تاثیرات روانشناختی موسیقی و بررسی علمی موسیقی درمانی

تاثیرات روانشناختی موسیقی و بررسی علمی موسیقی درمانی

موسیقی هنری جذاب و هیجان انگیز است و افراد زیادی به موسیقی علاقه مند هستند چرا که این نوع از هنر بهترین نوع هنر بوده و می تواند تاثیرات مثبتی بر جسم و روان انسان ها داشته باشد، گروه علمی برنا اندیشان در این بخش از مجموعه مطالب علمی در نظر دارد تا مقاله ای با عنوان تاثیرات روانشناختی موسیقی و بررسی علمی موسیقی درمانی را مورد مطالعه قرار دهد، پس برای درک بیشتر موضوع تا انتهای مقاله تاثیرات روانشناختی موسیقی با مجله عملی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیرات روانشناختی موسیقی و بررسی علمی موسیقی درمانی

آگاهی از تاثیرات روانشناختی موسیقی به ما کمک می کند تا بهترین نوع موسیقی را انتخاب کنیم و به آن گوش کنیم و از سایر موسیقی هایی که برای سلامتی مضر هست نیز دوری نماییم.

گوش دادن به موسیقی چگونه می تواند مزایای روانشناختی داشته باشد؟

گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد و برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است باعث سلامتی شما شود. موسیقی می تواند منبع لذت و رضایت باشد اما فواید روانشناختی بسیاری نیز دارد. موسیقی می تواند ذهن را آرام کند ، به بدن انرژی دهد و حتی به افراد کمک می کند تا درد را بهتر کنترل کنند.

این تصور که موسیقی می تواند افکار ، احساسات و رفتارهای شما را تحت تأثیر قرار دهد احتمالاً چندان تعجب آور نیست. اگر تا به حال هنگام گوش دادن به یک موسیقی احساس شادی کرده اید و یا با اجرای زنده و حساس شما گریه کرده اید ، پس به راحتی می توانید قدرت موسیقی را در تأثیرگذاری بر روحیه و حتی الهام بخشیدن به عمل درک کنید.پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر موسیقی بر حافظه کودکان را بخوانید.

تأثیرات روانشناختی موسیقی می تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی مداخله ای است که گاهی برای ارتقا سلامت عاطفی ، کمک به بیماران در کنار آمدن با استرس و تقویت بهزیستی روانشناختی استفاده می شود. حتی برخی تحقیقات نشان می دهد که سلیقه شما در موسیقی می تواند بینشی از جنبه های مختلف شخصیتی شما را فراهم کند.

موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی پس زمینه که شنونده در درجه اول روی فعالیت دیگری متمرکز است پخش می شود می تواند عملکرد در انجام وظایف شناختی را در بزرگسالان بالاتر بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که پخش موسیقی با نشاط بیشتر منجر به پیشرفت در سرعت پردازش می شود در حالی که هر دو موسیقی خوب و ضعیف منجر به مزایای حافظه می شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی موسیقی و سلامت روان انسان


بنابراین دفعه دیگر که مشغول انجام یک کار هستید اگر به دنبال افزایش عملکرد ذهنی خود هستید پس زمینه موسیقی را روشن کنید. به جای آهنگهایی با شعرهای پیچیده ، آهنگ های ساز را انتخاب کنید که ممکن است در نهایت باعث حواس پرتی شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله اثرات مثبت آموزش موسیقی به کودکان مراجعه نمایید.

موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد

مدت هاست که گفته می شود موسیقی می تواند به کاهش یا کنترل استرس کمک کند. روند متمرکز بر موسیقی مراقبه ای را ایجاد کنید که برای تسکین ذهن و ایجاد آرامش ایجاد شده است. خوشبختانه این یکی از روندهای پشتیبانی شده توسط تحقیقات است. گوش دادن به موسیقی می تواند یک روش موثر برای کنار آمدن با استرس باشد.

