ترک قمار بازی و درمان اعتیاد به قمار

ترک قمار بازی و درمان اعتیاد به قمار

ترک قمار از جمله مواردی است که خیلی از افراد به دنبال آن هستند و همواره تلاش می کنند تا بتوانند از شر قمار و آسیب های آن در امان بمانند. باید اشاره شود که در ابتدا ممکن است قمار کردن یک عمل سرگرم کننده به نظر برسد ولی در بلند مدت آسیب های فراوانی با خود به همراه دارد. به طوری که بعد از مدتی متوجه می شوید به قمار کردن عادت کرده اید و نوعی وسواس در شما ایجاد شده است.

در ابتدای کار قمار به این صورت عمل می کند که روابط مالی اش به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. یعنی فرد کارهایی را انجام می دهد که حتی فکرش را هم نمی کرد که ممکن است یک زمان چنین کاری را انجام دهد. مثلا وقتی فرد در قمار شرکت می کند و بخشی از مالش را از دست می دهد برای ادامه کار به سمت قرض گرفتن می رود که همین مورد باعث می شود تا بدهی های او افزایش یابد و گاهی اوقات برای جبران این بدهی ها به سمت سرقت نیز برود.

نکته بسیار خوبی که در این خصوص وجود دارد مربوط به ترک قمار می باشد که در این زمینه بسیاری از افراد توانسته اند بر این اعتیاد غلبه کنند و اگر شما نیز گرفتار قمار هستید در این مقاله با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل روش های ترک قمار را بیان کنیم.

راهنمای مطالعه مقاله نمایش

آشنایی با اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار مربوط به اختلال کنترل تکانه است، به این صورت که فرد توانایی مدیریت و کنترل تکانه خویش را نداشته و به سمت این اعتیاد رفتاری کشیده می شود. اعتیاد به قمار تحت نام های قمار اجباری یا اختلال قمار نیز شناخته میشود. به یاد داشته باشید که اگر قمار بازی در فرد به صورت اجباری باشد فرد توانایی کنترل تکانه خویش را نداشته و در بسیاری مواقع مشکلات و آسیب های فراوانی برای فرد و اطرافیانش ایجاد می کند. همچنین پیشنهاد می شود مقاله ترک گل را بخوانید.

با این که قمار کردن برای فرد مشکلات بسیاری ایجاد کرده و زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است باز هم آن را انجام می دهد و نمی تواند آن را کنترل کند. به طوری که تمام افراد قمار باز با این که می دانند احتمال بردن در یک بازی برایشان بسیار کم است ولی باز هم وارد آن قمار می شوند.

بنابراین اعتیاد به قمار یعنی نوعی رفتار غیر قابل کنترل که به موجب آن زندگی فرد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. یعنی فرد تمام زندگی اش را صرف انجام قمار می کند و با این که ضررهای مالی زیادی را تجربه می کند ولی باز هم از آن عبرت نمی گیرد و پول های بیشتری را صرف قمار می کند و در چرخه اعتیاد به قمار گرفتار می گردد.

قمار کردن چه آسیب هایی با همراه دارد؟

اگر چنین نشانه هایی در شما وجود دارد و شما نمی توانید تکانه خودتان را کنترل کنید به این معناست که گرفتار اعتیاد به قمار هستید و باید برای ترک قمار اقدام نمایید.

نشانه های اعتیاد به قمار

در برخی اوقات اعتیاد به قمار نوعی بیماری پنهان است، چرا که مانند سایر اعتیادها دارای نشانه و علامت مشخصی نیست. حتی افرادی که به قمار بازی اعتیاد شدید دارند باز هم مشکل خود را انکار می کنند و به گونه ای خود را نشان می دهند که گویی قماربازی هیچ آسیبی به آن ها نمی زند.

قمار کردن به صورت پنهانی

برخی افراد به صورت پنهانی دست به انجام قمار می زنند. به این صورت که خودشان را فریب می دهند و با خود می گویند قمار کردن هیچ آسیبی به آنها وارد نمی کند و در این باره با کسی صحبت نمی کنند و در این خصوص دروغ می گویند که هرگز قمار نمی کنند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل آسیب شناسی روانی


یا گاهی اوقات با خود می گویند که کسی از قمار کردن شان خبر نداشته باشد تا آن ها با یک برد بزرگ دیگران را شگفت زده کنند. این حالات نشان می دهد که فرد گرفتار اعتیاد به قمار است و با این که کارهایش را به صورت پنهانی انجام می دهد ولی باز هم به قمار کردن اعتیاد دارد.

