خوش بینی آموخته شده و نقش تفکر مثبت در سبک زندگی انسان ها

خوش بینی آموخته شده و نقش تفکر مثبت در سبک زندگی انسان ها

داشتن دیدگاه مثبت در زندگی می تواند به سلامت روان انسان کمک کرده و باعث شود تا از افکار منفی فاصله بگیرد، ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان خوش بینی آموخته شده و نقش تفکر مثبت در سبک زندگی انسان ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس برای خواندن بیشتر در رابطه با تفکر مثبت تا انتهای مقاله خوش بینی آموخته شده با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

خوش بینی آموخته شده و نقش تفکر مثبت در سبک زندگی انسان ها

خوش بینی آموخته شده به معنای داشتن دیدگاه مثبت نسبت به پدیده های جهان است و به این موضوع می پردازد که انسان ها چگونه باید تفکرات مثبت خود را پرورش دهند.

استفاده از خوش بینی آموخته شده در زندگی شما

خوش بینی آموخته شده شامل توسعه توانایی مشاهده جهان از دیدگاه مثبت است که با درماندگی آموخته شده در تضاد است با به چالش کشیدن گفتگوی منفی با خود و جایگزینی افکار بدبینانه با مثبت تر ، افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه خوش بینانه تر شوند.

فواید خوش بینی

خوشبین تر شدن یکسری فواید دارد برخی از مزایای بسیاری از خوش بینی که محققان کشف کرده اند عبارتند از:

نتایج بهتر سلامتی: یک متاآنالیز از 83 مطالعه نشان داد که خوش بینی نقش مهمی در نتایج سلامتی بیماری های قلبی عروقی ، سرطان ، درد ، علائم جسمی و مرگ و میر دارد.

سلامت روان بهتر: افراد خوشبین سطح بالاتری از رفاه را نسبت به افراد بدبین گزارش می دهند تحقیقات همچنین حاکی از آن است که آموزش تکنیک های خوش بینی آموخته شده می تواند افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

انگیزه بالاتر: خوش بین بودن همچنین می تواند به شما در حفظ انگیزه هنگام دستیابی به اهداف کمک کند به عنوان مثال در هنگام تلاش برای کاهش وزن ، افراد بدبین ممکن است منصرف شوند زیرا آنها معتقدند رژیم های غذایی هرگز موثر نیستند از طرف دیگر خوش بینان به احتمال زیاد روی تغییرات مثبتی که می توانند ایجاد کنند و به آنها کمک می کند به اهدافشان برسند تمرکز کنند.

طول عمر طولانی تر: مطالعات نشان داده است که افراد خوش بین بیشتر از افراد بدبین زندگی می کنند.

سطح استرس پایین: افراد خوش بین نه تنها استرس کمتری را تجربه می کنند بلکه بهتر هم کنار می آیند آنها تمایل بیشتری به انعطاف پذیری دارند و سریعتر از شکست عقب می مانند بجای اینکه تحت تأثیر حوادث منفی متأثر شده و دلسرد شوند آنها بر ایجاد تغییرات مثبتی تمرکز می کنند که زندگی آنها را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه کودکان مبتلا به عوامل خطر افسردگی در یک برنامه آموزشی قرار گرفتند که در آنها مهارت های مربوط به خوش بینی آموخته شده آموزش داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در پیگیری های دو ساله احتمال بروز علائمی از افسردگی متوسط تا شدید در کودکان با عوامل خطر بسیار زیاد است با این حال کسانی که در زمینه خوش بینی آموخته شده بودند نیمی از احتمال بروز چنین علائم افسردگی را داشتند.

خوش بینی در برابر بدبینی

افرادی که بدبین هستند هنگام برخورد با استرس تمایل به استفاده از رفتارهای فرار یا اجتنابی دارند. آنها همچنین ممکن است شک و تردید خود در مورد آینده را از تلاش منصرف کنند.

از طرف دیگر افرادی که خوش بین هستند به طور فعالانه کارهایی را دنبال می کنند که باعث بهبود رفاه آنها می شود و سعی می کنند استرس زندگی خود را به حداقل برسانند آنها به طور کلی به آینده امیدوارتر هستند.

