آیا ازدواج بدون رابطه جنسی موجب طلاق می شود؟

آیا ازدواج بدون رابطه جنسی موجب طلاق می شود؟

اگر ازدواج بدون رابطه جنسی باشد قطعا زندگی زوجین را با چالش های مختلفی مواجه می کند. چرا که رابطه جنسی در زندگی زناشویی از ارکان مهم و اصلی بوده و زوجین باید به این موضوع بسیار اهمیت دهند. شایان ذکر است که رابطه جنسی بین زوجین می تواند صمیمیت زن و شوهر را افزایش دهد. باید بدانیم که رابطه جنسی و برقراری تماس فیزیکی یکی از نیازهای مردان و زنان است و هرگز نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

حال اگر زن و مردی در زندگی رابطه جنسی خوبی نداشته باشند می تواند زمینه ساز جدایی عاطفی شود. با توجه به اهمیتی که موضوع رابطه جنسی در زندگی زوجین دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در این خصوص را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به علم روانشناسی و زوج درمانی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بدانید که چرا زوجین باید به موضوع رابطه جنسی اهمیت دهند.

آیا ازدواج بدون رابطه جنسی امکان پذیر است؟

به طور کلی ازدواج بدون رابطه جنسی به این معناست که بین زوجین هیچ گونه فعالیت جنسی وجود ندارد و ممکن است در زمان های طولانی هیچ رابطه ای با یکدیگر نداشته باشند. زیرا موضوع رابطه جنسی هرگز به این شکل نیست که زن و شوهر بخواهند به صورت موقت با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند. چرا که رابطه جنسی در زندگی زناشویی از مهم ترین اصول است و نمی تواند به صورت موقت آن را در نظر گرفت.

در خصوص ازدواج بدون رابطه جنسی هیچ تعریف خاصی ارائه نشده است. ولی به طور کلی اگر زن و شوهری به مدت یک سال با یکدیگر رابطه جنسی نداشته باشند و یا خیلی کم با هم رابطه جنسی برقرار کنند به عنوان ازدواج بدون رابطه جنسی شناخته می شود. با مراجعه به کارگاه های روانشناسی می توانید به جامع ترین پکیج های آموزشی دسترسی داشته باشید.

بسیاری از زن و شوهرها در چند سال اول زندگی از نظر رابطه جنسی دچار مشکلات زیادی می شوند و در نتیجه میزان صمیمیت آنها به شدت کاهش پیدا می کند. همچنین زمانی که بچه ها وارد زندگی می شوند شرایط برای زوجین سخت تر می شود و می تواند در بلند مدت مشکلات بسیاری را برای زوجین ایجاد نماید. در این صورت اگر زن و شوهری به کلی صمیمیت جنسی و فیزیکی شان را از دست داده باشند باید به فکر باشند و هرگز نباید این موضوع را نادیده بگیرند.

زوجین به دلایل مختلفی تصمیم به زندگی بدون رابطه جنسی می گیرند. این موضوع به کلی مربوط به خود زن و شوهر است و خودشان باید در این باره تصمیم بگیرند. اما اگر مشکل خاصی ایجاد شده است که سبب افت صمیمیت جنسی زوجین گشته است باید موضوع را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند دلایل اصلی مشکل را شناسایی کنند.

موارد مرتبط با سلامتی

شایان ذکر است که سلامت جسمی و روان زن و شوهر به طور مستقیم با رابطه جنسی و صمیمیت عاطفی زوجین در رابطه است. از این رو اگر مشکلی در خصوص سلامتی وجود داشته باشد سبب بروز ناراحتی در افراد می شود و در نتیجه اختلالاتی در عملکرد جنسی زوجین ایجاد می شود. بنابراین اگر زوجین چندین ماه با این مشکل دست و پنجه نرم کنند باید به یک زوج درمانگر یا سکس تراپ مراجعه کنند.

میل جنسی ناسازگار

میل جنسی یک روند طبیعی در افراد است و تمام افراد به یک اندازه تمایلات جنسی ندارند. اگر بین تمایلات جنسی زوجین سازگاری و هماهنگی وجود نداشته باشد قطعا با مشکلات زیادی مواجه می شویم.

