آموزش مهارت های نرم در توسعه کسب و کار

آموزش مهارت های نرم در توسعه کسب و کار

مهارت های نرم نقش مهمی در دنیای تجارت دارند و با توجه به فرصت های شغلی و ایجاد مشاغل دورکاری ما شاهد هستیم که مهارت های نرم اهمیت زیادی پیدا کرده است. همچنین تمام تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که مهارت های نرم می تواند کسب و کارها را رونق دهد و تمام شرکت ها و سازمان های بزرگ برای استخدام افراد به مهارت های نرم آنها توجه زیادی می کنند.

در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل راجع به مهارت های نرم و نقشی که در شغل و زندگی انسان ها دارد صحبت کنیم و شما عزیزان و علاقه مندان به مباحث تجارت را با ابعاد مختلف مهارت های نرم آشنا کنیم.

تعریف مهارت های نرم

آیا می دانید مهارت های نرم چیست؟ به طور کلی مهارت های نرم به قسمتی از مهارت های غیر فنی گفته می شود که نحوه ارتباط شما با دیگران، زندگی شخصی، روابط تجاری و چگونگی حل مسائل و سایر موارد را در بر می گیرد.

مهارت های نرم از جدیدترین مواردی است که موجب توسعه شغلی و فردی می شود و کارفرمایان برای انتخاب کارمندانشان همواره به مهارت های نرم توجه می کنند و در مصاحبه های شغلی همواره بر روی این مهارت ها در فرد تاکید می کنند. باید اشاره شود که مهارت های نرم موجب می شود تا شما بتوانید کسب و کارتان را توسعه دهید و از این طریق درآمد بالایی نیز به دست می آورید. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان فرسودگی شغلی را بخوانید.

به عنوان مثال اگر یک کارمند اعتماد به نفس بالایی نداشته باشد و نتواند زمان را به خوبی مدیریت کند هرگز در شغل خود به موفقیت دست پیدا نمی کند. شایان ذکر است که تمام افراد در هر جایگاهی که هستند لازم است با مهارت های نرم آشنا باشند تا بتوانند به رشد و توسعه برسند.

به عنوان مثال یک دانش آموز برای آنکه هم در تحصیل و هم در ارتباطاتش به موفقیت برسد باید دارای مهارت های نرم باشد. یا زمانی که فردی برای خودش یک کسب و کار محلی ایجاد کرده است نیز باید به مهارت های نرم مجهز باشد و هرگز نباید نقش آن ها را نادیده بگیرد.

چگونه مهارت های نرم را در خودمان تقویت کنیم؟

بنابراین گمان نکنید که مهارت های نرم فقط خاص شرکت ها و سازمان های بزرگ است. یعنی اگر شما یک کارمند هستید باید با مهارت های نرم آشنا باشید و این مهارت ها به شما کمک می کند که کسب و کارتان را رونق بخشید.

از طرف دیگر لازم است بدانید که مهارت های نرم در بسیاری از مواقع غریزی بوده و در ابتدا در شخصیت فرد وجود دارد. مثلا فردی را مشاهده می کند که مغازه دار است و با مشتریان به بهترین شکل ممکن برخورد می کند و همین موضوع موجب شده تا کسب و کارش رونق خوبی داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تاب آوری عاطفی را بخوانید.

این کار در واقع مربوط به اخلاق و اعتماد نفس او مربوط می شود که به طور ذاتی در وجود آن فرد وجود دارد و در فرایند تربیت نیز به گونه ای با او برخورد شده تا در آینده به فردی موفق تبدیل شود. یا وقتی فردی بسیار وقت شناس است و با آرامش خاصی به صحبت دیگران گوش می کند می تواند در کارش به فردی موفق تبدیل شود.

به عبارت دیگر مهارت های نرم به شما کمک می کند تا بتوانید توانایی خودتان را در ارتباط با دیگران توسعه دهید و از این طریق وارد مسیر موفقیت شوید. چرا که مهارت های نرم شامل مواردی است که موجب می شود تا انسان ها در هر جایی که قرار دارند بتوانند به سمت رشد و توسعه حرکت کنند.

