بررسی اثر آفتاب پرست و تاثیر آن بر روابط و تعاملات انسانی

بررسی اثر آفتاب پرست و تاثیر آن بر روابط و تعاملات انسانی

برای ارتباط سالم با دیگران باید مهارت هایی را بدانیم، یکی از این مهارت ها اثر آفتاب پرست بوده که به وسیله آن شما می توانید با دیگران بهترین تعاملات را داشته باشید. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان بررسی اثر آفتاب پرست و تاثیر آن بر روابط و تعاملات انسانی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی و مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس اگر تمایل دارید تا با اصول و تکنیک هایی که به بهبود روابطتان با دیگران کمک می کند تا انتهای مقاله بررسی اثر آفتاب پرست با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

بررسی اثر آفتاب پرست و تاثیر آن بر روابط و تعاملات انسانی

در مقاله بررسی اثر آفتاب پرست نشان خواهیم داد که این پدیده چه مفهومی دارد و چگونه باعث می شود تا شما بتوانید بهترین رابطه را با سایرین داشته باشید.

اثر آفتاب پرست چیست؟

اثر آفتاب پرست پدیده ای است که ما را در تقلید از شیوه ها، حرکات یا حالت چهره افرادی که بیشتر اوقات با آنها تعامل داریم می یابد. این باعث می شود که ناخودآگاه تغییرات رفتاری ایجاد کنید تا با رفتار افراد در محافل نزدیک اجتماعی یا حتی افراد غریبه مطابقت داشته باشد.

این پدیده به نام آفتاب پرست، حیوانی که ظاهر پوست خود را تغییر داده و در هر محیطی که در آن قرار گیرد تغییر می کند.

شما ممکن است متوجه شده باشید که یک دوست یا عزیز شما از عبارات یا حرکات دست مورد علاقه خود استفاده می کند یا خودتان را در حال انجام همین کار می بینید این اثر و عملکرد آفتاب پرست است و کاملاً طبیعی است تقریباً همه در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کرده اند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش روابط اجتماعی قوی مراجعه نمایید.

چرا این کار را می کنیم؟

تقلید از شخص چه ناخودآگاه و چه ناخواسته کاری است که همه ما مرتباً انجام می دهیم در حالی که ممکن است ما آدمی را برای سرگرمی از آن تقلید کنیم معلوم نیست که چرا افراد دیگر را ناخودآگاه تقلید می کنیم.

محققان معتقدند که ما این کار را انجام می دهیم زیرا این امکان را دارد که بر تعاملات اجتماعی ما با دیگران تأثیر مثبت بگذارد هنگامی که رفتار یک شخص نزدیک به خود را منعکس می کنید شخصی که از رفتار او منعکس می شود متوجه آن می شود و این احساسات مثبتی نسبت به شما ایجاد می کند.

شایان ذکر است اصطلاح “تقلید” گاهی اوقات می تواند لحنی منفی به خود بگیرد اما این به معنای کپی برداری است و در بیشتر موارد بی ضرر انجام می شود.

تأثیر اثر آفتاب پرست

اثر آفتاب پرست یک تقلید ندانسته از رفتارهای دیگران است و کاملاً طبیعی است اگر به مدت کافی زندگی کنید یا با یک شخص یا افراد دیگر تعامل داشته باشید مجبورید برخی از رفتارها، طرز رفتار، حالت های چهره و حرکات آنها را انتخاب کنید به خصوص ممکن است در زوج هایی که مدت هاست با هم هستند یا بهترین دوستان متوجه اثر آفتاب پرست شوید.

نشان داده شده است که اثر آفتاب پرست تأثیر مثبتی بر تعاملات اجتماعی انسان دارد طبق گفته های Tanya L. Chartrand و John A. Bargh، دو روانشناسی که اولین بار این پدیده را کشف کردند افراد بسیار همدل بیشتر از دیگران تقلید می کنند تا افرادی که چنین نیستند.

وقتی شخصی واقعاً همدل است توجه بیشتری می کند و ارتباطات عمیق تری با شخصی که با او تعامل دارد برقرار می کند و همین امر احتمال تقلید را در او بیشتر می کند.برای آموزش بیشتر به کارگاه آموزش همدلی مراجعه نمایید.

آموزش مهارت های ارتباط متقابل به صورت موثر

بررسی اثر آفتاب پرست

با این حال وقتی افرادی که خیلی همدل نیستند سعی در تقلید از شخص دیگری دارند این حرکت ممکن است نادرست باشد و نتیجه عکس آن از مزایای اجتماعی است که معمولاً به دلیل اثر آفتاب پرست بدست می آید.

