درمان بردگی جنسی به همراه درمان مازوخیسم

درمان بردگی جنسی به همراه درمان مازوخیسم

یکی از نابهنجاری های جنسی بردگی جنسی است که به صورت اختصار به آن بی دی اس ام (BDSM) گفته می شود. به صورت کلی بردگی جنسی شامل اطاعت و فرمانبرداری است. در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع با موضوع درمان بردگی جنسی به همراه درمان مازوخیسم را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر می خواهید در مورد این مشکل اطلاعات کامل به دست آورید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

درمان بردگی جنسی به همراه درمان مازوخیسم

افرادی که چنین تمایلاتی دارند می توانند هم مرد و هم زن باشند و با رضایت خودشان وارد چنین روابطی می شوند. در رابطه با علت اصلی رواج چنین گرایشاتی هنوز نمی توانیم به صورت مشخص به عامل خاصی اشاره کنیم ولی به صورت کلی دلایل مانند وراثت و ژنتیک در این امر موثر هستند و علاوه بر این عوامل تربیت نیز تاثیر گذار است که در ادامه این مقاله به صورت کامل تمام ابعاد این اختلال را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی کامل با بردگی جنسی

بردگی جنسی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هدف از بردگی جنسی این است که فرد دارای چنین اختلالی فرمانبردار و مطیع شخص دیگری می شود و تمام دستورات او را اطاعت می کند. در روابط سالم ما شاهد نمایش احساسات و عواطف انسانی هستیم و شاکله چنین روابطی بر اساس عشق بنا شده است در حالی که بنیان اختلال بردگی جنسی بر اطاعت و فرمانبرداری قرار می گیرد.

وقتی فردی قبول می کند که یک برده جنسی باشد زیر سلطه شخصی دیگر قرار می گیرد و قدرت او را می پذیرد. دلیل آنکه به آن ها برده گفته می شود این است که آن ها خودشان را مانند یک کالا در نظر میگیرند که ارباب آن ها به صورت کامل مالکیت آن ها را در اختیار دارد و به صورت کلی آن ها در تملک شخص ارباب هستند و به صورت کامل سلطه او را پذیرفته اند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


اشخاصی که چنین تمایلاتی دارند و گرایش شدیدی به کتک خوردن و شکنجه شدن دارند در اصطلاح مازوخیسم دارند و فردی که از آن به عنوان ارباب یاد می شود و از این که برده را تحت آزار و شکنجه قرار دهد نیز فردی است که گرایشات سادیسم دارد که هر دوی این اشخاص نیاز به درمان دارند.

ارباب جنسی و برده

رابطه ای که بین برده و ارباب جنسی وجود دارد شامل روابط جنسی نیست و فردی که در اصطلاح به او ارباب گفته می شود کارهایی را انجام می دهد که باعث تحریک برده می شود. این کارهای می تواند هم مربوط به بخش های جنسی بدن باشد و هم به سایر نقاط بدن، به عبارت دیگر فردی که برده است دوست دارد که به دستور داده شود و به شدت تحت سلطه باشد و از این کارهای لذت می برد و فردی که گرایشات سادیسمی دارد نیز فردی است که از انجام این کارها با برده جنسی لذت می برد. حال در ادامه به مواردی می پردازیم که برده های جنسی به آن ها به شدت علاقه دارند. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان فوت فتیش را مطالعه نمایید.

برده جنسی دوست دارد که مورد آزار جسمی و فیزیکی قرار بگیرد، برای مثال از این دست و پایش بسته شود به طوری که نتواند تکان بخورد برایش جنبه تحریکی دارد.

همچنین بسیار علاقه دارد که ارباب به او فحش و ناسزا بگوید.

علاوه بر این موارد تمایل دارد که برای انجام کارها به او دستور داده شود.

