تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان و سبک زندگی سالم

تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان و سبک زندگی سالم

تاثیر ویروس کرونا و فراگیری آن آنقدر گسترده است که تمام جنبه های زندگی انسان ها را در بر گرفته است. در این بین یکی از کارهایی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند موضوع حمایت اجتماعی است و داشتن انعطاف پذیری که باعث ارتقای سلامت روان افراد می شود. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان و سبک زندگی سالم را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی قرار دهیم. پس اگر تمایل دارید تا در این زمینه اطلاعات جالبی کسب کنید تا انتهای مقاله تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان و سبک زندگی سالم

تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان آنقدر مهم است که اگر با مهارت های لازم در این زمینه آشنا شویم می توانیم در برخورد با مشکلات بسیار انعطاف پذیر باشیم.

حمایت اجتماعی کلید انعطاف پذیری سلامت روان در قرنطینه در دوران کرونا

پس از چندین ماه عارضه جهانی، تأثیرات همه گیر COVID-19 به سال جدید منتقل شده است. در حالی که سال 2021 امید ایجاد تغییرات مثبت را با خود به همراه دارد، هنوز نگرانی هایی در مورد سلامت روان وجود دارد که تقریباً یک سال کامل باقی مانده است. برای مطالعه بیشتر به مقاله مراقبت از خود در مقابل کرونا را مطالعه فرمایید.

محققان همچنان در درک تأثیرات کرونا بر سلامت روان و خطراتش در این مدت متمرکز هستند. مطالعه ای که اخیراً در PLOS One1 منتشر شده است به دنبال یافتن عواملی است که بیشترین نقش را در کاهش سلامت روان داشته اند و دریافت که حمایت اجتماعی و انعطاف پذیری روانشناختی از مولفه های اساسی در تعیین پاسخ فرد به قرنطینه هستند.

با همه گیری، تغییرات قابل توجهی در زندگی برای بسیاری از افراد ایجاد شد، از دست دادن شغل و بیماری، ترس و اضطراب عمومی، همچنین تأثیرات بر سلامت روان نیز متفاوت است. خواه این عوامل استرس زا به صورت عصبانیت، افسردگی یا کسالت آشکار شوند و یا به طرق دیگر، محققان دریافته اند که اکثر افراد بدون توجه به سلامتی ذهنی قبل از همه گیری، تحت تأثیر قرنطینه قرار گرفتند.

محققان در طول مطالعه خود از چندین دسته استفاده کردند، از جمله عوامل روانشناختی قبلی و دسترسی به منابع مورد نیاز در حین تنهایی و قرنطینه و همچنین نتایج گزارش شده توسط شرکت کنندگان مانند سلامتی، افسردگی و استرس.

انعطاف پذیری روانشناختی چیست؟

انعطاف پذیری روانشناختی توانایی سازگاری سریع با شرایط متغیر یا زمان چالش برانگیز است. بسیاری از ما با اخبار مربوط به قرنطینه، پروتکل های بهداشتی و مرگ صدها هزار نفر به دلیل ویروس کرونا روبه رو شده ایم. پیشنهاد می کنیم مقاله تنهایی در دوران کرونا را مطالعه فرمایید.

در حالی که نمی توان انتظار داشت هیچ کس کاملاً تحت تأثیر این امر قرار گیرد اما چگونگی بهبودی ما از یک وضعیت استرس زا نشان از انعطاف پذیری روانشناختی ما دارد. هیلی نیدیچ LCSW می گوید انعطاف پذیری روانشناختی یک سازوکار مقابله ای سازگار است و افرادی که این را مجسم می کنند سطح استرس آنها کاهش یافته و معمولاً سطح بالاتری از رضایت از زندگی را نسبت به افرادی که چنین نیستند گزارش می کنند. در عمل به نظر می رسد واکنش کمی به یک چالش داشته باشید و به خود اجازه دهید با خلاقیت مسئله را حل کنید بدون اینکه اجازه دهید روز شما را خراب کند.

این انعطاف پذیری می تواند گفتن آسانتر از انجام برخی از افراد باشد. لازم به یادآوری است که اگرچه این توانایی سازگاری مفید است اما می تواند یک فرایند باشد. دکتر نکشیا هاموند PsyD  می گویدانعطاف پذیری روانشناختی یکی از بزرگترین هدیه های بهداشت روان است همیشه انعطاف پذیری روانشناختی آسان نیست اما برای شما مفید است که در جهت دستیابی به انعطاف پذیری بیشتر در زندگی تلاش کنید. وی اضافه می کند که مقاومت روحی و انعطاف پذیری روانشناختی هر دو ابزار خوبی برای مجموعه ابزارهای سلامت روان شما هستند. همچنین مقاله سلامت روان در دوران کرونا را مطالعه فرمایید.

تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان

مطالعات نشان داده است که نقش حمایت در بهبود سلامت جسمی و روانی بسیار ضروری است. ما دیده ایم که تنهایی نقش مهمی در افسردگی همراه با این دستورات طولانی مدت در خانه بازی می کند و ضرورت اجتماعی شدن و حمایت را کورکورانه آشکار می کند.

حمایت اجتماعی حتی در زمان های عادی یکی از مهمترین ارکان بهبود سلامت روان است به ویژه با توجه به چگونگی انزوا، ترس و آسیب دیدگی افراد در حال حاضر که با این مشکل رو به رو هستیم، احساس ارتباط و حمایت از دیگران می تواند برایتان بسیار مفید باشد.

