تاثیر کتاب درمانی در فرایند درمان و نقش آن در بهبود اختلالات روانی

تاثیر کتاب درمانی در فرایند درمان و نقش آن در بهبود اختلالات روانی

علم روانشناسی بسیار گسترده است و برای فرایند درمان می توان از روش های خلاقانه ی متفاوتی استفاده کرد، یکی از این روش ها استفاده از کتاب درمانی است که باعث می شود تا به جلسات درمان کمک شود و روند بهبودی فرد تسریع شود. از این رو بر آن شدیم تا در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان مقاله ای با عنوان تاثیر کتاب درمانی در فرایند درمان و نقش آن در بهبود اختلالات روانی را در اختیار شما علاقه مندان به مباحث روانشناسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به روان درمانی و علم روانشناسی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر کتاب درمانی در فرایند درمان و نقش آن در بهبود اختلالات روانی

برای بهبود اختلالات روانی تاثیر کتاب درمانی بسیار چشمگیر بوده و می تواند به مشاور و درمانگر کمک کند تا بتوانند از این طریق به مراجعان در فرایند درمان کمک فراوانی کنند.

کتاب درمانی: چگونه داستان ها می توانند به هدایت روند درمان کمک کنند

هنگام برخورد با مسائل شخصی مانند اضطراب و افسردگی یا کنار آمدن با غم و اندوه، گاهی اوقات ممکن است درک آنچه در ذهن و بدن شما اتفاق می افتد دشوار باشد به خصوص اگر تجربه دیگری برای مقایسه با آن ندارید. کتاب درمانی قصد دارد این شکاف را با استفاده از ادبیات برای کمک به شما در بهبود زندگی خود از طریق ارائه اطلاعات، پشتیبانی و راهنمایی در قالب فعالیت های مطالعه از طریق کتاب و داستان برطرف کند.

آنچه کتاب درمانی انجام می دهد

مفهوم خواندن به عنوان راهی برای کمک به تسهیل روند بهبودی و دستیابی به اهداف درمانی، یک استراتژی مشترک است که در بسیاری از رویکردهای درمانی وجود دارد. با این حال آنچه کتاب درمانی را از سایر نظریه های روان درمانی مانند درمان شناختی رفتاری درمانی جدا می کند این واقعیت است که یک درمانگر به طور معمول کتاب درمانی را به عنوان یک رویکرد درمانی مشاهده می کند و بنابراین آن را به عنوان یک بخش اضافی از روند درمان استفاده می کند.

از آنجا که کتاب درمانی اغلب برای حمایت از سایر اشکال درمانی استفاده می شود این روش برای هر دو حالت فردی و گروهی و افراد در هر سنی مناسب است. معمولاً مشاهده این است که یک درمانگر هنگام کار با مراجع جوان مانند کودک یا نوجوان از داستان استفاده می کند.

هنگامی که در روش درمان گروهی استفاده می شود کتاب درمانی به شرکت کنندگان این امکان را می دهد تا درباره تفسیرهای خود از ادبیات و چگونگی ارتباط آن با مسائلشان بازخورد دهند. همچنین به بهبود ارتباطات کمک می کند و گفتگوها و ارتباطات عمیق تری را برای شرکت کنندگان ترغیب می کند.

چه چیزی انتظار می رود

اگر کتاب درمانی به نظر مناسب می رسد ممکن است از خود بپرسید که چگونه یک درمانگر از این ابزار در یک جلسه مشاوره استفاده می کند. سام گلادینگ Ph.D استاد برنامه آنلاین مشاوره و خدمات انسانی دانشگاه ویک فارست که متخصص خلاقیت در مشاوره است کتاب درمانی را به عنوان یک تعامل سه جانبه پویا شامل استفاده از کتاب، مشاور و مراجع توصیف می کند. “مشاور و مراجع مشکلات یا زمینه های استرس در زندگی مراجع را در نظر می گیرند سپس مشاور، کتاب یا داستانی را برای خواندن مراجع تجویز می کند. ”

Gladding به این نکته اشاره می کند که مهم این است که کتاب یا داستان مستقیماً با دشواری مراجع در ارتباط باشد تا آنها با شخصیت اصلی رمان یا داستان همذات پنداری کنند. سپس مشاور و مراجع مجدداً گرد هم می آیند و در مورد نحوه برخورد قهرمان داستان با مشکلات خود و کاربرد راه حل یا راه حلهای موجود در کتاب با شرایط مراجع صحبت می کنند.

یک درمانگر ازدواج و خانواده چاد پرمان MA ، LMFT از New Page Therapy موافق است وی می گوید: “به طور معمول درمانگران از کتاب درمانی استفاده می کنند تا کتاب های خاصی را برای مطالعه به مراجعان اختصاص دهند تا خارج از جلسه مطالعه کنند.” پرمان می گوید این استراتژی می تواند به تسهیل همدلی، بینش، گفتگو و رشد خود کمک کند.

