در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا در رابط با یکی از موضوعات مهم و ویژه روانشناسی با عنوان معرفی جامع تست شخصیت MBTI به همراه کاربرد آن به صورت کامل با شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی و آزمونهای شخصیت گفتگو کنیم.
معرفی جامع تست شخصیت MBTI به همراه کاربرد آن به صورت کامل
در مقاله معرفی جامع تست شخصیت MBTI به همراه کاربرد آن به صورت کامل آزمون شخصیت mbti مورد بررسی قرار گرفته و سپس به کاربرد آن خواهیم پرداخت،پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
تست شخصیت MBTI
تست شخصیت شناسی MBTI یکی از معتبر ترین و شناخته شده ترین تست های شخصیت شناسی است که کاربردهای متنوعی در زمینه های خودشناسی، انتخاب شغل، استعداد یابی، مشاوره ازدواج و بهبود ارتباطات کاری دارد.
این تست برای اولین بار هفتاد سال پیش طراحی و منتشر شد و در طول این سالها بارها مورد ویرایش و بهبود قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین ویژگی های این تست که باعث محبوبیت آن شده است ساده و کاربردی بودن آن است. به همین دلیل این تست به عنوان پرکاربرد ترین تست شخصیت شناسی شناخته شده است و مطالب و تحلیل های زیادی بر اساس همین تست صورت گرفته است.
در کلیپ زیر با مدل ۵ عاملی شخصیت شناسی آشنا خواهید شد.
تاریخچه تست شخصیت شناسی MBTI
پیشینه آن چیزی که ما امروزه بهعنوان تست شخصیتی ۱۶ گانه میشناسیم به سال ۱۹۱۷ و دو زن به نام کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز برمیگردد. هنگامیکه کاترین کوک بریگز تحقیقات خود را درزمینه شخصیت شناسی آغاز کرد، متوجه وجود تفاوتهای چشمگیر در شخصیتهای اعضای خانوادهاش شد. او در ادامه به خواندن بیوگرافی افراد مختلف پرداخت و درمجموع به یک نوع تیپشناسی اولیه رسید که شامل چهار نوع خلقوخو میشد: متفکرانه، خودجوش، مدیر و اجتماعی.
پس از انتشار کتاب «تیپهای روانشناختی» دکتر کارل یونگ در سال ۱۹۲۳، بریگز متوجه شد که نظریه او شباهت بسیاری به تئوری یونگ دارد ولی بهاندازه آن پیشرفته نیست. او به همراه دخترش مایرز تحقیقات یونگ را بهطور گستردهای موردمطالعه قرار دادند و بر اساس تئوریهای وی مقالاتی را منتشر کردند.
نظریه یونگ در مورد تیپهای روانشناختی مبتنی بر مشاهدات بالینی او است و چنین ادعا میکند که چهار عملکرد روانشناختی اصلی در وجود آدمی هست که ادراک و تجربه انسان از جهان بر اساس آنها صورت میگیرد: حس، شهود، احساس و تفکر. که هرکدام از این عملکردها دارای دو قطب مختلف هستند که شامل درونگرایی و برونگرایی میشود. درنهایت این آزمون بر اساس این عملکردها و با اضافه کردن خصوصیات برنامهریزی یا بداههپردازی تکمیل شده است.
در سال ۱۹۴۲ بریگز و مایرز وسیلهای را ابداع کردند که افراد توسط آن میتوانستند تیپ روانشناختی خود را تعیین کنند که امروزه این کار توسط مجموعهای از پرسشها انجام میشود. آنها در ادامه شروع به تدوین سوالات خاصی بر اساس تئوری خود کردند و بر اساس اطلاعات بهدستآمده بهصورت دقیقتری سعی در برآورد کردن تیپ روانشناسی افراد کردند.