وی می گوید ادامه فاصله اجتماعی ما با دوستان و عزیزان عامل اصلی در اضطراب، افسردگی، بی خوابی و سایر تأثیراتی است که مردم احساس می کنند.

چگونه می توانید از پشتیبانی در حال حاضر اطمینان حاصل کنید؟

نیدیچ و هاموند هر دو استفاده از پروتکل ها و روش های ایمنی را تشویق می کنند اما نه در حد انزوا از خود. انزوا و افسردگی به راحتی می تواند به عنوان یک چرخه خطرناک عمل کند و گرچه قرار گرفتن در چنین الگویی هنگام سفارشات در خانه آسان است اما ایجاد و تداوم شیوه ها و سیستم های مثبت برای خود مهم است.

از اتصال مجدد نترسید

برای برخی به دلیل وضعیت روابط موجود و برنامه کاری شما ایده ایجاد یک سیستم جدید پشتیبانی می تواند طاقت فرسا باشد. اجازه ندهید این مسئله مانع شما شود خصوصاً با توجه به اینکه بسیاری از ما در یک قایق هستیم.

نیدیچ می گوید: برقراری ارتباط با کسی که ارتباطتان را قطع کرده اید و شما را می شناسد حتی اگر خیلی کم باشد یک مکان عالی برای شروع است. گروه های فیس بوک و سایر تالارهای گفتگوی آنلاین ویژه انجمن شما همچنین می تواند راهی عالی برای ملاقات سایر افراد منزوی باشد که ممکن است در این زمینه بسیار مفید باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله ترس بچه ها از بازگشایی مجدد مدرسه بعد از کرونا مراجعه فرمایید.

حمایت های اجتماعی چگونه باعث حفظ سلامت روان می شود

تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان

نیدیچ خاطرنشان می کند که حتی دوستی های سطحی نیز می توانند در این زمان حمایت کنند حتی اگر فقط در حال بررسی و بحث در مورد موضوعات سبک هستید می تواند به شما کمک کند احساس ارتباط و پشتیبانی کنید.

قطعاً برنامه ای برای آن وجود دارد

همه ما به طور گسترده ای از دنیای دیجیتال استفاده می کنیم و باعث هجوم دسترسی به خدماتی می شویم که قبلاً فقط به صورت حضوری ارائه می شدند. هاموند از ایده آنلاین شدن برای برقراری ارتباط با دیگران پشتیبانی می کند و می گوید جوامع مختلفی در فضای آنلاین در حال توسعه هستند که می توانید از حمایت ذهنی مورد نیاز خود استفاده کنید. برنامه ها، پادکست ها  انجمن های تعاملی در شبکه های اجتماعی و موارد دیگر وجود دارد که می توانند پشتیبانی اجتماعی ارائه دهند.

حداقل روزی یک بار با کسی ارتباط برقرار کنید

بدون داشتن تعمق در ارتباطات می توان به راحتی در چرخه آشفته هفته کار قرار گرفت صرف نظر از آنچه در برنامه است حداقل برای یک بار در طول روز وقت بگذارید تا با شخص دیگری ارتباط برقرار کنید.

نیدیچ می گوید قانون اولیه من در مورد حمایت اجتماعی در حال حاضر حداقل است هر روز یک بار تماس تلفنی یا ویدئو با یک انسان دیگر انجام می شود. ما می توانیم آنقدر عادت کنیم که فقط با افراد بصورت آنلاین یا از طریق متن گپ بزنیم که قدرت شنیدن صدای شخصی یا دیدن چهره او را فراموش کنیم.

با خیال راحت با دوستان نزدیک و عزیزان دیدار کنید

ایمنی به ویژه برای کسانی که والدین مسن دارند یا سیستم ایمنی بدنشان به خطر می افتد یک نگرانی مداوم است. این امر برخی را از ملاقات حضوری منصرف کرده است اما داشتن ملاقات هایی با ماسک در فضای باز که با اجتماع فاصله دارند می تواند یک گزینه مناسب باشد. با شروع توزیع واکسن ممکن است به زودی چنین ملاقات هایی حتی ایمن تر باشد اگرچه ادامه پروتکل های ایمنی حتی پس از واکسیناسیون نیز مهم است. برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر قرنطینه در دوران کرونا را مطالعه فرمایید.

نیدیچ می گوید: برای عزیزان و دوستانی که نزدیک یکدیگر زندگی می کنند یافتن مکانی در فضای باز که بتوان فاصله اجتماعی را در آن تأیید کرد و تعیین زمان معین برای ملاقات راهی عالی برای برقراری ارتباط و داشتن چیزی برای انتظار است.

از زمانی که در اختیار دارید به طور مثبت استفاده کنید

نیدیچ پیشنهاد می کند با وظایف روزمره خود خلاق باشید و ارتباط خود را با وظایف ضروری مانند تماس تلفنی با یک دوست هنگام انجام برخی کارها یا همکاری خارج از خانه با دوست یا همسایه خود ترکیب کنید. بسیاری از ما مسئولیت خود را در قبال کار یا خانواده افزایش داده یا اضافه کرده ایم اما روشهایی برای کار با برنامه شما وجود دارد.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

سلامتی ذهنی شما حیاتی است ممکن است اولویت قرار دادن خود را با همه آنچه در طول یک سال گذشته اتفاق افتاده دشوار یا حتی خودخواهانه به نظر برسد اما برای سلامتی ضروری است. متعهد به مراقبت از خود شوید حتی اگر این به معنای 15 دقیقه در روز از وقت کم باشد. همچنان به ارتباط با افراد مثبت دیگری در زندگی خود بپردازید که شما را تقویت می کنند و الهام بخش شما هستند.