قمار کنترل نشده

زمانی که فرد وارد قمار کردن می شود به مرحله ای می رسد که دیگر هیچ کاری در اختیار و اراده او نیست و به همین دلیل نمی توانید بسیاری از کارها را به خوبی انجام دهد. یعنی اگر یک قمار را آغاز کرد دیگر نمی تواند از آن خارج شود و با این که تمام زندگی اش را در قمار از دست داده است ولی باز هم به آن ادامه می دهد. به یاد داشته باشید که قمار کردن نوعی اعتیاد است و موجب می شود تا فرد گرفتار دور باطل شود به شکلی که ترک آن برایش بسیار دشوار می شود.

به عنوان مثال وقتی فرد وارد قمار بازی می شود و مبلغی را از دست می دهد تلاش می کند تا در ادامه پول از دست رفته را بازگرداند و همین موضوع باعث می شود تا قمار کردن ادامه یابد. حتی اگر فرد در روند بازی مبلغ زیادی پول را برنده شود باز هم به قمار کردن ادامه می دهد تا پول بیشتری به دست آورد و این گونه فرد گرفتار قمار می شود و توانایی خروج از آن را ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله رابطه اضطراب و اعتیاد را بخوانید.

فردی که گرفتار اعتیاد به قمار است دست به هر کاری می زند تا بتواند کارش را انجام دهد. به عنوان نمونه اگر وارد یک قمار شود که تمام پولش را از دست بدهد به سراغ قرض رفتن می رود و اگر راه دیگری وجود نداشته باشد ممکن است دست به دزدی هم بزند.

نگرانی خانواده و دیگران

اگر فردی معتاد به قمار بود به راحتی نمی تواند آن را ترک کند مگر آنکه مشکل خودش را بپذیرد و قبول کند که به قمار کردن اعتیاد دارد. بنابراین تا زمانی که شخص مشکل قمار کردن خویش را انکار کند کماکان معتاد به قمار می ماند.

در چنین شرایطی خانواده فرد و دوستانش به شدت نگران او می شوند و در صدد کمک بر می آیند. اما چون فرد معتاد به قمار دارای غرور کاذب می باشد هرگز آن کمک ها را قبول نمی کند و در فکر خود بر این باور است که کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف است. حتی برخی از افراد دارای سن بالا که به قمار کردن اعتیاد دارند بر روی اموال و پول های پس انداز خود قمار می کنند و همین کار موجب می شود تا فرزندانشان مدام او را سرزنش کنند.

عناصر اصلی برای ترک قمار

برای آن که اعتیاد به قمار را ترک کنیم لازم است عناصر اصلی اش را در کنار هم قرار دهیم و به جای آن عنصرهای بیمارگونه کارهای سالم و مثبت را جایگزین نماییم.

تصمیم به کار

فردی که قمار می کند در ابتدا تصمیم به انجام کار را می گیرد و در نتیجه اقدام قمار می کند. اگر شما می خواهید کاری را ترک کنید لازم است تصمیم به ترک آن را بگیرید.


پیشنهاد ویژه : پکبج آموزش غلبه بر وسوسه


بنابراین اولین قدم برای ترک قمار تصمیم به ترک آن است و این کار بسیار سخت و دشوار است ولی شدنی است و فقط شما باید قدم اول را بردارید تا ادامه کار به خوبی پیش برود. حتی اگر در این مسیر دچار مشکل شدید و این کار برایتان سخت بود می توانید از یک متخصص و مشاور کمک بگیرید.

پول کافی

یکی از عناصر تشکیل دهنده قمار داشتن پول است و تا زمانی که هیچ پولی وجود نداشته باشد فرد نمی توانید اقدام به قمار کند.

در چنین شرایطی لازم است تا مدیریت حساب ها و کارت های بانکی خودتان را به فردی مطمئن بدهید تا او این کار را برایتان انجام دهد و اجازه ندهد که پول هایتان را برای قمار به باد دهید. پس اگر می خواهید قمار را کنار بگذارید فقط به اندازه خرج خودتان پول در کارت بانکی داشته باشید.

