سکس چت چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان سکس چت و آسیب های رابطه مجازی

یکی از شکل هایی که با پیشرفت تکنولوژی رواج زیادی یافته رابطه جنسی مجازی است که سکس چت هم یکی از انواع آن است. این سبک از رابطه دارای شکل های گوناگونی است و افراد از ابزارها و وسایل مختلفی برای آن استفاده می کنند.

به دلیل اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم تا در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای تحت عنوان درمان سکس چت و آسیب های رابطه مجازی را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و آسیب شناسی قرار دهیم تا بتوانید به صورت جامع با مشکلات آن آشنا شوید و با نگاهی علمی به درمان این موضوع بپردازید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل به سوال هایی مانند سکس چت چیست؟ و چه تاثیراتی بر روی انسان می گذارد پاسخ دهیم. در بخش کارگاه های روانشناسی می توانید به بهترین مجموعه های آموزش روانشناسی دسترسی داشته باشید.

درمان سکس چت و آسیب های رابطه جنسی مجازی

در رابطه به علل گرایش افراد به سکس چت دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه مقاله به صورت کامل تمامی آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین سوالی که به وجود می آید این است که آیا این سبک از روابط می تواند آسیب زا باشد و یا خیر را باید در بافت نوع رابطه مورد بررسی قرار دهیم و تاثیری که چنین رابطه ای بر افراد می گذارد. پیشنهاد می شود تا به پکیج درمان مشکلات جنسی دکتر هلاکویی مراجعه فرمایید.

اگر شما تمامی ابعاد سکس چت را بشناسید خواهید توانست تا آگاهی بیشتری نسبت به این نوع رابطه داشته باشید و در مواقعی که نیاز به درمان وجود دارد حتما برای آن اقدام فرمایید.

در کلیپ زیر با ما همراه باشید تا به صورت کامل شما را با مفهوم سکس چت و روش های درمان آن آشنا نماییم.

سکس چت چیست؟

به رابطه ای که افراد از طریق ابزارهای مجازی تلاش می کنند تا به تحریک جنسی برسند رابطه جنسی مجازی گفته می شود. در این نوع رابطه افراد از یکدیگر دور هستند و صرفا از طریق پیام کوتاه، تماس تصویری، تلفن زدن و یا حتی چت کردن با یکدیگر در ارتباط هستند. در این نوع از رابطه افراد با یکدیگر به توافق رسیده اند که از طریق وسایل الکتریکی یکدیگر را به ارضا و یا ارگاسم برسانند که این کار به نوبه خود باعث ایجاد سایر نابهنجاری ها نیز شده است.

انواع سکس چت

در برخی از موارد افرادی که از همسر خودشان دور هستند برای برقراری رابطه جنسی با همسر خودشان از چنین کاری استفاده می کنند. پیشنهاد می شود تا مقاله ترک خود ارضایی را مطالعه نمایید.

عده ای از افراد هم هستند که به هیچ وجه در دنیای واقعی با جنس مخالف در ارتباط نیستند و رابطه جنسی را فقط از طریق مجازی انجام می دهند.

افرادی هم هستند که با داشتن همسر و شریک جنسی باز هم به این کار اعتیاد دارند و در دنیای مجازی با دیگران سکس چت می کنند و به کار عادت کرده اند و به گونه این کار برای این افراد نوعی خیانت است که باید برای درمان آن حتما اقدام کنند.

افرادی هم صرفا به دلیل کنجکاوی و تنوع از سکس چت استفاده می کنند و هر از چند گاهی این کار را انجام می دهند.

چرا افراد سکس چت می کنند؟

به دلیل متنوع بودن دلایلی که افراد به سمت این نوع از رابطه گرایش پیدا می کنند دقیقا نمی توانیم دلایل اصلی را شناسایی کنیم و همانطور که با انواع سکس چت در بالا آشنا شدید هم افراد دلایل گوناگونی دارند که به سمت چنین کاری می روند.

یکی از دلایلی که افراد به سمت این نوع از رابطه گرایش پیدا میکنند موضوع مسافت است که چون زن و مردی که برای مدتی از یکدیگر دور هستند برای رفع نیاز جنسی شان از چنین رابطه ای استفاده می کنند و در این حالت فقط مرد و زنی که با هم ازدواج کرده اند از روش مجازی با یکدیگر رابطه دارند.