اکثر درمانگران آموزش دیده در کتاب درمانی لیستی از کتابها را در اختیار شما قرار می دهند که مربوط به موضوعات مختلف است. همچنین چندین سایت و پایگاه داده آنلاین وجود دارد که عناوین پیشنهادی را براساس نگرانی خاص یا مسائل مربوط به سلامت روان ارائه می دهند. به عنوان مثال این لیست از Goodreads است که به کودکان و نوجوانان اختصاص یافته است.

چگونه کتاب درمانی کمک می کند

از طریق استفاده از داستان ها از طریق کتاب های داستانی و غیر داستانی، شعر، نمایشنامه، داستان کوتاه و مطالب خودیاری، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند درک عمیق تری از نگرانی هایی که در وهله اول باعث شده تا شما به جلسات مشاوره بیایید کسب کنید.

چالش های شخص

کتاب درمانی به شما امکان می دهد از چالش های شخصی که با آن روبرو هستید بینشی کسب کنید و به شما کمک می کند تا استراتژی هایی برای رسیدگی به بیشترین نگرانی ها ایجاد کنید. همچنین می تواند به ارتقا حل مسئله، درک و خودآگاهی کمک کند.

کتاب درمانی چه کمکی به فرایند درمان می کند

تاثیر کتاب درمانی

دریافت مزایای خارج از درمان

توافق با یک کتاب برای خواندن در بین جلسات، به درمانگر قالبی برای تعیین تکالیف در خارج از درمان می دهد. این می تواند به تعمیق معنای یک جلسه درمانی کمک کرده و یادگیری بیشتر را تسهیل کند. Gladding می گوید روش دیگری که یک درمانگر می تواند از کتاب درمانی استفاده کند استفاده از یک مدل پیشگیری است که می تواند به افراد در یادگیری روش های کنار آمدن با چالش های زندگی کمک کند.

داستان ها چشم انداز فراهم می کنند

یکی از دلایل قانع کننده تر استفاده از کتاب درمانی این است که می تواند به شما کمک کند تا ببینید افراد دیگر مانند شخصیت های کتاب چگونه به مسائل مشابه پرداخته و می پردازند. هنگامی که شما با یک شخصیت داستانی یا غیر داستانی به ویژه در سطح عاطفی خود را شناسایی می کنید می توانید ببینید که افراد دیگری نیز هستند که در حال گشت و گذار و کنار آمدن با مبارزات شخصی هستند.

برای اینکه این ارتباط با یک داستان حتی بیشتر تقویت شود و به عادی سازی روند درمان کمک کند یک درمانگر می تواند کتابی با شخصیتی انتخاب کند که به دنبال کمک برای چالش های بین فردی یا درون فردی است که بیمار با آن روبرو است.

مسائل مشترکی که با کتاب درمانی درمان می شود

گرچه مطالعه به طور کلی برای همه افراد مفید است، پرمان می گوید کتاب درمانی هدفمند می تواند به طور خاص برای مسائل زیر مفید باشد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • سوء مصرف مواد
  • اختلالات اشتها
  • مسائل مربوط به رابطه
  • نگرانی های وجودی مانند انزوا، بی معنی بودن زندگی، آزادی و مرگ

چگونه یک درمانگر کتاب درمانی پیدا کنیم

هنگام جستجوی یک درمانگر که کتاب درمانی را در جلسات درمانی خود گنجانده است اولین جایی که باید جستجو کنید روش آنلاین است. شما می توانید این تخصص را با کتاب درمانی گوگلینگ + شهر خود جستجو کنید. به عنوان مثال “کتاب درمانی + تهران”.

علاوه بر آموزش در کتاب درمانی هنگام انجام تکالیف مطمئن شوید که سایر گواهینامه ها و عناوین مانندLMFT ، LCSW ، PsyD، Ph.D ، روان درمانگر و یک مشاور حرفه ای مجاز را نیز بررسی می کنید. این گواهینامه ها به همراه بسیاری از مدارک دیگر نشان می دهد که فرد دارای تحصیلات و گواهینامه ها یا مجوزهای مناسب برای تمرین در ایالت شما است.

پرمان می گوید اگر به دنبال یک درمانگر با آموزش رسمی بیشتر در زمینه کتاب درمانی هستید می توانید یک فهرست ارائه دهندگان را در وب سایت فدراسیون بین المللی کتاب درمانی و شعر درمانی پیدا کنید.

به گفته گلدینگ تعدادی متخصص از بسیاری از رشته های کمک رسانی وجود دارند که به انجمن ملی شعر درمانی تعلق دارند. وی می گوید این گروه کلمه “شعر” را به طور گسترده به معنای هر کلمه نوشتاری به کار می برند. یک مکان عالی برای شروع بازدید از وب سایت و نشریات آنها است. همچنین بررسی Google Scholar و سایر منابع علمی ممکن است محققانی را به همراه داشته باشد که مشاور هستند و می توانند به طور مستقیم کمک کنند یا دیگران را که می توانند توصیه کنند.

دسته‌بندی‌ها