درمان فوت فتیش و آسیب های ناشی از آن

درمان فوت فتیش و آسیب های ناشی از آن

یکی از انواع انحرافات جنسی فوت فتیش است که معنای فتیش یعنی یادگارخواهی و در عمل یعنی آنکه فرد نسبت به آن علاقه شدیدی داشته باشد و به پا و تمام متعلقات آن علاقه نشان دهد. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان فوت فتیش و آسیب های ناشی از آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و تمامی ابعاد این انحراف جنسی را معرفی کنیم تا بتوانیم به این مشکل که ممکن است برخی افراد به آن دچار باشند کمک کنیم.

درمان فوت فتیش و آسیب های ناشی از فتیش پا

در فرهنگ هم ما انواع دیگری از فتیش را داریم که به سایر جنبه های فتیش مربوط می شود، برای مثال وقتی گروهی از افراد باور دارند که اگر سنگی را ببوسند باعث درمان بیماری می شود هم نوعی فتیش و یادگارخواهی است ولی در آن حس جنسی وجود ندارد و نوع دیگری مطرح می شود که به بقا و زنده ماندن انسان مربوط می شود.

به عبارت دیگر اگر شما به مطالعه فرهنگ کشورهای مختلف و قبایل بپردازید با این نوع فتیش ها آشنا خواهید شد که افراد برای آنکه بتوانند بیشتر زنده بمانند و یا از شر یک بیماری و یا یک مشکل رها شوند کارهایی انجام می دادند که در اصطلاح به آن فتیش گفته میشود ولی در این بخش ما تصمیم داریم تا یکی از انحرافات جنسی با عنوان فتیش پا را مورد بررسی قرار دهیم.

فوت فتیش چیست؟

افرادی که فتیش پا دارند وقتی وسایل مانند جوراب، کفش و یا هر چیزی که به پا مربوط می شود را ببینند دچار برانگیختگی جنسی می شوند. حال اگر فردی فتیش پا داشته باشد مشکلی که ایجاد می شود این است که در رابطه جنسی دچار حالتی می شود که به جای تمرکز سالم بر رابطه جنسی صرفا بر روی پای شریک جنسی اش تمرکز می کند و همین موضوع می تواند موجب مشکلات زناشویی شود چرا که در این رابطه یکی از طرفین دچار انحراف است و به جای یک رابطه سالم دارای گرایشات ناسالم جنسی است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


در رابطه با علل فوت فتیش می توانیم به دلایل متفاوتی اشاره کنیم که یکی از آن ها ریشه در کودکی فرد دارد و اگر در زندگی زناشویی این مشکل وجود داشت خیلی سریع باید برای درمان اقدام کنند چرا که این نوع گرایشات بیمارگونه بوده و نیاز به درمان دارد در غیر این صورت زندگی زوجین با مشکل روبرو می شود.

ارتباط با واقعیت

قصد داریم به صورت عمیق و دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال تصور کنید که مردی انحراف فوت فتیش دارد ولی همسرش از این انحراف بیزار است در این صورت مرد چون از این انحراف رنج می برد در واقع هنگام برخورد با همسر نمی تواند واقعیت را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند و کماکان او در حال ارتباط با افکار بیمارگونه خودش است که با این مسئله در سکس چت هم روبرو هستیم.پیشنهاد می کنیم تا مقاله ترک خود ارضایی را مطالعه نمایید.

به طوری که فردی که دارای اختلال است اصلا با واقعیت کاری ندارد که طرف مقابل یک انسان است و عواطف انسانی دارد و صرفا بر روی افکاری که در ذهنش دارد تمرکز می کند و ادامه این روند مشکلات زیادی برای انسان ایجاد می کند. برای مثال وقتی فردی به دیگران تجاوز می کند در واقع همین افکار و باورهای بیمارگونه موجب چنین مشکلی شده اند و تنها راه رهایی از این حالت ها درمان است که فرد باید برای درمان آن اقدام کند تا بتواند با واقعیت ارتباط برقرار کند.

داشتن انحرافاتی مثل فوت فتیش مشکلات خانوادگی و بهداشتی هم برای انسان ایجاد می کند که در ادامه به صورت کامل با این انحراف آشنا خواهیم شد.

