گزارش کرده اند که به نظر می رسد اصلا تمرکز ندارند و نسبت به سر و صدا و نور حساسیت زیادی دارند.

دوره های پنهان

افرادی که گرفتار سندروم زیبای خفته هستند ممکن است برای چند هفته و یا حتی ماه ها به پزشک مراجعه کنند در حالی که هیچ عارضه ای از خودشان نشان نمی دهند. اما به مرور زمان علائم و نشانه های هشدار آغاز می شود.

بنابراین در اوایل دوره افرادی که به سندروم زیبای خفته دچار هستند کاملا سالم هستند و هیچ مدرکی دال بر وجود مشکل در آنها وجود ندارد. اما شرایط برای خود فرد متفاوت است و هر لحظه ممکن است دوباره بیمار شود.

اختلالات خواب چه مشکلاتی برای انسان ایجاد می کند؟

دوره های بیماری نیز ممکن است ۱۰ روزه باشد و تاثیرات بسیاری مخربی را بر روی روابط فردی نوجوانان و بزرگسالان داشته باشد. همچنین باید اشاره شود که مسخ واقعیت و بی تفاوتی نسبت به اطراف در ۸۰ درصد بیماران وجود دارد و یک سوم از آنها گرفتار توهم می باشند.

تشخیص سندروم زیبای خفته

باید اشاره شود که هیچ گونه روش آزمایشگاهی برای تشخیص سندروم زیبای خفته وجود ندارد و اگر هم مواردی مشابه در این باره وجود داشته باشد صرفا در حد حدس و گمان است. از این رو تشخیص سندروم زیبای خفته از طریق تصویربرداری از مغز وجود ندارد و پزشکان از طریق سابقه خانوادگی چنین مشکلی را تشخیص می دهند.

میانگین زمان تشخیص سندروم زیبای خفته ۴ سال است و به طور متوسط چهار سال زمان نیاز است تا به صورت دقیق سندروم زیبای خفته در فرد تشخیص داده شود. چون این مدت زمان بسیار طولانی است هم خود فرد و هم اطرافیانش در رنج و عذاب هستند و چون این اختلال بسیار نادر است همواره از طریق نشانه های مشابه به سرعت سندروم را در فرد تشخیص می دهند.

روش های درمان سندروم زیبای خفته

همانطور که گفته شد سندروم زیبای خفته بیشتر در نوجوانان رخ می دهد و به مرور زمان شدت پرخوابی فرد نیز کاهش می یابد. اما این شرایط نیاز به ۸ الی ۱۴ سال زمان دارد تا دوره های پرخوابی در فرد کاهش یابد.

مردانی که بعد از ۲۰ سالگی دچار سندروم زیبای خفته یا کلاین لوین از نوع افزایش میل جنسی می شوند بسیار دیرتر از سایر افراد بهبود پیدا می کنند. در مورد درمان سندروم زیبای خفته روش های دارویی زیادی پیشنهاد شده است که هیچ کدام از آنها تحت کنترل آزمایشی نبوده است.

در تحقیقی در سال ۲۰۱۶ توسط دانشمندان انجام شد مشخص گردید هیچ روش دارویی که موثر و بی خطر باشد برای درمان سندروم زیبای خفته وجود ندارد. به طوری که در چندین گزارش مشخص شده است مودافینیل اثر بسیار محدودی بر روی بیماران گذاشته است و صرفا میزان خواب آلودگی آنها را کاهش داده است.

اما در مقابل افراد گرفتار مشکلات رفتاری شده اند و مصرف دارو برایشان مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. محققان در ادامه مطالعاتی که در خصوص درمان سندروم زیبای خفته انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اگر دارو در بیماران مزمن با نشانه های خفیف استفاده شود، مشکلات کمتری را ایجاد می کند. نیازی نیست این بیماران در بیمارستان بستری شوند و فقط به آنها توصیه می شود که به خوبی بهداشت را رعایت کنند.

همچنین لازم است اشاره شود که به دلیل افزایش میزان خواب آلودگی در سندروم زیبای خفته نیاز است تا در این مدت فرد به سمت انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد نرود. به عنوان مثال انجام رانندگی در این مدت بسیار خطرناک است و می تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند.

در سایر تحقیقات نیز محققان به این نتیجه رسیدند که آمفتامین، متامفتامین و لیتیوم در درمان سندروم زیبای خفته نتایج مثبتی داشته است. به این شکل که آمفتامین ها تا ۴۰ درصد و لیتیوم تا ۴۱ درصد پرخوابی را کاهش می دهد.

همچنین داروهای ضد روان پریشی برای مدیریت تغییرات رفتاری این بیماران مصرف می شود و داروهای ضد افسردگی مانند ایمی پرامین می تواند خلق فرد را تثبیت کند و مانع تشنج فرد می شود.

نگاهی به سایر اختلالات خواب

از دیگر اختلالات خواب که مشابه کلاین لوین است می توان به اختلال خواب آلودگی اشاره کرد.

اختلال خواب آلودگی

همانطور که می دانید خواب آلودگی موجب می شود تا حواس و تمرکز فرد به شدت کاهش پیدا کند و در نتیجه فرایندهای شناختی انسان دچار افت شود. زمانی که فرد گرفتار خواب آلودگی شود به طور قطع در زندگی نیز با مشکلات زیادی مواجه می شود.

یعنی نمی تواند به مدرسه برود، از کار و زندگی اش جا می ماند، اگر در کارخانه های صنعتی کار می کند می تواند برایش خطرات زیادی ایجاد شود. شایان ذکر است که هر روز ما شاهد ایجاد خطرات و آسیب هایی هستیم که به دلیل مشکلات مربوط به خواب آلودگی ایجاد شده است.