چرا مهارت های نرم مهم است؟

همانطور که بیان شد مهارت های نرم به طور ذاتی مهم بوده و کسی نمی تواند مفید بودن آنها را انکار کند. به همین دلیل شما در هر جایگاهی که قرار دارید لازم است تا مهارت های نرم را در خودتان تقویت نمایید. به عنوان مثال اگر در یک شرکت تمام کارمندانش با مهارت های نرم آشنا باشند قطعا به صورت موفق عمل می کنند. چرا که مهارت های نرم خلاقیت را در شما افزایش می دهد و در نتیجه بازدهی شما بهبود پیدا می کند.

دانشگاه هاروارد در زمینه مهارت های نرم تحقیقات زیادی انجام داده است که نشان می دهد موفقیت و دستاوردهای افراد در هر شغلی به این صورت است که ۲۰ درصد آن مربوط به مهارت های سخت است و ۸۰ درصد مابقی مربوط به مهارت های نرم می باشد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل MBA


البته هرگز نمی تواند نقش مهارت های سخت را کم اهمیت دانست و همان طور که به مهارت های نرم اهمیت می دهیم باید به مهارت های سخت نیز توجه داشته باشیم. البته چون مهارت های نرم به وقت بیشتری نیاز دارد از این رو افراد باید به این بخش توجه زیادی داشته باشند تا بتوانند در مسیر شغلی خود به موفقیت دست یابند.

به عنوان مثال اعتماد به نفس یکی از مهارت های نرم است که نمی توان انتظار داشت یک شبه اعتماد به نفس در افراد به شکل شگفت انگیزی رشد کند از این رو لازم است بر روی مهارت های نرم تاکید زیادی شود و به این باور برسیم که مهارت های نرم در پیشرفت شغلی نقش مهمی دارد.

زیرا زمانی که فرد برای شغلی درخواست کار ارسال می کنند به این معناست که مهارت های سخت آن شغل را می دانند و بر آن تسلط دارند. از این رو اگر شما مهارت های نرم را در خودتان تقویت کنید می توانید به پیشرفت و توسعه کاری دست یابید.

همچنین دانشگاه بوستون (Boston) نیز در این مورد تحقیقات زیادی انجام داده است و مشخص شده که آموزش مهارت های نرم (مانند مهارت حل مسئله) به افراد موجب می شود تا افراد ۱۲ درصد بهتر عمل کنند و در نتیجه بازگشت سرمایه برای شرکت بیشتر می شود. همچنین زمانی که مدیران یک سازمان از مهارت های نرم برخوردار باشند می تواند عملکرد کارمندانشان را تا ۳۰ درصد بالا ببرند.

ارزش و جایگاه مهارت های نرم

همانطور که اشاره شد مهارت های سخت بدون مهارت های نرم بی فایده است. چرا که آموزش و یادگیری مهارت های نرم دارای پیچیدگی های خاص خودش است و از این رو ارزش بالاتری دارد. مدیران نیز برای انجام کارها و استخدام نیروی انسانی به مهارت های نرم توجه می کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله افزایش رضایت شغلی را بخوانید.

مهارت های نرم موجب می شود تا همدلی و شوخ طبعی شما افزایش یافته و آینده هر کاری به مهارت های نرم وابسته است.

۱۰ مهارت نرم از نظر مجله Wikijob

  1. کار گروهی
  2. مسئولیت پذیری
  3. رهبری
  4. نگرش مثبت
  5. ارتباطات
  6. انعطاف پذیری کار
  7. قاطعیت
  8. حل مسئله
  9. فن مذاکره
  10. فن بیان

بنابراین باید اشاره شود که مهارت های اجتماعی و عاطفی دارای نقش مهمی هستند و ماشین ها نمی توانند چنین احساساتی را به انسان ها منتقل کنند. با این که شرایط کار مدام در حال تغییر است ولی در دنیای امروزه داشتم مهارت های نرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آشنایی با لیست مهارت های نرم

اگر شما از مهارت های بیشتری برخوردار باشید می توانید در کارتان به یک شخص حرفه ای تبدیل شوید و کسی نمی تواند با شما رقابت کند. چرا که مهارت های نرم به شما کمک می کند تا به نیروی ویژه ای مجهز شوید که هر کارفرمایی به دنبال شما باشد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش مشاوره شغلی


در ادامه شما را با لیست مهارت های نرم آشنا می کنیم و هر یک از آن ها را به صورت کامل توضیح می دهیم.