آشنایی با فوت فتیش

در زبان پرتغالی کلمه فتیش با املای Fetish به معنای علاقه وسواس گونه نسبت به موضوعی است که فرد تا حد پرستش مجذوب آن می شود. حال تفاوتی که در این جا مطرح می شود بحث اختلال شمردن موضوع است که اگر این موضوع تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که نتواند با واقعیت رابطه سالمی برقرار کند تشخیص اختلال داده می شود و خیلی سریع باید برای درمان آن اقدام کند چرا که این انحراف در فرد از حد عادی فراتر رفته و فرد توانایی کنترل خودش را ندارد و تمامی این موارد باعث شده است که فرد در زندگی زناشویی نیز دچار مشکل شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه درمان تحلیلی اختلالات جنسی


همانطور که در بالا اشاره کردیم فوت فتیش یعنی تمایل بیمارگونه فرد به تمامی متعلقات پا مثل جوراب و کفش و غیره که حتی اگر بدون حضور پا هم باشند باز فرد دچار برانگیختگی می شود برای مثال اگر فرد صرفا کفش را ببیند دچار برانگیختگی جنسی می شود. اکثر این نوع انحرافات در دوران کودکی آغاز می شود و با ورود به دوره نوجوانی این گرایشات شدت می گیرد.

حال موضوعی که مطرح می شود این است که هر چه فرد بیشتر به این انحراف گرای داشته باشد دچار مشکل می شود و تمامی ابعاد زندگی او تحت تاثیر قرار می گیرد و حتی فرد در کارهای روزمره نیز دچار مشکل می شود.

فوت فتیش یک اختلال روانی است

به طور کلی فتیشیسم دسته ای از اختلالات روانی را شامل می شود که در فردی که دچار فتیش است با نگاه به عضوی که با دیدن آن برانگیخته می شود دست به خود ارضایی می زند. این فرد در روابط جنسی نیز صرفا بر یک عضو از بدن تمرکز می کنند و به کل بیمارگون جذب آن اندام از بدن می شوند. برای مثال این گرایش بیمارگونه می تواند شامل دیدن، بوییدن و حتی لیسیدن باشد.

درمان انحرافات جنسی

فردی که فتیش پا یا همان فوت فتیش دارد علاقه بیمارگونه به پای جنس مخالف دارد به طوری که پا، قوزک پا، انگشتان پا، لاک ناخن، جوراب و موارد تزئینی پا موجب تحریک او می شود. این موارد با تاثیر گذاشتن بر تمامی جنبه های زندگی فرد به عنوان اختلال در نظر گرفته می شود که فرد باید برای درمان آن اقدام کند.

آشنایی با نظرات مختلف راجع به فوت فتیش

در ادامه تصمیم داریم تا تمامی نظریاتی که در مورد فتیش پا وجود دارد را برایتان تشریح کنیم. با برنا اندیشان همراه باشید تا با رویکردهای مختلفی که در این زمینه صاحب نظر هستند آشنا شوید.

رویکرد زیستی

این نظریه بر این باور است که اختلالات و نابهنجاری های جنسی ناشی از عوامل هورمونی و ژنتیکی است که به دلیل برهم خوردن تعادل آن فرد دچار مشکل می شود.

نظریه روانکاوی

رویکرد روانکاوی معتقد است که چون فرد در کودکی نتوانسته فرایند رشد طبیعی را طی کند دچار چنین مشکلی شده است. برای مثال تجارب اولیه دوران کودکی می تواند باعث شود که فرد نسبت به موضوعاتی شرطی شود چرا که اولین تجربیات جنسی بسیار با اهمیت بوده و تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش صفر تا ۱۰۰ روانکاوی


گاهی اوقات نیز ممکن است فرد دارای چندین اختلال باشد که کار تشخیص را با مشکل مواجه کند برای مثال ممکن است فرد هم اختلال فوت فتیش داشته باشد و هم دچار مازوخیسم باشد.

شناخت دلایل فوت فتیش

مانند سایر اختلالات جنسی محققان بر این عقیده اند که در رابطه با این نابهنجاری ها دقیقا دلیل مشخصی وجود ندارد و تمامی این مشکلات ریشه در دوران کودکی فرد دارد که به سمت فوت فتیش گرایش پیدا می کند.

لمس زیاد کودک به وسیله پا

شاید شما هم دیده باشید که برخی از والدین و یا اطرافیان کودک با پا کودک را نوازش می کنند و از این طریق با او بازی می کنند.

آزار کودک

در بسیاری از افرادی که فوت فتیش دارند ما شاهد تجربه آزار جنسی هستیم که در آن لذت جنسی از طریق پا وجود داشته است.

