اسکیزوفرنی و خطر مرگ کووید 19 و رابطه بین این دو بیماری

اسکیزوفرنی و خطر مرگ کووید 19 و رابطه بین این دو بیماری

بیماری کرونا یک اختلال روانپریشی است که در مقالات قبلی به صورت کامل در مورد آن صحبت کرده ایم اما در این جا تصمیم داریم تا به موضوعی بپردازیم که نشان می دهد اسکیزوفرنی یکی از عامل ها خطر مرگ بر اثر کووید 19 است. به همین دلیل قصد داریم تا مقاله ای با عنوان اسکیزوفرنی و خطر مرگ کووید 19 و رابطه بین این دو بیماری را به صورت علمی مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر به چنین مطالبی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

اسکیزوفرنی و خطر مرگ کووید 19 و رابطه بین این دو بیماری

در مقاله اسکیزوفرنی و خطر مرگ کووید 19 بررسی خواهیم کرد که چه رابطه ای بین این دو بیماری وجود دارد و به چه علت افرادی که دارای این اختلال هستند اگر دچار کرونا شوند خطر مرگ آن ها را تهدید می کند.

اسکیزوفرنی به عنوان عامل اصلی خطر برای مرگ COVID-19 شناخته شده است

یک مطالعه جدید که در 27 ژانویه در مجله JAMA Psychiatry منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تقریباً سه برابر بیشتر از افراد فاقد این بیماری در اثر ابتلا به COVID-19 می میرند.

محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman می گویند این خطر را نمی توان به عوامل دیگر مانند دیابت، سیگار کشیدن یا نرخ بالاتر بیماری های قلبی نسبت داد. همچنین پیشنهاد میشود به کارگاه آموزش روش های ترک سیگار مراجعه نمایید.

مطالعه در جزئیات

این تیم 7348 پرونده بیمار از مردان و زنان تحت درمان COVID-19 را در بیمارستان های NYU Langone در شهر نیویورک و لانگ آیلند بین 3 مارس و 31 مه سال 2020 تجزیه و تحلیل کرد. آنها 14٪ را تشخیص دادند که به اسکیزوفرنیا، اختلالات خلقی یا اضطراب مبتلا شده اند. سپس آنها میزان مرگ و میر بیماران را در طی 45 روز پس از آزمایش مثبت برای ویروس محاسبه کردند.

تحقیقات آنها نشان داد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی 2.7 برابر احتمال مرگ ناشی از COVID-19 را افزایش داده اند (داشتن سن 75 سال به بالا احتمال مرگ را 5/37 برابر بیشتر می کند). بعد از اسکیزوفرنی، جنسیت مرد، بیماری قلبی و نژاد بیشترین عوامل خطر بودند. برای مطالعه بیشتر به مقاله محافظت های لازم در دوران کرونا را مطالعه فرمایید.

کاتلین نمانی MD  استادیار تحقیق در گروه روانپزشکی در NYU Langone Health می گوید: چندین توضیح بالقوه برای عامل خطر اسکیزوفرنی وجود دارد.

او می گوید: در چارچوب مطالعه ما دو توضیح بالقوه شامل پاسخ ایمنی غیر طبیعی به عفونت مرتبط با اسکیزوفرنی یا خطر همراه با داروهایی است که برای درمان این اختلال استفاده می شود این تیم در حال انجام مطالعات بیشتر برای بررسی هر دو احتمال است. برای مطالعه بیشتر به مقاله شناخت کامل اسکیزوفرنی مراجعه فرمایید.

جالب توجه است این مطالعه نشان داد افرادی که دارای سایر مشکلات روانشناختی هستند مانند اختلالات خلقی یا اضطرابی در معرض خطر مرگ ناشی از عفونت COVID-19 نیستند.

یکی از محدودیت های اصلی مطالعه تعداد نسبتاً محدود بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در گروه کوهنوردی (75 نفر از 7348 بیمار) بود اگرچه دکتر نمانی می گوید این انتظار بر اساس شیوع این اختلال روانی در سطح کشور است.

دکتر نمانی می گوید: افزایش خطر عفونت و مرگ شدید COVID-19 در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در گروه های بزرگ سراسری در فرانسه و کره جنوبی گزارش شده است و تحقیقات بیشتری برای بررسی تکرار این یافته در سایر موارد بهداشتی لازم است.