آنها این کار را با گروهی متشکل از ۲۰ نفر از دوستان و آشنایان خود که احساس میکردند سالها آنها را دیدهاند و میشناسند، آغاز کردند. بعدازاینکه توانستند دادههای خود را با نتایج بهدستآمده از این گروه اولیه تصحیح کنند، آزمایش خود را به گروههای بزرگ و بزرگتری گسترش دادند. آنها این تست را در میان بیش از ۴۵ دانشکده و ۵۰۰۰ دانشجوی پزشکی و بعدها در میان ۱۰۰۰۰ پرستار آزمایش کردند.
در سال ۱۹۴۴، مایرز بهمنظور آشنایی با ابزارهای دستهبندی شخصیتی که آن زمان رایج بود، بهعنوان مدیر منابع انسانی یک شرکت بزرگ و بهصورت پارهوقت مشغول به کار شد. او توانست با یادگیری شیوههای مدرن، افراد متقاضی استخدام در شرکت را مورد آزمایش قرار دهد.
مایرز در طی دهههای ۵۰ تا ۷۰ میلادی متد طبقهبندی شخصیتی و اطلاعات خود را به انواع موسسات آموزشی، نشریات و روانشناسان ارائه داد. او در سال ۱۹۶۲ کتاب آموزشی جامع ولی کوتاهی با عنوان «مقدمهای بر تیپ» نوشت که همچنان هم تجدید چاپ میشود. در سال ۱۹۸۰ که ایزابل از دنیا رفت، آزمونی که آنها توسعه داده بودند بهصورت گسترده و برای بهبود تعامل با کارمندان، مشاوره شغلی توسط سازمانها و افراد بسیاری که خواهان بهبود و رشد در روابط شخصیشان بودند مورداستفاده قرار میگرفت.
تست شخصیت ۱۶ گانه برای استفاده عموم مردم ایجاد شده بود و بر ارزشهای تفاوت طبیعی در شخصیت افراد تاکید میکرد. فرضیه این تست بر این است که همه ما به سبک خاص و از دریچه دید خود به جهان مینگریم و اولویتهایی که داریم برآمده از علایق، ارزشها و انگیزههای ما است.
تست شخصیت MBTI بر مبنای تلاش دو دانشمند به نام های بریگز و مایرز و با استفاده از نظرات و نتایج تحقیقات یونگ و انجام برخی پژوهش ها در حوزه شخصیت شناسی ایجاد شد. آنها چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند. به عبارتی آنها همه افراد روی زمین را در 16 تیپ شخصیتی دسته بندی کردند که بر اساس تست MBTI مایرز و بریگز می توان به تیپ شخصیتی آنها پی برد. ترجیحات شخصیتی، ویژگی هایی در افراد هستند که برای آنها راحت تر و بهتر بوده و انجام شان نیاز به تمرکز، صرف انرژی و زمان کمتری دارد. به عنوان مثال فردی که ترجیح برون گرایی دارد، وقتی در جمع بوده، با افراد دیگر در ارتباط و در کانون توجه است، احساس بهتری دارد و انرژی بیشتری می گیرد. در ضمن برقراری ارتباط با دیگران برای او کاری آسان، بدون زحمت و لذت بخش است.
درون گرا (I) – برون گرا (E): این بعد بر مبنای چگونگی برخورد و تعامل ما با دنیا و اینکه انرژی مان را متوجه کجا می کنیم و از کجا انرژی می گیریم، تعریف شده است.
شمی (N)- حسی (S): اینکه اغلب به چه نوع اطلاعاتی توجه می کنیم و چگونه آنها را بدست می آوریم، این بعد را مشخص می کند.
احساسی (F)- فکری (T): بر اینکه چگونه اطلاعات خود را پردازش می کنیم و چگونه تصمیم می گیریم، دلالت دارد.
ملاحظه کننده (P)- داوری کننده(J): اینکه ما ترجیح می دهیم در شرایط سازمان یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.