افراد خوش بین و بدبین از نظر سبک توضیحی یا نحوه توضیح وقایع رخ داده در زندگی آنها تمایز ندارند تفاوتهای اساسی در این سبکهای توضیحی تمرکز بر روی موارد زیر است:

ماندگاری: افراد خوش بین تمایل دارند اوقات بد را موقتی بدانند به همین دلیل آنها همچنین تمایل دارند که پس از شکست یا عقب نشینی بهتر بتوانند به عقب برگردند. بدبین ها به احتمال زیاد وقایع منفی را دائمی و غیر قابل تغییر می دانند به همین دلیل است که معمولاً وقتی شرایط سخت می شود آنها تسلیم می شوند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مثبت گرا به صورت کامل


شخصی سازی: وقتی اوضاع اشتباه پیش می رود خوش بین ها تمایل دارند که نیروها یا شرایط خارجی را مقصر بدانند از طرف دیگر افراد بدبین به احتمال زیاد خود را مقصر وقایع ناگوار زندگی خود می دانند در عین حال خوش بینان تمایل دارند که اتفاقات خوب را نتیجه تلاش خود بدانند در حالی که افراد بدبین نتایج خوب را با تأثیرات خارجی مرتبط می دانند.

فراگیر بودن: وقتی افراد خوش بین در یک زمینه شکست را تجربه می کنند اجازه نمی دهند که بر باورهایشان در مورد توانایی هایشان در زمینه های دیگر تأثیر بگذارد با این حال بدبین ها عقب نشینی ها را فراگیرتر می دانند به عبارت دیگر اگر آنها در یک کار شکست بخورند معتقدند که در همه چیز شکست خواهند خورد.

تحقیقات نشان داده است که بدبین ها در اقلیت هستند بیشتر افراد (تخمین ها بین 60 تا 80 درصد بوده است) تا درجات مختلف خوش بین هستند.

ریشه های خوش بینی

خوش بینی آموخته شده مفهومی است که از شاخه نسبتاً جدید روانشناسی به نام روانشناسی مثبت پدیدار شد خوش بینی آموخته شده توسط روانشناس مارتین سلیگمن که بنیانگذار جنبش مثبت روانشناسی است معرفی شد.

به گفته سلیگمن فرایند یادگیری خوش بینی راهی مهم برای کمک به افراد در به حداکثر رساندن سلامت روان و زندگی بهتر است.

دوری از تفکرات منفی

خوش بینی آموخته شده

خود سلیگمن پیشنهاد کرده است که کارهای وی در ابتدا بر بدبینی متمرکز بوده است وی به عنوان یک روانشناس بالینی تمایل داشت به دنبال مشکلات و چگونگی رفع آنها باشد تا اینکه یکی از دوستان اشاره کرد که کارش واقعاً در مورد خوش بینی است او شروع به تمرکز بر روی چگونگی گرفتن چیزهای خوب و حتی بهتر کردن آن کرد.

درماندگی آموخته شده

سلیگمن در اوایل کار خود با محوریت آنچه به عنوان درماندگی آموخته شده شناخته می شود که به معنای باور فرد به این موضوع که تلاش های او نمی تواند به نتیجه برسد و تغییری ایجاد نخواهد کرد.

سبک های توضیحی در این درماندگی آموخته شده نقش دارند اینکه مردم چطور چیزهایی را که برای آنها اتفاق می افتد توضیح می دهند آیا آنها را ناشی از نیروهای خارجی یا داخلی می دانند به این امر کمک می کند که مردم این درماندگی را تجربه کنند یا نکنند.

جهت جدیدی در روانشناسی

در نتیجه این تغییر پارادایم ، سلیگمن کتابی نوشت که در آن روانشناسی خوش بینی آموخته شده بود کار او به الهام بخشیدن به رشد روانشناسی مثبت کمک کرد. سلیگمن در ادامه رئیس انجمن روانشناسی آمریکا شد که با بیشترین رای در تاریخ APA انتخاب شد موضوع سال وی با موضوع روانشناسی مثبت محور بود.

وی معتقد بود که روانشناسی فقط نیمه شکل گرفته است. در جایی که یک تحقیق و تمرین جامع در مورد چگونگی درمان بیماریهای روانی ، ضربه و رنج روانی وجود داشت طرف دیگری که بر روی چگونگی خوشبختی و چگونگی داشتن یک زندگی خوب تمرکز داشت فقط در مراحل ابتدایی بود. وی معتقد بود که اگر افراد می توانند چگونگی خوش بینی را بیاموزند می توانند به زندگی سالم و شادتری دست یابند.

