عوامل کم اشتهایی و معرفی روش هایی برای درمان بی اشتهایی

عوامل کم اشتهایی و معرفی روش هایی برای درمان بی اشتهایی

غذا خوردن باید طبق اصول و معیارهایی باشد تا سلامتی انسان را تضمین کند، در این بین مشکلاتی از جمله بی اشتهایی و از دست دادن میل به غذا خوردن می تواند تبعات زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان عوامل کم اشتهایی و معرفی روش هایی برای درمان بی اشتهایی را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات پزشکی قرار دهیم. پس اگر دوست دارید بدانید چه عواملی باعث می شود دچار بی اشتهایی شوید تا انتهای مقاله عوامل کم اشتهایی با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

عوامل کم اشتهایی و معرفی روش هایی برای درمان بی اشتهایی

با دانستن عوامل مختلف کم اشتهایی خواهیم توانست تا علل و عوامل اصلی بی اشتهایی را یافته و برای درمان هر چه سریع تر آن اقدام نماییم.

چه عواملی باعث کم اشتهایی می شود؟

غذا به بدن شما انرژی لازم برای سالم ماندن را می دهد. مغز و روده شما برای تعیین زمان نیاز به غذا خوردن و سیری با هم کار می کنند. وقتی اشتها ندارید نشانه این است که ممکن است مشکلی وجود دارد.

کمبود اشتها ممکن است از دلایل مختلف جسمی یا روانی ناشی شود. فهمیدن دلیل بی اشتهایی شما در تعیین چگونگی بهترین روش درمان مسئله مهم است.

مشکلات پزشکی که باعث از دست دادن اشتها می شود

از دست دادن اشتها معمولاً نشانه یک بیماری اولیه نیست درعوض این علامت یک مسئله دیگر است. گاهی اوقات علت آن زودگذر است مثلاً می تواند مشکل معده باشد اما در مواقع دیگر می تواند طولانی تر باشد و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

پیری

اشتها اغلب با افزایش سن تغییر می کنند افراد مسن ممکن است به دلیل تغییر جوانه های چشایی زبان، زوال عقل، مشکلات سلامتی، عوارض جانبی دارو یا مشکلات بهداشت روانی علاقه ای به غذا نداشته باشند. بعضی اوقات افراد مسن کمترغذا می خورند زیرا سطح فعالیت خود را کاهش داده و نیاز کمتری به کالری دارند.

کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سطح غیرطبیعی سلول های خونی کم باشد. کاهش اشتها و کاهش وزن هر دو می تواند نشانه کم خونی باشد به خصوص اگر این علائم با خستگی همراه باشد.برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش درمان بی اشتهایی کودکان مراجعه فرمایید.

سرطان

کاهش اشتها در بین افراد مبتلا به سرطان شایع است این بیماری ممکن است ارتباط مستقیمی با سرطان داشته باشد خصوصاً وقتی با سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان معده یا پانکراس در ارتباط باشد اما همچنین می تواند با سرطان های ریه یا تخمدان ظاهر شود. کاهش اشتها همچنین ممکن است از عوارض جانبی درمان های سرطان باشد.

دیابت

افراد دیابتی به چند دلیل ممکن است احساس گرسنگی نکنند بعضی اوقات دیابت باعث بیماری می شود که غذا در دستگاه گوارش خیلی کند حرکت می کند. قند خون درمان نشده همچنین ممکن است باعث تجمع مقادیر بالای کتون در خون و ادرار شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید ممکن است میل به غذا خوردن را سرکوب کند با وجود کالری کمتری که مصرف می شود ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

عفونت ها

انواع اشکالات معده وجود دارد که منجر به کاهش اشتها می شود.سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت ها نیز ممکن است روی میل فرد به غذا خوردن تأثیر بگذارد. با برطرف شدن عفونت، اشتها برمی گردد.

دارو

گرچه بسیاری از داروها ممکن است منجر به کاهش اشتها شوند اما داروهای خواب آور، آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون، داروهای ادرار آور، استروئیدهای آنابولیک و مسکن ها از جمله رایج ترین داروها هستند همچنین ممکن است حالت تهوع و خستگی ایجاد کنند.

درد

درد شدید باعث می شود برای خوردن غذا بیش از حد بیمار شوید. میگرن، درد معده یا انواع دیگر درد ممکن است باعث شود علاقه شما به غذا کم شود.

بارداری

مادران باردار ممکن است حالت تهوع و از دست دادن اشتها به ویژه در اوایل بارداری را تجربه کنند.

مشکلات معده

مشکلات معده، به ویژه شرایط گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری کرون، ممکن است اشتها را کاهش دهد.

