دلایل سرزنش خود چیست و مقابله با آن

دلایل سرزنش خود چیست و مقابله با آن

احساس گناه و سرزنش خود همواره به یکدیگر مربوط بوده و سرزنش زیاد خود باعث می شود تا در بلند مدت برای انسان مشکلات روحی و روانی از جمله اضطراب و افسردگی به وجود بیاید. آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا دیگران را سرزنش می کنیم و یا چرا همیشه خودم را مقصر می دانم با وجود این که می دانم مشکل از کجاست. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا در مورد بیماری سرزنش خود و همچنین درمان خود سرزنشگری با شما عزیزان گفتگو کنیم، پس برای خواندن کامل مقاله تا انتها با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

دلایل سرزنش خود چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سرزنش خود همواره باعث افت عزت نفس و اعتماد به نفس افراد می شود، بنابراین لازم است تا با انجام راهکارهایی با خود سرزنشگری مقابله کنیم.

چرا دیگران را سرزنش می کنیم؟

در مباحث روزمره یا مکالمات آرام خودمان ، احتمال زیادی وجود دارد که از زبانی استفاده کنیم که دستاوردهای ما را تحقیر می کند.

عباراتی مانند “اوه ، مهم نیست ، هرکسی می توانست این کار را انجام دهد” یا “من چنین احمقی هستم” معمولاً با خود سرزنشی همراه است زیرا این نوع اظهارات حاوی ارزیابی منفی است.

چرا خودمان را سرزنش می کنیم؟

سرزنش خود چه عواقبی دارد؟

اظهارات تحقیرآمیز ما را در نظر همسالان ، عزیزان و همکاران قرار می دهد اما به چه منظور؟ این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا ما اقداماتی را انجام می دهیم که به نظر می رسد خود مخرب هستند و چگونه خودپسندی بر رفاه ما تأثیر می گذارد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با عقده گناه را مطالعه نمایید.

چرا همیشه خودم را مقصر می دانم؟

هنگامی که با مردم برخورد می کنید مدام به این فکر هستید که نکند خودم را بگیرم و متکبر و خودبزرگ بین به نظر برسم، برای اجتناب از این امر تمایلی وجود دارد که به سمت دیگر بروید و ویژگی های مثبت خود را کوچک جلوه دهید یا حتی خود را متواضع جلوه دهید.

این کار را انجام می دهیم تا بتوانیم احساس بد را از خودمان دور کنیم، مردم نیز این کار را انجام می دهند تا خوشایندتر به نظر برسند.

بیماری خود سرزنشگری

محققان دریافته اند که ما خود را تحقیر می کنیم تا سعی کنیم متواضع تر به نظر برسیم یا اظهارات خود را برای واکنش مناسب هرکسی که با او صحبت می کنیم بهینه سازی کنیم. برای افراد با نفوذ و دارای جایگاه بالا این نوع ارتباط غالباً به طرز هوشمندانه ای مخفی می شود تا بیشتر به نظر برسد و مورد حمایت قرار گیرد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی روش های تقویت اعتماد به نفس


اگر اخیراً برنده یک مسابقه یا چالش شده اید تعجب نکنید وقتی متوجه شدید که از زبانی مانند “من لیاقت این را ندارم” یا “شرکت کنندگان بهتری از من وجود داشت” به عنوان جبرانی برای افراد کم شانس استفاده می کنید.

تحلیلگران همچنین دریافته اند که برای دوست داشتنی تر جلوه دادن خود کنونی ، یک راه آسان برای این کار آن است که خود را در گذشته غرق کنید تا خنده یا درک عمیق تری از مخاطبان ایجاد کند.

با این حال ، در حالی که خود سرزنشی اغلب با تواضع همراه است این احتمال وجود دارد که بتواند باعث تخریب خود شود نتیجه ای که بسیاری از مردم آن را دنبال نمی کنند.

نشانه های خود سرزنشگری

بیایید نگاهی به برخی از شاخص های رایج زبان و رفتار تحقیرآمیز بیندازیم.

نمی توانید تعارف کنید

چه در مورد عالی بودن لباس و کفش هایتان و چه به خاطر اینکه صبح روز دوشنبه خوب استراحت کرده اید تحقیر خود اغلب پاسخ هایی را ارائه می دهد که توضیح می دهد کفش ها و لباسهایتان کهنه هستند یا اینکه در همه آرایش شما چقدر ترسناک به نظر می رسند.

شما به طور غریزی خود را کوچک جلوه می دهید

در موقعیتهای خاص ، تحقیر خود به غریزه انسان ها مربوط است. مهم نیست که آیا شما چقدر برای سخنرانی تمرین کرده اید و یا چقدر تلاش کرده اید تا اولین ویدئوی خود را ویرایش کنید. در لحظه ای که از آن تعریف و تمجید می کنید واکنش شما این است که تلاش های شما را کوچک جلوه دهد.برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آشنایی با شرم یا خجالت مراجعه نمایید.

شما معتقدید ارتقا خود باعث می شود که شما ناسازگار باشید

مواردی وجود دارد که شما کاملاً از میزان مهارت و دستاوردهای خود آگاه هستید. با این حال تصدیق آنها به ویژه برای غریبه ها یا همسالان این ترس را برای شما ایجاد می کند که ممکن است شما را مغرور یا غیرقابل تحمل بدانند.

برای اجتناب از این امر ممکن است درباره اهمیت کار خود جوک بسازید یا آن را کم اهمیت جلوه دهید.

تاثیر خود سرزنشگری

حتی اگر برای شوخی کارهایتان را کم اهمیت می دانید و یا برای خنده این کارها را انجام می دهید ولی این کار به ظاهر شوخی به مرور زمان واقعی به نظر می رسد و موجب می شود تا اقتدار شما تضعیف شود.