  1. رهبری و توانایی حل مسئله
  2. ارتباطات کلامی و غیر کلامی
  3. مدیریت زمان
  4. انگیزه و اراده بالا
  5. اخلاق کاری و گزارش محور بودن
  6. اعتماد به نفس بالا
  7. تفکر انتقادی و تفکر خلاق
  8. قابلیت انعطاف پذیری
  9. داستان سرایی و شنیدن فعال
  10. آشنایی با زبان بدن
  11. فن بیان و توانایی مذاکره
  12. توانایی کار گروهی

موارد بالا همگی شامل مهارت های نرم هستند و اگر بتوانید این ویژگی ها را در خودتان تقویت نمایید به فردی موفق تبدیل می شوید.

روش هایی برای تقویت مهارت های نرم

مهارت رهبری

وقتی یک شرکت یا سازمان به دنبال رهبر می گردد همواره درصدد است تا فردی را استخدام کند که بتواند دیگران را به خوبی نظارت کند و سایر کارمندان را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند. یعنی افرادی که بتوانند کار را به سمت توسعه حرکت دهند و به نیروی انسانی کمک کند تا از حداکثر توان و استعداد خویش استفاده کند.

یک رهبر وظیفه دارد که به کارکنانش انگیزه دهد و با تشویق کاری کند که نظم در کارها افزایش یابد. همچنین لازم است اشاره شود که یک رهبر نیرومند همواره گروهی تشکیل می دهد که افراد آن بتوانند تمامی تعارضات را حل کنند و با هم به سازش برسند.

مهارت حل مسئله

تفاوتی که بین وضعیت حال با وضعیت ایده آل وجود دارد به عنوان مسئله شناخته می شود. بنابراین حل مسئله یک توانایی و مهارت است که هر فردی به آن تسلط ندارد. مهارت حل مسئله یکی از زیر مجموعه های مهارت نرم است و اگر در یک شرکت یا سازمان افراد بتوانند توانایی حل مسئله را در خودشان تقویت نمایند قادر خواهند بود تا تمامی چالش ها و مشکلات را به خوبی حل کنند و در نتیجه به پیشرفت دست یابند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان استرس شغلی را بخوانید.

در یک شرکت یا سازمان افرادی که قدرت حل مسئله بالایی دارند از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و به راحتی می توانند هر مشکلی را حل کنند. برخی از افراد بر این باور هستند که نباید به مشکلات کوچک و بی اهمیت توجه ای داشت. این در حالی است که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها برای رفع این مشکلات اقدام به گرفتن نیروی جدید می کنند.

مهارت های ارتباطی

مهم ترین بخش کار شما این است که ارتباط مفید و موثری با دیگران داشته باشید. یعنی مهارت های ارتباطی بستری برای شما فراهم می کند که به کمک آن می توانید در کارتان به پیشرفت برسید و درآمد بیشتری داشته باشید. همانطور که میدانید یکی از کاربردهای مهارت ارتباطی نوع رفتار با کارمندان و ارباب رجوع است و آنقدر دارای اهمیت است که می تواند موجب رشد و پیشرفت یک سازمان گردد.

به دست آوردن مهارت های ارتباطی یکباره رخ نمی دهد و افراد باید تلاش کنند تا با یادگیری این مهارت نرم به رشد و توسعه کاری خودشان کمک کنند.

بسیاری از کشورهای پیشرفته مهارت های ارتباطی را از همان سنین پایین به افراد آموزش می دهند تا افراد بتوانند در آینده به انسان های موفقی تبدیل شوند.

