فواید لوس حرف زدن با همسر در زندگی

فواید لوس حرف زدن با همسر در زندگی

شاید شما زنان و شوهرانی را مشاهده کرده اید که با یکدیگر مانند بچه ها صحبت می کنند و در اصطلاح لوس بازی در می آورند برای یکدیگر. ممکن است دیدن این صحنه ها برای افراد آزار دهنده باشد ولی باید بدانید که لوس حرف زدن با همسر نشانه یک رابطه سالم و بالغانه است.

در این قسمت از مجله اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان فواید لوس حرف زدن با همسر را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات زوج درمانی قرار دهیم تا مشاهده کنید که این سبک حرف زدن با همسر چه تاثیرات بی نظیری بر روی زندگی زناشویی دارد.

فواید لوس حرف زدن با همسر در زندگی

لوس حرف زدن با همسر موجب می شود تا رابطه زوجین صمیمی تر شده و مانند بچه ها با یکدیگر صادق باشند و روابط زناشویی آنها بی نظیر خواهد بود.

با همسرتان مانند بچه ها صحبت کنید

زمانی که شما به همسرتان مثل بچه ها صحبت می کنید و لحن صدای شما لوس است موجب می شود تا آینه سازی اتفاق بیفتد و در نتیجه احساسات مثبت در شما شکل می گیرد و دلبستگی شما با همسرتان به طور چشمگیری افزایش می یابد.

لوس حرف زدن با همسر خود چه فایده ای دارد؟

با این که لوس حرف زدن با همسر برای دیگران آزار دهنده است ولی باید بدانید که این روش بسیار موثر بوده و برای زوجین کارکردهای فراوانی دارد و موجب می شود تا پیوند صمیمی بین زن و شوهر ها ایجاد شود و در نتیجه محبت بین آنها افزایش یافته و عشق آن ها پایدار خواهد بود.

لوس حرف زدن با همسر یعنی چه؟

به طور کلی لوس حرف زدن یعنی استفاده از لحن صدا و تغییر در زیر و بم صدا و بیان کلمات به صورت اغراق آمیز درست مانند زمانی که والدین برای صحبت با کودکانشان آنگونه صحبت می کنند و در زبان انگلیسی به آن Baby Talk گفته می شود.روش های کنترل شوهر پیشنهاد می شود تا مقاله را مطالعه نمایید.

زبان شناسان به این سبک سخن گفتن لحن مادری یا همان لحن والدین می گویند. پاتریشیا کوهل (Patricia K. Kuhl) که یک متخصص گفتار و شنوایی است بر این باور است که این طرز صحبت کردن با نوزاد موجب می شود تا تعاملات اجتماعی با نوزادان و کودکان آسان شود و به آن ها کمک می کند تا روش های برقرار کردن ارتباط را فرا بگیرند و به این شکل نیست که فقط در یک زبان و یا یک فرهنگ این موضوع اتفاق بیفتد.

یعنی گویندگان در هر فرهنگ و زبانی هنگامی که می خواهند با کودکان صحبت کنند لحن صدایشان را تغییر می دهند و این روش صحبت کردن موجب می شود تا انتقال دهنده های عصبی در کودکان تحریک شود و فرایند یادگیری بهتر انجام شود.

دلیل لوس حرف زدن با همسر

زمانی که از بزرگسالان در رابطه با این رفتار سوال می شود بیان می کنند که انگیزه آن ها بازیگوشی و ابراز محبت به همسرشان است و به همین دلیل آن ها مانند بچه ها با همسرشان گفتگو می کنند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش مهارت های زندگی زناشویی


زمانی که اشخاص بیرونی و نظارت کننده چنین طرز صحبت را از جانب افراد بزرگسال مشاهده می کنند بسیار گیج و سردرگم می شوند که به چه علت دو فرد عاقل و بالغ باید به این روش با یکدیگر صحبت کنند.