در ارتباط با نقش بردگان جنسی باید اشاره شود که آن ها می توانند نقش هایشان را تغییر دهند برای مثل فردی که برده است برای مدتی ارباب می شود و بر عکس. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که آن ها برای خودشان قوانینی دارند که یکدیگر را ملزم به انجام آن می کنند و خیلی دقیق تمام قوانین را اجرا می کنند. به طوری که طرفین باید با قوانین موافق باشند و تمام بندها را می خوانند و ملزم هستند که به قوانین احترام بگذارند.

به عنوان نمونه در قوانین شان در مورد فانتزی هایی که تمایل دارند تا انجام شود صحبت می کنند و دوست دارند که حتما آن کارها تماما در رابطه پیاده شود. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان انحراف ادرار دوستی را مطالعه نمایید.

بردگی جنسی به عنوان رایج ترین اختلال جنسی

همانطور که میدانید در تقسیم بندی اختلالات جنسی دو دسته وجود دارد که یک دسته شامل نابهنجاری های جنسی و دسته دوم هم کژکاری های جنسی را شامل می شود. در دسته کژکاری جنسی با مواری از جمله مشکلات نعوظ، دیر انزالی و زود انزالی و غیره روبرو هستیم و دسته ای که برای نابهنجاری های جنسی است شامل تماشاگری جنسی، مرده خواهی، رابطه جنسی با حیوانات، نمایشگری جنسی و سایر موارد است.

آسیب های بردگی جنسی و مازوخیسم

دلایل تمایل به بردگی جنسی

دقیقا مشابه سایر اختلالات جنسی مشخص نیست که چرا فردی تمایل دارد که نقش یک برده جنسی را بازی کند. به صورت کلی ما با دسته ای از عوامل روبرو هستیم که از ترکیب آن ها اختلال ایجاد می شود. برای مثال عوامل ارثی و تربیتی در کنار هم قرار می گیرند تا یک شخص گرایشات سادیسمی و یا مازوخیستی داشته باشد. همچنین مشکلاتی از قبلی خشونت در زمان کودکی، خشم و نفرتی که سرکوب شده و عوامل دیگر می تواند باعث شود از این که شخصی به عنوان یک برده در سلطه ارباب قرار بگیرد لذت ببرد و تمایل داشته باشد که به او درد و آسیب وارد شود.

آشنایی با درمان بردگی جنسی

نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که فرد در ابتدا باید بخواهد که از این شرایط خلاص شود و به زندگی سالم و طبیعی خودش بازگردد در غیر این صورت هرگز مشکل او حل نخواهد شد. همچنین این گرایش ها باعث می شود تا فرد نتواند تشکیل خانواده دهد و اگر هم وارد زندگی زناشویی شود نمایش این گرایشات می تواند باعث شود فرد با مشکلاتی مانند طلاق مواجه شود.

پس لازم است تا این گرایشات بیمارگونه در انسان درمان شود و باید تمامی باورهای غلطی که این گرایشات بیمارگونه را سبکی از زندگی می داند به طور کامل از بین ببریم و بدانیم که بردگی جنسی یک بیماری و اختلال است و باید تحت درمان قرار بگیرد.

پس شخصی در فرایند درمان قرار می گیرد که از این اختلال در رنج باشد و بخواهد از آن خارج شود و روش هایی مثل مشاوره جنسی و همچنین روان درمانی می تواند به خوبی این اختلال را درمان کند. در کنار بردگی جنسی سایر اختلالات از جمله مالش دوستی، فتیشیسم، سادیسم و غیره نیز توسط روان درمانی بهبود می یابد.

در مورد درمان نیز فرد درمانگر یک شرح حال کامل از زندگی فرد تهیه می کند تا با گذشته او آشنا شود و ببیند که او چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته است و برای درمان ممکن است از رفتار درمانی نیز استفاده شود. دو موردی که لازم است تا در این اشخاص اصلاح شود یکی عزت نفس و دیگری خودپنداره است که در این افراد به شدت آسیب دیده و خودشان را بی ارزش میدانند به همین دلیل لازم است تا خیلی عالی حرمت نفس فرد بهبود یابد و اعتماد به نفسش نیز رشد یابد تا بتواند به فردی مستقل تبدیل شود و در ادامه با رفع خطاهای شناختی و اصلاح خودپنداره های فرد درمان شخص صورت گیرد.

