جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد ویژه کنکور

نوع فایل
PDF
حجم فایل
100 مگابایت
دسته بندی
80,000 تومان

این کتاب در دو زمینه آگاهی به دست می دهد: نخست وضع کنونی دانش روانشناسی را عرضه می دارد، به این معنا که یافته‌های مهم این رشته را از نظر میگذراند تا با واقعیت‌های اثبات شده این رشته آشنا شوید.در این پست از وب سایت برنا اندیشان کتاب روانشناسی هیلگارد به همراه جزوات روانشناسی عمومی و خلاصه کتاب روانشناسی عمومی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار می دهیم.

دانلود جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد ویژه کنکور

دوم آنکه ماهیت پژوهش در روانشناسی را وارسی می کند یعنی روشن می سازد که روانشناس چگونه برنامه پژوهشی خاصی برای فراهم آوردن شواهدی در تایید یا رد فرضیه تدوین می نماید. به این ترتیب شما در می یابید که برای پشتیبانی از هر ادعای تازه چه نوع شواهدی باید ارائه شود.

کتاب های موجود در این بسته آموزشی

  • کتاب روانشناسی اتکینسون و هیلگارد متن اصلی
  • جزوه طلایی عمومی هیلگارد
  • خلاصه کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد
  • لغات کتاب روانشناسی هیلگارد
  • نظریه های یادگیری هیلگارد

آشنایی با کتاب روانشناسی هیلگارد

بیش از پنجاه سال قبل، ارنست (جک) هیلگارد نخستین ویراست کتابی را به وجود آورد که به صورت یکی از معتبرترین کتاب درس تاریخ درآمد. پروفسور هیلگارد از سال ۱۹۲۸ در دانشگاه پیل درسهای پراستقبالی در مقدمات روانشناسی داشت و ناشران سالها مصرانه از او درخواست میکردند کتابی در این چارچوب انتشار دهد. اما در آن دوران او برای چنین کاری وقت کافی نداشت تا آنکه در سال ۱۹۵۱ به جای مدیریت گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد به مدیریت بخش تحصیلات تکمیلی گمارده شد (در آن سالها مدیریت این بخش کمتر از مدیریت گروه وقتگیر بود). علاوه بر این، در همین دوره بود که متوجه شد هنگام تألیف کتاب تازه یی در مقدمات روانشناسی فرا رسیده؛ به ویژه اینکه آخرین ویراست کتاب پرطرفدار رابرت وودورث در ۱۹۴۷ انتشار یافته بود و انتظار نمی رفت ویراست تازه یی از آن منتشر شود.

 

مجموعه کامل جزوه روانشناسی عمومی کتاب هیلگارد
مجموعه کامل جزوه روانشناسی عمومی کتاب هیلگارد

 

مقصود هیلگارد از تدوین کتاب زمینه ی روانشناسی این بود که دانشجویان را به طرح سوالهای مهم و پاسخ دادن به چنین پرسشهایی در روانشناسی ترغیب کند. خودش می نویسد: «در سازماندهی کتاب بر آن شدم دانشجویان را مد نظر داشته باشم، به همان ترتیب که همواره در کار تدریس روانشناسی عمل می کردم. هرگز طرفدار تدریس به شیوه ی سخنرانی محض نبوده ام – یعنی بمباران کلامی دانشجویان به جای تدارک فرصت پرس و جو در مطالب مبهم استاد. در تدوین و نگارش مطالب کتاب تلاش داشته ام به این مقصود یعنی اشتیاق برانگیزی و ترغیب دانشجو دست بیابم.»

یکی از شیوه های تلاش هیلگارد برای ترغیب و اشتیاق برانگیزی در دانشجویان، اختصاص فصل اول کتاب به مبحث روانشناسی رشد بود که ضمن آن از جریان رشد آدمی حتی در دوران دانشجویی نیز سخن به میان می آورد. علاوه بر آن، در کتاب زمینه روانشناسی بیش از دیگر کتابهای روانشناسی به کاربرد و کاربست این علم در حل مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی توجه شده بود.

هیلگارد نیک میدانست دانشجویان تا چه پایه به مطالب و مفاهیمی که روانشناسان بالینی، مشاوره، شغلی و صنعتی در کارشان با آن مواجه می شدند علاقه و توجه دارند، و می دانست هنگامی دانشجویان مفاهیم اساسی روانشناسی را بهتر یاد میگیرند که بفهمند و بدانند این مفاهیم چگونه به حل و فصل مشکلات و مسائل یاری می رسانند. نکته آخر اینکه هیلگارد در کتابش مباحثی با عنوان «بحث انتقادی» مطرح کرد که در خلال آنها از مطالب بحث انگیز به تفصیل سخن به میان می آمد – و این خود تدبیری بود که در کتب روانشناسی آن دوران تازگی داشت.