انتخاب دیگران به جای خود و سکوت در برابر دستاوردهای خود می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد نه تنها برای شما بلکه برای دیگران که ممکن است با شما ارتباط داشته باشند.

تأثیر دائمی خود سرزنشی خود ممکن است به طرق مختلف آشکار شود:

عزت نفس شما افت می کند

گاهی اوقات افراد دست به خود سرزنشی می زنند تا دیگران احساس راحتی کنند. اما اگر این کار به طور مکرر اتفاق افتد باعث می شود تا عزت نفس شما آسیب ببنید.

اضطراب و افسردگی در شما ایجاد می شود

تصور کنید به دوست خود بگویید که دستاوردهای آنها چندان مهم نیست یا به اندازه دیگران باهوش نیستند.

یک قدم جلوتر بروید و عادت کنید این کار را در حضور همکاران ، دوستان و دیگر همسالان خود انجام دهید ،و مطمئناً به سلامت روان آنها آسیب می رسانید. انجام این کار با خودتان احتمالاً همین تأثیر را خواهد داشت.

با انجام مداوم این کارها ، سلامت روان شما در معرض آسیب قرار می گیرد. به طور خاص انجام طنز خودسرانه با شرایط جدی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.

احساس خوش بینی شما از بین می رود

هنگامی که موقعیت پیش فرض شما احساسات و دستاوردهای معتبر را به حداقل می رساند ممکن است برای شروع یک پروژه جدید یا جشن گرفتن اتمام آن ، هیجان را پیدا کنید.

خود سرزنشی باعث می شود تا به مرور مثبت اندیشی و شادی از شما دور شود و این عمل باعث کاهش خوش بینی در افرادی می شود که آن را انجام می دهند.

روش های غلبه بر سرزنش خود

آشنایی با روش های درمان سرزنش خود

به همین ترتیب دیگران که در معرض حملات شخصی شما قرار دارند ممکن است با این کار مشکل داشته باشند و هنگام برقراری ارتباط با شما احساس ناراحتی کنند.

درمان خود سرزنشگری

هنگامی که صحبت از شکستن یخ در بحث های ناراحت کننده می شود یا نسبت به دیگران مناسب تر به نظر می رسد ، خود سرزنشی ممکن است سودمند باشد. اما در حالی که یک مکالمه مفید است این نوع ارتباط ممکن است در مورد سلامتی و رفاه شما بیشتر از ضرر باشد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش درمان طرحواره نقص و شرم


به همین دلیل است که یافتن نقطه شیرین بین تواضع و میل به اعتماد به نفسی که شایسته آن هستید در برخورد با دیگران و خودتان بسیار مهم است.

این تعادل ممکن است با استفاده از روش های زیر که در زیر شرح داده شده است به دست آید.

پذیرفتن تعریف و تمجید

دفعه بعد که شخصی به شما اجازه می دهد بفهمید چقدر زیبا به نظر می رسید یا پروژه کاری شما چقدر عالی است سعی کنید یک “تشکر” ساده بیان کنید. پذیرش تحسین به ویژه در مواردی که شایسته است ویژگی است که باید با آن راحت شوید.

قابل درک است، ممکن است تغییر بزرگی برای شما باشد اما اجازه دادن به خود برای عادت به کف زدن ، تملق و تحسین لازم است تا چرخه زیر پا گذاشتن مداوم خود را از بین ببرید. این تغییر گامی معتبر در جهت درست شادی و رفاه شما خواهد بود.

نگه داشتن یک دفترچه یادداشت

برای مقابله با رفتارهای خود سرزنشی ممکن است توصیه شود که دفترچه ای داشته باشید که جزئیات تعاملی را که منجر به رها کردن خود شده است درج کنید. به عنوان مثال نوشتن افکار منفی که در پی تعریف ، تمجید یا مکالمه بی ضرر به دنبال داشت می تواند شما را از تغییرات لازم برای ایجاد تفکر و گفتار در هنگام توصیف خود برای دیگران آگاه کند.

این عمل همچنین ممکن است برای یادآوری مفروضات شما در مورد خود مفید باشد.

تصمیم مثبت نگر بودن را بگیرید

برای تعادل مناسب رفتارهای خود سرزنشی ، مهم است که در مورد خود مثبت فکر کنید و صحبت کنید. همانطور که در روابط متقابل خود خوار شمردن به طبیعت دوم نزدیک می شود فرهنگی را پرورش دهید که در آن به خودتان مثبت و سازنده نگاه کنید و با آن ارتباط برقرار کنید.

سخن آخر

از آنجایی که ما از این که خودمان را خیلی جدی جلوه دهیم بسیار می ترسیم انحراف از تاکتیک هایی مانند خود سرزنشی اغلب ویژگی مشترک ارتباط ما با دیگران و با خودمان است.

اما در حالی که این استراتژی می تواند وسیله ای بی ضرر برای شکستن یخ باشد همچنین می تواند بر عزت نفس و احساس ارزشمندی تأثیر بگذارد اگر در ارزیابی خودمان کمی بیش از حد اتخاذ شود.

حقیقت این است که شما می توانید برای ظاهر یا دستاوردهای خود تعریف و تمجید را بپذیرید بدون آنکه نیاز داشته باشید بارها خود را زیر پا بگذارید. در عوض به یاد داشته باشید که به افکار مثبت در مورد خود متمایل شوید، کمی مهربانی به خود نشان دهید و همیشه مراقب باشید که در تعاملات، خود را در اولویت قرار دهید.