بیکاری

از عناصر دیگری که منجر به انجام قمار می شود داشتن وقت و زمان است. اگر فرد هیچ شغل و کاری نداشته باشد بدون شک دست به کارهایی می زند که منجر به آسیب می شود. قمار یکی از آسیب هایی است که از دل بیکاری زاییده می شود.

به همین دلیل لازم است تا وقت خودتان را با انجام یک کار پر کنید و یا برای خودتان سرگرمی مفرحی داشته باشید که بتوانید تمام وقتتان را با آن بگذرانید. با انجام این کار هیچ وقت اضافه ای باقی نمی ماند که شما بخواهید آن را صرف قمار کردن کنید.

بازی کردن

عنصر چهارم قمار کردن بازی است و زمانی که شما در محیط هایی قرار می گیرید که شما را وسوسه به انجام قمار می کند بدون شک دست به انجام آن خواهید زد و قطعا نمی توانید جلوی خودتان را به راحتی بگیرید.

در نظر داشته باشید که در محیط های آنلاین نیز امکان قمار وجود دارد و به همین خاطر لازم است تا نرم افزارهایی که شما را به سمت انجام قمار می برد می توانید یکی از عناصر اصلی اقدام به قمار باشد. به همین دلیل لازم است تا آن بازی ها و نرم افزار ها را از روی تلفن همراه خودتان حذف کنید.

رابطه قمار بازی با اختلالات خلقی

تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد به قمار با اختلالات خلقی در ارتباط است و افرادی که به سمت قمار می روند از مشکلاتی مانند مصرف مواد، استرس، اضطراب، اختلال دو قطبی و بیش فعالی نیز رنج می برند.

از این رو لازم است برای درمان کامل اعتیاد به قمار حتما به زمینه های دیگر نیز توجه نمایید. در ابتدای ترک اعتیاد ممکن است راه برایتان دشوار به نظر برسد ولی لازم است بدانید که دنیا به پایان نرسیده و شما می توانید مجدد زندگی نو و تازه ای را برای خودتان آغاز کنید.

تمایل به قمار

چون قمار کردن نوعی اعتیاد به حساب می آید، افرادی که اعتیاد به قمار دارند زمانی که اقدام به ترک آن می کنند بعد از مدتی تمایل به انجام آن دارند و میخواهند مجدد قمار کردن را شروع کنند. بنابراین لازم است تا در این باره آگاه باشید و بدانید که این شرایط عادی است و شما باید به ادامه ترک قمار ادامه دهید.

اگر شما هر بار بتوانید بر عادت منفی قمار کردن غلبه کنید قدرت بیشتری به دست می آورید و در نتیجه کنترل بیشتری بر روی رفتارتان خواهید داشت. به دنبال این قدرت شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می شوید و در نتیجه ترک قمار برایتان بسیار آسان خواهد دو دیگر میل به انجام آن در شما ایجاد نمی شود.

البته به یاد داشته باشید که چون شما به قمار کردن اعتیاد داشته اید باید رفتن به محیط هایی که به عنوان محرک شناخته می شوند را برای خودتان محدود کنید تا دیگر مشکلی برایتان ایجاد نشود.

مقابله با وسوسه ها برای ترک قمار

افرادی که به قمار کردن اعتیاد دارند طبیعی است که محیط های قمار را دوست داشته باشند. ولی به یاد داشته باشید که اگر شما تصمیم به ترک قمار گرفته اید باید از چنین محیط هایی دوری کنید و به جای آن به سمت انتخاب های سالم قدم بردارید. یعنی کارهای سالم را در زندگی انتخاب کرده و از سیستم حمایتی خوبی نیز بهره ببرید.

آشنایی با نشانه های قمار بازی و اعتیاد به قمار

نکته بسیار مهمی که لازم است به یاد داشته باشید این است که در زمان ترک قمار از انزوا و تنهایی دوری کنید. چرا که اگر دچار وسوسه شدید که به سمت قمار کردن بروید لازم است روابط اجتماعی تان را تقویت کنید و در چنین زمانهایی از حمایت اطرافیان استفاده نمایید.

