جنون جنسی یا اروتومانیا چه نشانه هایی دارد؟

جنون جنسی یا اروتومانیا چه نشانه هایی دارد؟

در مورد جنون جنسی یا اروتومانیا یا همان خود معشوق پنداری چه می دانید؟ آیا با ویژگی های این اختلال آشنا هستید؟ در تعریف اختلال جنون جنسی باید بیان شود که نوعی باور نادرست و اشتباه بوده که در بر اساس آن فرد فکر می کند افراد بزرگ و مشهور دنیا به او علاقه دارند اما از اظهار این علاقه امتناع می کند.

همانطور که مشاهده می کنید این مشکل مشابه اختلال هذیانی است که باید خیلی سریع تحت درمان قرار بگیرد. با توجه به مهم بودن مقوله آسیب های روانی در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص جنون جنسی را در اختیار شما افراد علاقه مند به مجموعه مطالب روانشناسی قرار دهیم.

اگر میخواهید با اختلال جنون جنسی آشنا شوید و بدانید که به چه دلیلی این اختلال در فرد ایجاد می شود و دارای چه نشانه ها و علائمی می باشد و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم تا انتهای این مطلب با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

جنون جنسی چیست؟

همانطور که گفته شد جنون جنسی که به آن اروتومانیا هم گفته می شود تحت عنوان سندرم دکلرامبود نیز شناخته می شود که نوعی اختلال روانی است و در زیر مجموعه اختلالات هذیانی قرار می گیرد.پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را مطالعه نمایید.

بر این اساس فرد باور دارد که فردی ثروتمند و مشهور که از طبقات بالای اجتماعی است عاشق او شده اما علاقه اش را ابراز نمی کند. شایان ذکر است که اختلال اروتومانیا در مردان نیز وجود دارد اما شیوع آن در زنان بیشتر است.

با توجه به آنچه گفته شد جنون جنسی در زنان بیشتر بوده و در مردان دارای نشانه های رفتاری پرخاشگری و آزاردهنده است. لازم به ذکر است که علت اصلی اختلال جنون جنسی این است که فرد باور دارد فرد دیگری به شکل پنهانی او را دوست دارد. موضوع از جایی دارای مشکل می شود که فرد بیمار فکر می کند فردی که دست نیافتنی است او را دوست دارد.

خود معشوق پنداری یا جنون جنسی چیست؟

همچنین باید اشاره شود که در جنون جنسی ممکن است فرد بیان کند که افراد مشهور متعددی عاشق او هستند ولی از این که علاقه شان به او را بیان کنند اجتناب می کنند. این افراد تمامی رفتارها، منش، حالت بدن، چیدمان منزل و تمام سلوک و هر چیز بی ربط دیگر افراد مشهور را نشانه ای از عشق به خودشان می دانند و با این که چنین تصوراتی از پایه اشتباه و غلط است اما آنها به طور جدی به آن باور دارند.

آشنایی با انواع جنون جنسی

در قسمت بالا با اختلال جنون جنسی یا همان اروتومانیا آشنا شدیم. در ادامه لازم است اشاره شود که اروتومانیا به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که نامگذاری آن نیز با توجه به علل پیدایش آن انجام شده است و شامل موارد زیر می باشد.

جنون جنسی اولیه

اگر جنون جنسی یا همان اروتومانیا بدون هیچ پیش زمینه قبلی در فرد ایجاد شود تحت عنوان سندروم دکلرامامبو شناخته می شود. این سندروم به صورت ناگهانی در فرد به وجود می آید و در ادامه می تواند آسیب های جدی و خطرناکی را به فرد وارد آورد.

جنون جنسی ثانویه

نوع دیگر اختلال اروتومانیا به این صورت است که فرد دارای اختلالات روانی بوده و گرفتار اختلال جنون جنسی نیز می شود. یعنی اختلال در ادامه اختلالی دیگر به وجود آمده است. در نوع ثانویه جنون جنسی اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، تومورهای مغزی، اختلال دوقطبی، زوال عقل، اعتیاد به الکل و اختلال افسردگی می تواند وجود داشته باشد.

