شاید شما هم در محیط کار با چالش هایی روبه رو هستید و هرگز ریشه ی آن ها را نمی دانید،در این قسمت از برنا اندیشان تصمیم داریم تا در مقاله در محیط کار چه جملاتی را نباید به کار ببریم – بایدها و نبایدهای محیط کار در رابطه با عباراتی که هرگز در محیط کاری نباید آن ها را بیان کنید با شما عزیزان گفتگو کنیم،پس تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید.
در محیط کار چه جملاتی را نباید به کار ببریم – بایدها و نبایدهای محیط کار
در مقاله در محیط کار چه جملاتی را نباید به کار ببریم – بایدها و نبایدهای محیط کار ده عبارتی که هرگز نباید آن ها را در محل کار خود بیان کنید را مورد بررسی قرار می دهیم.
ده عبارتی که در محل کار نباید استفاده کرد!
براساس نتیجه ی تحقیقات و طبق توصیه کارشناسان، ۱۰جمله زیر را فیگارو به عنوان بدترین چیزهایی انتخاب کرده که میتوان در محیط کار به زبان آورد.
۱. این کار من نیست…
همین جمله ساده و پرکاربرد باعث میشود شما خودتان را از جمع اعضای تیم کاریتان جدا کنید. این جمله دقیقا متضاد حس انعطافپذیری و میل به یاد گرفتن چیزهای جدیدی است که برای برعهده گرفتن پستهای حساس و عالی حیاتی است. به جای این جمله منفی میتوان از این جمله مثبت استفاده کرد:
متشکرم، واقعاً در این زمینه تجربهای ندارم
پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی صنعتی و سازمانی
۲. فکر میکنم که…
«لوری توماس روس که مدیر یک شرکت بزرگ است اعتقاد دارد این جمله و جملههای مشابه آن همچون «تصور میکنم، احساس میکنم» باعث میشود از تسلط مدیریتی شما کاسته شده و قدرت پیام را نیز تضعیف کند. گفتن «فکر میکنم این بهترین استراتژی است» قدرت کمتری دارد از جمله
این بهترین استراتژی است، متشکرم
۳. نمیدانم…
شما فکر میکنید گفتن این جمله یعنی صداقت؟ با گفتن این جمله ممکن است دیگران فکر کنند شما از روی تنبلی با این جمله خود را خلاص کردهاید. به جای این جمله بگویید:
متشکرم، اجازه بدهید جواب را پیدا کنم
یا«متشکرم، نمیدانم چطور این کار را انجام دهم.» و حتی «متشکرم، برای انجام این کار از چه کسی میتوانم کمک بگیرم؟» نیز جمله مناسبی است. با این کار زمان میخرید تا راه حل را بیابید.
۴. نمیتوانم…
با بر زبان «نیاوردن» این جمله به همکاران خود میفهمانید که برای هر نوع یادگیری آماده هستید. میتوانید مشکل را بررسی و راه حل پیشنهاد کنید. مثلا اگر از شما خواسته باشند پروژهای را معرفی کنید که به دلیل مشغله کاری توان انجام آن را ندارید بگویید:
متشکرم، متاسفانه الان مشکلی دارم. با این حال با فلانی در این مورد صحبت کردهام و مطمئنم او به خوبی از پس آن برمیآید
۵. ولی…
استفاده از کلمه «ولی» همه آن چیزی را که پیش از این گفتهاید کاملا انکار میکند. مثلا این جمله را ببینید: «این پیراهن خیلی زیباست اما این گوشوارهها به پیراهنت نمیآید.» ما همیشه به طورغریزی جملات منفی را میبینیم. بنابراین استفاده از این کلمه تنها باعث برجسته شدن بخش منفی ماجرا میشود.
۶. سعی خودم را میکنم…
استفاده از این جمله یعنی احتمال شکست وجود دارد و ممکن است داستان به آخر نرسد. وقتی در ساعات آغازین کار، رئیستان از شما میخواهد کاری را انجام دهید و شما به او میگویید «سعی خودم را میکنم» باعث میشود تردید در روح رئیستان شکل بگیرد. به جای این جمله میتوانید بگویید
ساعت ۹ روی میز کارتان خواهد بود
۷. ایده خوبی نیست…
این اولین و دم دستترین جملهای است که در برابر ایدههای همکارانتان میتوانید بگویید. بکار بردن این جمله باعث میشود آنها جرات ابراز ایدههای خود را نداشته باشند. به جای اینکه چیزی را به طور کامل رد کنید میتوان مثلا از یک پرسش استفاده کرد:
متشکرم، خب میتوان این ایده را اجرایی کرد؟
۸. تقصیر من نیست…
به جای گفتن این جمله و در مقام ضعف و مظلوم نمایی قرار گرفتن بهتر است دست بالا را بگیریم. چنین جملههایی میتواند کمک حال هرکسی باشد:
سعی میکنم بفهمم چه اتفاقی افتاده است
یا «بهتر است سعی کنیم بفهمیم چطور میشود از تکرار این اتفاق جلوگیری کرد.»
۹. تصور میکنم…
اجتناب کردن از جملههایی که در آنها عدم قطعیت موج میزند باعث میشود قدرت و تسلط خود را بهتر به دیگران نشان دهید. اگر ذهن شما را چیزی به خود مشغول کرده که باعث درنگ شما میشود به جای اینکه با خجالت صحبت کنید بهتر است مشغولیت ذهنیتان را صادقانه مطرح کنید.
۱۰. غیرممکن است…
این جمله بدون شک منفیترین جمله این فهرست است. این جمله یعنی شما حتی آماده نیستید که آن موضوع خاص را امتحان کنید. حس منفی واگیردار است و همچون یک ویروس منتشر میشود.
این مواردی که در مقاله برایتان آورده ایم را در محیط کار خود اجرا نمایید تا تغییر را به صورت عمیق درک کنید.