حملات پانیک و تنگی نفس و روش های جلوگیری از وحشت زدگی

حملات پانیک و تنگی نفس و روش های جلوگیری از وحشت زدگی

گاهی اوقات شاید دیده باشید که افراد دچار یک حمله تنفس می شوند و برای چند ثانیه احساس می کنند که دچار حالات بدی شده اند، در حالت علمی به این موضوع حمله پانیک یا همان وحشت زدگی گفته می شود. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان حملات پانیک و تنگی نفس و روش های جلوگیری از وحشت زدگی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم، پس اگر علاقه دارید تا در رابطه با حمله پانیک بیشتر بدانید تا انتهای مقاله حملات پانیک و تنگی نفس با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

حملات پانیک و تنگی نفس و روش های جلوگیری از وحشت زدگی

حملات پانیک و تنگی نفس رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و شما می توانید از طریق کنترل تنفس خود بر حملات وحشت زدگی غلبه کرده و به راحتی چنین حالاتی را کنترل کنید.

چرا حملات پانیک باعث تنگی نفس می شود

یک حمله وحشت (پانیک) پاسخ جنگ یا فرار را فعال می کند که می تواند منجر به ایجاد علائم  ناخوشایند از جمله تنگی نفس شود. چه شما یک حمله وحشت داشته باشید و چه اینکه دچار اختلال وحشت شده باشید احساس تنگی نفس می تواند به طور باورنکردنی ناراحت کننده و ترسناک باشد.

درک بهتر تنگی نفس و ارتباط آن با حملات هراس ممکن است به شما یا یکی از عزیزان شما کمک کند منابع، پشتیبانی و راهکارهای مناسبی را برای کاهش و یا از بین بردن علائم پیدا کنید. برای مطالعه بیشتر به کارگاه درمان اختلالات اضطرابی مراجعه فرمایید.

مشخصات حملات پانیک

هنگام تغییر الگوی تنفس در هنگام حمله وحشت ممکن است احساس کنید که:

  • نفس نفس می زنید
  • تنفس شما احساس کم عمقی و محدودیت می کند
  • سرعت تنفس شما سریعتر از حد معمول است
  • نمی توانید تنفس سریع خود را کاهش دهید
  • احساس می کنید در حال خفگی هستید

علاوه بر این که دچار تنگی نفس هستید ممکن است احساس ضعف، سرگیجه و سبکی سر کنید. در این مدت ممکن است علائم دیگری از حمله هراس یا اختلال وحشت را نیز تجربه کنید.

تنگی نفس در مقابل تنفس تند تند

تنگی نفس که به آن تنگی نفس نیز گفته می شود و تهویه بیش از حد هوا که به آن تنفس بیش از حد نیز گفته می شود ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. هنگامی که احساس تنگی نفس می کنید ممکن است سریعتر نفس بکشید که می تواند منجر به تهویه هوا شود و به نوبه خود تهویه بیش از حد می تواند باعث تنگی نفس شود یا آن را بدتر کند.

حمله وحشت چه ارتباطی با تنفس دارد

حملات پانیک و تنگی نفس

خروج هوا

  • می تواند احساس وحشت، استرس و اضطراب را تشدید کند
  • می تواند دی اکسید کربن موجود در خون را کاهش دهد
  • می تواند منجر به ضعف، حالت تهوع، بی حسی یا گزگز و خشکی دهان شود
  • می تواند منجر به احساس محدود شدن و سفتی در قفسه سینه شود
  • می تواند منجر به احساس گیجی و خارج شدن از آن شود
  • می تواند خواب شما را مختل کند

چه عواملی باعث تنگی نفس می شود

تنفس می تواند نشانگر خوبی برای وضعیت درونی فرد باشد بنابراین منطقی است که اگر فردی دچار وحشت، اضطراب و یا فشارهای عصبی شدیدی باشد تنفس آنها این را منعکس می کند. طبق تحقیقات تغییرات در تنفس می تواند باعث حمله وحشت شود، سطح اضطراب را افزایش دهد و حمله وحشت را که از قبل آغاز شده تشدید کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که تنگی نفس به دلیل تلاش بدن برای اکسیژن بیشتر و آماده شدن برای دفاع از خود به جنگ یا واکنش پرواز بدن مرتبط است.

تنگی نفس در زمینه حملات وحشت و اختلال وحشت دارای یک مولفه ژنتیکی و یا هورمونی است.

آیا اضطراب می تواند باعث تنگی نفس شود؟

اضطراب هم می تواند باعث تنگی نفس شود و هم باعث تشدید آن شود. علائم اضطراب می تواند شامل تنگی نفس، گرسنگی هوا و احساس خستگی باشد. به نوبه خود احساس تنگی نفس همچنین می تواند اضطراب شما را افزایش دهد. از نظر حملات وحشت ممکن است تنگی نفس قبل از شروع حمله وحشت رخ دهد یا در هنگام حمله افزایش یابد.

درمان

اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار حملات وحشت هستید بدانید که گزینه های درمانی زیادی در دسترس است. از آنجا که علت اصلی حملات هراس و اختلال وحشت از فردی به فرد دیگر متفاوت است بهتر است چندین گزینه درمانی یا ترکیب را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک از موارد مناسب است.برای مطالعه بیشتر به مقاله درمان فوبیا مراجعه فرمایید.

چه موقع پیش دکتر برویم

احساس تنگی نفس یا تهویه بیش از حد در هنگام حمله وحشت می تواند ترسناک باشد. از آنجا که حملات هراس و اختلال وحشت می تواند با سایر بیماری های زمینه ای یا اختلالات مرتبط باشد بسیار مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا آنها بتوانند علت تنگی نفس شما را تشخیص دهند.