افزایش مرگ کرونا در افراد اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی و خطر مرگ کووید 19

محدودیت دیگر این مطالعه این بود که نمونه به بیمارانی که دسترسی به آزمایش و درمان در سیستم بهداشت NYU داشتند محدود شد بنابراین ممکن است خطر پیامدهای نامطلوب در بیماران با دسترسی کمتر به مراقبت های پزشکی بیشتر شود.

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن است که با روان پریشی مداوم مشخص می شود. روانپزشک و نویسنده گایانی دسیلوا MD می گوید: این اساساً عدم ارتباط با واقعیت، داشتن توهم، هذیان، پارانویا، اختلالات فکری مانند تفکر بی نظم، صحبت به شیوه های عجیب و غریب و رفتارهای عجیب و غریب است.

شدت این بیماری ممکن است متفاوت باشد بعضی از افراد مشکلات خفیف روان پریشی را تجربه می کنند در حالی که دیگران اختلالات شدید در زندگی روزمره را تحمل می کنند. دکتر دی سیلوا می گوید: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به طور معمول در حفظ شغل و روابط خود دشوار هستند و علائم با گذشت زمان بدتر می شوند.

اسکیزوفرنی به طور معمول با داروهای ضد روان پریشی درمان می شود اما دکتر دی سیلوا تأکید می کند که استراتژی های توانبخشی برای رسیدگی به فعالیت های زندگی روزمره و روابط به همان اندازه برای بهبود کیفیت زندگی مهم هستند.

چه رابطه ای بین اسکیزوفرنی و COVID-19 وجود دارد؟

محققان انتظار داشتند بیماران مبتلا به بیماری های روانپزشکی در شرایط COVID-19 در معرض خطر بیشتری برای مرگ و میر باشند با توجه به نرخ بالای بیماری های پزشکی به ویژه بیماری های قلبی عروقی.

حتی در این صورت خطر بالای مرگ و میر مرتبط با اختلالات طیف اسکیزوفرنی در محیط COVID-19 برای محققان تعجب آور بود. دکتر نمانی می گوید: میزان این یافته پس از سازگاری با سایر عوامل خطر پزشکی غیرمنتظره بود.

دکتر دی سیلوا می گوید: عفونت های شدید اغلب مقدم بر تشخیص اسکیزوفرنی هستند بنابراین بعید به نظر می رسد داروهایی که برای درمان این اختلال استفاده می شوند به طور کامل خطر را توضیح دهند.هر دو عامل استرس زای محیط زیست و اجتماعی و آسیب پذیری بیولوژیکی ممکن است به تغییرات ایمنی منجر شود که باعث می شود افراد در مبارزه با ویروس ها کارایی کمتری داشته و مستعد واکنش التهابی کنترل نشده باشند.

دکتر دی سیلوا اضافه می کند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند در قضاوت در مورد واقعیت و مبارزه با توهم مشکل داشته باشند که این امر باعث می شود آنها اعتماد نکنند یا قادر به پیروی از دستورات بهداشت عمومی نباشند. وی می افزاید: آنها ممکن است به تئوری های توطئه اعتقاد داشته باشند یا از واکسیناسیون یا مراقبت از علائم حاد خودداری کنند. ممکن است از پوشیدن ماسک خودداری کنند و در مجاورت نزدیک با افراد همفکر جمع شوند بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بی خانمان هستند که باعث می شود خطر ابتلا به COVID-19 را افزایش دهد.

دکتر نعمانی امیدوار است که این مطالعه همراه با شواهد موجود نشان دهد که افراد مبتلا به بیماری های جدی روانی از جمله اسکیزوفرنی در معرض خطر بیشتری برای عواقب بدتر به دنبال عفونت COVID-19 هستند CDC ترجیح می دهد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را در اولویت برای آزمایش و واکسیناسیون COVID-19 قرار دهد.

وی می گوید: این بیماران اغلب با موانع ساختاری دسترسی به مراقبت های پزشکی از جمله آزمایش و واکسن روبرو هستند. اولویت بندی آزمایش و واکسیناسیون برای این گروه به کاهش نابرابری های سلامتی و نجات جان انسان کمک می کند.

دسته‌بندی‌ها