به همین دلیل لازم است تا به اختلالات خواب توجه خاصی شود و هرگز به راحتی از کنار آنها عبور نکنیم. یکی از رایج ترین اختلالاتی که در رابطه با خواب وجود دارد مشکلات تنفسی است که فرد در طول خواب دچار احساس خفگی می شود و چندین بار در طول شبانه روز از خواب بیدار می شود و در نتیجه در روز بعد به شدت نیاز به خواب دارد. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان بی خوابی را مطالعه نمایید.

اگر پزشکان و روانپزشکان برای مشکل خواب فرد به مدت یک ماه هیچ دلیلی پیدا نکردند تشخیص اختلال خواب آلودگی یا همان هایپرسومنولنس (Hypersomnolence) را می دهند. چرا که به صورت طبیعی برخی از افراد دارای خواب بلند هستند و تفاوت آنها با افراد کوتاه خواب صرفا در نوع خواب است و این موضوع به عنوان بیماری در نظر گرفته نمی شود.

چرا که افراد از نظر فیزیولوژیکی هیچ مشکلی ندارند و صرفا تفاوت آنها در بلندی و کوتاهی خواب است. افراد گرفتار اختلال خواب آلودگی از کیفیت خواب خودشان هیچ شکایتی نمی کنند و فقط در طول روز بسیار احساس خواب می کنند. به همین دلیل همواره بدخلق و بی انگیزه هستند و نمی توانند کارهای روزمره شان را به درستی انجام دهند.

در خصوص بلند خوابی باید اشاره شود که این موضوع می تواند تا پایان عمر فرد نیز ادامه داشته باشد و به صورت ارثی در خانواده ها وجود دارد. در این میان ممکن است افرادی باشند که در اصطلاح به آنها واریاسیون خواب گفته میشود.

این افراد در طول عمرشان گاهی بلند خواب و گاهی کوتاه خواب هستند. در رابطه با افراد دارای بلند خواب و افراد دارای اختلال خواب آلودگی باید اشاره شود که افراد بلند خواب بعد از ۹ الی ۱۰ ساعت احساس سرحالی می کنند اما افراد گرفتار هایپرسومنیا (Hypersomnia) حتی بعد از ۱۲ ساعت خوابیدن باز هم احساس خواب آلودگی دارند.

آشنایی با اختلالات خواب و درمان سندروم زیبای خفته

نارکولپسی

نشانه اصلی اختلال نارکولپسی (Narcolepsy) خواب آلودگی بسیار شدید است و گزارش ها نشان می دهد که فرد به طور ناگهانی وارد فرایند خواب می شود. یعنی ممکن است شما با فردی در حال گفتگو باشید و به ناگاه شخص به خواب برود و نتواند در برابر خواب خود مقاومت نشان دهد.

در این حالت فرد تقریبا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه می خوابد و بعد از این مدت کوتاه احساس سرحالی می کند. شایان ذکر است که حملات خواب ممکن است در لحظاتی رخ دهند که فرد در حال انجام کار مهمی مانند غذا خوردن، رانندگی یا حرف زدن باشد.

بنابراین چنین اختلالی می تواند بسیار خطرناک باشد، چرا که ممکن است فرد در حین رانندگی به ناگاه به خواب رود و در نتیجه گرفتار تصادف های مرگبار شود. همانطور که گفته شد نشانه اصلی نارکولپسی خواب آلودگی شدید و به ناگاه به خواب رفتن است که فرد نمی تواند هیچ مقاومتی در خصوص خواب خودش داشته باشد.

باید اشاره شود که خواب رم شامل کاتاپلکسی (Cataplexy) و فلج خواب است که در عرض ۱۰ دقیقه شروع می شود و بعد از شروع دوره های رم نشان دهنده نارکولپسی است. تقریبا در ۵۰ درصد از بیماران، کاتاپلکسی وجود دارد که در نتیجه آن فک و سر می افتد و پاهای فرد به شدت سست می گردد و سپس تمام ماهیچه های اسکلتی شخص فلج می شود و سپس بر روی زمین می افتد.

در طول قسمت های کوتاه کاتاپلکسی معمولا بیمار بیدار می ماند اما در دوره های طولانی مدت فرد دچار خواب می شود نوار مغزی هم این موضوع را نشان می دهد که فرد نیاز به خواب دارد. از دیگر نشانه هایی که وجود دارد می توان به توهم های دیداری و شنیداری اشاره کرد که در هنگام شرع خواب فرد به شدت دچار ترس می شود و بعد از مدتی متوجه می شود که صرفا دچار توهم شده است و هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اختلالات خواب گفتگو کردیم و نشانه های هر یک را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم. اما باید بدانید که اختلالات خواب بسیار زیاد بوده و در این مقاله به اصلی ترین اختلالات خواب اشاره کردیم. موضوع اصلی این مقاله پیرامون سندروم زیبای خفته یا همان اختلال کلاین لوین بود که به عنوان یکی از نادرترین اختلالات خواب وجود دارد.

توجه داشته باشید که جسم انسان برای عملکرد خوب نیاز به خواب کافی دارد و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید. زیرا اگر شما گرفتار اختلالات خواب هستید قطعا بعد از مدتی دچار مشکلات جسمی فراوانی می شوید که سلامتی شما را با خطر مواجه می کند. به همین دلیل اگر در این باره دچار مشکل هستید حتما به یک روانپزشک یا پزشک مخصوص درمان اختلالات خواب مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها