روش های افزایش رضایت شغلی و رفعی مشکلات مربوط به محیط کار

روش های افزایش رضایت شغلی و رفعی مشکلات مربوط به محیط کار

آرامش در محیط کار و راضی بودن از شغلی که آن را انجام می دهیم بسیار مهم است و می تواند تاثیر مهمی بر سلامت روان ما بگذارد، به دلیل اهمیت رضایت شغلی ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از موضوعات جالب و پر طرفدار با عنوان روش های افزایش رضایت شغلی و رفعی مشکلات مربوط به محیط کار را در اختیار شما مخاطبین همراه برنا اندیشان قرار دهیم، پس اگر شما هم به مباحث روانشناسی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله روش های افزایش رضایت شغلی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا بتوانید اطلاعات مفیدی در مورد رفع نارضایتی شغلی به دست آورید.

روش های افزایش رضایت شغلی و رفعی مشکلات مربوط به محیط کار

با افزایش رضایت شغلی می توانید بسیاری از مشکلاتی که در رابطه با کار و محیط کار دارید را کنترل کرده و همواره از کارتان لذت ببرید و همچنین زندگی آرامی را تجربه خواهید کرد.

چگونه با شغلی که از آن متنفر هستید کنار بیایید؟

در حالی که همه با فکر روزهای شنبه احساس سرگیجه یا عصبانیت می کنند گاهی اوقات این احساس می تواند تشدید شود و بسیار فراگیر شود. اگر روزهای “من از کارم متنفرم” بیش از حد زیاد است شما تنها نیستید. اما این بدان معنا نیست که شما باید آن احساس ترس را که حتی با فکر رفتن به محل کار همراه است بپذیرید. شما مجبور نیستید در شغلی که از آن متنفر هستید بمانید و حتی ممکن است مجبور نباشید شغل خود را تغییر دهید تا در شغلی که واقعاً نمی توانید تحمل کنید دست از کار بکشید. مراحل زیر ممکن است به شما کمک کند رضایت بیشتری از شغل فعلی خود بیابید.

علت نارضایتی شغلی خود را مشخص کنید

ابتدا سعی کنید درک بهتری از احساس “من از کارم متنفرم” پیدا کنید. افراد مختلف چیزهای متفاوتی را در مورد شغل خود پیدا می کنند اما اغلب آنچه را که مردم بیشتر از کارشان نمی پسندند با مسائلی که باعث فرسودگی شغلی می شود همپوشانی دارد.پیشنهاد می شود تا مقاله روش های درمان فرسودگی شغلی را مطالعه نمایید.

شغل خود را دوست بداریم

آموزش افزایش رضایت شغلی

عدم تطابق مهارتها

اگر بیش از حد واجد شرایط هستید ممکن است احساس کسالت کنید. اگر انتظارات از شما بیش از حد بالا باشد ممکن است احساس شکست کنید. در هر صورت این احساسات می توانند استرس قابل توجهی برایتان ایجاد کنند.

کنترل پایین

مردم باید احساس کنند که به طور کلی بر زندگی خود کنترل دارند و این مطمئناً در مورد مشاغل نیز صدق می کند. اگر احساس می کنید نمی توانید کنترل کنید چه اتفاقی برای شما می افتد ممکن است برایتان استرس زا باشد. داشتن حتی یک کنترل کوچک می تواند احساس شما را در مورد عوامل استرس زای معمولی و روزمره تغییر دهد.

فشار بالا

اگر اشتباه کنید عواقب سنگینی دارد؟ مردم اغلب تصور می کنند که ساعات کار طولانی عامل اصلی فرسودگی شغلی است اما کار در محیط هایی که فشار بالایی بر فرد وارد می کند می تواند استرس را افزایش دهد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل مشاوره شغلی


شناخت پایین

آیا به خاطر دستاوردهای خود شناخته شده اید؟ آیا برای کار سخت خود پاداش کافی دریافت می کنید؟ اگر نه ، معمولاً حفظ انگیزه دچار مشکل می شود. همه ما باید احساس کنیم که کار ما مهم است.

چگونه با نارضایتی برخورد کنیم؟

گاهی اوقات بهترین راه حل به سادگی یافتن شغل جدید است. اما ترک شغل ممکن است بهترین گزینه شما نباشد حداقل نه فوراً. این که آیا هدف شما این است که در شغل خود به مدت طولانی بمانید یا فقط به اندازه کافی برای یافتن شغل دیگر ، تلاش برای کاهش استرس و افزایش رضایت کلی شما می تواند راهگشا باشد.

با نقاط قوت خود بازی کنید

برای لذت بردن از شغل خود باید فقط به میزان مناسب نه زیاد و نه خیلی کم به چالش کشیده شوید. علاوه بر این ، بهتر است در زمینه هایی که قوی هستید و طبیعتاً در آنها برتری دارید به چالش کشیده شوید. با کارفرمای خود در مورد تعدیل مسئولیت های خود مطابق با نقاط قوت خود صحبت کنید. پیشنهاد دهید که چالش های جدیدی را در پیش بگیرید که می تواند به شرکت کمک کند کارهایی که شما به طور طبیعی از آنها لذت می برید و خوب انجام می دهید و ببینید آیا بخش هایی که بیش از حد استرس زا هستند ممکن است توسط شخص دیگری که در آن زمینه برتری دارد بهتر مدیریت شود.

چگونه شغل خود را دوست داشته باشیم؟

روش های افزایش رضایت شغلی

کمی فکر کنید که چه چیزی می تواند شغل شما را بهتر کند و ببینید آیا می توانید از مدیر خود اجازه بگیرید تا وضعیت کار و مسئولیت های خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید در حالی که ممکن است به هر چیزی که می خواهید نرسید اما بدترین چیزی که می توانند بگویند این است که به شما نه بگوید.

برای کسب پاداش تجربیات به فراسوی دفترو کار نگاه کنید

اگر به نظر نمی رسد چیزی را در محل کار پیدا کنید که به شما احساس رضایت و آرامش می دهد برای تفریح به بیرون از دفتر مراجعه کنید. یک کار داوطلبانه انجام دهید ، در یک دوره آموزشی با یک دوست ثبت نام کنید یا برخی از سفرهای آخر هفته را برنامه ریزی کنید تا از دوستانی که به طور معمول نمی توانید آنها را ببینید ملاقات کنید. به یاد داشته باشید چیزهای بیشتری در زندگی وجود دارد که می توانید از آن ها لذت ببرید و نباید فکر کنید که تمام زندگیتان در کارتان خلاصه شده است.

روزتان را در جهت درست شروع کنید

یک برنامه صبحگاهی آگاهانه می تواند برای شروع روز تعطیل معجزه کند. تمام تلاش خود را بکنید تا قبل از شروع روز با یک تمرین یا فعالیتی که منتظر آن هستید ، یک شب خوب بخوابید. کمی صبح را فقط برای خود اختصاص دهید. آیا بعد از بلند شدن از رختخواب از خواندن اخبار لذت می برید؟ آیا مدیتیشن 10 دقیقه ای به شما آرامش می دهد تا روز خود را آغاز کنید؟ یا شاید گوش دادن به یک پادکست خوب در حین رفت و آمد به شما کمک کند با ترس کمتری وارد محل کارتان شوید.

پاداش ها را به خاطر بسپارید

وقتی همه چیز سخت می شود به خودتان یادآوری کنید که چرا در ابتدا این کار را انجام می دهید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید پاداشهایی را که در کار خود پیدا کرده اید یا استفاده می کنید به خاطر بسپارید. اگر روزهای سختی را سپری می کنید ببینید آیا می توانید چند پاداش اضافی برای خود اضافه کنید در پایان روز به عنوان پاداش برای کار سخت ، به خودتان یک خوراکی بدهید. پاداش می تواند به سادگی پذیرفتن غذای مورد علاقه شما باشد تا بتوانید برای انجام کاری که برای گذراندن یک عصر با دوستان خود از آن لذت می برید وقت بگذارید.

با خودتان صحبت نمایید

اگر تشخیص داده اید که زمان جستجوی شغل جدید فرا رسیده است به خود یادآوری کنید که وضعیت کاری فعلی شما موقتی است. تمام تلاش خود را بکنید تا هرگونه افکار منفی را با صحبت شخصی مثبت جایگزین کنید. گاهی فقط یک تغییر ساده در نحوه صحبت با خود در مورد عوامل استرس زا در زندگی می تواند تا حد زیادی بر احساس شما تأثیر بگذارد.

درباره آن بخندید

یافتن طنز در موقعیت شما می تواند عوامل استرس زا را به تسکین دهنده استرس تبدیل کند یا حداقل می تواند قدرت تحریک کننده استرس را از آنها سلب کند. در حالی که مسکن های سریع استرس می توانند اولین خط دفاعی عالی در برابر اثرات استرس مزمن باشند. آنها می توانند به شما در خاموش کردن واکنش استرس بدن کمک کنند و به شما این امکان را می دهند که از مکانی آرام و با آرامش بیشتر با کار خود روبرو شوید. حفظ حس شوخ طبعی و خندیدن می تواند به شما در رفع استرس و سالم ماندن کمک کند.

خنده سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول ، اپی نفرین (آدرنالین) ، دوپامین و هورمون رشد را کاهش می دهد و سطح هورمون های تقویت کننده سلامت مانند اندورفین را افزایش می دهد. خنده همچنین تعداد سلولهای تولید کننده آنتی بادی را که برای ما کار می کند افزایش می دهد و اثربخشی سلول های T را افزایش می دهد، همه اینها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. خنده همچنین افراد را به هم متصل می کند و حمایت اجتماعی برای تسکین استرس مفید است. بنابراین با دوستان خود به یک فیلم خنده دار یا یک باشگاه کمدی بروید ، یک برنامه تلویزیونی طنز آمیز را تماشا کنید یا یک شب بازی را با دوستانی برنامه ریزی کنید که عملاً تضمین کننده خنده شما هستند.

مدیریت استرس را تمرین کنید

اگر بتوانید استرس عمومی را از بین ببرید به احتمال زیاد تحت فشارهای استرس زای خاصی در کار خود قرار نخواهید گرفت. تصمیم بگیرید که نوعی از ورزش را که دوست دارید پیدا کنید ، خواه دوچرخه سواری در شهر با دوستان یا اسب سواری و یا اسکیت روی یخ. (نه ، لازم نیست در سالن بدنسازی به دوچرخه ورزشی خسته کننده متوسل شوید تا از مزایای ورزش برای تسکین استرس استفاده کنید!) نحوه مدیتیشن را بیاموزید و این کار را به طور منظم انجام دهید. برنامه های متنوعی وجود دارد که می توانید بر روی تلفن خود قرار دهید و انجام مدیتیشن را حتی ساده تر می کند. تمرین تنفس عمیق را یاد بگیرید که می توانید درست روی میز خود هنگامی که احساس می کنید مانند یک توپ استرس بزرگ هستید انجام دهید.

دریافت پشتیبانی

مطمئن باشید که در زندگی خود از حمایت برخوردار هستید. ببینید آیا می توانید یک شبکه حمایتی از همکاران را برای متقاعد کردن و تبریک گفتن به یکدیگر به خاطر آزمایش ها و پیروزی های شغل سازماندهی کنید. یا در خارج از محل کار بین دوستان خود گروهی ایجاد کنید. این گروه ها می توانند برای روحیه شما معجزه کنند!

از قبل تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این گروهها اطلاعاتی باشند در این صورت شما می خواهید در هر جلسه یک سخنران یا به سادگی یک انجمن را برای به اشتراک گذاری تجربیات میزبانی کنید.

سرانجام اگر احساس می کنید بیش از حد احساس فشار می کنید و نمی توانید با آن کنار بیایید با یک حرفه ای صحبت کنید نیازی نیست که به تنهایی از عهده شرایط سخت برآیید.