تقلید چگونه کار می کند

در دو حالت وجود دارد که افراد تمایل دارند از دیگران تقلید کنند متداول ترین روش در اثر آفتاب پرست در جهت آینه است.

وقتی شخصی به صورت آینه ای شخص دیگری را تقلید می کند برعکس آنچه شخصی که در حال تقلید است انجام می دهد بنابراین اگر تقلید شده هنگام حرکت دست راست خود را با حرکتی خاص حرکت دهد تقلید کننده هنگام انجام همان حرکت دست چپ خود را حرکت می دهد.

همچنین می توانید به صورت تشریحی از شخص دیگری تقلید کنید در اینجا دقیقاً همان حرکاتی را که شخصی تقلید می کنید انجام می دهید بنابراین اگر فرد در حالی که به چیزی فکر می کند اغلب به پای چپ خود ضربه می زند شما همچنین به پای چپ خود ضربه خواهید زد.

اگرچه بیان خلاصه تفاوت این دو روش تقلید ممکن است اندک به نظر برسد اما تحقیقات نشان می دهد که هر دو پیامدهای اجتماعی متفاوتی دارند.

در یک مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد تا در یک محیط مجازی با یک انسان دیجیتال تعامل داشته باشند شرکت کنندگانی که از نظر تشریحی تقلید شده بودند نسبت به انسان دیجیتال واکنش منفی بیشتری نسبت به افرادی که به صورت آینه ای تقلید شده اند و یا اصلاً تقلید نکرده اند نشان می دهند.

این نشان می دهد که اگر شما تمایل دارید که شخصی را به صورت آناتومیکی تقلید کنید حتی اگر ممکن است بیهوش باشد می تواند باعث شود که شخصی که از او تقلید می شود تعامل منفی بیشتری با شما داشته باشد.

نحوه انجام اثر آفتاب پرست

اثر آفتاب پرست به طور طبیعی برای مردم به وجود می آید و چیزی نیست که شما باید تمرین کنید با این حال مهم است که از مزایای اجتماعی آن آگاه باشید و از این پدیده استقبال کنید.

چه در یک اتاق پر از غریبه و چه در کنار افرادی که سالهاست آنها را می شناسید اثر آفتاب پرست می تواند شما را دوستانه تر و خوش مشرب تر جلوه دهد خوب است که آگاهانه جلوه آفتاب پرست را اتخاذ کنید تا راحت تر باشید و باعث می شود افراد در برخی از محیط های اجتماعی ارتباط صمیمی تری با شما برقرار کنند.

می توانید از اثر آفتاب پرست به نفع خود استفاده کنید مطالعه ای که در آن یک محقق از حرکات و شیوه های گروهی از شرکت کنندگان تقلید کرد نشان داد که شرکت کنندگانی که توسط محقق تقلید شده اند دوست داشتن آنها را نسبت به افرادی که دوست نداشتند دوست داشتنی تر می دانند.

رفتارهای رایج که به طور معمول تقلید می شوند عبارتند از:

  • حالات چهره
  • لهجه ها
  • اوج صدا
  • تن صدا

وقتی شما از شخصی تقلید می کنید او شما را فردی می داند که دنیا را به همان روشی که درک می کند می فهمد این باعث می شود که شما بتوانید بیشتر راحت باشید و ارتباط با آن راحت تر شود.

با این حال فقط بگذارید اثر آفتاب پرست به طور طبیعی به شما برسد وقتی برای شخصی که در حال برقراری ارتباط با او هستید آشکار می شود که او را تقلید می کنید ممکن است اهداف شما را به عنوان یک توهین یا تمسخر سؤ تعبیر کنند و این نتیجه عکس اثر مطلوبی است که می خواستید بدست آورید.

هنگامی که شما شخصی را عمداً تقلید می کنید احتمال این که آناتومیک انجام دهید وجود دارد به این معنی که دقیقاً با حرکات شخص مطابقت دارید و این ثابت کرده است که پیامدهای منفی اجتماعی دارد.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در تولید اثر آفتاب پرست به روش مثبت وجود دارد:

  • بیاموزید که بیشتر از دیگران احساس همدردی کنید
  • شنونده بهتری شوید هنگام درک صحبت با شخص دیگر به درک و نه فقط پاسخ دادن گوش دهید
  • این کار را به دلایل درست انجام دهید مجبور کردن اثر آفتاب پرست برای دستیابی به مزایای خاص نسبت به یک شخص به راحتی قابل مشاهده است
  • به دنبال ایجاد یک رابطه سالم با شخصی که با او ارتباط برقرار می کنید باشید
دسته‌بندی‌ها