شخصیت سالم چه ویژگی هایی دارد؟

شخصیت سالم چه ویژگی هایی دارد؟

چگونه می توانیم تشخیص دهیم که شخصیت ما سالم و مطلوب است؟ در واقع باید اشاره شود که افراد دارای شخصیت سالم یک جهان بینی درست و صحیحی نسبت به دنیا و پدیده های اطراف شان دارند.

به طوری که فرد سالم برای خودش اولویت ها و ارزش های منحصر به فردی دارد که خاص خود اوست. تمامی این ارزش های موجب می شوند تا او بتواند انتخاب های خوبی داشته باشد. نگرش های گوناگونی در تاثیر شخصیت سالم بر دیگران وجود دارد اما ما باید در ابتدا به صورت کلی با ویژگی های شخصیت سالم آشنا شویم و بدانیم این افراد چه خصوصیاتی را دارند.

به دلیل اهمیتی که موضوع سلامت روان دارد ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا شما را با ویژگی های شخصیت سالم آشنا نماییم. در نظر داشته باشید که این مقاله بسیار کاربردی است و اگر می خواهید متوجه شوید که آیا شما نیز از شخصیت سالمی برخوردار هستید لازم است تا انتهای مقاله برنا اندیشان را همراهی نمایید.

خصوصیات شخصیت سالم

در ابتدا باید اشاره شود که افراد سالم در تمام دنیا به یکدیگر شبیه اند با این تفاوت که در هر موقعیت مکانی و جغرافیایی فرهنگ های متفاوتی وجود دارد که هر فردی خودش را متناسب با آن سازگار نموده است. به عنوان مثال یک فرد هندی به موضوع تزکیه نفس و انجام مراقبه بسیار اهمیت می دهد و در کشورهای اروپایی یک فرد تمایل زیادی به تلاش و کوشش و انجام کار دارد.

با توجه به مواردی که گفته شد با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی ها و خصوصیات افراد دارای شخصیت سالم آشنا کنیم.

جهان بینی سالم و درست

از این عبارت متوجه می شویم که فرد سالم در واقع از یک نگرش و فلسفه درست و منطقی برخوردار است و در انجام تمام کارها به اصول اخلاقی نیز پایبند می باشد. در این حالت او برای تمام انسان ها ارزش واقعی قائل است و هرگز بر اساس مادیات به دیگران نگاه نمی کند. پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش روانشناسی شخصیت مراجعه نمایید.

یعنی بر این باور است که هر فردی جدا از کاری که انجام می دهد ارزش و حرمتی دارد که هیچ گاه از او جدا نمی شود. به عبارت دیگر تمام انسان ها به صورت ذاتی با ارزش اند و اصل برابری برای همه وجود دارد.

شناخت کامل ویژگی های رفتار شخصیت سالم

فرد دارای شخصیت سالم از یک اصول فلسفی برخوردار است که در دنیای امروز پذیرفته شده است و تمام اصول آن کاملا درست و اخلاقی می باشد. او باور دارد که تمام انسان ها می توانند از خودشان موجودات بهتری بسازند و به سمت رشد و تعالی حرکت کنند.

به همین دلیل او تلاش می کند تا جایی که می تواند به انسان های اطرافش کم کند که آنها نیز بتوانند به سمت رشد خودشان حرکت کنند. در تحلیل نهایی باید اشاره شود که شخصیت سالم نگاه درست و صحیحی به انسان دارد و همواره خوبی ها و زیبایی ها را مشاهده می کند.

آرمان خواهی

در رابطه با آرمان خواهی باید اشاره شود که این واژه به معنای ایده آل طلبی است. البته باید اشاره شود که آرمان خواهی با کمال گرایی متفاوت است. از طرفی نیز این موضوع با ایدئولوژی فرق دارد. زیرا در ایدئولوژی تمام رفتارهای درست و غلط را با هم می پذیریم اما در آرمان خواهی صرفا به دنبال رفتارها و ویژگی های خوب هستیم.

به عنوان مثال شما توجه کنید که ما یک کیک بسته بندی شده داریم و میخواهیم آن را بخوریم. در این رابطه ایدئولوژی به این شکل است که تمام کیک را باید با هم بپذیریم و آن را بخوریم که ما نیز مجبوریم کاغذ و پوسته کیک را هم بخوریم. اما اگر بخواهیم آرمان گرایی را در این خصوص داشته باشیم کیک را از بسته بندی خارج می کنیم و فقط خود کیک را میل می کنیم. همچنین پیشنهاد می شود تا به سمینار روانشناسی شخصیت از دکتر هلاکویی مراجعه کنید.

با این مثال باید متوجه شده باشید که بین آرمان خواهی و ایدئولوژی چه تفاوتی وجود دارد. بنابراین باید اشاره شود که شخصیت سالم فقط به خوبی ها و زیبایی ها توجه می کند و هیچ گاه عناصر بد و منفی را نمی پذیرد. در تحلیل نهایی باید اشاره شود که فرد دارای شخصیت سالم آرمان خواه بوده و تلاش می کند تا با این روش به دیگران نیز کمک کند که زندگی خوبی داشته باشند.

پس متوجه شدیم که فرد آرمان خواه باورهایی دارد که تماما درست و صحیح بوده و هیچ بخش منفی و نادرستی در آن وجود ندارد. به طوری که منطق و علم آن را تایید کرده و فرد نیز از آن با خبر است و می داند که در حال انجام چه کاری می باشد.

علاقه مند به علم

علم مجموعه ای از دانش است که میتوانیم آن را مورد آزمایش قرار دهیم. همچنین باید بدانیم که علم از طریق مشاهده، تجربه و آزمایش به دست می آید و باید نگاه واقع بینانه ای به آن داشته باشیم. از این رو فردی که دارای شخصیت سالم است هرگز موضوعی را بدون آنکه منطقش را بداند تایید نمی کند و همواره به دنبال آگاهی است که بتواند با واقعیت ها روبرو شود.

توجه داشته باشید که انسان سالم همواره به علم علاقه دارد و با این که به مسائل غیر مادی نیز باور دارد ولی در عین حال معتقد است که اساس جهان بر علم و منطق استوار است و هرگز چیزی خارج از آن در دنیا اتفاق نمی افتد.

رفتار عقلانی در زندگی

شایان ذکر است که عقل با رشد متفاوت است. به این صورت که انسان از زمانی که به دنیا می آید در حال رشد و تغییر است. یعنی قد و وزن و شکل و ظاهر همواره در حال تغییر می باشد که تمام این ها مربوط به فرایند رشد می باشد. اما موضوع عقل از این چرخه خارج است و یک انسان در هر دوره ای می تواند عاقلانه رفتار نماید. یعنی شما در هر سنی که هستید می توانید از نظر عقلی بسیار رشد کرده باشید و بهترین رفتارها را از خودتان نشان دهید.

برای عقل می توانیم به این صورت مثال بزنیم که ما یک اتومبیل در پارکینگ منزل داریم ولی هرگز از آن استفاده نکرده ایم. عقل نیز چنین شرایطی را دارد و ما فقط باید از آن استفاده کنیم و به تجربیاتی که در طول عمر یاد می گیریم نیز توجه نماییم.

توجه به وقت و زمان

شخصیت سالم به وقت و زمان اهمیت زیادی می دهد. یعنی می داند که عمر و زمان انسان از تمام اشیایی که در پیرامون ما قرار دارد ارزشمندتر است. به عنوان مثال اگر از فرد سالم بخواهند که بین مردن و از دست دادن تمام ثروت یکی را انتخاب بکند قطعا او ترجیح می دهد زنده بماند و تمام ثروتش را از دست بدهد. زیرا او باور دارد ارزش انسان به داشته های او نیست.

توجه داشته باشید که وقت مانند طلاست و حتی ارزش بیشتری نسبت به طلا دارد. از این رو فرد سالم از تمام وقتش به درستی استفاده می کند و باور دارد که کارها را باید بر اساس برنامه پیش ببرد.

همچنین باید اشاره شود که شخصیت سالم می داند زمان در حال گذر است و او به خوبی از این موضوع آگاهی دارد. اما هرگز ناراحت نیست و غصه گذشت زمان را نمی خورد. به عنوان مثال ممکن است فردی برای چند ساعت به یک مهمانی رفته باشد و مدام فکرش درگیر این موضوع شود که دارد وقتش را از دست می دهد. اما فرد سالم هرگز چنین فکری ندارد و تلاش می کند تا از حال خود لذت ببرد.

پس توجه داشته باشید که شخصیت سالم هرگز افکار منفی را به ذهنش وارد نمی کند که چرا وقت در حال گذشت است و او هیچ کاری انجام نمی دهد. بلکه او از وقتش به خوبی بهره می برد و هرگز ثانیه ای از آن را به بطالت نمی گذراند.

نظم و سازماندهی

زمانی که ما به دنیا نگاه می کنیم متوجه می شویم که هر چیزی در جای خودش قرار دارد. چرا که اگر غیر از این باشد هرگز نمی توانیم کارها را به درستی انجام دهیم. به عنوان مثال زمانی که ما می خواهیم لباس بپوشیم در ابتدا باید جوراب را به پا کنیم و سپس اقدام به پوشیدن کفش خود نماییم و انجام این کار به صورت برعکس امکان پذیر نیست.

یعنی ما نمی توانیم اول کفش بپوشیم و بعد از آن بخواهیم جوراب به پا کنیم. بنابراین باید اشاره شود که شخصیت سالم به نظم و ترتیب کارها بسیار اهمیت می دهد و اگر به رفتارهای او دقت نمایید می توانید متوجه شوید که هر کاری را بر اساس نظم خاصی انجام می دهد تا بتواند به نتیجه ای درست برسد.

از طرف دیگر باید اشاره شود که فرد سالم به اولویت ها نیز بسیار توجه می کند. یعنی اگر قرار باشد کاری را انجام دهد حتما به مهم بودن آن نیز توجه می کند و هرگز کار بی ارزش و بی اهمیت در اولویت کارها قرار نمی دهد. در رابطه با نظم و ترتیب باید اشاره شود که اگر شما بخواهید به منزل دوست خود بروید لازم است تا تمام مسیر خانه خود به سمت منزل دوستتان را طی کنید.

یعنی شما نمی توانید فقط نصف راه را طی کنید و توقع داشته باشید که به خانه دوستتان برسید. یا هنگامی که قصد دارید به خانه دایی خود تلفن بزنید نیاز است تا تمام شماره را به درستی بگیرید و هرگز نمی توانیم توقع داشته باشید که با گرفتن شماره ها ی جا به جا تلفن منزل دایی شما زنگ بخورد.

چگونه می توانیم به شخصیت سالمی دست پیدا کنیم؟

تحقیقات علمی نشان می دهد که بین افراد موفق و ناموفق تفاوتی وجود ندارد. تنها فرقی که در این میان وجود دارد توجه به اولویت ها و ارزش دادن به آنهاست. به این صورت که افراد موفق به کارهای مهم و با ارزشی مانند ورزش کردن و مطالعه بسیار اهمیت می دهند و آنها را در اولویت کارهای روزمره شان قرار می دهند. اما افراد ناموفق به کارهای مثبت هیچ اهمیتی نمی دهند و ممکن است ورزش کردن یا مطالعه در اولویت های آخر برای آنها قرار داشته باشد.

داشتن هدف در زندگی

شخصیت سالم از موقعیت کنونی خود مطلع است و می داند در کجا قرار دارد و باید چه کاری را انجام دهد. او دقیقا آگاه است که برای رسیدن به هدفش باید از چه مسیری برود. پیشنهاد می شود تا برای کسب اطلاعات بیشتر به کارگاه آموزش هدف گذاری مراجعه فرمایید.

شایان ذکر است که هدف مقصد نهایی انسان است و هرگز نمی توانیم داشتن و مالکیت را به عنوان هدف در نظر بگیریم. زیرا هدف باید قابل دسترس باشد و فرد بتواند با طی مراحل خاصی به آن دست پیدا کند.

از این رو اگر شما ندانید که در کجا قرار دارید و به کجا می خواهید بروید در بی هدفی هستید و هرگز نمی توانید به مقصد نهایی خود دست پیدا کنید. از این رو باید بدانیم که افراد دارای شخصیت سالم همواره برای خودشان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعیین می کنند و برای زندگی خودشان ارزش قائل هستند. بعد از رسیدن به هر یک از اهدافشان نیز به هدف بعدی فکر می کنند و تلاش خودشان را برای رسیدن به هر یک از اهدافشان بیشتر می کنند.

از این رو شخصیت سالم هنگامی که صبح از خواب بیدار می شود برای خودش هدف دارد و برای رسیدن به آن ها نیز بسیار تلاش می کند. شایان ذکر است که اگر شما برای رسیدن به اهداف تان هیچ تلاشی نمی کنید به احتمال زیاد معنای زندگی را از دست داده اید. به همین دلیل شما در ابتدا نیاز دارید تا برای زندگی خودتان یک معنا درست کنید تا از شر اضطراب و افسردگی رهایی یابید و به سمت هدفی که دارید حرکت نمایید.

به یاد داشته باشید که انسان بی هدف بسیار سرگردان است و نمی تواند از زندگی اش به خوبی لذت ببرد. پس نیاز است برای خودتان در زندگی اهدافی را مشخص کنید و برای رسیدن به هر یک از آنها به خوبی برنامه ریزی نمایید.

انتقاد پذیری

شخصیت سالم به این موضوع آگاهی دارد که وقتی می تواند از یک سیستم سالم برخوردار شود که آن را از زیر انتقادهای سازنده عبور دهد. به این معنا که از افراد متخصص آن کار مشورت بگیرید و بخواهد تا آنها از او انتقادهای سازنده ای بکنند.

شایان ذکر است که شخصیت سالم می داند تمام انسان ها دارای ارزش هستند و هرگز به خاطر آنکه فردی کار اشتباهی را انجام داده است تمام شخصیت وی را زیر سوال نمی برند. او می داند که هر کاری دلیلی دارد و اگر فلان شخص در این زمان کار اشتباهی انجام داده است نباید او را مورد قضاوت قرار داد. از این رو شخصیت سالم به ارزشمند بودن ذاتی تمام انسان ها باور دارد و می داند هیچ باور و اعتقادی از آن کسی نیست.

به عنوان مثال اگر شما از عقیده کسی انتقاد کنید به این معنا نیست که تمام شخصیت او را زیر سوال می برید. چرا که شما فقط یک رفتار یا یک عقیده فرد را مورد هدف قرار داده اید و هرگز این موضوع به این معنا نیست که تمام شخصیت فرد منفی و ناپسند است.

در این میان فرد سالم بسیار انتقاد پذیر است و اگر کار اشتباهی را انجام دهد که موجب شود دیگران از او انتقاد کنند هرگز ناراحت نمی شود. حتی اگر نیاز به عذرخواهی نیز باشد او این کار را انجام می دهد و هرگز فکر نمی کند که افراد ضعیف معذرت خواهی می کنند.

همچنین شایان ذکر است که شخصیت سالم خودش نیز به تمام باورها و عقایدی که نادرست است حمله می کند و آنها را به چالش می کشد. البته توجه داشته باشید که این کار به معنای از بین بردن احترام ها و نادیده گرفتن شخصیت ها نیست. او به آزادی فکر و اندیشه باور دارد و معتقد است که انسان سالم می تواند از هر موضوعی که بر خلاف عقیده اش باشد انتقاد کند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهد و به راحتی هر فکر و اندیشه ای را قبول نمی کند.

اهل چالش بودن

شخصیت سالم به چالش علاقه دارد و همواره برای هدفی که در زندگی برای خودش انتخاب می کند بسیار تلاش می کند. او در این مسیر به دنبال مراحلی است که به او کمک کند تا بتواند به هدفش برسد و حتی اگر کارهایی که باید انجام دهد بسیار چالش انگیز باشد اما باز او به مسیرش ادامه می دهد تا به هدفش برسد.

این در حالی است که انسان غیر سالم همواره به فکر کارهای آسان است و نمی خواهد برای رسیدن به هدفش هیچ تلاشی بکند. به یاد داشته باشید که اگر شما فرد راحت طلبی باشد و هرگز برای اهدافی که در زندگی دارید هیچ تلاشی نکنید باید بدانید که به زودی با مشکلات بسیاری روبرو می شود و زندگی برای شما بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

شایان ذکر است شخصیت سالم را شما به راحتی می توانید تشخیص دهید. یعنی اگر شما به شخص بگویید که برای زندگی ات برنامه داشته باش و تلاشت را بیشتر کن او همواره گله و شکایت می کند که این کار سخت است و او حوصله انجام کارها را ندارد. دلیل اصلی این موضوع آن است که آنها فقط به فکر راحتی و آرامش هستید و نمی خواهند با واقعیت های دنیا روبرو شوند.