در یک مطالعه در سال 2013 شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض رویداد استرس زا و سپس انجام تست استرس روانشناختی در یکی از سه شرایط شرکت کردند. برخی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش می دادند ، دیگران به صدای آب جوشیده گوش می دادند و بقیه تحریک شنیداری دریافت نمی کردند.

نتایج حاکی از آن است که گوش دادن به موسیقی بر واکنش استرس انسان ، به ویژه سیستم عصبی خودمختار تأثیر دارد. کسانی که موسیقی گوش داده بودند به دنبال یک عامل استرس زا سریعتر بهبود می یابند.

موسیقی می تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید

یکی از شگفت آورترین مزایای روانشناختی موسیقی این است که ممکن است یک ابزار مفید برای کاهش وزن باشد. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، گوش دادن به موسیقی آرام و کم نور شدن چراغ ها ممکن است به شما در رسیدن به اهداف کمک کند.

طبق یک مطالعه ، افرادی که در رستوران های کم نور که موسیقی ملایم پخش می شد غذا می خوردند 18٪ کمتر از کسانی که در رستوران های دیگر غذا می خوردند غذا مصرف می کردند.

محققان پیشنهاد می کنند که موسیقی و نور به ایجاد فضای آرام تری کمک می کنند. از آنجا که شرکت کنندگان از آرامش و راحتی بیشتری برخوردار بودند ممکن است غذای خود را با سرعت کمتری مصرف کرده و از زمان شروع احساس سیری بیشتر آگاهی داشته باشند.

ممکن است سعی کنید این کار را با نواختن موسیقی ملایم در خانه هنگام شام خوردن عملی کنید. با ایجاد یک محیط آرامش بخش ، ممکن است به آرامی غذا بخورید و بنابراین زودتر احساس سیری می کنید.

موسیقی می تواند حافظه شما را بهبود بخشد

بسیاری از دانشجویان هنگام مطالعه از گوش دادن به موسیقی لذت می برند اما آیا چنین ایده خوبی است؟ بعضی از افراد احساس می کنند هنگام مطالعه حافظه به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهند حافظه را بهبود می بخشد در حالی که دیگران معتقدند که این موسیقی به عنوان یک حواس پرتی دلپذیر عمل می کند.

شناخت موسیقی های مفید برای گوش دادن

تاثیرات روانشناختی موسیقی

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی ممکن است کمک کند اما به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله نوع موسیقی ، لذت شنونده از آن موسیقی و حتی اینکه شنونده از لحاظ موسیقی به خوبی آموزش دیده است. در یک مطالعه ، دانش آموزان هنگام گوش دادن به موسیقی مثبت بهتر یاد گرفتند ، احتمالاً به این دلیل که این آهنگ ها احساسات مثبت بیشتری ایجاد می کردند بدون اینکه در ایجاد حافظه تداخل ایجاد کنند.

با این حال ، دانش آموزان آموزش دیده موسیقی هنگامی که به موسیقی خنثی گوش می دادند ، تمایل داشتند که در آزمون های یادگیری عملکرد بهتری داشته باشند ، احتمالاً به این دلیل که این نوع موسیقی حواس پرتی کمتری داشت و نادیده گرفتن آن آسان تر بود. اگر تمایل دارید حواس تان به موسیقی پرت شود بهتر است در سکوت یا با پخش آهنگ های خنثی در پس زمینه یاد بگیرید.

مطالعه دیگری نشان داد که شرکت کنندگان در یادگیری یک زبان جدید ، در هنگام آواز خواندن کلمات و عبارات جدید در مقابل صحبت کردن به طور منظم یا صحبت کردن موزون ، در دانش و توانایی های خود پیشرفت می کنند.

موسیقی می تواند به مدیریت درد کمک کند

تحقیقات نشان داده است که موسیقی می تواند در کنترل درد بسیار مفید باشد. یک مطالعه بر روی بیماران فیبرومیالژیا نشان داد که کسانی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش می دهند در مقایسه با افراد گروه کنترل ، کاهش قابل توجه درد را تجربه می کنند.

در پایان دوره مطالعه چهار هفته ای ، شرکت کنندگانی که هر روز به موسیقی گوش می دادند کاهش چشمگیری در احساس درد و افسردگی داشتند. چنین نتایجی نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند ابزاری مهم در درمان درد مزمن باشد.

بررسی در سال 2015 در مورد تأثیرات موسیقی بر مدیریت درد نشان داد بیمارانی که قبل ، حین یا حتی بعد از جراحی به موسیقی گوش می کردند درد و اضطراب کمتری نسبت به افرادی که موسیقی گوش نمی کردند داشتند.

در حالی که گوش دادن به موسیقی در هر برهه از زمان موثر بود محققان خاطرنشان کردند که گوش دادن به موسیقی قبل از جراحی نتایج بهتری دارد. در این بررسی داده های بیش از 7000 بیمار بررسی شد و مشخص شد که شنوندگان موسیقی نیز برای کنترل درد خود به داروی کمتری نیاز دارند. هنگامی که به بیماران اجازه داده شد موسیقی خود را انتخاب کنند در نتایج مدیریت درد نیز بهبودی کمی بیشتر اگرچه از نظر آماری قابل توجه نبود.

موسیقی ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند

بی خوابی یک مشکل جدی است که افراد در تمام گروه های سنی را درگیر می کند. در حالی که روشهای زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش می تواند یک درمان ایمن ، موثر و مقرون به صرفه باشد.

در مطالعه ای که روی دانشجویان دانشگاه انجام شد شرکت کنندگان به مدت سه هفته هنگام خواب به موسیقی کلاسیک ، کتاب صوتی یا هیچ چیز گوش دادند محققان کیفیت خواب را قبل و بعد از مداخله ارزیابی کردند.

این مطالعه نشان داد که کیفیت خواب افرادی که به موسیقی گوش داده اند به طور قابل توجهی بهتر از افرادی است که به کتاب صوتی گوش داده اند یا هیچ مداخله ای دریافت نکرده اند.

موسیقی می تواند انگیزه را بهبود بخشد

دلیل خوبی وجود دارد که چرا هنگام گوش دادن به موسیقی، راحت تر ورزش می کنید. محققان دریافته اند که گوش دادن به موسیقی با سرعت بالا به افراد انگیزه می دهد تا بیشتر کار کنند.

یک آزمایش که برای بررسی این اثر طراحی شده بود 12 دانشجوی پسر سالم را با دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت با سرعت خودکار موظف کرد. در سه آزمایش مختلف شرکت کنندگان همزمان با گوش دادن به یک لیست پخش از شش آهنگ مختلف محبوب با آهنگ های مختلف به مدت 25 دقیقه دوچرخه سواری می کردند.

محققان برای شنوندگان ناشناخته بودند، تفاوت های ظریفی در موسیقی ایجاد کردند و سپس عملکرد را اندازه گیری کردند. موسیقی با سرعت نرمال رها شد 10٪ افزایش یافت یا 10٪ کاهش یافت.

افزایش سرعت در مسیرها باعث افزایش عملکرد از نظر مسافت طی شده ، سرعت رکاب زدن و قدرت اعمال شده می شود. برعکس کاهش سرعت موسیقی منجر به کاهش تمام این متغیرها می شود.

بنابراین اگر می خواهید به روال تمرینی خود پایبند باشید بارگذاری لیست پخش مملو از آهنگ های سریع را در نظر بگیرید که به تقویت انگیزه و لذت بردن از رژیم ورزشی کمک می کند.