زایمان

تحقیقاتی که در زمینه زایمان انجام شده است نشان می دهد هنوز به طور دقیق مشخص نیست که زوجین تا چه مدت بعد از زایمان می توانند با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند. از این رو بسیاری از افرادی که در این حوزه مهارت و مطالعه دارند بیان می کنند که زوجین حداقل باید ۴ الی ۶ هفته بعد از زایمان صبر کنند تا مادر از نظر فیزیکی به شرایط نرمال برسد.

آیا ازدواج بدون رابطه جنسی امکان پذیر است؟

اما باید بدانیم که موضوع زایمان آنقدر طولانی نیست که بخواهیم بگوییم باعث تخریب رابطه جنسی زوجین می شود. همچنین باید اشاره شود که زوجین بعد از زایمان باید خودشان به این نتیجه برسند که آیا شرایط برقراری رابطه جنسی را دارند یا خیر. چرا که این موضوع بستگی به خودشان دارد و باید به خوبی در این باره به توافق برسند و به سلامتی یکدیگر اهمیت دهند. همانطور که می دانید بعد از زایمان موضوعاتی مانند تغییرات هورمونی، خستگی، نگهداری از کودک و بسیاری دیگر از موارد موجب می شود تا بر میل جنسی افراد تاثیر بگذارد.

استرس و فشار روانی

اگر شما در زندگی تان بیش از حد استرس دارید باید بدانید که به زودی دچار مشکل می شوید و این مسئله به صورت مستقیم بر روی میل جنسی تان تاثیر می گذارد. چرا که هورمون کورتیزول موجب کاهش میل جنسی افراد می شود. پس متوجه شدیم که استرس می تواند باعث کاهش میل جنسی در انسان شود و اگر فردی به شدت خسته و مضطرب باشد باز هم گرفتار مشکلات جنسی می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله اصول رابطه جنسی صحیح را مطالعه فرمایید.

اگر شما با همسرتان دچار درگیری شوید نمی توانید صمیمیت عاطفی خوبی داشته باشید و این موضوع برایتان بسیار سخت و دشوار می شود. چرا که در این شرایط نمی توانید با او صحبت کنید و حتی حوصله اش را هم ندارید و چنین مواردی بر روی رابطه جنسی تان تاثیر می گذارد.

اختلال نعوظ

به یاد داشته باشید که مشکلات مربوط به نعوظ می تواند رابطه جنسی زوجین را با مشکل روبرو کند. چرا که مشکل در نعوظ می تواند اعتماد به نفس فرد را به شدت کاهش دهد و در نتیجه سطح اضطراب به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. اگر شما گرفتار مشکل در نعوظ هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا او بتواند در این زمینه به شما کمک کند.

شرایط مناسب برای طلاق به خاطر عدم رابطه جنسی

بسیاری از زوجین در طول عمرشان حالت هایی مانند روزمرگی زندگی و عدم رابطه جنسی را تجربه می کنند. گاهی چنین شرایطی در یک رابطه سالم و بدون هیچ گونه استرسی به وجود می آید. البته باید اشاره شود که گاهی اوقات این شرایط آنقدر طولانی می شود که دیگر زوجین در زندگی شان هیچ گونه رابطه جنسی با یکدیگر ندارند و در نتیجه ازدواج آنها با مشکل روبرو می شود.

وجود چنین شرایطی باعث می شود تا افراد دچار ناراحتی و اضطراب شوند. اما باید بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید، چرا که مطالعات نشان می دهد ۱۴.۱ درصد از مردان متاهل و ۱۳.۹ درصد از زنان متاهل گزارش داده اند که در سال بسیار کم با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کرده اند.

باید بدانیم که این موضوع برای بسیاری از افراد وجود دارد و ممکن است زوجین تعداد دفعات رابطه جنسی را متفاوت تخمین بزنند. با این حال می دانیم که بسیاری از افراد متاهل در زندگی زناشویی شان رابطه جنسی منظمی با یکدیگر ندارند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله کارهایی که بعد از رابطه جنسی باید انجام دهید را مطالعه فرمایید.