تجسم کنید که امکانی وجود دارد و شما می تواند رفتار زوجین را در خانه هایشان مشاهده کنید. احتمالا رفتارهایی را از آن ها مشاهده می کنید که برایتان جالب باشد.

به عنوان مثال در مورد صدای ماشین لباس شویی با یکدیگر بحث می کنند و یا بر روی مبل در حال تماشای یک برنامه تکراری هستند و در کنار تمام این موارد بی شک رفتار دیگری را از آن ها مشاهده می کنید که ممکن است برایتان عجیب باشد و آن رفتار لوس حرف زدن با همسر است.

افرادی که در این زمینه بسیار کنجکاو بودند تصمیم گرفتند تا چنین طرز صحبت کردن را مورد بررسی قرار دهند و مطمئن شوند که آیا بچه گانه حرف زدن با همسر چه دلیلی می تواند داشته باشد و آیا این نوع ارتباط عمیق است و یا صرفا خیلی سطحی می باشد؟ و همچنین تمایل داشتند تا ببینند که آیا لوس حرف زدن با همسر موجب افزایش کیفیت رابطه آن ها شده است؟

لوس حرف زدن با همسر برای ابراز محبت

در تحقیقاتی که انجام شد نشان داد که بچه گانه حرف زدن با همسر به منظور افزایش یادگیری نبوده است. بلکه هدف ابراز عشق و محبت به همسر بوده است.

شخصی به نام کوری فلوید (Kory Floyd) که در زمینه ارتباطات تحقیق می کند یک تئوری ارائه داده است با نام نظریه تبادل محبت که بر اساس آن تئوری استفاده از صداهای بلند و ناگهانی و همچنین لوس حرف زدن و لحن صدای بچه گانه و استفاده از اسامی عجیب و غریب نشان دهنده محبت است که همواره والدین از این سبک گفتگو برای صحبت کردن با نوزادان استفاده می کنند.

زنده نگه داشتن کودک درون

همچنین می توانیم بیان کنیم که این سبک صحبت کردن یک نوع جدید از گفتگو بین زن و شوهر است که هرگز رسمی نبوده و از تمام آداب و رسوم نیز به دور است و آن ها دوست دارند تا به این روش نشان دهند که چقدر یکدیگر را دوست دارند.

لوس حرف زدن با همسر نشانه رابطه خصوصی

رابطه زوجین صمیمی و به دور از تمامی جنبه های رسمی است. بنابراین وقتی انسان ها عاشق یکدیگر باشند و دوستی آن ها بسیار صمیمی باشد مانند بچه ها با یکدیگر صحبت می کنند. همانطور که گفته شد، زمانی که یک بیننده بیرونی این طرز رفتار را مشاهده می کند ممکن است بدش بیاید و با خود فکر کند که چرا دو فرد با این سن و سال باید به این شکل با یکدیگر حرف بزنند و از اصطلاح جلف بازی برای این سبک صحبت کردن استفاده کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش آرامشگری زوجین


ولی باید بدانید که زوجین دوست دارند با یکدیگر به این شکل صحبت کنند و این رفتار برای آن ها نشان از مهر و محبت بوده و هرگز قصد ندارند دیگران را آزار دهند. بلکه آن ها می خواهند از طریق لوس حرف زدن نشان دهند که رابطه آن ها بسیار صمیمی و شخصی است و پیوند بین آن ها بسیار محکم و پایدار است.

حتی ممکن است از اسامی عجیب و غریبی نیز برای یکدیگر استفاده کنند که این هم به معنای بی احترامی به یکدیگر نیست و فقط نشان دهنده رابطه صمیمی بین آنهاست  و در واقع رضایت زناشویی آنها را نشان می دهد.

پس با توجه به آنچه گفته شد، زمانی که افراد بزرگسال مانند بچه ها با هم صحبت می کنند نشان دهنده میزان بالای علاقه بین آنهاست و یعنی زوجین بسیار از زندگی مشترک شان راضی هستند.