چه افرادی دچار جنون جنسی می شوند؟

به طور کلی افرادی که گرفتار وابستگی شدید هستند و عزت نفس یا حرمت نفس پایین دارند و یا از سطح تحصیلات پایینی برخوردار هستند و یا وضعیت مالی خوبی ندارند دچار اختلال جنون جنسی یا اروتومانیا می شوند.

نکته بسیار مهمی که در این اختلال وجود دارد این است که فرد بیمار باور دارد افراد مهم و مشهوری مانند بازیگران و سوپراستارها عاشق او هستند و این در حالی است که آنها حتی آن شخص را نمی شناسند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان خفگی جنسی را بخوانید.

آیا اختلال اروتومانیا خطرناک است؟

به صورت کلی اختلال جنون جنسی نمی تواند خطرناک باشد اما گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که می تواند برای فرد مشکلات فراوانی را ایجاد نماید. به عنوان مثال اگر فردی که گرفتار اختلال جنون جنسی است دارای همسر یا شریک عشقی باشد و فکر کند که این فرد مانع می شود تا او به عشق واقعی اش برسد می تواند موجب ایجاد مشکلات فراوانی شود.

یعنی فرد در زندگی خود با فردی در رابطه است و بر این باور است که همسر او مانع می شود تا او به آن فرد سوپر استار و مشهور برسد. اما به طور کلی باید بدانیم که این اختلال نادر و خفیف است و افرادی که گرفتار جنون جنسی میشوند هیچ خطری ندارند.

لازم به ذکر است که داروهای روان پریشی می تواند به کنترل رفتار افراد گرفتار اختلال اروتومانیا کمک کند. در خصوص اختلالات روانی باید اشاره شود که علل زمینه ای و وجود بیمار روانی در خانواده و عوامل ارثی و ژنتیکی می تواند در ایجاد اختلال جنون جنسی نقش مهمی داشته باشد.

رابطه اختلال جنون جنسی و فضای مجازی

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد فضای مجازی می تواند بر روی اختلال جنون جنسی یا همان اروتومانیا نقش داشته باشد و حتی نشانه های آن را تشدید کند. زیرا فضای مجازی موجب می شود تا افراد مشهور و دارای نام در همه جا در دسترس قرار بگیرند و افراد بیمار آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهند. این در حالی است که در گذشته چنین شرایطی وجود نداشته و هر فردی دارای حریم خصوصی خودش بوده و به راحتی امکان تماس با افراد مشهور وجود نداشت.

اختلال اروتومانیا چه نشانه هایی دارد؟

اختلال جنون جنسی دارای علائم و نشانه های مختلفی است که می تواند به صورت رفتاری یا احساسی بروز کند. اما نشانه اصلی اروتومانیا این است که فرد باور دارد فرد یا افراد مشهور به او علاقه دارند و عاشق او هستند. این در حالی است که آنها هیچ رابطه و تماسی با آن فرد مشهور ندارند و آن شخص نیز این فرد را نمی شناسند.

اما فرد گرفتار اختلال جنون جنسی در خیالات خودش ملاقات هایی را با آن فرد مشهور ترتیب می دهد و تلاش می کند تا در ذهن خودش با او در رابطه باشد. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشد تا با برخی از نشانه های اختلال اروتومانیا یا همان جنون جنسی آشنا شویم.