آشنایی با روش های درمان فتیش پا

فقدان و از دست دادن فردی عزیز

در برخی از انسان هایی که دچار فوت فتیش شدند دیده شده است که در دوره ای زندگی اش عزیزی را از دست داده است و برای کاهش درد از وسایل آن شخص استفاده کرده است تا بتواند داستان فقدان را فراموش کند، در افرادی که فوت فتیش هستند این وسایل شامل وسایلی است که به پا مربوط می شود مانند کفش و جوراب و یا حتی عکس از پا.

علاقه به تحقیر شدن

بسیاری از روانشناسان معتقدند که چون پا در پایین ترین منطقه بدن قرار دارد به عنوان عضوی است که برای تحقیر شدن به کار می رود برای مثال شاید در دوران مدرسه جملاتی را از بچه شنیده اید که وقتی از دست یکی از دوستانشان ناراحت هستند به او می گویند اگر می خواهی تو را ببخشم باید پایم را ببوسی و یا کلا بوسیدن پا که سابقه ای طولانی دارد نشان می دهد که این عضو از بدن به نوعی می تواند طرف مقابل را تحقیر کند. افرادی که فوت فتیش هستند دوست دارند که شریک جنسی شان با پا آن ها را تحقیر کند تا آن ها تحریک شوند و خود ارضایی کنند. برای مثال آن ها علاقه دارند که طرف مقابل پایش را بر روی بدن آنها قرار دهد تا به آن ها این باور القا شود که تو فرد ضعیفی هستی و من بر تو تسلط و برتری دارم.

سلطه پذیری

فردی که اختلال فوت فتیش دارد بسیار علاقه دارد که جنس مخالف بر او تسلط پیدا کند برای مثال در روابط جنسی پوزیشن هایی را انتخاب می کند که در آن شریک جنسی او در حالت برتری نسبت به او قرار بگیرد.

آسیب های فوت فتیش

همانطور که میدانید تمامی انحرافات جنسی و اختلالات روانی موجب آسیب به جسم و روان فرد می شود و فوت فتیش هم موجب آسیب به انسان می شود که در ادامه به پیامدهای آن می پردازیم.

ایجاد مشکلات بهداشتی

چون ناحیه پا همیشه در معرض گرما و رطوبت است افرادی که فوت فتیش دارند از طریق لذت جویی با پا در معرض بیماری های عفونی و قارچی هستند.

عدم توانایی در رابطه جنسی سالم

همانطور که گفتیم فردی که دچار انحراف جنسی است باورهای نابهنجار و ناسالمی در ذهنش دارد و نمی تواند با طرف مقابل به صورتی سالم رابطه برقرار کند حال اگر فوت فتیش درمان نشود باعث می شود تا فرد نتواند هرگز به ارگاسم برسد.

آشنایی با انحراف میسترس و اسلیو

اگر هر یک از انحرافات جنسی در فرد درمان نشود می تواند موجب ایجاد سایر انحرافات شود. برای مثال اگر فردی که فتیش پا دارد این مشکل را درمان نکند به مرور زمان گرایشاتی چون میسترس (Mistress) که به معنای ارباب می باشد و اسلیو (Slave) که به معنای برده می باشد در او شکل بگیرد.

در چنین روابط بیمارگونه ای فردی که میسترس یا همان ارباب است با فردی که نقش برده را دارد به شکل تحقیر آمیزی برخورد می کند به طور مثال برده پای ارباب را می بوسد و با این کار به لذت جنسی دست می یابد. حتی در مواقعی فردی که گرایشات بردگی را دارد تمایل دارد تا توسط ارباب کتک بخورد و تحت شکنجه قرار بگیرد فردی که چنین تمایلاتی دارد مازوخیسم است و فردی که از شکنجه دادن لذت می برد سادیسم دارد.

نحوه برخورد با فردی که فوت فتیش دارد

وقتی در زندگی زناشویی شریک شما چنین انحرافی را دارد فورا او را قضاوت نکنید و نباید به او پرخاشگری کنید بلکه آن ها نیاز به یک آغوش دارند تا تمامی دردهایشان را با شما در میان بگذارند و در بسیاری از افراد وقتی چنین حالتی مطرح می شود اگر به آن ها اجازه برون ریزی داده شود در اکثر مواقع مشکلشان حل می شود و در واقع آن ها دچار اختلال آسیب زا نبوده اند و صرفا این کار را برای رسیدن به لذت انجام می دانند و چون از روبرو شدن با واقعیت هراس داشتند هرگز برای درمان اقدام نکرده اند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل سکس تراپی


در چنین حالیت با او صحبت کنید تا مورد احساساتش صحبت کند و او را درک کنید و همین کار شما باعث می شود تا فرد به اشتباه بودن موضوع پی ببرد و حتی تصمیم بگیرد که این گرایشان را کنار بگذارد. حال اگر وضعیت به شکلی بود که شریک شما دارای انحراف و اختلال بیمارگون بود نیاز است تا او تحت درمان قرار بگیرد و حتما با یک سکس تراپ مشورت کنید تا فرایند درمان را آغاز کنید چرا که چنین رفتارهای بیمارگونی باعث می شود تا زندگی زناشویی دچار اختلال شود و حتی در برخی مواقع به طلاق کشیده شود.