به تعویق انداختن قمار

اگر وسوسه انجام قمار در شما ایجاد شد لازم است آن را به تاخیر بیندازید. به این صورت که به خود بگویید ۲ ساعت دیگر قمار را انجام می دهم و زمانی که به ۲ ساعت رسیدید باز به خود بگویید که ۱۰ ساعت دیگر انجام می دهم و همین طور انجام قمار را به تعویق بیندازید تا حس تمایل شما به قمار تضعیف شود.

به سرانجام کار توجه کنید

قمار بازی موجب می شود تا تمام مال و اموال خودتان را به باد بدهید و در نتیجه در مقابل دیگر کوچک شوید. به این صورت که هر زمان پول هایتان را در قمار از دست میدهید نزد خانواده تان شرمنده می شوید. به همین دلیل لازم است تا کاری جدید را انتخاب کنید و پول تان را خرج کارهای بهتری مانند یادگیری یا ورزش کنید.

پذیرش اشتباهات

اگر مقاومت در برابر وسوسه برایتان سخت است اصلا به خودتان سخت نگیرید و سعی نکنید خودتان را ضعیف جلوه دهید. چرا که غلبه بر هر نوع اعتیاد سخت است و ممکن است در هر فردی لغزش ایجاد شود. به همین دلیل لازم است تا اشتباهات خودتان را بپذیرید و از آن درس بگیرید.

ترک قمار به کمک روش های درمانی

چون قمار کردن یک نوع اعتیاد است لازم است تا برای درمان و ترک آن از یک کمک حرفه ای استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از فرد متخصص برای ترک قمار هرگز به معنای ضعیف بودن نیست.

نکته مهم دیگری که لازم است به آن توجه داشته باشی این است که هر فردی شرایط خاص و منحصر به فرد خودش را دارد و لازم است مشاور با توجه به شرایط او برایش نسخه خاصی را تجویز کند. البته منظور از نسخه دارو نیست بلکه به این معناست که هر فردی باید طبق برنامه خاصی ترک قمار را انجام دهد.

برنامه های توانبخشی ترک قمار

این نوع برنامه ها ویژه افرادی است که اعتیاد شدیدی به قمار کردن دارند و اگر از آنها حمایت شبانه روزی صورت نگیرد دچار آسیب فراوان می شوند.

تغییر شرایط محیطی برای ترک قمار

همانطور که گفته شد اعتیاد به قمار کردن نیازمند درمان است و مانند سایر مشکلات و اختلالات روانی دیگر مسیر درمانی خاصی دارد. به عنوان مثال همان گونه که برای درمان اختلال وسواس یا افسردگی به روانشناس مراجعه می کنید برای ترک قمار نیز باید به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که اغلب افرادی که گرفتار اعتیاد به قمار هستند از اختلال دوقطبی هم رنج می برند.

به همین دلیل لازم است تا در ابتدا مشکل خلقی فرد درمان شود تا به صورت خودکار اعتیاد به قمار در فرد نیز از بین برود. بنابراین در نظر داشته باشید که روانشناس باید بسیار متخصص و خبره باشد که بتواند اختلال های همراه قمار را به درستی تشخیص دهد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

همان طور که می دانید درمان شناختی رفتاری که به آن سی بی تی هم گفته می شود بر روی افکار ناسالم افراد کار می کند. یعنی در اعتیاد به قمار فرد دچار خطاهای شناختی متعددی می شود که درمان شناختی رفتاری آن ها را شناسایی می کند و در نتیجه با زیر سوال بردن آن ها کاری می کند که فرد به صورت منطقی به رویدادهای پیرامون خویش نگاه کند.

در این روش درمان شما یاد می گیرید که در مقابل مشکلات زندگی مقاومت کنید و به گونه ای درمانگر خودتان می شوید. همچنین روش درمان شناختی رفتاری این قابلیت را دارد که مشکلات زناشویی، روابط کاری و سایر موارد مربوط به زندگی فرد را پوشش دهد و اگر این بخش های مشکلی وجود داشته باشد نیز درمان می شود.

استفاده از خودیاری برای ترک قمار

همانطور که اشاره شد قدم اول برای ترک قمار قبول و پذیرش اعتیاد به قمار است. این امر موجب می شود تا به قدرت و شجاعت دست یابید و در نتیجه فرایند درمان اعتیاد آغاز می شود.

اگر شما گرفتار اعتیاد به قمار هستید و در این زمینه آسیب های زیادی خوره اید نباید ناامید شوید و بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و می توانید به کمک خود و اطرافیان بر مشکل قمار بازی پیروز شوید.

در نظر داشته باشید که افراد بسیاری در دنیا وجود داشته اند که برای مدتی طولانی به قمار بازی پرداخته اند و به همین دلیل زندگی شان به نابودی کشیده شده است ولی با اراده قوی و تصمیم به ترک توانسته اند بر آن غلبه کنند و به زندگی خویش بازگردند.

از بین بردن احساسات نامطلوب

شما باید بدانید که در چه زمانی به سمت قمار می روید. مثلا آیا در زمان های تنهایی چنین کاری را انجام می دهید یا بعد از یک روز پر مشغله که تنش های زیادی در شما ایجاد شده است؟ چرا که ممکن است از قمار بازی به عنوان یک راه تسکین استفاده کنید. به همین دلیل شما می توانید برای رسیدن به آرامش از روش های سالم استفاده کنید. به عنوان مثال اگر استرس دارید نباید به سراغ سیگار یا قمار بازی بروید بلکه می توانید از ورزش یا روابط اجتماعی بهره ببرید.

تقویت سیستم حمایت از خود

در فرایند ترک قمار نباید تنها باشید و حتما باید از اطرافیان خود نیز کمک بگیرید. چرا که هیچ فردی در دنیا نمی تواند بگوید که به کسی احتیاج ندارد. شما باید برای خودتان دوستان خوب و سالمی انتخاب کنید که در زمان های سخت در کنارتان باشند تا بتوانید با مشکلات مقابله کنید. بنابراین شما باید از روش های سالم مانند مطالعه، ورزش و گفتگو با دوستان استفاده کنید تا به راحتی بتوانید قمار بازی را کنار بگذارید.

استفاده از گروه های پشتیبانی

تمام اعتیاد ها برای خودشان گروه های گمنام دارند که برای قمار بازی نیز تحت عنوان گروه قماربازان گمنام شناخته می شود. در این گروها با استفاده از روش ۱۲ مرحله به ترک اعتیاد می پردازند. شما می توانید وارد چنین گروه هایی شوید و از تجربه افرادی که در آن شرکت می کنند استفاده کنید.

درمان اختلالات خلقی

همانطور که گفته شد همراه با قماربازی سایر اختلالات نیز وجود دارد که مهمترین آنها اختلال دوقطبی است. در این باره لازم است شما به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید تا چنین اختلالاتی را درمان کنید.

انتخاب جایگزین های سالم

برای رسیدن به نتیجه در فرایند ترک قمار باید تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید. به عنوان مثال به جای رفتن به مکان هایی که شما را وسوسه به انجام قمار می کند به باشگاه ورزشی بروید و ورزش کنید. یا برای خودتان یک دوچرخه بخرید و هر روز به دوچرخه سواری بپردازید.

همچنین لازم است خجالت و کمرویی را کنار بگذارید و با افراد جدید و سالمی دوست شوید که برایتان مفید باشند. این کار موجب می شود تا دچار تنهایی و انزوا نشوید.

به یاد داشته باشید که به صورت مداوم به مشکلات و ناراحتی های زندگی فکر نکنید. بلکه بهتر است به دنبال راه حل باشید و از این طریق بر احساسات منفی غلبه کنید.

باورهای غلط راجع به اعتیاد به قمار

در رابطه با کارهای آسیب زا همواره باورهای غلطی وجود دارد که لازم است هر یک از آنها را بررسی کنید و تمامی آن ها را زیر سوال ببرید. یعنی اگر فردی می گوید قمار بازی خوب است باید بدانیم که این جمله کاملا غلط است.

اراده ضعیف و قمار بازی

واقعیت این است که قمار بازی موجب می شود تا تمام جنبه های زندگی شما تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین دلیل کسی نمی تواند به شما بگوید که شما به دلیل ضعف اراده به سراغ قمار بازی می روید. چرا که افراد با اراده قوی نیز ممکن است به سمت قماربازی بروند.

سرزنش دیگران

فردی که قمار باز است خودش مسئول تمام رفتارهایش است و اگر کاری را انجام می دهد نباید دیگران را سرزنش کند. چرا که این کار صرفا منطقی جلوه دادن کار نادرست خودش است.

نکاتی برای افرادی که همسرشان قمار باز است

افرادی که همسر آنها به قمار اعتیاد دارند همواره تحت آسیب هستند. چرا که آنها قصد دارند به همسرشان کمک کنند که اعتیاد را کنار بگذارند و حتی فشارهای روانی زیادی نیز بر آن وارد شده است و به همین دلیل از کمک کردن به همسرشان ناامید گشته اند.

افرادی که اعتیاد شدید به قماربازی دارند برای خود و خانواده شان مشکل ایجاد می کنند. به این شکل که تمام مال و اموال را از بین می بردند و دست به گرفتن وام می زنند و بدهی های زیادی را به بار می آورند که نمی توانند آن را پرداخت کنند. در چنین شرایطی لازم است خیلی سریع برای درمان اقدام شود.

آموزش درمان ترک قمار و درمان اعتیاد به قمار

نکته مهمی که باید بدانیم آن است که در آخر تنها فردی که می تواند در این زمینه کمک کند فقط خود فرد است که در ابتدا باید مشکل خودش را بپذیرد و برای درمان آن اقدام نماید. بنابراین حتی اگر بهترین فرد با شما زندگی کند صرفا می تواند برای شما نقش حامی را داشته باشد و در زمینه ترک صرفا خودتان هستید که می توانید نقش اصلی را ایفا کنید.

ترک قمار از طریق کمک به خود

اگر شما گرفتار اعتیاد به قمار هستید باید بدانید که لازم است به خودتان روحیه دهید و همواره مثبت باشید. شما اجازه ندارید خودتان یا اطرافیان تان را به خاطر قمار بازی سرزنش کنید. چرا که سرزنش کردن نه تنها هیچ کمکی به شما نمی کند بلکه صرفا افکار پوچ و منفی را ایجاد می کند و شما به دنبال رهایی از آن مجدد به سمت تکرار قمار بازی می روید. به یاد داشته باشید که برای ترک قمار تنها نیستید و نباید احساس شرم کنید.

توجه به سلامت روان برای ترک قمار

با خودتان صادق باشید و از حمایت اطرافیان استفاده کنید و کمک گرفتن به معنای ضعف شما نیست. شما می توانید از گروه های حمایتی قماربازان گمنام استفاده کنید تا از تجربیات آنها برای ترک قمار بهره ببرید.

تهدید به خودکشی را جدی بگیرید

افرادی که گرفتار قماربازی اجباری هستید زمانی که تحت فشار شدید قرار می گیرند ممکن است تصمیم بگیرند که خودشان را بکشند. این موضوع بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

توجه به امور مالی خانواده

اگر در خانواده فردی قمار باز وجود دارد شما باید مسئولیت امور اقتصادی و مالی زندگی را بر عهده بگیرید. این کار موجب می شود تا فرد نتواند پول بیشتری از دست بدهد و در نتیجه مسیر زندگی اش تغییر پیدا می کند.

توجه به نبایدهای ترک قمار

  • هرگز خونسردی تان را از دست ندهید.
  • پند و موعظه نکنید.
  • شروع به سخنرانی نکنید و سعی نکنید به او اولتیماتوم بدهید.
  • ویژگی های مثبت فرد معتاد را نادیده نگیرید.
  • همکاری با شریک زندگیتان که گرفتار قمار بازی است را قطع نکنید.
  • انتظار نداشته باشید خیلی سریع همسرتان به مسیر اصلی زندگی بازگردد.
  • بر روی مشکلات همسرتان سرپوش قرار ندهید و مدام شرایط را توجیه نکنید.

نتیجه گیری

اعتیاد به قمار بسیار موضوع مهمی است و امروزه با توجه به گسترش روزافزون سایت های شرط بندی افراد بسیاری گرفتار آن می شوند. از این رو لازم است تا هر چه سریع تر برای ترک قمار اقدام کنید تا گرفتار مشکلات دیگری نشوید.

دسته‌بندی‌ها