  • خجالتی بودن
  • حس تنهایی و پوچی
  • ضعف اعتماد به نفس
  • در حسرت همیشگی بودن
  • احساس سوء ظن و حسادت
  • اطمینان واقعی نسبت به علاقه شخص فرضی
  • احساس خشم و عصبانیت نسبت به فرد مشهور
  • صرف وقت و هزینه برای فردی که گمان می کند او را دوست دارد
  • تلاش فراوان برای آنکه به آن فرد مشهور نزدیک شود
  • داشتن افکار و باورهای وسواسی و بیمارگونه
  • تلاش می کند تا به فرد مشهور پیام ارسال کند
  • جستجو و پیگیری فرد مشهور برای این که بداند او کجاست و چه کار می کند
  • برای انجام کارهای هذیانی انرژی بالایی دارد
  • مشکلات خواب و بی خوابی شبانه
  • تمایل دارد تا به فرد مشهور نزدیک شود و در برنامه های او شرکت می کند
  • بر این باور است که تمام حرکات و رفتارهایی که آن فرد مشهور انجام می دهد به شکل رمزی قصد دارد تا با او ارتباط برقرار کند.
  • خلق و ایجاد موقعیت های خیالی برای خود به شکلی که گویی فرد مشهور با او در رابطه است
  • حس حسادت نسبت به سایر افراد طرفدار
  • ایجاد مزاحمت برای آن فرد در مکان های عمومی

علائم و نشانه های شدیدتر جنون جنسی

در برخی مواقع نشانه های شدیدتر می شود، به عنوان مثال فرد باور دارد که با آن شخص مشهور رابطه جنسی برقرار کرده است. یا مثلا همواره بیان می کند که او از آن شخص مشهور باردار است و زایمان کرده است است و در حال نگهداری از کودکان خیالی آن شخص است. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه درمان توهم مراجعه نمایید.

برخی از این توهمات قابل تغییر است اما برخی از آنها متاسفانه برای همیشه باقی می ماند. وجود انکار در این اختلال بسیار مشهود است. به این صورت که فرد دارای اختلال جنون جنسی نمی تواند بپذیرد که آن فرد مشهور خودش دارای همسر و زندگی است و اصلا او را نمی شناسد که بخواهد با او وارد رابطه شود.

همانطور که گفته شد جنون جنسی اولیه همان خود معشوق پنداری است که بر اساس آن بدون آنکه هیچ گونه نشانه ای وجود داشته باشد و به صورت ناگهانی فرد گرفتار اختلال اروتومانیا یا همان جنون جنسی می شود و نشانه های بیماری در او عود می کند.

اروتومانیا یا همان جنون جنسی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

بیمارانی که دارای شرایط ثابتی نیستند مشکلات جدی تری را تجربه می کنند و دچار توهمات دائمی و خطرناکی می شوند و نسبت به درمان به صورت شدید واکنش نشان می دهند. برخی از آنها بیشتر زنانی هستند که بسیار ترسو بوده و حتی در زندگی شان یک بار هم تجربه رابطه جنسی را نداشته اند.

لازم به ذکر است که رفتارهای بیمارگونه ای در فرد وجود دارد که مدام آنها را انجام می دهد. به عنوان مثال همواره برای آن فرد مشهور مشکل ایجاد می کند و مزاحم او می شود. به او تلفن می زند و بدون گرفتن وقت قبلی به ملاقات با او می رود و برایش هدیه می خرد.

جنون جنسی چه دلایلی دارد؟

اختلال جنون جنسی دارای دلایل مختلفی است و علت های گوناگونی موجب می شود تا فرد گرفتار اروتومانیا شود. در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از دلایل جنون جنسی آشنا کنیم.

تاثیر سایر اختلالات روانی

به یاد داشته باشید که بیماری های روانپزشکی و هر نوع بیماری دیگری که در حوزه سلامت روان قرار می گیرد نقش مهمی در بروز اختلال جنون جنسی دارد. به عنوان مثال افرادی که سابقه بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی دارند در معرض اختلال اروتومانیا می باشند.

مشکلات روحی و روانی

بسیاری از روانپزشکان و افرادی که در زمینه آسیب شناسی روانی فعالیت می کنند بر این باورند که جنون جنسی دارای علت های روانی است. یعنی فردی که گرفتار اختلال اروتومانیا می شود از نظر جنسی دارای هیچ گونه مشکل جسمی و فیزیکی نیست.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله هذیان چیست مراجعه فرمایید.