روابط مجازی دور از هم

اما نکته ای که از آن به عنوان یک آسیب یاد می شود بحث افرادی است که به طور کلی در دنیای واقعی رابطه جنسی را تجربه نمی کنند و صرفا علاقه شدیدی به سکس چت دارند این دسته از افراد اغلب روابط اجتماعی ضعیفی دارند و به طور کلی تنهایی را بر همه چیز ترجیح می دهند و چون اعتماد به نفس پایینی دارند و به شدت از طرد شدن هراس دارند به سمت سکس چت گرایش پیدا می کنند. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان انحراف مدفوع خواهی را مطالعه نمایید.

برای مثال اگر فرد حرمت نفس و اعتماد به نفس ضعیفی داشته باشد باورهایی در ذهنش دارد که من بدم، دیگران بد هستند و رابطه بد است پس تنهایی از همه چیز بهتر است. به دنبال این باورها فرد با دیگران رابطه برقرار نمی کند و دایره روابط اجتماعی کوچکی دارد.

او احساس می کند که دارای نواقص ظاهری است و دیگران دوست ندارند با او رابطه برقرار کنند به همین دلیل از این بخواهد به کسی پیشنهاد بدهد به شدت هراس دارد و مدام از این که جنس مخالف به او نه بگوید از رابطه گریزان است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


او باور دارد که اگر جنس مخالف درخواست دوستی او را نپذیرد به این معنی است که آبروریزی بزرگی شده است و طرد شدن برایش حکم نابودی و تمام شدن زندگی را دارد، به همین دلیل فرد با داشتن این افکار خودش را از پذیرش مسئولیت رها می کند و ساده ترین راه را انتخاب می کند و برای رفع نیاز جنسی خودش از سکس چت و یا خود ارضایی استفاده می کند که این موارد به شدت آسیب زا بوده و می تواند جامعه را با مشکل روبرو کند چرا که انسان ها با عادت کردن به خود ارضایی و یا روابط ناسالم مجازی دیگر به سمت تشکیل خانواده نمی روند و در بلند می تواند برای جمعیت جوان آن کشور بحران ایجاد کند.

سکس چت از نظر دکتر هلاکویی

سکس چت از نظر دکتر هلاکویی

در ادامه با ما همراه باشید تا از نظر دکتر هلاکویی موضوع سکس چت چیست را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم سکس چت چگونه انجام می شود و چه آسیب های به زندگی افراد وارد می کند.

یکی از موارد دیگری که لازم است تا در مورد سکس چت به آن اشاره شود این است که چون در فضای مجازی افراد هویت اصلی خودشان را فاش نمی کنند به راحتی می توانند هر آن چیزی را که می خواهند به طرف مقابل بگویند و حتی برای عکس هم کارهایی از جمله رتوش و … را به سبکی انجام می دهند که چهره ایده آل شان را به طرف مقابل نشان می دهند و همواره خود واقعی شان را از دیگران پنهان می کنند که این کار هم دلایل خاص خودش را دارد.

به عنوان نمونه وقتی فردی هویت اصلی اش را فاش نمی کند این است که شاید افکار شومی در ذهن دارد و می خواهد اگر مشکلی پیش آمد به وسیله هویت دروغین بتواند فرار کند و مشکل قضایی برایش ایجاد نشود و این افراد کسانی هستند که در فضای مجازی به طور کلی دست به کلاهبرداری می زنند، دسته دوم افرادی هستند که به دلیل کمبود اعتماد به نفسشان از این روش استفاده می کنند.

برای مثال عکس فرد دیگران را می فرستند چون باور دارند که خودشان زشت هستند و یا اسم خودشان را چیز دیگری میگویند چون فکر می کنند اسم واقعی خودشان مورد پسند دیگران نخواهد بود.