ارتباطات موثر دارای ۵ نوع می باشد :

  1. ارتباطات کتبی
  2. ارتباطات دیداری
  3. ارتباطات کلامی
  4. ارتباطات غیر کلامی
  5. گوش دادن فعالانه

مهارت کار گروهی

همانطور که از نام این مهارت مشخص است ما متوجه می شویم که اگر افراد بتوانند به صورت گروهی برای اهداف سازمان تلاش کنند به این معناست که از توانایی انجام کار گروهی برخوردار هستند.

اگر می خواهید مهارت کار گروهی را در خودتان تقویت کنید لازم است توجه و تمرکز تان را بر روی اهداف، نیازها، خواسته ها، دغدغه ها، چالش ها، ضعف ها و توانمندی های کارکنان قرار دهید.

نکته بسیار مهمی که در خصوص مهارت کار تیمی باید بدانید این است که مهارت کار گروهی به ارتباط موثر، همدلی و هوش هیجانی نیاز دارد و اگر شما می خواهید در کارتان به موفقیت دست یابید لازم است تا چنین مهارتی را در خودتان تقویت نمایید.

مهارت کار گروهی بسیار مهم است و تمامی شرکت ها و سازمان ها در آگهی های استخدامی شان به این موضوع اشاره می کنند. چرا که آنها میخواهند شما بتوانید با سایر اعضای گروه به شکلی عالی ارتباط برقرار کنید و از این طریق خلاقیت شما و گروه نیز افزایش پیدا می کند و می توانید آن شرکت یا سازمان را به سمت پیشرفت سوق دهید.

روابط بین فردی و اخلاق کاری

اگر یک کارمند کارهایش را در زمان معین و با کیفیت بالا انجام دهد به این معناست که دارای وجدان کاری است. با این که در هر شرکتی برای هر بخشی مدیری وجود دارد ولی مدیران بر تمام جزئیات کاری که کارمندان انجام می دهند آگاه نیستند.

از این رو کارمند باید دارای اخلاق کاری باشد و کارهایش را به درستی انجام دهد و تمام سازمان ها و شرکت ها به دنبال فردی می گردند که وجدان کاری داشته باشد و تمام کارهایش را به موقع و درست انجام دهد.

به عنوان مثال کارمند باید به موقع در محیط کار حاضر شود و سر ساعت در به جلسات برود. به عبارت کلی زمانی که شما تلاش می کند تا کارتان با کیفیت باشد به این معناست که نسبت به آن کار تعهد کاری دارید.

مهارت نرم دیگری که لازم است با آن آشنا باشید روابط بین فردی است و به این معناست که شما بتوانید با دیگران ارتباط مفید و موثری برقرار نمایید. اگر شما بتوانید کار گروهی تشکیل دهید و اهداف سازمان را به درستی هدایت نمایید به این معناست که شما قدرت و توانایی بالایی در روابط بین فردی دارید و از طرف دیگر باید اشاره شود که درک و همدلی در شما بسیار بالاست.

خلاقیت و انعطاف پذیری

با توجه به وجود شرایط رقابتی، تمام سازمان ها و شرکت ها تلاش می کنند تا خودشان را با شرایط موجود سازگار کنند. چرا که سرعت تغییرات بسیار بالاست و اگر یک شرکت نتواند خودش را در این بازار بالا نگه دارد خیلی زود از عرصه رقابت حذف می شود.

از این رو هر فردی باید بداند که انعطاف پذیری رمز بقا محسوب می شود و لازم است این مهارت را در خودش تقویت نماید. همچنین به دلیل عدم سلسله مراتبی بودن سازمان ها باید به کارمندان و اعضای سازمان وظایف مختلفی داده شود که بتوانند خودشان را برای مهارت انعطاف پذیری آماده کنند.

تفکر خلاق نیز یکی از مهارت های نرم به حساب می آید و زمانی که شما می خواهید هر کاری انجام دهید نیاز دارد تا مهارت تفکر خلاق را در خودتان تقویت نمایید. زیرا همواره افرادی که دارای خلاقیت هستند همواره مورد توجه کارفرمایان و مدیران قرار می گیرند و به آنها پاداش داده می شود. چرا که افراد خلاق باعث می شوند تا سازمان و شرکت به سمت رشد و توسعه حرکت کند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس از جمله مواردی است که دیگران می توانند به خوبی آن را متوجه شوند. به عنوان مثال وقتی یک فروشنده دارای اعتماد به نفس بالایی نباشد سایرین می توانند متوجه این موضوع شوند و باعث می شود روند کار آنها تحت تاثیر قرار بگیرد.