نگاه علمی به لوس حرف زدن با همسر

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، بچه گانه حرف زدن ریشه تکاملی دارد و در بسیاری از فرهنگ ها وجود دارد. به طوری که لوس حرف زدن نشانه ایجاد پیوند عاطفی عمیق بین والدین و نوزاد است و از این طریق والدین محبت خودشان را به کودکان ابراز می کنند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که نمی توانیم با کودکان خیلی رسمی و سخت صحبت کنیم. چرا که اگر به این روش عمل کنیم نمی توانیم ارتباط سالم و سازنده ای با آن ها داشته باشیم و هرگز آن ها دوست ندارند تا والدینشان با آن ها خیلی سخت و علمی صحبت کنند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش همسرداری در زندگی


در افراد بزرگسال نیز چون فرایند دلبستگی درست مانند کودکان است، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از زوجین در زندگی زناشویی خودشان با یکدیگر مانند بچه ها صحبت می کنند و از این طریق میزان عشق و دلبستگی شان را به همسرشان نشان می دهند.

سوال بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که آیا واقعا لوس حرف زدن با همسر می تواند مفید باشد و به طور کلی این سبک صحبت کردن برای زوجین جنبه حمایتی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم با این که تحقیقات عمیقی در این خصوص انجام نگرفته ولی مشاهده های بالینی و انجام مصاحبه های نشان می دهد که لوس حرف زدن با همسر موجب می شود تا رابطه آن ها عمیق تر شود و عشق آن ها افزایش یابد.

آنتونیا هال (Antonia Hall) که یک روانشناس و متخصص در موضوع رابطه است بیان می کند که لوس حرف زدن با همسر بسیار رایج بوده و این روش صحبت کردن نشان دهنده عشق بسیار بین زوجین است. زمانی که زوجین با یکدیگر به صورت بچه گانه صحبت می کنند در واقع قصد دارند تا میزان نزدیکی شان را به یکدیگر نشان دهند و از طریق روش آینه کاری احساسات مثبت را به یکدیگر ابراز می کنند که در نتیجه دلبستگی بین آن ها افزایش می یابد.

تاثیر رابطه بچه گانه با همسر در زندگی زناشویی

در واقع این روش به نوعی بازگشت به تجربه دوران کودکی است که والدین با فرزندانشان به این شکل گفتگو می کردند. زمانی که پدر و مادر به این شکل با فرزندان خود صحبت می کنند در واقع قصد دارند تا احساسات خوب را به آن ها منتقل کنند و از این طریق به آن ها احساس امنیت بدهند.پیشنهاد می شود تا مقاله ۱۰ نکته داشتم یک رابطه خوب را بخوانید.

بنابراین لوس حرف زدن با همسر نیز به گونه ای مشابه همان دوران کودکی است و زوجین به وسیله آن نشان می دهند که چقدر یکدیگر را دوست دارند.

گفتار رگرسیون یا هدایت شده کودک

صحبت کردن به روش بچه گانه در اصطلاح بالینی تحت عنوان رگرسیون و یا گفتار هدایت شده نوزاد شناخته می شود. مطابق با آن چه در روانکاوی وجود دارد، انسان ها از طریق بازگشت به گذشته از رفتارهای دوران کودکی تقلید می کنند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش حل مشکلات زناشویی


طبق این نظریه زمانی که زوجین می خواهند آسیب پذیری خودشان را نشان دهند و همچنین قصد دارند تا با همسر خودشان رابطه برقرار کنند از این روش یعنی بچه گانه حرف زدن استفاده می کنند که ریشه در دوران کودکی انسان دارد تا بتواند از این طریق به احساس امنیت دست یابد.

یعنی زمانی که کودک می خواهد توجه والدش را به خود جلب کند تلاش می کند تا با لوس بازی به هدفش دست یابد و تمام این موارد به موضوع بقای انسان مربوط است.

در بین زوجین نیز به صورت بچه گانه صحبت کردن راهی برای ایجاد پیوند عاطفی است و در واقع زوجین از این طریق کودک درونی شان را بیدار می کنند و نشان می دهند که من به توجه نیاز دارم و لطفا به من توجه کن و با ابراز محبت نشان بده که من را دوست داری.

لوس حرف زدن با همسر چه فوایدی دارد؟

تحقیقات نشان می دهد، زوجینی که مانند بچه ها با یکدیگر صحبت می کنند در واقع ارتباط عمیقی با هم دارند و در زندگی شادتر هستند.

در یک تحقیقی که در این باره انجام شد، استفاده از صحبت به روش بچه گانه را مد نظر قرار دادند و در نتیجه دریافتند افرادی که به صورت کودکانه صحبت می کردند با دیگران روابط ایمنی برقرار می کنند و با شریک خودشان احساس صمیمی بودن می کردند و دلبستگی آن ها از نوع اجتنابی نبود. بنابراین این روش صحبت کردن یک نوع رفتار عاشقانه با همسر است.

افزایش کیفیت رابطه

لوس حرف زدن با همسر نشان می دهد که رابطه بین زوجین سالم و پایدار است و همچنین رضایت زناشویی بالایی دارند. نکته بسیار جالبی که باید به آن توجه کنید آن است که بچه گانه حرف زدن با همسر در واقع نشان دهنده افزایش پیوند عاطفی با همسر است و زن و شوهرهایی که می خواهند رابطه عاطفی عمیقی داشته باشند به این روش با هم صحبت می کنند.

رابطه عاشقانه عمیق

استفاده کردن از اسامی بچه گانه و بامزه مانند پای شیرین و یا نان عسلی نیز یکی دیگر از روش هایی است که زوجین همدیگر را صدا می کنند. در این زمینه تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد افرادی که تازه ازدواج کرده بودند دو برابر بیشتر از زوجینی که قبل تر ازدواج کرده بودند از اسامی بامزه برای صدا کردن همدیگر استفاده می کردند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش درمان خیانت زناشویی


به یاد داشته باشید که استفاده از اسامی بامزه دال بر بی احترامی نسبت به یکدیگر نیست و نشان می دهد که آن افراد از زندگی شان راضی هستند و در واقع رضایت زناشویی دارند. ممکن است برای افراد ناظر این روش بسیار مسخره به نظر برسد ولی باید بدانید که این روش موجب می شود تا پیوند عاطفی بین افراد افزایش یابد.

ایجاد محبت در طرف مقابل

با افزایش سن، انسان ها مانند گذشته نمی توانند دوست داشتنی رفتار کنند ولی با استفاده از روش لوس حرف زدن می توانند مجدد مانند همان دوران با همسرشان گفتگو کنند و کودک درونشان را زنده نگه دارند و از این طریق می توانند موجب برانگیخته شدن محبت در طرف مقابل شوند.

در مصاحبه هایی که در این مورد انجام شده است به این نتیجه دست یافتیم که رفتارهای بچه گانه و دست و پا چلفتی بودن برای بسیاری از زوجین دوست داشتنی بوده و موجب می شود تا از این طریق بیشتر عاشق یکدیگر شوند.

پس با توجه به تمام این مواردی که بیان شد حتی اگر سن شما بسیار زیاد باشد می توانید از آن روش استفاده کنید تا نشان دهید که چقدر یکدیگر را دوست دارید.

نشان دهنده وفادار بودن مردان

یکی دیگر از دلایل لوس حرف زدن با همسر در بزرگسالان این است که وقتی مردان با همسر خودشان مانند بچه ها صحبت می کنند، همسرشان از این کار بسیار لذت می برد و احساس امنیت در او شکل می گیرد و به آرامش عمیقی دست پیدا می کند.

همچنین باید اشاره شود که زنان بیشتر به مردانی علاقه دارند که صدای مردانه و بمی داشته باشند و چون این مردان بیشتر در معرض خیانت قرار دارند از طریق لوس حرف زدن و لحن کودکانه کاری می کنند که رابطه شان با همسرشان عمیق تر شود.

نکاتی در مورد لوس حرف زدن با همسر

تا به این جا نکات بسیاری در رابطه با بچه گانه حرف زدن با همسر را بیان نمودیم. ولی باید بدانید که در زندگی امروزه موقعیت هایی وجود دارد که افراد باید جدی باشند و تمام موقعیت ها را به خوبی بشناسند و افرادی که تمایل دارند با همسرشان بچه گانه حرف بزنند باید این موقعیت ها را شناسایی کنند.

بچه گانه حرف زدن در جمع

زمانی که زوجین مانند بچه ها با یکدیگر حرف می زنند موجب می شود تا توجه دیگران به خودشان جلب کنند. از این روی بسیاری از زن و شوهرها لوس حرف زدن را فقط در خلوت خودشان انجام می دهند و در جمع به هیچ وجه به این روش با هم صحبت نمی کنند.

دلایل اصلی لوس حرف زدن با همسر

در مقابل زوجینی وجود دارند که به حرف دیگران اهمیت نمی دهند و حتی در جمع دیگران هم به این روش با هم صحبت می کنند. بهتر است در این مورد به تفاهم برسید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

چرا که ممکن است مرد یا زن در خلوت خیلی راحت بتوانند با یکدیگر لوس حرف بزنند ولی در جمع دچار خجالت شوند و خیلی اذیت شوند که باید این موارد را با هم در میان بگذارند.

توجه به موقعیت های جدی

زوجین در هر موقعیتی باید با یکدیگر رابطه صمیمانه داشته باشند. بنابراین اگر در موقعیت هایی قرار دارید که باید جدی باشید هرگز مانند بچه ها با یکدیگر صحبت نکنید. البته در برخی از موارد زوجین می توانند از طریق بکار بردن اسامی محبت آمیز به یک بحث و درگیری پایان دهند که در این شرایط اشکالی ندارد و در بسیاری از موارد استفاده های این چنینی باعث شده تا از خیلی از دعواها جلوگیری شود. ولی به صورت کلی در مواقعی که لازم است تا زوجین خیلی جدی با یکدیگر در مورد موضوع مهمی صحبت کنند نباید با یکدیگر لوس برخورد کنند.

علاقه نداشتن فرد به لوس حرف زدن

تا به اینجا صحبت ما شامل حال افرادی بود که به تفاهم رسیده بودند که با یکدیگر مانند بچه ها صحبت کنند. حال نکته ای که وجود دارد این است که برخی از زوجین اصلا تمایلی به این رفتارها ندارند.

بنابراین لازم است تا هر دو طرف در مورد لوس حرف زدن به تفاهم برسند تا بتوانند به این شکل نیز در برخی از موقعیت ها با هم گفتگو کنند. پس اگر همسر شما اصلا علاقه ای به این روش ندارد صحبت کردن شما نتیجه معکوس می دهد و نه تنها رابطه شما تحکیم نمی شود، بلکه موجب ایجاد دعوا و درگیری می شوید.

پس باید کاملا مطمئن باشید که مثلا اگر همسرتان را با اسم بامزه ای صدا کردید و او واکنش منفی نشان داد خیلی زود از او معذرت خواهی کنید و هرگز هم چنین رفتاری را از خودتان نشان ندهید و سعی نکنید از این رفتارها برای اذیت کردن او استفاده کنید.

در تحلیل نهایی باید گفته شود که تمامی این موارد مربوط به توافق دو طرفه است و اگر هر دو نفر رضایت دارد و علاقه دارند تا با یکدیگر مانند بچه ها صحبت کنند می توانند در زندگی زناشویی خودشان از آن استفاده کنند.

دسته‌بندی‌ها