نقش کاتکول آمین در استرس و نحوه عملکرد آن

نقش کاتکول آمین در استرس و نحوه عملکرد آن

زمانی که دچار استرس می شوید در بدن هورمون هایی ترشح می شود تا بدن بتواند نسبت به آن موقعیت یک تصمیم را اتخاذ کند. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان نقش کاتکول آمین در استرس و نحوه عملکرد آن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم پس اگر شما هم تمایل دارید تا در رابطه با استرس و هورمون های مربوط به آن بیشتر بدانید تا انتهای مقاله نقش کاتکول آمین در استرس با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

نقش کاتکول آمین در استرس و نحوه عملکرد آن

نقش کاتکول آمین در استرس می توانند در یک واکنش جنگ یا گریز به تهدید قابل درک حیاتی باشد، آنها در خون گردش می کنند و مانند هورمون عمل می کنند و فقط پس از چند دقیقه تجزیه می شوند.

همه چیز در مورد کاتکول آمین ها در پاسخ استرس

کاتکول آمین ها بخش مهمی از پاسخ استرس در بدن هستند که می توانند در یک واکنش جنگ یا گریز به تهدید قابل درک حیاتی باشند. آنها در غدد فوق کلیه، ساقه مغز و مغز تولید می شوند. در مغز آنها به عنوان انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند. آنها در خون گردش می کنند و مانند هورمون عمل می کنند و فقط پس از چند دقیقه تجزیه می شوند و سپس از طریق ادرار دفع می شوند.

کاتکول آمین ها چیستند؟

کاتکول آمین ها شامل انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین (نورآدرنالین) هستند که در طی پاسخ استرس بدن آزاد می شوند. هجوم آدرنالین که احتمالاً هنگام ترس احساس کرده اید نتیجه کاتکول آمین ها است.

در صورت فعال شدن بیش از حد طولانی کاتکول آمین ها می توانند اثرات منفی بر سلامتی ایجاد کنند. برای خنثی کردن این اثرات منفی مهم است که یاد بگیرید قبل از اینکه اثرات منفی استرس طولانی مدت دیده شود بدن خود را به حالت پیش تنیده برگردانید.

توضیحات فنی

با شروع پاسخ استرس و فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک بدن، غدد فوق کلیوی هورمون های استرس مانند کورتیزول را آزاد می کنند در حالی که محور سمپاتیک-آدرنالدولاری (SAM) نیز برای آزاد سازی کاتکول آمین ها تحریک می شود این ها از طریق جریان خون و مغز گردش می کنند.

استرس موجب چه تغییراتی در سیستم اعصاب انسان می شود

نقش کاتکول آمین در استرس

آنها در سایت های گیرنده های عصبی برای ایجاد تغییراتی در بدن برای ایجاد انرژی کار می کنند. این بخشی از “جنگ یا گریز” است که بدن شما را برای اقدام آماده می کند.

اثرات فوری کاتکول آمین ها عبارتند از:

  • انقباض رگهای خونی در پوست
  • افزایش گلوکز در جریان خون شما
  • برون ده قلبی خود را افزایش دهید
  • باعث می شود احساس هیجان داشته باشید
  • باز کردن ریه ها
  • حفظ سدیم
  • ارسال جریان خون بیشتر به عضلات اسکلتی شما
  • کند شدن حرکت روده ها

قلب شما سریعتر می تپد و جریان را به سمت عضلات هدایت می کند تا بتوانید بدوید یا بجنگید. با کاهش جریان در پوست ممکن است در صورت آسیب خونریزی کمتری داشته باشد شما سریعتر نفس می کشید و اکسیژن بیشتری دریافت می کنید.پیشنهاد می شود تا مقاله مقابله با استرس را مطالعه فرمایید.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کاتکول آمین ها می تواند نتایج منفی روانی و جسمی ایجاد کند. انتشار طولانی مدت کاتکول آمین ها می تواند اثرات انتقال دهنده های عصبی خاصی را که بر روحیه تأثیر می گذارند کاهش دهد و یک حلقه بازخورد منفی بین احساسات و فیزیولوژی ایجاد کند.

این تغییرات همچنین می تواند منجر به التهاب مزمن اندام ها و از کار افتادن سیستم های تطبیقی شود. این می تواند منجر به تغییر رفتار و کیفیت زندگی، اختلالات خواب، اختلالات متابولیکی و اختلالات قلبی عروقی شود.

یک حلقه بازخورد منفی پاسخ استرس را برطرف می کند و اجازه می دهد تا به سمت سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن (PNS) یا پاسخ آرامش حرکت کنید و با از بین رفتن تهدید بدن را به حالت پیش تنیده برمی گرداند.

دسته‌بندی‌ها