دارو

دارو ممکن است برای برخی از افراد در درمان حملات وحشت و اختلال وحشت موثر باشد. دارو ممکن است به کاهش اضطراب کلی، کاهش دفعات و شدت حملات هراس و کاهش اضطراب مرتبط با حملات هراس کمک کند. گزینه های دارویی که اثربخشی را در درمان حملات وحشت و اختلال وحشت در برخی از افراد ثابت کرده اند عبارتند از:

  • ترانیل سیپرومین
  • پاروکستین
  • کلونازپام
  • آلپرازولام
  • اسکیتالوپرام

روان درمانی

روان درمانی ممکن است همراه با دارو یا به تنهایی استفاده شود. اینکه کسی از نظر درمانی چه راهی را امتحان کند ممکن است به شدت و دفعات علائم و همچنین تنظیمات شخصی آنها بستگی داشته باشد. روان درمانی ممکن است به مسائل فردی، زوجی و خانوادگی بپردازد که تحت تأثیر حملات وحشت و اختلال وحشت قرار گرفته اند. تکنیک های درمانی مورد استفاده برای درمان حملات وحشت و اختلال وحشت شامل موارد زیر است:

  • رفتار درمانی شناختی
  • اصلاح رفتار شناختی
  • رفتار درمانی عاطفی منطقی
  • تمرین ذهن آگاهی
  • تحریک مغناطیسی
  • گزینه های درمانی جایگزین

تکنیک های درمانی مانند حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR) و روان درمانی از دیگر گزینه های درمانی است که باید در نظر گرفته شود.

کنار آمدن

احساس تنگی نفس در طی حمله وحشت می تواند احساس استرس، انزوا و ترسناک را ایجاد کند. از آنجا که حملات هراس می توانند بدون یک رویداد شناخته شده شروع شوند داشتن یک مجموعه ابزار تکنیکی برای متوقف کردن یا مدیریت حمله وحشت مهم است. اگر در انجام کارهای روزمره مشکل دارید و یا فکر می کنید به خود یا دیگران آسیب برسانید مهم است که بلافاصله با یک متخصص ارتباط برقرار کنید.

هنگام شروع حمله وحشت یک جمله برای خود بخوانید که می توانید آن را تکرار کنید (به عنوان مثال: “این می گذرد” یا “من خوب می شوم”).

هنگامی که دچار حمله وحشت نمی شوید یک روش آرام سازی را تمرین کنید. تمرین در حالت آرام تر ممکن است به شما کمک کند وقتی احساس حمله وحشت می کنید برای استفاده از استراتژی خود آمادگی بهتری داشته باشید.

تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی را شروع کنید تا به شما کمک کند بینشی بهتر از افکار خود را به روشی غیر داوری بدست آورید.

علائم خود را با یادداشت حمله وحشت پیگیری کنید تا تجربه بی نظیر حمله وحشت خود را بهتر درک کنید.

در طی حمله وحشت سعی کنید با انجام تمرینات سه نفره دوباره به بدن و محیط اطراف خود متصل شوید. سه چیزهایی را که در اطراف خود می بینید سه چیزی که احساس می کنید، سه چیزی که می توانید بشنوید و سه چیزی که می توانید بو کنید را بشمارید.

پس از حمله وحشت با یکی از دوستان حامی یا عزیزان خود تماس بگیرید تا تجربه خود را بیان کنید.

اگر این حمله وحشت خاص به خصوص شدید بود یا اینکه دفعات حملات وحشت شما در حال افزایش است به درمانگر یا پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت کمبود نفس چه کاری می توانید انجام دهید؟

تنفس آگاهانه ممکن است به شما کمک کند هنگام حمله وحشت به الگوی تنفسی معمول خود برگردید یا پس از آن خود را زمین گیر کنید. این دستورالعمل های اساسی را دنبال کنید:

به نفس خود توجه کنید

خود را مجسم کنید که شروع به کند کردن تنفس می کند ممکن است با سرعت بسیار آهسته معده خود را در حال بالا و پایین آمدن تصور کنید.

دستان خود را روی قفسه دنده قرار دهید

اکنون به آرامی از طریق بینی نفس بکشید، قفسه سینه خود را با هوا پر کنید به آرامی از طریق بازدم به انقباض قفسه دنده توجه کنید.

چندین نفس را تکرار کنید

در هنگام دم تا 10 بار و در هنگام بازدم 10 بار بشمارید با هر بار نفس کشیدن سعی کنید هر گونه تنش را در صورت، گردن و شانه ها مشاهده کنید. تصور کنید نفس شما از طریق هر تنشی در بدن شما جریان دارد.

دستان خود را روی شکم خود قرار دهید

با تنفس عمیق و صاف خود بمانید به مدت 10 ثانیه نفس عمیق بکشید و شکم خود را با هوا پر کنید توجه داشته باشید که هنگام استنشاق چگونه شکم شما در دستان شما بالا می رود و هنگام بازدم به مدت 10 ثانیه چگونه ناف به ستون فقرات می کشد این کار را برای چند نفس دیگر تکرار کنید.

سخن پایانی

اگرچه حملات هراس ممکن است در لحظه وحشتناک باشند خصوصاً وقتی نفس شما را تحت تأثیر قرار می دهد به خاطر داشته باشید که حمله هراس تهدید کننده زندگی نیست. با این حال سطح بالای مزمن استرس و اضطراب می تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد بنابراین بسیار مهم است که در جستجوی درمان مناسب برای حملات وحشت خود را در اولویت قرار دهید و در مورد هر مسئله مرتبط با تنفس با پزشک خود در ارتباط باشید.