از این رو ممکن است شما در زندگی به نقطه ای رسیده باشید که نمی توانید با همسرتان صمیمیت عاطفی و جنسی داشته باشید و به همین دلیل تصمیم به طلاق بگیرید. اما باید بدانید که طلاق موضوعی جدی است و شما باید در این خصوص بسیار راهنمایی و مشاوره دریافت کنید. چرا که این راه می تواند تاثیرات جدی و مخربی را بر روی شما بگذارد.

همسرتان نمی خواهد شرایط اصلاح شود

مشکلات رابطه جنسی زوجین موضوعی نیست که یک شبه ایجاد شود. از این رو نمی توان انتظار داشت که صمیمیت جنسی زوجین بهبود پیدا کند. لازم به ذکر است که داشتن رابطه جنسی مکرر نیاز به تعهد واقعی دارد و زوجین باید در این خصوص با یکدیگر به توافق برسند.

روانشناسان بر این باورند که اگر زوجین می خواهند رابطه جنسی شان را بهبود بخشند باید صداقت، همکاری و شجاعت داشته باشند. در این شرایط زن و شوهرها خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا می توانند به زندگی شان ادامه دهند و با هم رابطه جنسی داشته باشند.

چرا که در واقع احساسات آنها آسیب دیده است و به شدت دچار خشم و احساس گناه شده اند. از این رو اگر یکی از طرفین خواستار چنین شرایطی نباشد ممکن است رابطه تان به سمت طلاق و جدایی کشیده شود. بنابراین باید بدانید که القای مجدد رابطه جنسی موضوعی نیست که بتوانید به راحتی آن را به زندگی زناشویی بازگردانید و این کار نیاز به همکاری دو طرفه دارد.

عدم وجود عشق

ازدواج بدون رابطه جنسی به معنای ازدواج بدون عشق نیست. اما اگر به این شکل باشد دیگر هیچ کاری نمی توان انجام داد و زوجین در چنین شرایطی تصمیم به طلاق می گیرند. زمانی که زوجین بسیار دغدغه داشته باشند و همواره تحت استرس و فشار روانی باشند قطعا نمی توانند صمیمیت جنسی داشته باشند. اما باید بدانیم که هرگز نمی توانیم عشق و محبت را از زندگی حذف کنیم.

چرا که عشق از نیازهای اصلی هر انسانی است و تقریبا می توان بیان نمود که زندگی بدون عشق امکان پذیر نیست. بنابراین باید به یاد داشت باشیم که میل جنسی و صمیمیت جنسی در رابطه زناشویی بسیار مهم است و موجب می شود تا اتحاد بین زوجین افزایش پیدا کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رابطه میک لاو را مطالعه نمایید.

زمانی که زندگی زوجین به تازگی آغاز می شود اغلب در همان زمان شروع وجود شهوت کافی است. اما وقتی که مدتی می گذارد جذابیت جنسی کم رنگ تر می شود و اگر شما خوش شانس باشید می توانید عشق را وارد زندگی تان کنید و به وسیله آن زندگی تان را تقویت کنید.

اگر شما چنین کاری را انجام دهید قطعا تغییر را در زندگی تان مشاهده می کنید و می توانید مجدد زندگی تان را به شرایط قبلی بازگردانید. بنابراین متوجه شدیم که ممکن است ازدواج بدون رابطه جنسی ادامه یابد اما قطعا بدون صمیمیت عشقی ادامه دار نخواهد بود.

ناسازگاری جنسی

اگر زن و شوهر از نظر جنسی با هم تفاهم داشته باشند قطعا گرفتار زندگی بدون رابطه جنسی نخواهند شد. اما اگر شرایط برعکس باشد وضعیت متفاوت خواهد بود و ممکن است ازدواج بدون رابطه جنسی ایجاد شود یعنی هنگامی که زوجین از نظر جنسی با یکدیگر تفاوت های زیادی داشته باشند قطعا با نوعی ناسازگاری مواجه می شوند.

گاهی اوقات نیز مشکلات آنچنان عمیق هستند که حتی زن و شوهر نیز نمی دانند واقعا با همسرشان چنین مشکلی را دارند. چرا که شرم و خجالت در افراد بسیار است و حتی نمی توانند با همسرشان در رابطه با مشکلات و نیازهای جنسی شان گفتگو کنند. از این رو ممکن است صرفا یک رابطه جنسی خسته کننده و تکراری با یکدیگر داشته باشند که خیلی زود برایشان عادی شود.