پس باید اشاره شود که فرد دارای شخصیت سالم همواره اهل چالش است و برای رسیدن به اهدافی که در زندگی برای خودش تعیین کرده است مبارزه می کند.

در زمینه خوشبختی مطالعات بسیاری انجام شده است و تمام نتایج نشان می دهد که شما تنها از طریق هدف گذاری و مواجه شدن با چالش ها و مبارزه با مشکلات و تلاش بسیار می توانید به خوشبختی دست پیدا کنید. بنابراین اگر شما بتوانید از خودتان شخصیت جدید و تازه ای بسازید که اهل کار و تلاش باشد می توانید به احساس خوشبختی دست پیدا کنید.

اهل صداقت و راستگویی

همانطور که می دانیم بدترین صفتی که در تمام انسان ها می تواند وجود داشته باشد دروغگویی است. دلیل اصلی دروغ گفتن هم به آسیب هایی است که در دوران کودکی به فرد وارد شده است. از این رو فرد به دروغگویی عادت کرده است و هرگز نمی تواند به دیگران راست بگوید. گاهی اوقات نیز این صفت در بین افراد فراگیر می شود و در نتیجه دروغگویی به یک صفت اجتماعی تبدیل می شود و در جامعه به عنوان یک عادت به آن نگریسته می شود.

به یاد داشته باشید که انسان می تواند به هر موضوعی عادت کند و اگر به دروغگویی عادت کند هرگز نمی تواند به راحتی از شر آن خلاص شود. از این رو شما باید بدانید که بهترین راه برای نجات راستگویی و درستکاری است.

فرد دارای شخصیت سالم چگونه رفتار می کند؟

گاهی اوقات نیز چون دروغگویی در جامعه به عنوان یک ویژگی ارزشی شناخته می شود اگر فردی اهل صداقت و درستی باشد او را ساده لوح می دانند.

تمام این موارد بیان شد تا به این نتیجه برسیم که دروغگویی از ویژگی های افراد ناسالم است و فردی که دارای شخصیت سالم است همواره صداقت را در کلام و رفتارش رعایت می کند.

عشق ورزی و دوستی

فردی که گرفتار اختلال شخصیت است هرگز نمی تواند کسی را به درستی دوست بدارد. اما فرد دارای شخصیت سالم همواره به دیگران عشق می ورزد و سایر افراد را دوست دارد. بنابراین باید بدانیم که صرفا دوست داشتن اعضای خانواده و اقوام کافی نیست و اگر شما می خواهید از شخصیت سالمی برخوردار باشید نیاز است تا ویژگی دوست داشتن و عاشقانه رفتار کردن را در زندگی خودتان پیاده کنید.

شما باید دوستان نزدیک برای خودتان داشته باشید و بتوانید با آنها به راحتی برخورد کنید. دوست فردی است که شما با او بسیار راحت و خوشحال هستید و اگر برای چند روز او را نبینید دلتان برایش تنگ می شود. از این رو نمی توانیم صفت دوست را برای هر فردی که صرفا با او سلام و احوالپرسی می کنیم به کار ببریم.

در دوستی کسی به فکر اثبات خودش نیست و کسی بر دیگری برتری ندارد. صرفا افراد در کنار هم بسیار خوشحال و شاد هستند و دوستی بین آنها بی قید و شرط است. به یاد داشته باشید که از بین تمام جمعیت چند میلیاردی دنیا شما صرفا به ۵ الی ۶ دوست صمیمی نیاز دارید و در کنارش باید با یک نفر به عنوان همسر زندگی کنید و به یکدیگر عشق بورزید.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با تمام ابعاد مختلف شخصیت سالم آشنا شدیم و فهمیدیم که فردی که دارای شخصیت سالمی است چگونه رفتار می کند. نیاز است تا بدانیم که چگونه می توانیم سالم زندگی کنیم و اگر نیاز به تغییری در زندگی داریم حتما باید آن را انجام دهیم.

دسته‌بندی‌ها