پیشنهاد ویژه : پکیج تست شخصیت شناسی MBTI به همراه راهنمای تفسیر
این تست، شخصیت افراد را با ۴ شاخصهی اصلی دستهبندی میکند:
شاخصهی اول: جهان مورد علاقه
درونگرا(Introversion) یا برونگرا(Extraversion): توجه شما به کدام اتفاق جلب میشود و از چه چیزهایی انرژی میگیرید؟
اگر دوست دارید اکثر وقت خود را با دنیای بیرونیِ مردم و اشیاء صرف کنید، شما یک فرد برونگرا هستید و اگر بیشتر اوقات، به ایدهها و تصورّات ذهنی خود مشغول هستید، شما را درونگرا مینامیم.
شاخصهی دوم: کسب اطلاعات
شهودی (Intuition) یا حسّی (Sensing): آیا شما بر اطلاعاتی که توسط حواس خود دریافت میکنید، تمرکز میکنید یا آنها را تفسیر و تحلیل میکنید؟
اگر بر مسائل فیزیکی و اطلاعاتی که با دیدن و شنیدن و دیگر حواس پنجگانه کسب میشود، تمرکز میکنید، حسّی هستید و اگر به معانی، تفاسیر و الگوی میان این اطلاعات توجه دارید، شما را شهودی مینامیم.
شاخصهی سوم: تصمیمگیری
فکری(Thinking) یا احساسی(Feeling): هنگام تصمیمگیری، بیشتر بر منطق تکیه میکنید یا به افراد و شرایط آنها؟
اگر براساس اصول و حقایق تصمیم میگیرید، فکری هستید و اگر هنگام تصمیمگیری، به شرایط، احساسات و نگرانیهای افراد توجه میکنید، شما را احساسی مینامیم.
شاخصهی چهارم: ساختار ذهنی
ساختار گرا(Judging) یا منعطف(Perceiving): آیا دوست دارید هرچه بیشتر منظّم و با برنامه باشید یا خودتان را با شرایط منطبق کنید و منعطف باشید؟
اگر در برخورد با اتفاقات اطرافتان سعی بر تصحیح آنها دارید، ساختارگرا هستید و اگر برای یافتن تجربیات جدید، ذهن خود را باز میگذارید، شما را منعطف مینامیم.
نتیجهی تست شخصیت شناسی MBTI یک کلمهی ۴حرفی است که هر حرف، یکی از ۴ شاخصهی اصلیِ این تست میباشد. به هر یک از این کلمات ۴حرفی، تیپ شخصیتی میگوییم. این تست شخصیت شناسی، شخصیت انسانها را در مجموع به ۱۶تیپ شخصیتیِ مجزّا تقسیم میکند. هر یک از این تیپهای شخصیتی ویژگیهای مخصوص به خود را دارند که در نتیجهی تست به تفصیل راجع به آنها صحبت شده است. نقاط قوت و ضعف شخصیتی، نوع ارتباط با دیگران، علایق کاری، نقاط قوت و ضعف کاری، مشاغل مناسب، اوقات فراغت و … از جمله مواردی است که در نتیجهی تست به آنها، پرداخته میشود.
کاربردهای تست شخصیت شناسی MBTI
پس از معرفی جامع تست شخصیت MBTI، حال به کابردهای آن خواهیم پرداخت. بریگز و مایرز بر اساس ترجیحات و تیپ های شخصیتی، آزمون MBTI را طراحی کردند. آزمون MBTI یکی از معتبرترین و کاربردی ترین آزمون شخصیت شناسی در سطح جهان به شمار میرود. تست MBTI کاربردهای بسیاری در زمینه های زیر دارد:
- شناخت خوب افراد از خودشان
- مشاوره ازدواج
- مشاوره تحصیلی
- مشاوره شغلی
- انتخاب و تغییر شغل
- استخدام و جذب نیرو
- حفظ و ایجاد انگیزه در پرسنل
- تغییرات سازمانی
- بسیاری موارد دیگر
معرفی یار مهربان
کتاب تیپ شخصیتی شما (MBTI)
نویسنده: چارلز مارتین
ترجمه: سید مرتضی نظری
تهیه و تنظیم: میترا نمازی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی