آموزش مهارتهای کنترل خشم به همراه معرفی تکنیک های کاربردی

آموزش مهارتهای کنترل خشم به همراه معرفی تکنیک های کاربردی

هنگام عصبانیت افکاری به سراغ انسان می آید که اگر نتوانیم آن ها را کنترل کنیم ممکن است برای خودمان و دیگران مشکل ساز باشد، به همین دلیل لازم است تا مهارت های لازم جهت کنترل خشم را یاد بگیریم تا در مواقع لزوم آن ها را به کار ببریم. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش مهارتهای کنترل خشم به همراه معرفی تکنیک های کاربردی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی روانشناسی قرار دهیم، پس اگر تمایل دارید تا با این تکنیک ها آشنا شوید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آموزش مهارتهای کنترل خشم به همراه معرفی تکنیک های کاربردی

یکی از برترین مهارت های لازم برای زندگی شاد آموزش مهارتهای کنترل خشم است که می تواند به شما کمک کند تا استرس را از خود دور کرده و بر خشم خود مدیریت داشته باشید.

کنترل خشم: 10 نکته برای تعدیل خلق و خوی شما

آیا وقتی شخصی جلوی شما در ترافیک ایستاده است عصبانیم می شوید؟ آیا هنگامی که کودکتان از همکاری خودداری می کند فشار خون شما بالا می رود؟ عصبانیت یک احساس عادی و حتی سالم است اما مقابله با آن به روش مثبت مهم است زیرا عصبانیت کنترل نشده می تواند سلامتی و روابط شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آماده اید که عصبانیت خود را کنترل کنید؟ با در نظر گرفتن این 10 نکته کنترل خشم شروع کنید.

1. قبل از صحبت فکر کنید

در گرماگرم لحظه ای، گفتن چیزی که بعداً پشیمان شوید آسان است. چند لحظه وقت بگذارید تا افکار خود را جمع کنید قبل از اینکه چیزی بگویید و به دیگران درگیر در شرایط اجازه دهید تا همین کار را انجام دهند.

2. پس از آرامش، خشم خود را ابراز کنید

به محض این که به روشنی فکر می کنید، ناامیدی خود را به روشی قاطعانه اما بدون تقابل بیان کنید. نگرانی ها و نیازهای خود را بدون صدمه زدن به دیگران و تلاش برای کنترل آنها به روشنی و مستقیم بیان کنید.

3. کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی و ورزش می تواند به کاهش استرس کمک کند تا عصبانی نشوید. اگر احساس می کنید عصبانیت شما در حال تشدید است به پیاده روی سریع بروید یا بدوید یا مدتی را برای انجام سایر فعالیت های جسمی لذت بخش صرف کنید.

4. کمی وقت برای خودتان بگذارید

مهلت زمانی فقط برای بچه ها نیست. در ساعاتی از روز استراحت کوتاهی به خود اختصاص دهید تا استرس از شما دور شود. چند لحظه از اوقات آرامش ممکن است به شما کمک کند تا برای تحقق امور پیش رو بدون تحریک و عصبانیت آمادگی بهتری داشته باشید.

آموزش تکنیک های مدیریت و کنترل خشم

آموزش مهارتهای کنترل خشم

5. راه حل های ممکن را شناسایی کنید

به جای تمرکز بر آنچه شما را عصبانی کرده است در حل مسئله مورد نظر تلاش کنید. آیا اتاق آشفته کودک شما را دیوانه می کند؟ در را ببند. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام می کند؟ وعده های غذایی را در اواخر شب برنامه ریزی کنید یا موافقت کنید که چند بار در هفته غذا بخورید. به خود یادآوری کنید که عصبانیت هیچ چیزی را برطرف نمی کند و فقط ممکن است آن را بدتر کند.برای مطالعه بیشتر به مقاله شناخت تحریف های شناختی مراجعه نمایید.

6. به عبارات من پایبند باشید

برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش که ممکن است فقط تنش را افزایش دهد از عبارات من برای توصیف مشکل استفاده کنید. محترم و خاص باشید. به عنوان مثال بگویید: “من ناراحت هستم که شما میز را ترک کردید بدون اینکه پیشنهاد کمک به ظرف ها را بدهید” به جای این که بگویید: “شما هرگز کارهای خانه را انجام نمی دهید”.

7. کینه به دل نگیرید

بخشش ابزاری قدرتمند است. اگر اجازه دهید خشم و احساسات منفی دیگر احساسات مثبت را از بین ببرد، ممکن است تلخی یا احساس بی عدالتی خود را بلعیده باشید. اما اگر بتوانید شخصی را که موجب عصبانیت شما شده است ببخشید ممکن است هم از شرایط درس بگیرید و هم روابط خود را تقویت کنید.

8. برای رفع تنش از شوخ طبعی استفاده کنید

روشن شدن موضوع می تواند به انتشار تنش کمک کند. از شوخ طبعی برای کمک به شما در مواجهه با آنچه شما را عصبانی می کند و احتمالاً هرگونه انتظار غیرواقعی از چگونگی اوضاع پیش رو دارید استفاده کنید. از طعنه زدن پرهیز کنید چون این می تواند به احساسات صدمه زده و اوضاع را بدتر کند.

9. مهارت های آرام سازی را تمرین کنید

هنگامی که خلق و خوی شما شعله ور می شود مهارت های آرام سازی را به کار بگیرید. تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید یا یک کلمه یا عبارت آرامبخش را تکرار کنید مانند “آرام باش”. همچنین ممکن است به موسیقی گوش دهید احساساتتان را در یک دفترچه بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید هر آنچه برای تشویق آرامش لازم است را تمرین کنید.برای مطالعه بیشتر به آموزش کامل اصول آرامسازی مراجعه فرمایید.

10. بدانید چه موقع باید کمک بگیرید

یادگیری کنترل خشم گاهی برای همه یک چالش است. اگر به نظر می رسد خشم شما از کنترل خارج شده باعث می شود کارهایی را انجام دهید که پشیمان می شوید یا به اطرافیانتان آسیب برسانید ، برای مسائل خشم کمک کنید.