آیا می توانید خوش بینی را یاد بگیرید؟

گرچه ممکن است روشن باشد که خوش بینی می تواند سودمند باشد اما این سوال مطرح می شود که آیا مردم می توانند دیدگاه مثبت تری را یاد بگیرند یا خیر. آیا حتی بدبین ترین افراد هم می توانند جهان بینی خود را تغییر دهند؟

طبیعت در برابر پرورش

محققان پیشنهاد می کنند که سطح خوش بینی علاوه بر ارثی بودن تا حدی ، تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی از جمله صمیمیت والدین و ثبات مالی قرار دارد.

با این حال کارهای سلیگمن نشان می دهد که یادگیری مهارت هایی که می تواند به شما در داشتن یک فرد خوش بین تر کمک کند امکان پذیر است. برای شروع هر کسی می تواند این مهارت ها را بیاموزد هر چقدر هم بدبین باشند.

زمان مطلوب برای توسعه خوش بینی

تحقیقات سلیگمن نشان می دهد که آموزش مهارت های خوش بینی در اواخر کودکی به کودکان بسیار مفید است به طوری که بچه ها مهارت فراشناختی داشته باشند تا در مورد افکار خود فکر کنند اما قبل از شروع بلوغ این کار موثرتر خواهد بود. آموزش چنین مهارتهایی در این دوره حساس ممکن است کلیدی برای کمک به کودکان در دفع تعدادی از بیماریهای روانشناختی از جمله افسردگی باشد.

مدل ABCDE

سلیگمن معتقد است که هرکسی می تواند یاد بگیرد که چگونه خوش بین تر شود او یک آزمایش خوش بینی آموخته شده طراحی کرد که به افراد کمک می کند تا میزان خوش بینی خود را کشف کنند افرادی که خوش بینی بیشتری را شروع می کنند می توانند سلامت عاطفی خود را بیشتر بهبود بخشند در حالی که افرادی که بدبین هستند می توانند با کاهش شانس ابتلا به علائم افسردگی از این مزایا بهره مند شوند.

رویکرد سلیگمن در یادگیری خوش بینی مبتنی بر تکنیک های شناختی رفتاری است که توسط آرون بک توسعه یافته و رفتار درمانی عاطفی عقلانی ایجاد شده توسط آلبرت الیس است. تمرکز هر دو روی شناسایی افکار اساسی است که بر رفتارها تأثیر می گذارد و سپس فعالانه چنین اعتقادی را به چالش می کشد.

رویکرد سلیگمن به عنوان مدل “ABCDE” خوش بینی آموخته شده شناخته می شود:

ناملایمات: وضعیتی که پاسخ می خواهد

اعتقاد: نحوه تفسیر ماجرا

نتیجه: روشی که ما رفتار ، واکنش ، یا احساس می کنیم

بحث: تلاشی که ما برای بحث و اعتراض در مورد اعتقاد انجام می دهیم

انرژی بخشی: نتیجه ای که از تلاش برای به چالش کشیدن باورهای ما حاصل می شود

سختی

به یک نوع مشکلات اخیر که با آن روبرو شده اید فکر کنید که ممکن است مربوط به سلامتی ، خانواده ، روابط ، شغل یا هر نوع چالش دیگری باشد که ممکن است تجربه کنید.

به عنوان مثال تصور کنید که به تازگی یک برنامه تمرینی جدید را شروع کرده اید اما در پایبندی به آن مشکل دارید.

باور

نوع افکاری را که در ذهن شما می گذرند وقتی به این ناملایمات فکر می کنید یادداشت کنید. تا جایی که می توانید صادق باشید و سعی نکنید حساسات خود را اصلاح کنید.

در مثال قبلی ممکن است فکر کنید مواردی از قبیل “من در اجرای برنامه تمرینی خودم مهارت ندارم” ، “هرگز نمی توانم به اهدافم برسم” یا “شاید من آنقدر قدرت ندارم که بتوانم به اهدافم برسم ”

نتیجه

در نظر بگیرید که چه نوع عواقب و رفتاری از اعتقاداتی که در مرحله 2 ثبت کرده اید پدید آمده است آیا چنین اعتقاداتی منجر به اقدامات مثبتی شد یا آنها شما را از رسیدن به اهداف بازداشتند؟

در مثال ما ، ممکن است به سرعت متوجه شوید که اعتقادات منفی که بیان کرده اید پایبندی به برنامه تمرینی شما را دشوارتر می کند. شاید هنگام رفتن به باشگاه بدنسازی بیشتر از انجام تمرینات پرش کرده باشید یا تلاش کمتری انجام دهید.