اما مشکلاتی مانند جبران ناکامی های گذشته، دوری از مشکلات غیر قابل حل و خودابرازی جنسی را به عنوان دلیل اصلی ایجاد اختلال جنون جنسی می دانند. در کنار این موارد لازم است به تاثیر برخی از مواد نیز اشاره نمود که روان گردان بوده و می تواند بر روی سیستم عصبی فرد و گیرنده های عصبی بدن تاثیر بگذارد و مغز را تحریک کند که در نتیجه فرد دچار هذیان و توهم می شود.

داشتن سابقه بیماری

در برخی از موارد نیز باید وجود سابقه بیماری را در خانواده فرد مورد بررسی قرار دهیم. چرا که اگر یکی از اعضای خانواده دارای اختلالات روانی باشد می تواند در ایجاد سایر اختلالات برای افراد دیگر خانواده نیز تاثیر بگذارد.

حتی این احتمال وجود دارد که برخی از ناهنجاری های مغزی مانند عدم تقارن لوب گیجگاهی و یا حجم بیشتر بطن های جانبی نیز می تواند از علل ایجاد اختلال جنون جنسی یا همان اروتومانیا باشد. البته لازم به ذکر است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و نمی توانیم به صورت قطع راجع به این موارد اظهار نظر نماییم.

رابطه جنون جنسی و روان پریشی

به طور کلی اختلال جنون جنسی می تواند برای مدت کوتاه یا طولانی بروز کند اما اختلالات سایکوز یا همان روان پریشی به صورت مقطعی بوده و سایر اختلالات می تواند نشانه های روان پریشی را افزایش دهد. چنین اختلالاتی در بیماری هایی مانند اسکیزوفرنیا و دوقطبی رخ می دهد و می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • انرژی بسیار زیاد و بیش از حد معمول
  • نخوابیدن برای مدت طولانی
  • گفتگو در مورد موضوعات مختلف و بی ربط در مدتی کوتاه
  • نداشتن تمرکز و پرش افکار
  • رفتارهای غیر عادی و پرخطر مانند رانندگی پر سرعت و خطرناک و خرج کردن بدون برنامه ریزی

تاثیر مشکلات روانی بر روی اختلال جنون جنسی

اگر فرد صرفا گرفتار اختلال اروتومانیا یا همان جنون جنسی شود در حالی که هیچ پیش زمینه دیگری وجود نداشته باشد همواره عوارض کمتری دارد. در این حالت خطری فرد را تهدید نمی کند و اطرافیان شخص نیز دچار مشکل نمی شوند. اما اگر فرد از قبل گرفتار سایر بیماری های روانی دیگر نیز باشد می تواند نتایج زیر را از خودش نشان دهد.

افزایش طول مدت بیماری

به طور کلی جنون جنسی به تنهایی می تواند برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد دو با دارو یا روان درمانی تحت درمان قرار بگیرد. اما اگر فرد گرفتار سایر اختلالات روانی دیگر باشد باعث می شود تا اختلال او چند ماه یا چند سال دیگر نیز ادامه داشته باشد.

بروز رفتارهای تهاجمی

اختلال جنون جنسی در حالت عادی می تواند مشکلات فراوانی را برای شخص ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است فرد برای آن شخص مشهور مزاحمت ایجاد کرده و در نتیجه توسط قانون دستگیر شود. چرا که افراد دارای هذیان و توهم از نظر مغزی گرفتار مشکل هستند و به همین دلیل همواره دیگران را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. گاهی اوقات نیز توهمات و هذیان های ذهنی می تواند پیامدهای منفی و خطرناکی را برای فرد ایجاد کند.