شخصی که گرایشات بردگی جنسی را دارد زمانی برای درمان اقدام می کند که از زندگی خسته شده است و دچار اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب شده است و برای رهایی از آن ها به روانشناس مراجعه می کند.

هر یک از اختلالات جنسی دارای درمان های خاص به خود است که متناسب با فرد فرق می کند. اما به طور کلی برای انحرافاتی مثل بردگی جنسی و یا اختلال میل به کودک که در آن فرد دارای تخیلات مربوط به فعالیت جنسی با کودکان است را می توان با مشاوره جنسی و روان درمانی به طور کامل درمان کرد.


پیشنهاد ویژه : سمینار شخصیت ناسالم دکتر هلاکویی


تا به این جا به صورت کامل با اختلال بردگی جنسی آشنا شدیم و فهمیدیم که این انحراف چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد. حال در ادامه مقاله تصمیم داریم تا به مازوخیسم که به آن اختلال آزار خواهی نیز گفته می شود بپردازیم.

مازوخیسم یک نوع اختلال جنسی است که در آن شخص تمایل شدیدی به عذاب و شکنجه شدن دارد و به وسیله آن به لذت جنسی می رسد. اساس این انحراف جنسی بر پایه کتک خوردن، تحقیر شدن و رنج کشیدن قرار دارد. به این صورت که فرد مازوخیسم در هنگام رابطه جنسی از این که تحقیر شود بسیار لذت می برد. در مورد سن شروع اختلال مازوخیسم نیز باید بیان شود که این اختلال در هر سنی می تواند بروز کند ولی به طور معمول بیشتر افرادی که گرفتار این مشکل هستند در سن جوانی و یا میانسالی هستند.

آشنایی با مازوخیسم یا اختلال آزار خواهی

فردی که مازوخیسم است از این که تحت عذاب و شکنجه قرار بگیرد به لذت جنسی می رسد. و همانطور که در بالا گفته شد محور و موضوع اصلی در مازوخیسم شکنجه شدن و درد کشیدن است که در بردگی جنسی نیز مشابه همین موارد یعنی اطاعت و فرمانبرداری وجود داشت.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تفسیر تست MBTI


البته بین این دو اختلال تفاوت هایی هم وجود دارد که به صورت کل از جز است یعنی مازوخیسم مفهوم گسترده تری از بردگی جنسی است و می تواند شامل آن هم شود ولی به طور کلی مازوخیسم یک برده جنسی نیست و همین طور که یک برده جنسی با این که تمایلاتش مشابه مازوخیسم است ولی در برخی موارد با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

درمان کامل مازوخیسم

برای مثال ممکن است فردی فقط مازوخیسم داشته باشد به طوری که در رابطه جنسی از همسرش بخواهد که او را کتک بزند و یا دست و پاهایش را ببندد ولی این گرایش ها در او صرفا به دلیل داشتن حس مازوخیستی است و نه این که او یک برده جنسی است همچنین فردی که برده جنسی است با ارباب خویش رابطه جنسی برقرار نمی کند ولی فردی که مازوخیسم است با همسر خودش رابطه جنسی دارد ولی رابطه اش دارای اختلالاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

بنابراین این دو مورد با یکدیگر تفاوت دارند ولی به طور کلی هر دوی آن ها انحراف و اختلاف محسوب می شوند و لازم است تا تحت درمان قرار بگیرند.


پیشنهاد ویژه : سمینار تیپ های شخصیتی دکتر هلاکویی


در مقابل مازوخیسم ما با اصطلاح دیگری روبرو هستیم با عنوان سادیسم که به آن دیگر آزاری هم گفته می شود و در آن فرد از این که شخص دیگری را مورد آزار و شکنجه قرار دهد لذت می برد.نکته ای که در این جا مشخص می شود این است که همواره فردی که مازوخیسم است به دنبال فردی سادیسمی می گردد تا بتواند تمایلات و فانتزی هایی که در ذهن دارد را برایش ایفا کند.

