رابطه استرس و ام اس و بررسی روش های موثر برای کاهش فشارهای روانی

رابطه استرس و ام اس و بررسی روش های موثر برای کاهش فشارهای روانی

استرس یا فشار روانی اجتماعی می تواند بر سلامت روان ما تاثیر بگذارد و به همین جهت باید از جنبه های مختلف آن آگاه باشیم، از طرف دیگر بسیاری از بیماری های طبی از جمله ام اس می تواند بر افراد اثر گذاشته و استرس را تشدید کند. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان رابطه استرس و ام اس و بررسی روش های موثر برای کاهش فشارهای روانی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات مربوط به درمان اختلالات روانی قرار دهیم. پس اگر تمایل دارید بدانید چه عواملی بر استرس تاثیر می گذارد تا انتهای مقاله رابطه استرس و ام اس با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

رابطه استرس و ام اس و بررسی روش های موثر برای کاهش فشارهای روانی

بررسی رابطه استرس و ام اس نشان می دهد که بیماری ام اس علاوه بر مشکلاتی که ایجاد می کند با خود فشارهای روانی اجتماعی نیز به همراه دارد، پس تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید.

ارتباط بین استرس و ام اس

مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) نه تنها از نظر جسمی طاقت فرسا است بلکه تلاشی که برای زندگی و مدیریت بیماری لازم است مالیات است و می تواند استرس عاطفی ایجاد کند. برخی از عواقب عملی بیماری ام اس (مانند از دست دادن کار یا عقب ماندن از کارهای مهم) نیز می تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند.

در حالی که متخصصان معتقدند استرس می تواند در تشدید بیماری ام اس نقش داشته باشد همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری خود تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد می کند که به صورت استرس (مثلاً تنش و عصبی بودن) بروز می کند.

رابطه استرس زندگی با ام اس

زندگی با ام اس به این معنی است که ممکن است مجبور باشید با محدودیت های سلامتی مانند مشکلات حرکتی، مثانه و اختلال بینایی روبرو شوید که می تواند باعث ناامیدی و استرس شود اما بسیاری از نگرانی های دیگر مبتلایان به ام اس وجود دارد که عامل استرس در زندگی با این بیماری است:

  • ماهیت غیر قابل پیش بینی ام اس
  • سازگار شدن با علائم جدید
  • در حالی که احساس خوبی ندارید باید از فرزندان خود مراقبت کنید
  • نیاز به کمک دیگران
  • داشتن وقت کمتری با دوستان و خانواده
  • قرارهای مکرر با پزشک
  • نگرانی در مورد بیمه درمانی
  • پرداخت هزینه داروها
  • نگرانی در مورد شغل شما

التهاب و استرس MS

خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به میلین (لایه چربی محافظ) اطراف اعصاب مغز و نخاع حمله می کند جز MS است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مراحل اولیه این التهاب ممکن است تغییراتی در عملکرد مغز ایجاد کند که حالت اضطرابی ایجاد می کند به بیان دیگر تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از ام اس می توانند به تنهایی احساس استرس ایجاد کنند که می تواند با استرس ناشی از عوامل خارجی مانند چالش های روزمره ترکیب شود.

مدتها استرس با تشدید بیماری ام اس همراه بوده است کاملاً مشخص نیست که آیا استرس در واقع باعث تشدید ام اس می شود یا اینکه شما ممکن است به دلیل تغییرات جسمی که قبل از اوج تأثیر آن رخ می دهد بیش از حد معمول مضطرب شوید.

تأثیر استرس بر بیماری ام اس

بسیاری از مبتلایان به ام اس متوجه می شوند که علائم اولیه مانند ضعف یا اختلال در هماهنگی ممکن است در زمان استرس و اضطراب بدتر باشد. در اثر استرس احتمال عملکرد شما در سطح مطلوب کمتر است.برای مطالعه بیشتر به مقاله راهکارهای مقابله با استرس مراجعه نمایید.

علاوه بر این استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و شما را در معرض ابتلا به عفونت ها قرار دهد و عفونت ها اغلب با بدتر شدن علائم MS همراه هستند.

استراتژی های کاهش استرس در MS

استرس و اضطراب می تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد این علائم نه تنها توانایی اختلال در عملکرد شما را در بهترین حالت با بیماری ام اس دارند بلکه می توانند مانع لذت زندگی روزمره شما شوند البته استرس همچنین می تواند در خانه و محل کار کمتر بهره وری داشته باشد زیرا ممکن است نتوانید تمرکز کنید و اولویت بندی انجام کارها را تعیین کنید.