وقتی یک معلم اعتماد به نفس بالایی داشته باشد در کلاس درس به شکلی با دانش آموزان رابطه برقرار می کند که موجب می شود تا در کارش پیشرفت خوبی داشته باشد.

باید اشاره شود که هر فردی دارای نقاط ضعف و قوت متفاوتی است و اگر از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید می توانید آن ها را شناسایی کنید و در نتیجه به رفع آنها بپردازید. بنابراین به یاد داشته باشید که مهارت نرم اعتماد به نفس از جمله مواردی است که در هر کاری دارای اهمیت است و بسیاری از اختلالات روانی مربوط به مشکل در اعتماد به نفس می باشد.

نگرش مثبت

تفکر و نگرش مثبت در تمامی سطوح می تواند به افراد کمک کند و بخش های مختلف زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. چرا که نگرش مثبت موجب می شود تا شما به آینده امیدوار باشید و در نتیجه کارتان را به درستی انجام می دهید. به همین دلیل باید اشاره شود که تفکر مثبت هرگز به معنای خوش خیالی نبوده و فردی که دارای نگرش مثبت است همواره با واقعیات کار دارد و اگر مشکلی وجود داشته باشد به آن توجه می کند و تلاش می کند تا آن را رفع نماید.

مهارت های نرم شامل چه مهارت هایی است؟

به یاد داشته باشید که تفکر منفی و ناامید بودن موجب می شود تا در کارتان به پیشرفت دست پیدا نکنید و در نتیجه همواره در یک شرایط ثابت ماندگار شوید. بنابراین در یک محیط کار لازم است تا افراد بر روی تفکر خودشان کار کنند و اجازه ندهند که احساسات منفی شان بر روی یکدیگر تاثیر بگذارد.

مهارت گوش دادن

فردی که گوش فعالی دارد و به تمامی افراد با دقت گوش می کند در هر جایی مفید است و دیگران او را دوست دارند. چرا که مهارت نرم گوش دادن موجب می شود تا روابط اجتماعی شما بهبود یابد و اگر مشکل یا تعارضی وجود داشته باشد به خوبی آن را رفع می کنید.

اگر می خواهید فعالانه به دیگران گوش کنید نیاز است تا بر روی خودتان کار کنید و آنقدر تلاش کنید که در نهایت مهارت گوش دادن فعالانه به عنوان یکی از ویژگی های شما گردد. توجه داشته باشید که اگر گوش دادن به شکل فعال باشد می توانید از نیازها و خواسته های طرف مقابل مطلع شوید و در نتیجه بهتر او را درک می کنید و موجب می شود تا احساسات خوبی را به دیگران منتقل کنید.

زمانی که فردی با شما در حال گفتگو است شما باید به او توجه داشته باشید. یعنی سرتان را تکان دهید و به گونه ای رفتار کنید که او متوجه شود شما به او گوش می کنید. البته به این معنا نیست که شما فقط سرتان را تکان دهید و هیچ توجهی به او نداشته باشید. چرا که توجه مستقیم و فعال به معنای ایجاد رابطه ای عمیق و سازنده است و بعد از اتمام گفتگو شما تمامی احساسات طرف مقابل را درک می کنید.

نتیجه گیری

اگر شما می خواهید در کارتان موفق شوید لازم است تا مهارت های نرم و سخت را در خودتان تقویت کنید و همانطور که اشاره شد در فضای کاری کنونی مهارت نرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که شما در کاری به تخصص دست پیدا می کنید یا مدرک تخصصی را به دست می آورید به این معناست که شما به مهارت سخت رسیده اید. در مقابل لازم است مهارت نرم را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید در کارتان به موفقیت دست یابید و به یاد داشته باشید که مهارت نرم به شدت دارای اهمیت است و می تواند به رشد و توسعه کار شما کمک زیادی کند.

دسته‌بندی‌ها