اختلاف نظر

باورهای خود را مورد بررسی قرار دهید. از مرحله 2 به اعتقادات خود فکر کنید و به دنبال نمونه هایی باشید که ثابت کنند این باورها غلط است به دنبال مثالی باشید که فرضیات شما را به چالش بکشد.

به عنوان مثال ممکن است تمام مواردی را که با موفقیت تمرین خود را به پایان رسانده اید در نظر بگیرید یا حتی بارهای دیگر که هدفی را تعیین کرده اید در جهت آن تلاش کرده اید و سرانجام به آن رسیده اید.

انرژی زایی

احساس خود را در نظر بگیرید که اکنون اعتقادات خود را به چالش کشیده اید اختلاف در اعتقادات قبلی چه احساسی در شما ایجاد کرد؟

پس از فکر کردن به زمانهایی که برای رسیدن به هدف خود سخت تلاش کرده اید ممکن است احساس انرژی و انگیزه بیشتری داشته باشید اکنون که دیدید به همان اندازه که قبلاً اعتقاد داشتید ناامیدکننده نیست ممکن است از ادامه کار روی اهداف خود الهام بگیرید.

یادگیری خوش بینی ممکن است زمان بر باشد

به یاد داشته باشید این یک روند مداوم است که ممکن است لازم باشد مرتباً آن را تکرار کنید وقتی می بینید با یک چالش روبرو هستید سعی کنید این مراحل را دنبال کنید در نهایت شناسایی باورهای بدبینانه و به چالش کشیدن افکار منفی خود را آسان تر خواهید کرد. این روند همچنین ممکن است در نهایت به شما کمک کند تا افکار منفی خود را جایگزین کرده و با خوش بینی بیشتری به چالش ها نزدیک شوید.

انتقادها و مشکلات احتمالی

برخی از منتقدان اظهار داشته اند که برخی از برنامه های آموزش خوش بینی آموخته شده کمتر به افراد خوش بینی و بیشتر در مورد کاهش بدبینی می آموزند. محققان دیگر معتقدند که سبک های توضیحی ممکن است در واقع کمتر از آنچه قبلاً تصور می شد ارتباطی با خوش بینی داشته باشند.

تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که خوش بینی ممکن است جنبه منفی نیز داشته باشد به عنوان مثال مثبت بودن افراطی ، که تفکر مثبت را به حد افراطی تعمیم می رساند در واقع می تواند به افرادی که دوران سختی را پشت سر می گذارند آسیب برساند.

افرادی که بیش از حد و شاید غیر واقع بینانه خوش بین باشند نیز ممکن است مستعد خودشیفتگی باشند داشتن تعصب خوش بینی همچنین می تواند افراد را به سمت خطراتی سوق دهد و رفتارهای پرخطر انجام دهند زیرا سطح خطر خود را دست کم می گیرند.

در حالی که برخی تحقیقات به مشکلات احتمالی بیش از حد خوش بینی اشاره کرده اند اما بیشتر مطالعات از این ایده که بین مثبت بینی و سلامت کلی رابطه مثبت وجود دارد حمایت می کنند به عنوان مثال خوش بینی پیش بینی کننده سلامت جسمی با افزایش سن است.

سخن پایانی

شاید دلگرم کننده ترین نکته در مورد خوش بینی این باشد که این مهارت شامل مهارتهایی است که می توان آنها را آموخت و عملی کرد در نهایت خوش بینی آموخته شده چیزی فراتر از بهبود رفاه و یا دفع بیماری های روانی مانند افسردگی یا اعتماد به نفس پایین است.

سلیگمن پیشنهاد می کند که این می تواند راهی برای یافتن هدف شما در زندگی باشد وی توضیح می دهد: “خوش بینی برای یک زندگی معنادار بسیار ارزشمند است با اعتقاد راسخ به آینده مثبت می توانید خود را در خدمت آنچه بزرگتر از آن هستید قرار دهید.”

دسته‌بندی‌ها