شرایط بهداشت روانی که باعث از بین رفتن اشتها می شود

چندین بیماری بهداشت روانی وجود دارد که ممکن است اشتهای شما را تحت تأثیر قرار دهد. هر چیزی از افزایش استرس یا غم و اندوه گرفته تا بیماری روانی قابل تشخیص ممکن است باعث شود میل خود به غذا خوردن را از دست دهید.

بهبود بهزیستی روانشناختی می تواند اشتها را بهبود بخشد

در اینجا برخی از رایج ترین دلایل روانشناختی افراد اشتهای خود را از دست می دهند:

اضطراب

برخی از افراد مبتلا به اضطراب چنان دچار نگرانی می شوند که تمایل خود به خوردن غذا را از دست می دهند.برای یادگیری بیشتر به مقاله درمان اضطراب مراجعه فرمایید.

افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی بالینی ممکن است علاقه خود را به همه چیز از جمله غذا از دست دهند ممکن است انرژی لازم برای تهیه وعده های غذایی را نداشته باشند و علاقه کمی به غذا خوردن داشته باشند همچنین ممکن است حالت تهوع داشته باشند.

استرس

پاسخ فیزیکی بدن به استرس حاد اغلب اشتها را فرو می نشاند.(اگرچه برخی از افراد نتیجه عکس می گیرند در صورت استرس بیش از حد غذا می خورند). علائم جسمی مرتبط با استرس شایع است مانند حالت تهوع یا احساس “گره در معده” که باعث ناخوشایند شدن غذا می شود.

مصرف مواد

در حالی که برخی از افراد از مصرف مواد وزن خود را افزایش می دهند دیگران آن را از دست می دهند مصرف مواد مخدر یا الکل ممکن است اشتهای فرد را کاهش دهد.

اگر چند روز اشتهای خود را از دست داده اید احتمالاً جای نگرانی نیست با گذشت زمان تجربه نوسانات جزئی اشتها طبیعی است. اما اگر بیش از چند روز طول کشید یا با علائم دیگری مانند خستگی، درد یا استفراغ همراه است با پزشک خود تماس بگیرید.

چه عواملی موجب بی اشتهایی می شود و برای درمان آن باید چه کار کنیم

آشنایی با عوامل کم اشتهایی

چگونه می توان از دست دادن اشتها را درمان کرد

درمان از دست دادن اشتها به علت آن بستگی دارد. پزشک شما احتمالاً سوالاتی را در مورد چگونگی غذا خوردن، احساس شما بعد از غذا خوردن، تغییر وزن شما یا مدت طولانی اشتهای شما سوال خواهد کرد.

پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد مانند آزمایش خون یا سونوگرافی معده، بسته به برداشت های اولیه از مصاحبه و معاینه فیزیکی آزمایش ها می توانند دلیل اصلی کاهش اشتها را شناسایی کنند.

هنگامی که کاهش اشتها بخشی از یک بیماری جدی تر است تغذیه مناسب و حفظ وزن سالم ممکن است برای بهبود بسیار مهم باشد. بنابراین ممکن است یک پزشک اولویت اصلی را برای کمک به شما در بازگرداندن اشتها در اسرع وقت قرار دهد.

بسته به تشخیص، پزشک ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:

  • یک برنامه خواب بهتر
  • یک رژیم غذایی خاص که به حفظ تغذیه مناسب کمک می کند
  • مراقبت از خود
  • افزایش فعالیت بدنی
  • دارو برای افزایش اشتها
  • گفتگو درمانی

در بعضی موارد ممکن است شما به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید که می تواند در برنامه ریزی وعده های غذایی و مدیریت علائم به شما کمک کند. ممکن است از شما خواسته شود هر روز چندین وعده غذایی کوچک بخورید و یا هنگام افزودن غذاهای دیگر غذاهای خاصی را قطع کنید. یک متخصص تغذیه همچنین می تواند در مورد مکمل های غذایی که به شما کمک می کند تمام مواد مغذی مورد نیاز را تأمین کنید به شما مشاوره دهد.

سخن پایانی

از دست دادن اشتها بستگی زیادی به علت آن دارد برای برخی این یک مسئله خفیف است که خود به خود حل می شود. برای دیگران این می تواند به یک مشکل جدی تهدید کننده زندگی تبدیل شود که نیاز به مداخله پزشکی فشرده دارد.

چه شما و چه شخصی که دوست دارید اشتها نداشته باشید عدم علاقه به غذا و کاهش وزن می تواند ترسناک باشد اما اگر این مسئله بیش از چند روز طول کشید این مسئله را نادیده نگیرید.

ممکن است مسئله بزرگی نباشد اما ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. در مورد هرگونه تغییر اشتها با پزشک خود صحبت کنید و بیاموزید که چگونه به بهترین وجه مسئله را حل کنید.

دسته‌بندی‌ها