پیشنهاد ویژه : دانلود جزوه خلاصه آسیب شناسی روانی


هیلگارد علاوه بر توجه به علایق دانشجویان، کوشید مروری بنیادی و جامع بر نظریه ها و پژوهشهای معاصر روانشناسی نیز داشته باشد. به همین منظور در کتابش بیش از کتابهای دیگر روانشناسی مقدماتی آن دوران، مطالب علمی ژرف نگر گنجاند و در عین حال کوشید مطالب پژوهشی را به زبان قابل فهم دانشجویان بیان کند.

نخستین چاپ کتاب زمینه ی روانشناسی با استقبال فراوان روبرو شد و ۱۴۵۰۰۰ نسخه از آن به فروش رفت. هیلگارد در چاپهای بعد کتاب، فصل هایی در زمینه ی مفاهیم زیست شناسی، احساس و ادراک، آمار و اندازه گیری در روانشناسی به آن افزود. چاپهای بعدی نیز با استقبال فراوان روبرو شد و ۴۱۵۰۰۰ نسخه از چاپ سوم آن به فروش رفت. بعدها این کتاب به زبانهای فرانسوی، آلمانی، عبری، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی و چینی ترجمه شد و انتشار یافت. در حال حاضر این کتاب یکی از پرفروشترین کتابهای مقدمات روانشناسی در سراسر جهان است.

هیلگارد در سال ۱۹۶۹ با سمت استاد ممتاز دانشگاه استنفورد بازنشسته شد و با این حال تا هجده سال بعد همچنان ویراستاری کتاب زمینه ی روانشناسی را بر عهده داشت. از سال ۱۹۶۷ همکارانی به او پیوستند تا مطالب آن رشته های روانشناسی را که به سرعت گسترش می یافتند بنویسند. ریچارد اتکینسون با تخصص در روانشناسی شناختی و روانشناسی زیست شناختی در همین سال به هیلگارد پیوست. در ۱۹۷۱ ریتا اتکینسون، روانشناس بالینی، همکاری خود را با این کتاب آغاز کرد و علاوه بر تجدیدنظر در فصلهای مربوط به تخصص خود، هماهنگ سازی کار نویسندگان کتاب را بر عهده گرفت.

دارلی بم در سال ۱۹۷۵ به گروه نویسندگان کتاب پیوست و نظارت بر تهیه مطالب مربوط به رشد، شخصیت و روانشناسی اجتماعی را عهده دار شد. در سال ۱۹۷۹ ادوارد اسمیت در زمینه ی روانشناسی شناختی به نویسندگان کتاب پیوست و سوزان نولن – هوکسما نیز از سال ۱۹۹۲ با بازنویسی بخشهای سلامت روانشناسی بالینی همکاری با نویسندگان کتاب را آغاز کرد.

در چاپ دوازدهم کتاب به منظور قدردانی از نقش ارنست هیلگارد در کتاب و در آموزش مقدمات روانشناسی، نام کتاب به زمینه ی روانشناسی هیلگارد تغییر یافت، و نویسندگان کتاب پایبند مقاصد هیلگارد در زمینه فراهم آوردن نگرش جامع و علمی و دانشگاهی به روانشناسی با شیوه ای بدون ابهام، و جذاب و گیرا شدند. تلاش های پیگیر نویسندگان موجب گردید کتاب هیلگارد همچنان از اعتبار ژرف نگری علمی»، «گستردگی موضوعی» و «زبان روان و ساده» (پفایر، ۱۹۸۰، ص ۱۱۹) برخوردار بماند. همکارانی که در کار آموزش مقدمات روانشناسی از این کتاب بهره می گیرند غالبا دریافته اند که این کتاب تحلیلی انتقادی از عمده ترین مباحث تاریخی و معاصر روانشناسی به دست می دهد و با شیوه ای مطرح می شود که دانشجویان آن را پرجاذبه و گیرا و قابل فهم می دانند. اینک کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد همچنان یکی از پر استقبال ترین کتاب درس مقدمات روانشناسی در دنیا است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تست و تفسیر پرسشنامه کتل


به منظور همگامی با پویایی موجود در روانشناسی دوران معاصر و در راه الهام بخشیدن به دانشجویان برای بیشتر و بیشتر آموختن مطالب در این جرگه از دانش امروزی، چند جلوه و نمود تازه از کتاب به دست داده ایم. این جلوه های تازه موجب شده کتاب از بافت گویا و روان بودن لازم برای این قبیل ابزارهای آموزشی بهره بیشتر یافته و گیرایی بیشتری پیدا کند. نمودها و جلوه های پیشین کتاب از قبیل سرفصلهای بخشها، عناوین مطالب عمده فصل، خلاصه فصل و مرجعی برای مطالعه بیشتر نیز حفظ شده است.

نگاهی بحث روز روانشناسی

در هر فصل مقاله هایی را پژوهشگران پیشتاز در چارچوب مطالب آن فصل به صورت اختصاصی برای کتاب حاضر نگاشته اند. این پژوهشگران یافته های خود را در زمینه های بحث انگیز از قبیل آیا آدمی ذاتا خودخواه است؟

فصل 1؛ آیا هیجانهای مثبت برای آدمی مفید است؟

فصل ۱۱: آیا فروید هنوز زنده است؟

فصل ۱۳ آیا کم توجهی / بیش فعالی بیش از واقع تشخیص داده می شود؟

فصل ۱۵ در میان آورده اند. فهرست کامل عنوان این مجموعه مقاله همراه با نام پدیدآورندگان را می توانید در دنبال این بخش ببینید.

مرزهای پژوهش روانشناختی

به جای بحث های  انتقادی در چاپهای قبل، به منظور نگاهی کوتاه به دامنه پژوهش هایی که مرزهای کنونی دانش  روانشناسی را در می نوردند و آخرین دستاوردهای شاخه های گوناگون این پهنه از دانش بشر را رقم می زنند، معرفی می شود. چند نمونه از آن به این شرح است: اثرات مراقبتهای روزانه

مهدکودک (فصل ۳)، مداوای گیاهی برای زوال حافظه؟ (فصل ۸)، پیامهای عصبی و شخصیت (فصل ۱۳)، و نوع دوستی (فصل ۱۸).

فهرست عنوانهای مرزهای پژوهش را در دنبال این بخش ببینید. پرسش هایی برای تامل در پایان هر فصل پرسش هایی مطرح می شود بر پایه مطالب فصل از مسایل جاری یا روزمره برای به کارگیری دانش و تفکر معقول و منطقی تا دانشجو براساس تجارب و آرا خود به پاسخ های آنها دست پیدا کند.

اصطلاحات اصلی هر فصل

اصطلاحاتی که به صورت مشروح در خلال فصل به آنها پرداخته شده، یکجا در پایان هر فصل ارائه می شود.

علاوه بر این دسته تدابیر، در بسیاری از مباحث کتاب تجدیدنظر شده و مطالب روز جایگزین مطالب پیشین شده یا در تکمیل آنها مطرح گردیده است. به این ترتیب تلاش شده دانشجو پای بر پهنهی استواری از پیشینه مفاهیم عمده بگذارد و با آخرین دستاوردهای مربوطه نیز آشنا شود.

 

خلاصه زمینه روانشناسی هیلگارد
خلاصه زمینه روانشناسی هیلگارد

 

تکیه کتاب بر روابط پدیده های روانشناختی و زیست شناختی نیز پی گرفته شده و حتی آشکارتر شده است و در این چارچوب بحث های متعدد تازه ای از نظریه شناختی در زمینه هایی همچون شخصیت و رویا دیدن به میان آمده است تا رویکرد و روی آوری شناختی معاصر نیز پوشش داده شود. نمونه هایی در این زمینه در ویراست حاضر به این شرح است:

• در پاسخ به درخواست بسیاری از مدرسینی که سراسر کتاب را بازخوانی کرده اند، بخش تاریخچه روانشناسی از پیوست کتاب به متن فصل اول انتقال داده شد و درآمدی بر بحث فطری نگری در برابر تجربه گرایی به آن افزوده شد.

• سراسر مطالب فصلهای احساس و ادراک، روزآمد شد و اینک مباحثی از قبیل قشر بینایی مغز، اصول گشتالت و ادراک حرکت را نیز در بر گرفته است. در تکمیل تاکیدهای متن کتاب بر ارتباط های زیستی – روانی، بحث های متعدد تازه ای در باب جنبه های زیست شناختی از پدیده های روانشناختی در هر یک از فصلها خواهید دید. برخی از نمونه های این اقدام شامل بخش تازه یی است در فرایند – متضاد خواب (فصل ۶)، نقش آمیگدالا در حافظه هیجانی (فصل ۸)، و دارو درمانی های نوین اسکیزوفرنی و اختلالهای اضطرابی (فصل ۱۶).

• در فصلهای ۱۲ و ۱۳ تجدیدنظر کلی به عمل آمده شامل طرح نظریه های تازه در باب هوش و نظریه های شناختی در باب شخصیت. چشم انداز شناختی در فصل ششم نیز ضمن نظریه های رویا دیدن مطرح می شود.

در این ویراست از کتاب، چندین موضوع روز مورد توجه محققان نیز افزوده شده است از قبیل محرومیت از خواب (فصل ۶)، مباحثی در باب مداوای کودکان (فصل ۱۶) و نوع دوستی (فصل ۱۸).

فهرست عناوین بحث روز روانشناسی

در هر فصل با ذکر نام محققان هر یک (فصل اول) أیا آدمی طبیعت خودخواه است؟ (جورج سی ویلیامز، فرانس ب. م. وال) (فصل دوم) پرخاشگری آدمی: برخاسته از عوامل زیستی است یا محیطی؟ (ل.رال هاسمان، راسل گین)

فصل سوم والدین در رشد فرزندان خود چقدر نقش دارند؟ (جودیت ریچ هریس، جروم کیگان).

فصل چهارم برای درمان درد مزمن آیا می توان شبه افیونها را به کار برد؟ (رابرت إن. جمیسن، دنیس سی. ترک).

فصل پنجم رشد ادراک فرایندی فطری است یا نوعی اکتساب اجتماعی؟ ( الیزابت اس. اسپلکه، مارک جانسون).

فصل ششم چه چیزی موجب احساس خواب می شود؟ (هاروی بکاف، درک – ژان دیک).

فصل هفتم آیا هراس برخاسته از آمادگی فطری، یا پاسخی است شرطی؟ (إن. ج. مکینتاش، مایکل اس فنزلو).

فصل هشتم آیا خاطرات سرکوب شده اعتبار دارند؟ (الیزابت، اف. لافتوس، کتی پزدک).

فصل نهم آیا زبان است که هدایت فکر را برعهده دارد یا بالعکس؟ (دان. ی. اسلوبین، النور رش).

فصل دهم آیا جهت گیری جنسی امری ذاتی است یا تحت تأثیر محیط شکل می گیرد؟ (ج. مایکل بیلی، داریل ج. بم).

فصل یازدهم آیا هیجانهای مثبت برای آدمی مفید است؟ (باربارا فردریکسن، جرالد ل. کلور).

فصل دوازدهم آیا آزمون های هوش، استعداد را درست نشان میدهند؟ (داگلاس ک. دترمان، استفن ج. سوسی).

فصل سیزدهم آیا فروید هنوز زنده است؟ (جول واینبرگر، جان اف. کیلستروم).

فصل چهاردهم آیا پندارهای خوشبینانه آدمی، نقش مثبتی در سلامت او دارند؟ (نیل واینشتین).

فصل پانزدهم آیا برچسب «کم توجهی / بیش فعالی» بیش از واقع تشخیص داده میشود؟ (کارین کارسن).

فصل شانزدهم آیا سازمان الکلی های گمنام (AA) در جلوگیری از میبارگی (اعتیاد به الکل) کارآیی دارد؟ (کیس هامفریز، گ. الن مارلات).

فصل هفدهم آیا ریشه های تفاوت های جنسیتی در جفت جویی اساسا ناشی از تکامل است یا یادگیری اجتماعی؟ (دیوید، م. باس ؛ جانت، س. هاید).

فصل هجدهم اثرات سیاست جبران مثبت است یا منفی؟ (مادلین هیلمن، فی، جی. کرازبی)

فهرست عناوین مرزهای پژوهش روانشناختی در هر فصل

(فصل اول) رویکردهای میان رشته یی

(فصل دوم) روانشناسی ملکولی

(فصل سوم) اثرات مراقبتهای روزانه (مهد کودک)

(فصل چهارم) گوش و چشم مصنوعی

(فصل پنجم) تسکین درد، در دستی که دیگر وجود ندارد

(فصل ششم) تحکیم حافظه در خلال خواب آر پی ام

(فصل هفتم) دستگاه های عصبی مرتبط با شرطی شدن ترس

(فصل هشتم) مداوای گیاهی برای زوال حافظه

(فصل نهم) موضع یابی در مغز

(فصل دهم) نقش پذیری

(فصل یازدهم) کاربرد برانگیختگی در دروغ یابی

(فصل دوازدهم) راه دور و دراز بررسی شخصیت

(فصل سیزدهم) پیامهای عصبی و شخصیت

(فصل چهاردهم) آیا تدابیر روانشناختی بر جریان بیماری سرطان تاثیر دارد؟

(فصل پانزدهم) افسردگی و خودکشی فصل

(شانزدهم) پاسخ دارونمایی

(فصل هفدهم) انگیختگی بیرونی و ایجاد هوس فصل هجدهم) نوعدوستی.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.