درمان فوت فتیش

همانطور که در بالا اشاره شد اگر فردی که به شکل بیمارگونی فوت فتیش دارد و نمی تواند بر آن غلبه کند باید برای درمان اقدام کند و روش های درمانی مختلفی چون روانکاوی که به آن روان تحلیل هم گفته می شود، درمان شناختی رفتاری (CBT) ، درمان با دارو زیر نظر روانپزشک و خانواده درمانی برای این اختلال کاربرد فراوانی دارد.

انزجار درمانی

در این روش فرد با محرک واقعی و یا خیالی تحریک می شود ولی زمانی که خواست به لذت جنسی برسد به او یک محرک منفی می دهند و این روش آنقدر ادامه می یابد تا فرد نسبت به محرک واقعی که همان پا است احساس منفی داشته باشد و تمام آن علاقه بیمارگون او نسبت به پا از بین می رود.

برای روشن شدن این موضوع نیاز است تا یک مثال آورده شود. این آزمایش توسط یکی از رفتارگرایان بر روی پسر بچه ای انجام شد که نشان داد یک محرک منفی می تواند باعث ایجاد حس انزجار نسبت به یک محرک مثبت شود.

درمان اختلالات و انحرافات جنسی با روان درمانی

در این آزمایش پسر بچه ای که قرار داشت که موشی به پیش او می آمد و او با او بازی می کرد، در ادامه آزامیش وقتی موش می آمد صدای ترسناکی پخش می شد که باعث می شد کودک بترسد این کار آنقدر ادامه پیدا کرد که باعث شد وقتی کودک موش را ببیند حتی اگر آن صدای ترسناک هم پخش نشود بترسد و از او فرار کند در حالی که در ابتدا آن پسر با آن موش بازی می کرد و اصلا حس ترسی وجود نداشت.

درمان به وسیله آموزش عادت

در این روش به فرد شیوه های صحیح روابط جنسی آموزش داده می شود و فرد باید مدام آن ها را با خود تکرار کند تا ملکه ذهنش شود و عادات سالم جایگزین عادات سالم شود.

دارو درمانی

بسیاری از درمانگران بر این باورند که ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی بسیار موثر بوده و تاثیر بالایی در فرایند درمان دارد. برای مثال داروهای ضد اضطراب و یا ضد افسردگی که به درمان این اختلال کمک می کند.

هورمون تستوسترون صفات جنسی را ایجاد می کند و پزشک با تجویز داروهای آنتی آندروژن کاری می کند تا میزان آن کاهش پیدا کند و در این صورت تصویرسازی جنسی در ذهن کاهش پیدا می کند و فرد میتواند به روند عادی زندگی اش بپردازد.

درمان با هیپنوتیزم

در روش هیپنوتیزم باور بر این است که فرد در دوره ای از زندگی دچار مشکلی شده است که چون توانسته در آن موقعیت به درستی رفتار کند دچار چنین اختلالی شده است. حال در روش درمان با هیپنوتیزم، درمانگر فرد را هیپنوتیزم می کند و سپس با تغییر باورهای اساسی و بنیادین فرد که در ناخودآگاه او ثبت شده است درمان را انجام می دهد.

گفتگو درمانی

اگر اختلال فوت فتیش خیلی شدید نباشد به وسیله مشاوره می توان آن را درمان کرد که در چند جلسه درمان انجام می شود.

نتیجه گیری

به طور کلی باید اشاره شود که فوت فتیش یک اختلال است که حتما باید آن را درمان کرد در غیر این صورت زندگی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و حتی می تواند باعث شود تا فردی که با او زندگی می کند نیز دچار آشفتگی های روانی شود. بنابراین اگر فردی دارای چنین گرایشاتی است حتما به درمانگر مراجعه کند و باور داشته باشد که این مشکل حل خواهد شد و هرگز به خاطر باورهای غلط و ترس از روبرو شدن با واقعیت سعی نکند که از مشکل فرار کند.

دسته‌بندی‌ها