نمایش رفتارهای جنسی خطرناک

افراد گرفتار اختلال جنون جنسی یا اروتومانیا ممکن است روابط جنسی خشن و خطرناکی داشته باشند. چرا که غریزه جنسی آنها انباشته شده و فرد مهارت کنترل کردن آن را ندارد. در کنار این موارد اگر فرد به مصرف مواد نیز اعتیاد داشته باشد قطعا رفتارهایی را انجام می دهد که بسیار خطرناک و غیر انسانی بوده و هدف آن نیز صرفا تخلیه خود می باشد.

درمان جنون جنسی

روش های مختلفی برای درمان اختلال جنون جنسی یا همان اروتومانیا وجود دارد. ما به روش های متفاوتی می توانیم جنون جنسی را کنترل کنیم که تمام این موارد به نوع و شدت بیماری مربوط است. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا با روش های مختلف درمان اختلال اروتومانیا آشنا شویم.

روان درمانی اختلال جنون جنسی

یکی از روش های درمانی بسیار مفید برای اختلال اروتومانیا استفاده از روش سی بی تی (CBT) یا همان درمان شناختی رفتاری است. در این روش به کمک تکنیک های بازسازی شناختی تلاش می شود تا فرد بیمار افکار و باورهای غلط و اشتباه خودش را بشناسد. در این حالت فرد می تواند افکار اشتباهش را تغییر داده و سپس افکار و عقاید درست را جایگزین عقاید اشتباه کند.

اختلال جنون جنسی چگونه درمان می شود؟

گاهی اوقات ممکن است از روش های بیزاری درمانی برای درمان استفاده شود و از طریق ارائه تصاویر هدایت شده کاری انجام دهند که نشانه های جنون جنسی کاهش پیدا کند. روش درمان شناختی مبتنی بر اتحاد درمانی نیز با استفاده از مدیریت ریسک و افزایش اعتماد به نفس کاری می کند تا فرد مهارت های شخصیتی و فردی را بیاموزد و در نتیجه زمینه های عاطفی فرد تقویت می شود. زمانی که فرایند بازسازی شخصیت فرد به درستی انجام شد می توانیم شاهد رهایی انگاره های منفی در شخص باشیم.

دارودرمانی

اگر روش روان درمانی مانند سی بی تی بر روی فرد بی تاثیر باشد پزشک تشخیص می دهد که لازم است تا فرد شروع به مصرف دارو کند. در واقع به کمک داروهای روانپزشکی تلاش می شود تا رفتارهای تکانشی و هذیان ها در فرد بیمار کاهش یابد.

این داروها موجب می شود تا تفکرات هذیانی و توهمات در فرد کاهش یافته و فرایند درمان نیز تسریع می شود. در واقع داروهای ضد روان پریشی باعث می شود تا گیرنده های دوپامین در مغز مسدود شود و در نتیجه افکار هذیانی نیز در ذهن فرد متوقف می شود. البته لازم به ذکر است که داروهایی که برای درمان اختلال جنون جنسی به کار می رود می تواند دارای عوارض زیر باشد.

  • سرگیجه
  • خستگی مزمن و ضعف
  • بی قراری
  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • افزایش وزن
  • بی میلی جنسی
  • تهوع
  • یبوست
  • افت فشار خون
  • تشنج

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که جنون جنسی یک اختلال نادر است و نشانه های آن در کنار سایر اختلالات روانی آشکار می شود. از این رو اگر قصد داریم تا به درمان اروتومانیا بپردازیم لازم است تا سایر مشکلات روانی را تحت درمان قرار دهیم.

زمانی که افکار هذیانی و توهمات در فرد کاهش یابد ما شاهد درمان اختلال جنون جنسی در فرد هستیم. لازم به ذکر است که مصرف مواد مخدر می تواند بر روی مغز تاثیر بگذارد و در نتیجه فرد گرفتار توهم هذیان می شود. از این رو لازم است تا فرد مصرف هر نوع ماده مخدر را کنار بگذارد تا بتواند خیلی سریع تر فرایند درمان اختلال جنون جنسی را در پیش بگیرد.

دسته‌بندی‌ها