شناخت آسیب های ناشی از روابط مجازی

ممکن است در ظاهر افراد فکر کنند که سکس چت ضرری ندارد و وقتی دو نفر از راه دور با هم به صورت مجازی رابطه دارند هیچ خطری ندارد ولی باید اشاره شود که خطرات این نوع از روابط پنهان است و تمام ساختار را تحت تاثیر قرار می دهد و در تحلیل نهایی می توانیم بگوییم که این رابطه به شدت آسیب زاست و موجب می شود تا هم افراد مسئولیت پذیری را یاد نگیرند، از طرف دیگر به تنهایی و انزوا روی بیاورند و همیشه این جمله را سر لوحه کارهایشان قرار دهند که دلا خو کن به تنهایی که از تنها بلا خیزد! در حالی که اصلا درست نیست و باید اشاره شود که تنهایی و انزوا و قطع روابط اجتماعی برای انسان بسیار مضر است و می تواند او را به سمت اختلالات روانی سوق دهد. از طرف دیگر وقتی انسان ها بتوانند به این راحتی نیاز جنسی شان را رفع کنند و تمام رابطه را در سکس چت خلاصه کنند دیگر فکر تشکیل خانواده و داشتن فرزند از ذهنشان بیرون می رود و این یعنی مرگ آن جامعه و نتیجه اش را در مدت ۱۵ الی ۲۰ سال خواهید دید. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با خطاهای شناختی را مطالعه نمایید.

خطرات و آسیب های روابط جنسی مجازی

از دیگر مواردی که باید در خصوص این موضوع به آن اشاره شود این است که وقتی زن و مردی در زندگی زناشویی شان دچار مشکل هستند باید برای رفع مشکل به روانشناس یا زوج درمانگر مراجعه کنند و نه این که به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کنند و هر زمان که در زندگی با مشکلی روبرو شدند خیلی سریع از روش های اشتباه مانند سکس چت و … نیازهایشان را رفع کنند و به این کار عادت کنند و هرگز مهارت های حل مسئله را یاد نگیرند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل عزت نفس دکتر هلاکویی


علاوه بر این موارد در خصوص روابط مجازی باید اشاره شود که این فضا می تواند برای افرادی که قصد کلاهبرداری دارند بسیار مناسب باشد و آن ها از این روش برای سو استفاده و دزدی استفاده کنند و با تهدید و فشار زیاد از او اخاذی کنند.

سکس چت و مشکلات جنسی

همانطور که گفتیم ممکن است در کوتاه مدت افراد بتوانند از سکس چت برای رفع نیازهای جنسی شان استفاده کنند ولی در بلند مدت باعث تخریب عملکرد انسان می شود. برای مثال وقتی فردی از طریق سکس چت به لذت جنسی می رسد و خود ارضایی می کنند در واقع با این کار سیستم عصبی و روان خودش را تحت تاثیر قرار می دهد و ذهن یاد می گیرد که بدون حضور محرک هم می تواند به لذت برسد و این یعنی فاجعه انسانی. با این کار انسان ها یاد میگیرند که برای رفع نیاز جنسی شان فقط خود ارضایی کنند و اگر افرادی که به این کار عادت کرده اند همسر داشته باشند در زندگی زناشویی شان دچار مشکل می شوند.

از طرف دیگر باید بدانید که روابط انسانی فقط در سکس خلاصه نمی شود و انسان ها باید بدانند که روابط عاطفی نیز وجود دارد و نباید آن را از بین ببرند در حالی که روابط جنسی مجازی و یا سکس چت فقط رابطه را در ارضا شدن می بینند و به بعد عاطفی و حسی آن هیچ توجهی ندارند و ادامه این روند سیستم مغز انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و به دنبال آن فانتزی های عجیبی برای انسان به وجود می آید که می تواند برای زندگی اش مشکلات فراوانی را ایجاد کند.

اعتیاد به رابطه جنسی مجازی

مهم ترین مشکلی که در رابطه با سکس چت وجود دارد این است که افراد به آن اعتیاد پیدا می کنند. و همانطور که در بالا اشاره کردیم افراد به دنبال ساده ترین را هستند و وقتی بخواهند نیاز جنسی شان را رفع کنند فقط به سکس چت فکر می کنند و تمام راه حل ها سالم دیگر را از ذهنشان خارج می کنند و خیلی راحت از این کار استفاده می کنند.