موسیقی می تواند خلق و خوی را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای موسیقی که توسط علم پشتیبانی می شود این است که فقط باعث خوشبختی شما می شود. در یک بررسی از دلایل گوش دادن به موسیقی توسط مردم محققان دریافتند که موسیقی نقش مهمی در ارتباط تحریک و خلق و خوی دارد. شرکت کنندگان به عنوان دو مورد از مهمترین کارکردهای موسیقی ، توانایی موسیقی را برای کمک به آنها در دستیابی به خلق و خوی بهتر و آگاهی بیشتر از خود ارزیابی کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که تلاش عمدی در تقویت روحیه با گوش دادن به موسیقی مثبت می تواند طی دو هفته تأثیر بگذارد. به شرکت کنندگان آموزش داده شد که به مدت دو هفته هر روز با گوش دادن به موسیقی مثبت سعی کنند تا هدف خود را بهبود بخشند.

سایر شرکت کنندگان موسیقی گوش می دادند اما به آنها هدایت نمی شد که عمداً شادتر شوند. هنگامی که بعداً از شرکت کنندگان خواسته شد سطح شادی خود را توصیف کنند کسانی که عمداً سعی در بهبود روحیه خود داشتند گزارش کردند که فقط بعد از دو هفته احساس شادی می کنند.

موسیقی ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد

محققان همچنین دریافته اند که موسیقی درمانی می تواند یک درمان ایمن و موثر برای انواع اختلالات از جمله افسردگی باشد. یک مطالعه نشان داد که موسیقی درمانی یک روش ایمن و کم خطر برای کاهش افسردگی و اضطراب در بیمارانی است که از بیماری های عصبی مانند زوال عقل ، سکته مغزی و بیماری پارکینسون رنج می برند.

در حالی که موسیقی مطمئناً می تواند در خلق و خوی تأثیر بگذارد نوع موسیقی نیز مهم است. موسیقی کلاسیک و مراقبه بیشترین مزایای تقویت روحیه را به همراه دارد در حالی که موسیقی هوی متال و تکنو بی اثر و حتی مضر هستند.

موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای مهم روانشناختی موسیقی در توانایی آن در تقویت عملکرد است در حالی که افراد فرکانس قدم ترجیحی را هنگام راه رفتن و دویدن دارند، دانشمندان کشف کرده اند که افزودن یک ضرب آهنگ قوی و ریتمیک ، مانند آهنگ سریع موسیقی ، می تواند مردم را به سرعت بالا ترغیب کند.

دونده ها نه تنها قادر به دویدن سریعتر هنگام گوش دادن به موسیقی هستند آنها همچنین احساس انگیزه بیشتری می کنند که به آن پایبند بمانند و استقامت بیشتری نشان دهند. سرعت ایده آل برای موسیقی تمرین چیزی در حدود 125 تا 140 ضربه در دقیقه است.

در حالی که تحقیقات نشان داده است که همگام سازی حرکات بدن با موسیقی می تواند منجر به عملکرد بهتر و افزایش استقامت شود اما در مواردی که ورزش با شدت کم یا متوسط ​​است این اثر بیشتر برجسته است. به عبارت دیگر یک فرد متوسط ​​بیشتر از پاداش شنیدن موسیقی بیشتر از یک ورزشکار حرفه ای است.

پس چرا موسیقی باعث افزایش عملکرد تمرین می شود؟ گوش دادن به موسیقی در حین تمرین درک فرد از ورزش را کاهش می دهد. شما بیشتر کار می کنید اما به نظر نمی رسد که تلاش بیشتری می کنید. از آنجا که توجه شما به وسیله موسیقی منحرف می شود کمتر متوجه علائم بارز اعمال مانند افزایش تنفس ، تعریق و درد عضلانی می شوید.

سخن پایانی در مورد تاثیرات روانشناختی موسیقی

موسیقی می تواند الهام بخش و سرگرم کننده باشد اما همچنین دارای تأثیرات روانشناختی قدرتمندی است که می تواند سلامتی و سلامتی شما را بهبود بخشد. به جای اینکه به موسیقی به عنوان سرگرمی ناب فکر کنید برخی از مزایای عمده ذهنی وارد کردن موسیقی در زندگی روزمره خود را در نظر بگیرید ممکن است دریابید که در نتیجه احساس انگیزه ، شادی و آرامش بیشتری می کنید.

دسته‌بندی‌ها