در این شرایط اگر یکی از طرفین تجربیات جنسی متفاوتی داشته باشید تحت فشار قرار می گیرد و نمی تواند چنین وضعیتی را به راحتی قبول کند. همچنین اگر یکی از طرفین قربانی تجاوز جنسی شده باشد باز هم شرایط براش سخت و دشوار می شود.

عدم رابطه جنسی و خیانت

اگر برای مدتی طولانی رابطه جنسی زوجین دچار مشکل شده باشد ممکن است آنها تصمیم بگیرند که بخواهند به نیازهای خودشان پاسخ دهند. از این رو به سمت رابطه با فرد دیگری می روند و در نتیجه زمینه های خیانت ایجاد می شود. در چنین حالتی خیانت به طور مستقیم برای فرد یک توهین تلقی می شود و زن و شوهر به این باور می رسند که به نقطه پایان دسته یافته اند و می خواهند از یکدیگر جدا شوند.

اگر شما گرفتار خیانت شده اید باید دلیل اصلی را جویا شوید. اما به طور کلی زمانی که خیانت به وجود می آید به این معناست که آن رابطه با یک مشکل اساسی روبرو است. یکی از روانشناسان با نام شرلی گلس (Shirley Glass) بیان می کند که ۴۸ درصد از مردان عنوان کرده اند دلیل اصلی خیانت زناشویی، نارضایتی عاطفی بوده است.

درمان ازدواج بدون رابطه جنسی

اگر شما زندگی و همسرتان را دوست دارید و می خواهید به زندگی تان ادامه دهید باید به فکر اصلاح آن باشید. شما در ابتدا باید نوع نگرشتان را به کلی تغییر دهید. یعنی به جای آنکه به فکر خیانت باشید باید تلاش کنید تا رابطه تان را مجدد زنده کنید و تمامی اشتیاق از دست رفته را به زندگی تان باز گردانید. شما باید مهارت هایی را بیاموزید که بتوانید به کمک آنها صمیمیت زناشویی را به زندگی تان بازگردانید.

تنظیم مجدد نقش ها

زن و شوهری که قصد دارند زندگی شان را به شرایط عادی بازگردانند باید با یکدیگر همکاری کرده و از تمام انرژی شان استفاده نمایند. به یاد داشته باشید که همکاری دو طرفه زوجین مانند یک آهنربا عمل می کند و می توانند به بهبود رابطه زوجین کمک کند.

همانطور که می دانید انرژی زنانه بیشتر به سمت احساسات گرایش دارد و مردان به سمت هدف نهایی تمرکز می کنند. از این رو لازم است تا زوجین با یکدیگر انرژی بگذارند که بتوانند به کمک هم یک رابطه موفق و سالم داشته باشند.

لازم است زوجین به نقش هایشان بیشتر توجه کنند و مشاهده کنند که آیا در طول زمان وظایفشان دچار تغییر شده است. اگر شما در زندگی زناشویی دچار مشکل شده باشید به این دلیل است که برای چندین مدت به سمت نقش ها و اهدافی گرایش پیدا کرده اید که برای شما مناسب نیستند. برای یادگیری بیشتر به پکیج درمان مشکلات جنسی از دکتر هلاکویی مراجعه نمایید.

زمانی که در خانواده مشاهده می کند مرد زندگی تان بسیار تلاش می کند و تمام وقتش را برای شما و خانواده می گذارد لازم است تا بسیار به او توجه کنید و از احساسات و عواطفش مراقبت نمایید. اگر شما بتوانید تمام نقش ها را به جای درستی بازگردانید قطعا می توانید رابطه بهتری با همسرتان داشته باشید و در نتیجه زندگی زناشویی تان مجدد بهبود پیدا می کند.