فردی که گرایشات مازوخیستی دارد از عزت نفس پایینی برخوردار است و همچنین همواره خود را خوار و ذلیل می کند و برای آن که به خواسته خودشان برسند با هر ترفندی خودشان را به فرد مورد نظر تحمیل می کنند و او را وادار می کنند تا به او فحش و ناسزا بگوید و از این که او را زجر بدهند و به او توهین کنند و حرف های رکیک به او زده شود بسیار لذت می برد که در این خصوص با برده های جنسی اشتراک دارند.

نگاه فیزیولوژیکی به اختلال مازوخیسم

سوال بزرگی که برای هر فردی مطرح می شود این است که چرا فردی باید از رنج و عذاب لذت ببرد؟ محققان این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند و نتیجه به این شکل بوده است که وقتی فردی مازوخیسمی تحت شکنجه و درد قرار می گیرد هورمونی در بدنشان ترشح می شود با نام اندورفین که باعث ایجاد حس لذت است و در واقع کاری را با بدن انسان انجام می دهد که فرد بعد از مصرف مورفین آن را تجربه می کند.

حال وقتی چندین بار تحت این تجربه قرار بگیرد مطابق با اصل رفتارگرایی که محرکی همراه با پاداش بوده فرد به آن عادت می کند و برای آن که مجدد آن حس لذت را تجربه کند حاضر است عذاب و رنج بکشد و با ادامه این فرایند ظواهر قضیه تغییر می کند ولی اساس اولیه همان است که در این جا آن را توضیح دادیم.

مازوخیسم چه نشانه هایی دارد؟

در ادامه مقاله لازم است تا به صورت کامل با نشانه های مازوخیسم آشنا شویم و بدانیم افرادی که مازوخیسم هستند دارای چه علایمی می باشند.

تمایل شدید به کتک خوردن، تحقیر شدن، شکنجه شدن، آزار جنسی و یا هر رفتاری که به او درد و رنج وارد کند.

فرد تمایل دارد که در طی رابطه جنسی تحقیر شود و یا شریک جنسی او را کتک بزند.

مهم ترین منبع تحریک کننده شخص مازوخیسم فعالیت های آزار خواهانه است.

فرد مازوخیسم به شدت تمایل دارد که هنگام رابطه جنسی تحقیر شود.

از شنیدن الفاظ رکیک و توهین حین رابطه جنسی لذت می برد.

برانگیخته شدن هنگام بستن دست و پاها.

تمایل دارد تا رابطه جنسی با زور انجام شود.

تمایل به رابطه جنسی خشن و به دور از هر گونه لطافت.

تمایلی به عشق بازی و پیش نوازی قبل از رابطه جنسی ندارد.

به شدت دوست دارد که رابطه جنسی برایش اجبارگونه باشد.

آشنایی با عوامل مازوخیسم

بر طبق دیدگاه زیگموند فروید پدر علم روانکاوی، مازوخیسم جنسی به تجربیات دوران کودکی مربوط می شود و دقیقا همان خشم سرکوب شده آن دوران را نشان می دهد.

دیدگاه روانکاوی زیگموند فروید در مورد مازوخیسم

یعنی زمانی که فرد دارای خشم فروخورده از خوش است وقتی به او آسیب می رسد احساس آرامش به او دست می دهد و انگار که او از خودش انتقام گرفته است. به طوری که برای انتقام از خودشان تمایل دارند که به آن ها آسیب وارد شود و آن ها را تحقیر کنند و در برخی موارد تمایل شدیدی به لگد مال شدن دارند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش جامع روانکاوی


اختلال مازوخیسم خاصیتی که دارد این است که وقتی زمان می گذرد فرد تمایلات بیشتری پیدا می کند و مدام بار آسب ها اضافه می شود و در مواقعی که فرد تحت فشار روانی قرار می گیرد احساسات مازوخیسمی اش نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال وقتی مالی را از دست می دهد و یا ورشکست می شود به شدت تمایل دارد که تحت شکنجه و تحقیر قرار بگیرد تا به آرامش برسید درست مانند فردی که به مواد مخدر اعتیاد دارد و زمانی به آرامش می رسد که بتواند مواد مصرف کند.