با این کار فرد مهارت های اجتماعی را یاد نمی گیرد و به طور کلی روابط واقعی را از زندگی اش حذف می کند و تکرار این رویداد باعث می شود تا اختلالات روانی بسیاری از جمله اضطراب، افسردگی، وسواس و … برای انسان ایجاد می شود. از طرف دیگر افرادی که مدام از سکس چت استفاده می کنند خیلی سریع در دام سودجویان قرار می گیرند و از آن ها اخاذی می کنند.

مشکلات ناشی از سکس چت

اگر شما هم گرفتار اعتیاد به سکس چت هستید خودتان را نبازید و خیلی سریع برای درمان آن اقدام کنید. اولین نکته ای که باید بدانید این است که درمانگر کارش این است که به شما کمک کند و از شنیدن حرف های شما هرگز تعجب نمی کند و این مسائل باعث نمی شود که شما بی ارزش شوید بلکه شما نباید اجازه دهید این اعتیاد ادامه یابد و ترس شما از روبرو شدن با واقعیت باید بشکند تا شما رها شوید. درمانگر به شما کمک می کند تا بتوانید مهارت حل مسئله را یاد بگیرید و برای زندگی خودتان برنامه ای سالم تنظیم کنید و همچنین زندگی شما وارد مسیر سالمی شود و روابط اجتماعی تان بهبود یابد.

رضایت افراد در سکس چت

مهم ترین موضوعی که در روابط جنسی مجازی وجود دارد این است که حتما دو طرف باید به چنین رابطه ای رضایت دهند و افراد سودجو همواره از این موضوع استفاده می کنند و با ضبط فیلم افراد آن ها را تهدید می کنند که فیلم شان را پخش می کنند و از آن ها اخاذی می کنند.

روابط جنسی مجازی و اختلالات روانی

همانطور که بیان کردیم اگر فرد به شدت به این کار عادت کرده باشد و از واقعیت گریزان باشد باید تحت درمان قرار بگیرد چرا که آن شخص قطعا به دلایل سایر مشکلات به این کار روی آورده است و می تواند مشکلاتی چون اضطراب، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و پایین بودن عزت نفس مطرح باشد که لازم است فرد به یک روانشناس خبره مراجعه کند.

ترک اعتیاد به سکس چت

وقتی تصمیم دارید تا این رابطه ناسالم را ترک کنید باید از انگیزه بالایی برخوردار باشید و با پیگیری های فراوان مسیر درمانی را به درستی طی کنید. بعد از این کار لازم است تا سبک زندگی تان را تغییر دهید و تمامی محرک هایی که باعث می شود تا شما به سمت سکس چت سوق پیدا کنید را از خودتان دور کنید و لازم است تا برنامه جدیدی به مغزتان بدهید و آن را از عادت قبلی جدا کنید.

برای مثال اگر وسوسه شدید که این کار را انجام دهید باید به سمت کار دیگری بروید و در هر بار وسوسه حتما کار دیگری انجام دهید و خودکار ذهن برنامه اش تغییر می کند. البته در نظر داشته باشید که حتما از یک روانشناس کمک بگیرید تا در این مسیر راهنمای شما باشد و بتوانید سکس چت را ترک کنید.

یکی از مواردی که خیلی از افراد از آن هراس دارند این است که به شدت می ترسند که کسی این مشکل را بفهمد و مدام در ترس است که اگر دیگران این موضوع را بدانند او را قضاوت خواهند کرد و چنین طرز فکری باعث می شود تا فرد این مشکل را پنهان کند و برای درمان آن اقدامی انجام ندهد.

متاسفانه افرادی که در پیرامون ما قرار دارند چون با مشکلات روانی آشنا نیستند به موضوعات با نگرش منفی برخورد می کنند و خیلی سریع به دیگران برچسب میزنند و همین کار باعث می شود تا فرد دچار حس منفی شود و حتی برای درمان سایر مشکلات روانی اش هم به درمانگر مراجعه نکند. بنابراین لازم است تا شما صرفا موضوع و مشکل را به شخص خبره که یک روانشناس و یا درمانگر است بگویید و نه هر شخصی که در اطرافتان است چرا که آن ها تخصص درمانی نداشته و موجب ایجاد حس بد در شما می شوند.

دسته‌بندی‌ها