قرار ملاقات با یکدیگر

عدم وجود رابطه جنسی در زندگی زناشویی موجب می شود تا انرژی و اشتیاق زن و شوهر به شدت افت کند و در نتیجه مشکلات بسیاری برای آنها به وجود می آید. شما باید به کارهای گذشته تان فکر کنید که چه روزهای خوبی برای یکدیگر داشته اید و از زندگی تان لذت برده اید. به عنوان مثال در اوایل زندگی بسیار یکدیگر را دوست داشتید و برای همدیگر هدیه می گرفتید.

درمان ازدواج بدون رابطه جنسی

چنین مواردی نشان می دهد که شما برای یکدیگر بسیار ارزش قائل هستید. یا هنگامی که برای کارهای مختلف تان برنامه ریزی کرده اید را به یاد بیاورید که چقدر روزهای خوبی را با یکدیگر داشته اید. اما حالا چه مشکلی برایتان ایجاد شده است که نمی توانید حال خوبی در کنار یکدیگر داشته باشید. همچنین لازم است تا به پکیج آموزش سکس تراپی مراجعه نمایید.

در این شرایط باید به شریک زندگی تان نشان دهید که واقعا او را دوست دارید و او برای شما بسیار ارزش دارد. به عنوان مثال شما می توانید مانند روزهای گذشته به تفریح بروید و یا برخی مواقع برای شام به رستوران مورد علاقه تان بروید. انجام این کارها موجب می شود تا هیجان و انرژی تان افزایش یابد و در نتیجه شاهد پیشرفت رابطه تان خواهید بود.

برقراری رابطه با یکدیگر

اگر شما گرفتار زندگی بدون رابطه جنسی هستید قطعا از نظر روابط کلامی نیز دچار مشکل هستید. یعنی نمی توانید به راحتی با همسرتان صحبت کنید و در مورد نیازهایتان با او صحبت کنید. به یاد داشته باشید که تمامی این موارد می تواند بر روی زندگی زناشویی تان تاثیر بگذارد و در نتیجه مشکلات جدی و بزرگی را برایتان ایجاد می کند. شما باید دلیل اصلی را کشف کنید و متوجه شوید که چرا زندگی تان مانند گذشته انرژی ندارد و نمی توانید رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنید.

در چنین وضعیتی باید متعهد شوید که مهارت های کلامی زندگی زناشویی را یاد بگیرید که بتوانید مجدد با هم رابطه سالم برقرار کنید. یعنی شما باید به راحتی از احساس و عواطف خود به همسرتان بگویید و هیچ مشکلی در این زمینه برای شما وجود نداشته باشد. اگر شما بتوانید رابطه عاطفی و صمیمی خودتان را با همسرتان بهبود بخشید قطعا می توانید رابطه عمیقی با او برقرار کنید. این کار به شما کمک می کند تا مجددا رابطه آسیب دیده تان را ترمیم کنید و به سمت بهبود رابطه زناشویی حرکت کنید.

به یاد داشته باشید که در این شرایط باید با هم صادق باشید و در تمام موقعیت ها به خوبی با یکدیگر همکاری نمایید. شایان ذکر است که شجاعت و آسیب پذیری از عناصر اصلی عشق سالم است ولی بسیاری از افراد نمی توانند آن را قبول کنند. این در حالی است که آسیب پذیری تنها راه ایجاد رابطه عاطفی و صمیمی است و مشکل در صمیمیت زناشویی می تواند رابطه جنسی افراد را با مشکلات بسیاری روبرو کند.

نتیجه گیری

لازم به ذکر است که در زندگی زناشویی هرگز نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنید. یعنی شما نباید شریک زندگی تان را به خاطر حرف های پوچ سرزنش کنید و رابطه تان را با مشکل روبرو کنید. شما باید به رابطه اولیه تان نگاه کنید که چقدر با یکدیگر مهربان و صمیمی بودید.

اگر شما گرفتار ازدواج بدون رابطه جنسی هستید نباید دنیا را پوچ و بیهوده در نظر بگیرید. چرا که شما می توانید به کمک مهارت هایی که در این مقاله به شما آموزش دادیم مجدد به سمت زندگی زناشویی سالم و صمیمی تان بازگردید. همواره به این نکته توجه کنید که داشتن صداقت در زندگی زناشویی می تواند به شما کمک کند که تمامی مشکلات زناشویی تان را به خوبی حل کنید.

دسته‌بندی‌ها