نکته ای که در خصوص مازوخیسم وجود دارد این است که ممکن است در برخی موارد برای فرد آسیب های جسمی شدیدی را به دنبال داشته باشد بنابراین لازم است تا از این افراد مراقبت ویژه ای به عمل آید تا فرد دچار آسیب جسمی نشود.

همچنین باید اشاره شود که در تمام اختلالات جنسی موضوعی که بسیار اثر گذار است افکار و تخیلات جنسی است که تمامی ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند سبب برانگیختی او شود، این افکار در اختلال هایی چون مازوخیسم، فتیشیسم و مبدل پوشی به صورت فراوان وجود دارد.

همزمانی مازوخیسم با دیگر اختلالات

اگر مازوخیسم درمان نشود در طی زمان می تواند برای فرد مشکلاتی چون افسردگی، اضطراب و یا حملات عصبی ایجاد کند. زیرا وقتی فرد برای مدت طولانی تحت درد و شکنجه قرار می گیرد به شدت از نظر جسمی و روانی آسیب می بیند. برای درمان این اختلال می توانیم از مشاوره جنسی استفاده کنیم.

روش های درمان مازوخیسم

چون اختلال مازوخیسم خیل پایدار است درمان آن نیز زمان می برد. ولی در نظر داشته باشید که اگر دارای چنین مشکلی هستید حتما به درمانگر مراجعه کنید تا با استفاده از روش های درمانی بینش مدار و همچنین شرطی سازی انزجاری تحت درمان قرار بگیرید.

روش های درمان انحرافات جنسی

شخصی که همسرش دارای اختلال مازوخیسم است باید در درمان وارد شود و به فرایند درمان همسرش کمک کند و از روش هایی چون شایسته سازی، مدیریت زندگی، بازسازی شناختی و همچنین یادگیری مهارت های زندگی برای کمک به همسرش استفاده کند.

برای درمان مازوخیسم از دارو هم استفاده می شود که توسط روانپزشک تجویز می شود و باعث می شود تا افکار و توهمات رفتاری ناشی از انحرافات جنسی کاهش یابد. استفاده از دارو در افرادی که به شدت به خود آسیب می رسانند بیشتر است چرا که این افراد بسیار تحت خطر هستند و باید تحت نظر باشند. به طوری مشاوره جنسی می تواند به درمان این مشکل کمک کند و فرد به شرایط طبیعی زندگی بازگردد.

سخن آخر

با توجه به اهمیت سلامت روان لازم است تا افراد به روح و جسم خودشان اهمیت بدهند و اگر مشکلی در این باره برایشان ایجاد شد حتما به یک مشاور مراجعه کنند تا به صورت ریشه ای مشکل آن ها حل شود و به یاد داشته باشید که هرگز بهانه و توجیه نیاورید که به این دلیل و یا آن دلیل من این گرایشات را دارم و نیازی به درمان نیست. به هر دلیلی که شما این اختلال را دارید باید تحت درمان قرار بگیرید تا به فردی نرمال و سالم تبدیل شوید. چون مهم ترین مسئله ای که ای هر جامعه ای را تهدید می کند موضع جمعیت است و اگر شما دچار چنین اختلالات روانی و جنسی شوید و برای درمان اقدام نکنید برای تشکیل خانواده به مشکل بر میخورید چرا که گرایشات شما تغییر کرده و مانند یک انسان سالم تصمیم نمی گیرید و ادامه این روند باعث می شود تا با کاهش جمعیت روبرو شویم و آینده کشور و سلامت روان انسان ها به خطر بیفتد.

دسته‌بندی‌ها