در صورت ابتلا به MS راه های زیادی برای کنار آمدن با استرس وجود دارد نکته اصلی این است که به خود اجازه دهید تا کمک لازم را دریافت کنید.

آرامش

آرامش بهترین راه برای مقابله با اثرات استرس بر بدن شما است هنگامی که تحت استرس هستید بدن شما هورمون های مربوط به استرس را آزاد می کند با آرامش می توانید از انتشار بیش از حد این هورمون ها بکاهید احساس عصبی بودن و تنش تولید شده را کاهش دهید.

معرفی روش هایی برای درمان و کاهش استرس

رابطه استرس و ام اس

اثبات شده است که یک روش تنفس که به عنوان واکنش شل شدن شناخته می شود اثرات استرس بر بدن شما را معکوس می کند همچنین می توانید مدیتیشن، یوگا یا کشش ملایم را یاد بگیرید هر چیزی که شما را آرام کند به عنوان مثال حمام ولرم، شمع یا موسیقی می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت به کاهش استرس شما کمک کند.

مهارت های مقابله ای مثبت برای کاهش استرس

مهارت های مقابله ای مثبت شامل راهکارهایی از قبیل تمرکز بر روی موضوعات، یادآوری موفقیت های شما و کمک به هنگام نیاز است. روشی که به استرس خود پاسخ می دهید می تواند تأثیری را که استرس بر شما دارد کاهش دهد.

اگر مهارت های مقابله ای مثبت ندارید ممکن است به شما کمک کند با یک درمانگر متخصص صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند یک روش مفید برای نزدیک شدن به چالش های خود را یاد بگیرید و توسعه دهید.

برنامه ریزی

اگر به بیماری ام اس مبتلا هستید ممکن است دیگر هرگز علائم جدید یا تشدیدی نداشته باشید اما داشتن یک برنامه در هر صورت همه چیز را آسانتر می کند این برنامه ها در صورت بروز استرس ناشی از تشدید را کاهش می دهند.

شما می توانید با فکر کردن در مورد اینکه چه عواملی در زندگی شما تغییر می کند در صورت عود شروع می کنید. چه کسی شما را به دکتر می برد؟ چه کسی از بچه هایتان مراقبت می کند؟ کارتان چه می شود؟ روز معمولی خود را پشت سر بگذارید و در نظر بگیرید که چگونه می توانید با هر عارضه ای کنار بیایید.

قبل از اینکه به آنها احتیاج داشته باشید با آنها صحبت کنید کمی برنامه ریزی برای مصرف غذا، کمک به خانه و هر چیز دیگری که ممکن است لازم داشته باشید اختصاص دهید ایجاد یک برنامه برای بیماری ام اس می تواند تفاوت زیادی در شرایط دشوار ایجاد کند.

به روابط خود توجه ویژه ای داشته باشید

استرس مربوط به ام اس می تواند تأثیر عمده ای در روابط شما داشته باشد هنگامی که شما و شریک زندگی خود در مورد هر نگرانی با یکدیگر صحبت می کنید به شما کمک می کند تا بتوانید قبل از اینکه مسائل کوچک به مشکلات بزرگی تبدیل شوند برای رفع آنها تلاش کنید. بدانید که شما تنها نیستید اکثر زوجین که یکی از همسران مبتلا به ام اس هستند مجبورند تا برنامه جامعی در این باره داشته باشند.

حمایت اجتماعی

هنگامی که عود بیماری اتفاق می افتد یا علائم بیماری بدتر می شود ممکن است برای رسیدن به مطب پزشک انجام برخی از مسئولیت های خود یا صرف شام نیاز به کمک داشته باشید شبکه دوستان و خانواده خود را پرورش دهید با افرادی که می توانید به آنها وابسته باشید ارتباط نزدیک داشته باشید به آنها بگویید که در زندگی شما از چه اهمیتی برخوردار هستند و وقتی احساس خوبی دارید سعی کنید به آنها کمک کنید.

سخن پایانی

استرس یک امر اجتناب ناپذیر در زندگی است و حتی بیشتر از آن در بیماری ام اس این واقعیت را نادیده نگیرید که استرس ممکن است علائم MS را تشدید کند.

با خودت مهربان باش مراقبت از سلامتی به معنی تأیید تأثیری است که ام اس بر احساسات شما دارد و همچنین مراقب بودن برای جلوگیری از بدتر شدن استرس در علائم ام اس شماست.